Heb je ook angst voor muziek maken?

Ik wil graag samenwerken; zie mijn eerdere oproep. Inmiddels heb ik al 0 dm's binnen. :dubbel:

Men wil wel, maar bij elkaar komen gaat nu ff niet.
En op afstand werken, vooral met verschillende setups, daws ed. werkt ook meestal niet, tenzij je goede afspraken maakt wie wat doet.
En dan is er nog de factor tijd. Iedereen heeft een ander tijdschema ivm werk, kids, etc.
 
Als je kunt voorkomen om af te gaan, lijkt me dat raadzamer..
Tenzij dat juist iets is wat je beperkt in je doen en laten. Echt "afgaan" is er sowieso nooit bij. Er is bij mij ook het nodige fout gegaan op het podium, maar publiek reageert daar altijd prima op. Dus het is eerder iets wat in je hoofd zit, geen realiteit. Vrijwel iedereen die in het publiek staat weet hoe kwetsbaar je bent als performer en kan zich indenken hoe het voelt als er iets mis gaat. En diegene die dat stukje empathie ontberen zijn de moeite niet om serieus te nemen.
 
Om eerlijk te zijn ben ik niet happig op optredens. Ten eerste leent mijn muziek zich daar niet zo erg voor en ten tweede (en het belangrijkste): omwille van mijn beperkte kennis van muziek en een gebrekkig geheugen, weet ik een maand na een stuk afgewerkt is niet meer hoe de noten in mekaar zitten. Voor een deel jammer maar ik zal er mee moeten leven :engel:.

Om muziek te componeren, heb ik echter geen angst. Het laatste jaar begeef ik me regelmatig buiten mijn eigen comfortzone en worden de composities muzikaal complexer waardoor ik mijlpaal na mijlpaal verzamel. Maar dat omzetten in optredens zit er dus niet bij.

:doei:
Danny
 
Danny
Ook voor mij erg herkenbaar.
Muziek produceren doe ik de laatste tijd vrij weliswaar veel.
Dit heeft echter bij mij wel als probleem dat ik bepaalde tracks, melodielijnen etc moeilijker kan onthouden.
Soms zie ik door de bomen het bos niet meer wat dit betreft.
Optreden zou voor mij ook best wel lastig kunnen zijn, ook door mijn gebrekkige ervaring hierin.
 
Grappig, voor mij is het andersom:
Instrumenten bespelen - thuis of met anderen - kost me geen enkele moeite. Muziekstukken onthouden ook niet, optreden ook niet.
Een muziekstuk opnemen, bijvoorbeeld solo piano, kost wat voorbereiding, maar lukt me ook nog wel.
Ik kom er juist niet echt vaak aan toe hele tracks te produceren. (Of ik begin eraan zonder het af te maken.)

Wat denk ik wel een rol speelt is dat ik me weinig bezighoud met dance, hiphop of andere muziek die ik echt associeer met "producers". Ik speel voornamelijk soul, blues, jazz e.d., muziek die ik meer associeer met "instrumentalisten".
Ik denk dat de benadering anders is. Voor mij ligt de nadruk op "instrument spelen" en soms wil ik het opnemen. Voor anderen ligt de nadruk op tracks maken boven live spelen denk ik.

(Beetje zwart-wit gesteld om ‘t punt duidelijk te maken ;) )
 
Laatst gewijzigd:
Grappig, voor mij is het andersom:
Instrumenten bespelen - thuis of met anderen - kost me geen enkele moeite. Muziekstukken onthouden ook niet, optreden ook niet.
Een muziekstuk opnemen, bijvoorbeeld solo piano, kost wat voorbereiding, maar lukt me ook nog wel.
Ik kom er juist niet echt vaak aan toe hele tracks te produceren. (Of ik begin eraan zonder het af te maken.)

Wat denk ik wel een rol speelt is dat ik me weinig bezighoud met dance, hiphop of andere muziek die ik echt associeer met "producers". Ik speel voornamelijk soul, blues, jazz e.d., muziek die ik meer associeer met "instrumentalisten".
Ik denk dat de benadering anders is. Voor mij ligt de nadruk op "instrument spelen" en soms wil ik het opnemen. Voor anderen ligt de nadruk op tracks maken boven live spelen denk ik.

(Beetje zwart-wit gesteld om ‘t punt duidelijk te maken ;) )

Wat ik me kan voorstellen is dat je, als je in een band zit, je kan toespitsen op de partij die echt voor jou bedoeld is. Eind jaren tachtig heb ik ook in een coverband van The Shadows gespeeld en dat lukte toen zonder problemen. Mijn taak was toen alles wat niet-gitaar was, te spelen. Dat beperkte zich dan tot strings en af en toe een effectje.
Wat ik tegenwoordig afwerk, bevat tussen de 40 en 60 MIDI-kanalen en dat is sowieso niet live te brengen. Maar omdat het dan zo complex in mekaar komt te zitten en mijn theoretische kennis (en mijn persoonlijke RAM geheugen :beard:) tekort schiet, durf ik me er eigenlijk niet meer aan wagen.

