De Super-Detuned Sawtooth Wave sound - Who is Elvis? lead

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.269
Locatie
Grou
Las van de week een thread op dit mooie forum over bekende synth sounds. Hierin werd gelinkt naar deze site: Famous Sounds

Ik eens lekker luisteren, kwam ik deze tegen: https://www.synthmania.com/Famous Sounds/Who is Elvis.mp3

Leuk om die sound eens snel te maken, kan niet moeilijk zijn dacht ik. Dat viel dus flink tegen want met Analoge in Ableton kreeg ik vooral een trance lead. Kan deze niet voldoende detunen? Hoe maken jullie deze sound? Ik meen dat ik hier "vroegah" een mini Moog voor gebruikte.
 
Is er geen how to of interview met de producer? Kijk eens naar de music express videos.
 
Is een gedetunede unison zaagtand met een beetje resonantie, hoogstwaarschijnlijk opgenomen vanaf een kromme vinyl, waardoor hij nog valser gaat klinken. Je kan ook de pitch van de zaagtand moduleren met een snelle lfo, krijg je eenzelfde soort geluid.
 
Laatst gewijzigd:
Is een gedetunede unison zaagtand met een beetje resonantie, hoogstwaarschijnlijk opgenomen vanaf een kromme vinyl, waardoor hij nog valser gaat klinken. Je kan ook de pitch van de zaagtand moduleren met een snelle lfo, krijg je eenzelfde soort geluid.

Daarmee kom ik een heel eind, phasertje erover en gaan met die handel.
 
Wat ook wel eens gewoon helpt is een cheap ass detune / harmonizer effect.
 
PWM diepte maximaal op een Juno, filter helemaal open, zonder resonantie, met een vleugje flanger.
 
Dit is inderdaad PWM en in plaats van een Juno zou een 101 me ook niet verbazen. Supersaws klinken anders.
 
Dit is inderdaad PWM en in plaats van een Juno zou een 101 me ook niet verbazen. Supersaws klinken anders.
Supersaw kwam veel later. Ik denk ook een dubbele zaagtand, 1 lager getuned
 
Het mooiste is overigens als je hem sampled, dan krijg je dat die modulatie (welke dan ook) sneller gaat als je hem hoger afspeelt, dat is ook wel kenmerkend voor die tijd. Dit kan ook in de synth geprogrammeerd worden natuutrlijk, pwm of lfo snelheid aan je keytracking toewijzen of zo.
 
Laatst gewijzigd:
Intussen haal ik deze sound prima uit de Roland system 1, uit een 101 of juno 106 valt het tegen, de unison maakt wat mij betreft het verschil.
 
Het klinkt ook gewoon als PWM.
Niks supersaw / dubbele saws / unison, niks van dat. De 101 heeft tenslotte maar 1 osc.

TS vraagt toch hoe je zo'n sound kan maken, niet perse waarmee dit specifieke voorbeeld gemaakt is. Een sawtooth of een pulse met snelle pwm liggen wat sound betreft niet zover van elkaar. Als je geen pwm hebt, kun je met een saw ook prima zo'n type geluid maken. Veel tijd hoef je er in ieder geval niet aan kwijt te zijn, 2 knoppen draaien moet voldoende zijn :)

Wel cool dat die gast zegt waarmee het gemaakt is, dan is die discussie de wereld uit in ieder geval, goed speurwerk @minkarl
 
Laatst gewijzigd:
Heb 't net nagemaakt op de 101 zoals hierboven beschreven. Kom errg in de buurt. Uit de track klinkt het platter met meer aangedikt structuur dan de uit machine. Dus waarschijnlijk gesampled. Plus die ene slide die ik niet zo uit de sequencer krijg. In de track wordt ook met een phaser gestrooid. Dus met alleen een rondzingende PWM gaat t niet lukken.
 

Ga naar 3'37"
"Die legendären" Roland SH-101 dus!
Het klinkt ook gewoon als PWM.
Niks supersaw / dubbele saws / unison, niks van dat. De 101 heeft tenslotte maar 1 osc.


Nou pak een SH-101 en laat het maar horen dan. Ik geloof best dat er een SH-101 gebruikt is maar dit krijg je er echt niet droog of droog met een beetje EQ uit. Het kenmerkende aan deze plaat is dat er een soort van harmonizer effect overheen ligt waardoor hij een beetje richting unison klinkt.
 
Back
Top