Met een verbazing lees ik het tenenkrommend vervolg van deze discussie.
In de trein op mn mobiel zag ik, wanneer niet ingelogd, ook de geblokte users.
Met veel bombarie wordt hier laggerig gedaan over kunst en kunstkenners en eigenlijk ook onderzoekers als een Xenakis etc.
Een vergelijkbaar geval heb ik eens gelezen over een mysterieus "schilderij" dat op een tentoonstelling voor moderne kunst was beland. De bezoekers waren vol lof en iedereen was dan ook zeer benieuwd wie dat schilderij gemaakt had, maar het naambordje ontbrak. Nader onderzoek wees uit dat het schilderij een plaat hout betrof die door de huisschilders was gebruikt om hun kwasten na het werk op uit te schudden. Ik meen zelfs dat men het schilderij aanvankelijk een prijs had toebedacht, maar dat weet ik niet zeker meer.
Zoals alle bij kunst, moet een werk in een bepaalde context worden gezien. Hier ontbrak de context.
Heel veel kunstenaars proberen tot een essentie te komen. Vaak, nee altijd(!) is die weg lang.
Het gaat dus om tot abstractie te komen d.m.v. het wegstrepen van de sentimenten.
Dit om tot schoonheid te komen.
Ook lees ik bij Willem:
"Originally posted by Von Naphoven View Post
Ik weet nog dat in de vorige eeuw schande gesproken werd toen het Haags gemeentemuseum voor een destijds astronomisch bedrag de Victory Boogiewoogie van Mondriaan aankocht, zoveel geld voor een testbeeld? En ik dacht alleen maar ... Oh, wat een ontzettend mooi schilderij."
De STIJL houdt er hele theoriën erop na om tot bovenstaande abstractie te komen.
Een abstractie die jij dus gelukkig weet te waarderen Nap. In zijn tijd werden Mondriaan en Theo van Doesburg en de andere STIJL-genoten voor gek versleten.
Cultuurcommies spraken schande van hun werk. Het lijkt nergens op! Niet herkenbaar(sentiment)! Het zou verboden moeten worden! Dit is geen kunst!
Deze abstractie vind ook plaats in de muziek.
Er bestaan dus componisten die, net als sommige kunstenaars, tot essentie komen door het wegstrepen van sentimenten. (lees pensgevoelens).
Dit om tot schoonheid te komen via een zo'n andere klanktaal.
Zie ook de
Concertzender 1
Zie ook de
Concertzender 2
Zie ook de
Concertzender 3
Het SYNTHFORUM kent ook een cultuurcommisie.
Een commissie die alles, wat tot essentie wil komen door het wegstrepen van sentimenten(lees herkenbaarheid), plat wil slaan.
Met de commisie leden: Von Naphoven, Fjoez en Demian.
Mondriaan is begonnen met realistische, herkenbare schilderijen. Wat een weg heeft hij afgelgd om tot zn Boogie-Woogie te komen.
Ik ben een componist en ben begonnen met Bach en verder de geschiedenis doorwerkend naar de modernen.
Ik heb het hier over akoestisch instumentaal. Ik heb het allemaal gespeeld totdat ik op het Instituut voor Sonologie kwam.
Daar heb ik de keuze gemaakt om verder tot abstractie te komen via elektronische middelen. Een lange weg.
Deze abstractie heeft mij veel gebracht, mijn boeken, albums, Donemus etc.
En heeft mij ook veel doen verliezen. Dingen als succes(wat op een popmanier verstaan wordt), geld, populariteit.
En toch ben ik doorgegaan en blijf ik doorgaan op zoek naar schoonheid.
Net als Mondriaan, werkt het beter in het buitenland. Misschien mag het daar wel een beetje vreemd zijn net zoals wij hier Tibetanen omarmen.
Nu het SF.
Met deze cultuurcommisie die de hele tijd, waar ik ook post, in mijn nek hijgt ben ik hier klaar. Hier = het SF.
Deze Cultuurcommie spreekt schande van mijn werk.
In deze draad komen ze hoogte punten echo's verder achter mijn andere posts:
https://www.synthforum.nl/forum/alg...m-contest-2015/199084-roland-kuit-lover-bytes
Het lijkt nergens op! Niet herkenbaar(sentiment)! Het zou verboden moeten worden! Dit is geen kunst!
Maar omdat ik ook humor heb:
http://soundcloud.com/roland-kuit/synthforum-cultuurcommissie