Maar ik snap perfect wat je bedoelt :).

En tenslotte draait het maar om één ding: jezelf amuseren (ik denk niet dat er veel forumleden hun inkomen van afhangt). Is dat door volledige producties af te werken of gewoon spelen dat de toetsen eraf vliegen ... maakt eigenlijk niet uit *D.

:doei:

Danny
 
Maar de drumpartijen zijn altijd irritant - vooral dingen als fills enzo.

Vind ik ook, om in midi een echt goeie drumpartij uit te zetten is echt een hoop werk en ligt me gewoon niet zo goed.
Ik vind het zowiezo lastig om een goeie drumpartij in te programmeren, ja een simpele four on the floor dat gaat wel maar zodra het funk of jazz wordt dan lukt het me niet.
Het is gewoon lastig om die swing erin te krijgen en dan ook nog al die fills zoals je al zegt, hoop werk ook.
Als je iets met loopen wilt proberen; kijk dan 'ns naar instalooper, da's een gratis vst en daar kan je al leuke dingen mee doen.
Enso is kost 79 euro maar kan ook bijzondere dingen misschien is dat wat voor je.





 
Ah thanks. Ik ga eens kijken.
Leuke thread wel ;)
 
Vind ik ook, om in midi een echt goeie drumpartij uit te zetten is echt een hoop werk en ligt me gewoon niet zo goed.
Ik vind het zowiezo lastig om een goeie drumpartij in te programmeren, ja een simpele four on the floor dat gaat wel maar zodra het funk of jazz wordt dan lukt het me niet.
Het is gewoon lastig om die swing erin te krijgen en dan ook nog al die fills zoals je al zegt, hoop werk ook.
Als je iets met loopen wilt proberen; kijk dan 'ns naar instalooper, da's een gratis vst en daar kan je al leuke dingen mee doen.
Enso is kost 79 euro maar kan ook bijzondere dingen misschien is dat wat voor je.







Ik heb thuis een boek voor drummers, breakbeat bible heet het volgens mij. Erg goed om inzicht te krijgen in verschillende funkritmes. Het helpt nog steeds niet zoveel volr het programmeren van hele nummers, maar toch een goed boek. :)
 
Ik heb thuis een boek voor drummers, breakbeat bible heet het volgens mij. Erg goed om inzicht te krijgen in verschillende funkritmes. Het helpt nog steeds niet zoveel volr het programmeren van hele nummers, maar toch een goed boek.

Ik keek even en ik las oa dit; "The Click Track Loops chapter provides an incredibly challenging system for practicing the breakbeat/hip-hop elements and other grooves against various patterns programmed into a drum machine."
Ik vroeg me af of jij daar wat aan hebt gehad, en wat de leuke tips zijn die je eruit hebt gehaald?
 
Grappig, voor mij is het andersom:
Instrumenten bespelen - thuis of met anderen - kost me geen enkele moeite. Muziekstukken onthouden ook niet, optreden ook niet.
Een muziekstuk opnemen, bijvoorbeeld solo piano, kost wat voorbereiding, maar lukt me ook nog wel.
Ik kom er juist niet echt vaak aan toe hele tracks te produceren. (Of ik begin eraan zonder het af te maken.)

Wat denk ik wel een rol speelt is dat ik me weinig bezighoud met dance, hiphop of andere muziek die ik echt associeer met "producers". Ik speel voornamelijk soul, blues, jazz e.d., muziek die ik meer associeer met "instrumentalisten".
Ik denk dat de benadering anders is. Voor mij ligt de nadruk op "instrument spelen" en soms wil ik het opnemen. Voor anderen ligt de nadruk op tracks maken boven live spelen denk ik.

(Beetje zwart-wit gesteld om ‘t punt duidelijk te maken ;) )

Wat ik me kan voorstellen is dat je, als je in een band zit, je kan toespitsen op de partij die echt voor jou bedoeld is. Eind jaren tachtig heb ik ook in een coverband van The Shadows gespeeld en dat lukte toen zonder problemen. Mijn taak was toen alles wat niet-gitaar was, te spelen. Dat beperkte zich dan tot strings en af en toe een effectje.
Wat ik tegenwoordig afwerk, bevat tussen de 40 en 60 MIDI-kanalen en dat is sowieso niet live te brengen. Maar omdat het dan zo complex in mekaar komt te zitten en mijn theoretische kennis (en mijn persoonlijke RAM geheugen :beard:) tekort schiet, durf ik me er eigenlijk niet meer aan wagen.

Maar ik snap perfect wat je bedoelt :).

En tenslotte draait het maar om één ding: jezelf amuseren (ik denk niet dat er veel forumleden hun inkomen van afhangt). Is dat door volledige producties af te werken of gewoon spelen dat de toetsen eraf vliegen ... maakt eigenlijk niet uit *D.

:doei:

Danny
 
Men wil wel, maar bij elkaar komen gaat nu ff niet.
En op afstand werken, vooral met verschillende setups, daws ed. werkt ook meestal niet, tenzij je goede afspraken maakt wie wat doet.
En dan is er nog de factor tijd. Iedereen heeft een ander tijdschema ivm werk, kids, etc.

eens eens. Het begint bij goede afspraken. Dat voorkomt frustratie en verkeerde verwachtingen. Ook eens meegemaakt.

Daarnaast heb ik in het verleden succesvol projectjes gedaan met een amerikaan (inmiddels weer opgestart) en een gast uit oostenrijk (ook weer opgestart). Wat we doen is eenvoudig, misschien te eenvoudig. We spreken bpm, scale, sfeer, doel en rootnote af. Een verantwoordelijk voor beats en arrangement, de ander voor de synths of vocals e.d. We respecteren alles wat de ander doet en ook wanneer ivm tijd. Als het concept klaar is, gaan we erin knippen. Iets er bij, iets er af. Sowieso is er 1 in de lead om het in zijn daw te zetten en het arrangement te maken/bewaken. We wisselen .wav files uit en die importeer je in je daw. Dat maakt het uitwisselen weer makkelijker. Ik krijg het hele spoor terug, en die zet ik in fl studio. Stap een is vaak de beats en basis arrangement, daar bouwt de ander op en stuurt t terug, weer een stukje bouwen en terugsturen. Het is een manier. Time consuming maar super leuk.

Al met al, met een open positieve houding kom je er wel. Anders moet je er niet aan beginnen.
 
Vind ik ook, om in midi een echt goeie drumpartij uit te zetten is echt een hoop werk en ligt me gewoon niet zo goed.
Ik vind het zowiezo lastig om een goeie drumpartij in te programmeren, ja een simpele four on the floor dat gaat wel maar zodra het funk of jazz wordt dan lukt het me niet.
Het is gewoon lastig om die swing erin te krijgen en dan ook nog al die fills zoals je al zegt, hoop werk ook.
Als je iets met loopen wilt proberen; kijk dan 'ns naar instalooper, da's een gratis vst en daar kan je al leuke dingen mee doen.
Enso is kost 79 euro maar kan ook bijzondere dingen misschien is dat wat voor je.







Ik raakte daar ook altijd gefrustreerd van. Ik wilde die bekende breakbeat kunnen programmeren. Je kent m wel. Amen. Ik heb die toen als sample in mijn daw gezet en via een step sequencer na gebouwd op 60 bpms of zo, timing volume. Kostte enorm veel tijd maar goed. Toen ik zag hoe dat ding in elkaar zat, kon ik er zelf op gaan varieren.
 
Echt "afgaan" is er sowieso nooit bij.

Inderdaad is er denk ik altijd wel een publiek(je) te vinden dat waardeert wat je doet.

Maar ik heb soms ook wel meegemaakt dat mensen zo vol zijn van wat ze doen, dat ze eigenlijk niet doorhebben dat e.e.a. voor verbetering vatbaar kan zijn..
Zo heb ik weleens het geluid proberen te doen voor een band die zo slecht klonk, dat ik er niets van kon maken en er nachtmerries van kreeg.. :-)
En als de muzikanten dan niet naar je willen luisteren als geluidsman, heb je een probleem. Uiteindelijk heb ik besloten dat geluidstechnicus niets voor mij was.. ;)
 
Angst?e neuhh ben nu sinds een paar jaar terug echt tracks af aan het maken wat ik voorheen nooit deed, en moet zeggen dat mn plezier in muziek maken een enorme hoop is gestegen. Stress daarentegen haha, zelf gemaakte deadlines niet halen, verrotte mixes ed wel (soms) :P
 
Inderdaad is er denk ik altijd wel een publiek(je) te vinden dat waardeert wat je doet.

Als je ziet wat voor bagger er soms populair is bij de massa...;)

Verder zijn er specifieke genres waar het feit dat de muzikanten niet kunnen spelen juist deel is van de ervaring ("three chords and the truth"), zoals punk. Ironisch genoeg heb je juist in dat laatste genre soms concerten die helemaal uit de hand lopen omdat het publiek een band te zien krijgt die wel punk muziek maakt maar niet in het stereotiepe plaatje past...er is een berucht concert van Suicide dat om die reden helemaal fout gaat.

Maar ik heb soms ook wel meegemaakt dat mensen zo vol zijn van wat ze doen, dat ze eigenlijk niet doorhebben dat e.e.a. voor verbetering vatbaar kan zijn..
Zo heb ik weleens het geluid proberen te doen voor een band die zo slecht klonk, dat ik er niets van kon maken en er nachtmerries van kreeg.. :-)
En als de muzikanten dan niet naar je willen luisteren als geluidsman, heb je een probleem. Uiteindelijk heb ik besloten dat geluidstechnicus niets voor mij was.. ;)

Dat zie je werkelijk overal, en het heeft een naampje: https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect
 
Goede reacties allemaal :halleluja

Wat ik denkt ook helpt om niet teveel te focussen op alleen het eindresultaat in de vorm van een complete afgeronde track. Nog afgezien of dat realistisch wat betreft tijd gaat het ook om het creatieve proces zelf.

Uiteraard zijn er wel voorwaarden, je gear moet het doen (goed aangesloten etc.) en je moet tijd investeren om de handelingen uit te kunnen voeren om tot het (eind)resultaat te komen.

Wat daarna komt zijn geen regels voor, je kunt doen wat je wilt. Sommigen mensen vinden het prettig om
in een kader van een kale track te werken en dat dan in te vullen. Of je kunt ook gaan pielen met gear, coole loops maken en opnemen! En dan in een later stadium daar een geheel van te maken.

Dit is al naar gelang waar je hoofd naar staat, zelf vind ik het beperkend en frustrerend werken om per se met een arrangement bezig te (moeten) zijn omdat ik maar tot een eindresultaat moet komen van mezelf. En met een gezinnetje thuis is dat ook wat betreft tijd (en ongestoorde aandacht) voor mij niet realistisch. Om die frustratie voor te zijn begin ik er dan niet eens aan.

Met beperkte tijd moet het ook niet te vrijblijvend blijven, je kunt ook wel concrete doelen voor je ‘sessie’ bepalen. Uiteindelijk gaat het ook gewoon om doen, en niet te veel nadenken. Zolang je daar tijd in blijft investeren komen de resultaten vanzelf wel!
 
Goede reacties allemaal :halleluja

Wat ik denkt ook helpt om niet teveel te focussen op alleen het eindresultaat in de vorm van een complete afgeronde track. Nog afgezien of dat realistisch wat betreft tijd gaat het ook om het creatieve proces zelf.

Uiteraard zijn er wel voorwaarden, je gear moet het doen (goed aangesloten etc.) en je moet tijd investeren om de handelingen uit te kunnen voeren om tot het (eind)resultaat te komen.

Wat daarna komt zijn geen regels voor, je kunt doen wat je wilt. Sommigen mensen vinden het prettig om
in een kader van een kale track te werken en dat dan in te vullen. Of je kunt ook gaan pielen met gear, coole loops maken en opnemen! En dan in een later stadium daar een geheel van te maken.

Dit is al naar gelang waar je hoofd naar staat, zelf vind ik het beperkend en frustrerend werken om per se met een arrangement bezig te (moeten) zijn omdat ik maar tot een eindresultaat moet komen van mezelf. En met een gezinnetje thuis is dat ook wat betreft tijd (en ongestoorde aandacht) voor mij niet realistisch. Om die frustratie voor te zijn begin ik er dan niet eens aan.

Met beperkte tijd moet het ook niet te vrijblijvend blijven, je kunt ook wel concrete doelen voor je ‘sessie’ bepalen. Uiteindelijk gaat het ook gewoon om doen, en niet te veel nadenken. Zolang je daar tijd in blijft investeren komen de resultaten vanzelf wel!

Zo zie ik het ook.
Voor mij is het altijd gewoon een beetje pielen en klooien en soms komt er wat uit wat uiteindelijk tot een track leidt.
Maar dat betekent ook dat het op die manier prettig blijft en niet teveel frustratie want zodra ik de lat hoog lig en alles moet en zal een track worden en als het ff kan een echte goeie dan gaat het plezier er bij mij af.
Voor mij werkt het wel dat ik pas tot een track kan komen als ik een melodie, een beat of iets anders heb wat een uitgangspunt kan zijn als basis voor de rest om een beetje richting te hebben.
Voor mij is het net als een schilderij, je maakt eerst wat schetsen en langzamerhand wordt het een geheel en vul je van alles in tot en met de details.
 
Ik zat ooit op een terras. Tent in de tuin. Optreden bezig. Denk “schlager met vals zingende zangers en publiek dat t pikte” - ze zagen er ook niet al te snugger uit. We zijn dan ook niet gebleven. Vermoedelijk ver 20 jaar geleden. Dan heb ik liever angst dan zo op een podium te staan. Ik denk dat t een beetje een josti gebeuren was.
 
Vals zingen, niet al te snugger zijn, en een hoog Jostiband-gehalte, maar wel dat je daar plezier aan hebt. Lijkt me veel beter dan angst hebben om met muziek bezig te zijn.
 
Back
Top