Het einde van het keyboard?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Weet je wat ik soms doe blindelings aan de knoppen,ondoordacht,rondtasten.Ik zet geen geluid op tijdens het roteren van de knoppen,stop en luister ik naar wat er is ontkiemd.
Soms verbazingwekkend en meestal trek het op niets maar die ene keer blijft die klank voor eeuwig opgeslagen.

De verrassing is toch het leukste wat er is, die ontdekking van een nieuw geluid?
Als je precies al steeds van te voren weet wat er komt kan je wel stoppen met synthese denk ik.
Handig voor on stage of als je snel een track in elkaar wil zetten maar het nieuwe dat blijft toch het meest interessant wat mij betreft, en de toepassing ervan natuurlijk.
 
Muziek is netzoals kunst. Als het een emotie oproept is het geslaagd.
 
Met een verbazing lees ik het tenenkrommend vervolg van deze discussie.
In de trein op mn mobiel zag ik, wanneer niet ingelogd, ook de geblokte users.
Met veel bombarie wordt hier laggerig gedaan over kunst en kunstkenners en eigenlijk ook onderzoekers als een Xenakis etc.

Een vergelijkbaar geval heb ik eens gelezen over een mysterieus "schilderij" dat op een tentoonstelling voor moderne kunst was beland. De bezoekers waren vol lof en iedereen was dan ook zeer benieuwd wie dat schilderij gemaakt had, maar het naambordje ontbrak. Nader onderzoek wees uit dat het schilderij een plaat hout betrof die door de huisschilders was gebruikt om hun kwasten na het werk op uit te schudden. Ik meen zelfs dat men het schilderij aanvankelijk een prijs had toebedacht, maar dat weet ik niet zeker meer.

Zoals alle bij kunst, moet een werk in een bepaalde context worden gezien. Hier ontbrak de context.
Heel veel kunstenaars proberen tot een essentie te komen. Vaak, nee altijd(!) is die weg lang.
Het gaat dus om tot abstractie te komen d.m.v. het wegstrepen van de sentimenten.
Dit om tot schoonheid te komen.

Ook lees ik bij Willem:
"Originally posted by Von Naphoven View Post
Ik weet nog dat in de vorige eeuw schande gesproken werd toen het Haags gemeentemuseum voor een destijds astronomisch bedrag de Victory Boogiewoogie van Mondriaan aankocht, zoveel geld voor een testbeeld? En ik dacht alleen maar ... Oh, wat een ontzettend mooi schilderij."

De STIJL houdt er hele theoriën erop na om tot bovenstaande abstractie te komen.
Een abstractie die jij dus gelukkig weet te waarderen Nap. In zijn tijd werden Mondriaan en Theo van Doesburg en de andere STIJL-genoten voor gek versleten.
Cultuurcommies spraken schande van hun werk. Het lijkt nergens op! Niet herkenbaar(sentiment)! Het zou verboden moeten worden! Dit is geen kunst!

Deze abstractie vind ook plaats in de muziek.
Er bestaan dus componisten die, net als sommige kunstenaars, tot essentie komen door het wegstrepen van sentimenten. (lees pensgevoelens).
Dit om tot schoonheid te komen via een zo'n andere klanktaal.
Zie ook de Concertzender 1
Zie ook de Concertzender 2
Zie ook de Concertzender 3

Het SYNTHFORUM kent ook een cultuurcommisie.
Een commissie die alles, wat tot essentie wil komen door het wegstrepen van sentimenten(lees herkenbaarheid), plat wil slaan.
Met de commisie leden: Von Naphoven, Fjoez en Demian.

Mondriaan is begonnen met realistische, herkenbare schilderijen. Wat een weg heeft hij afgelgd om tot zn Boogie-Woogie te komen.

Ik ben een componist en ben begonnen met Bach en verder de geschiedenis doorwerkend naar de modernen.
Ik heb het hier over akoestisch instumentaal. Ik heb het allemaal gespeeld totdat ik op het Instituut voor Sonologie kwam.
Daar heb ik de keuze gemaakt om verder tot abstractie te komen via elektronische middelen. Een lange weg.
Deze abstractie heeft mij veel gebracht, mijn boeken, albums, Donemus etc.
En heeft mij ook veel doen verliezen. Dingen als succes(wat op een popmanier verstaan wordt), geld, populariteit.
En toch ben ik doorgegaan en blijf ik doorgaan op zoek naar schoonheid.
Net als Mondriaan, werkt het beter in het buitenland. Misschien mag het daar wel een beetje vreemd zijn net zoals wij hier Tibetanen omarmen.

Nu het SF.

Met deze cultuurcommisie die de hele tijd, waar ik ook post, in mijn nek hijgt ben ik hier klaar. Hier = het SF.
Deze Cultuurcommie spreekt schande van mijn werk.
In deze draad komen ze hoogte punten echo's verder achter mijn andere posts:
https://www.synthforum.nl/forum/alg...m-contest-2015/199084-roland-kuit-lover-bytes
Het lijkt nergens op! Niet herkenbaar(sentiment)! Het zou verboden moeten worden! Dit is geen kunst!
Maar omdat ik ook humor heb:

http://soundcloud.com/roland-kuit/synthforum-cultuurcommissie
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij vergis je je waar je mijn naam noemt. Ik heb nog nooit jouw werk naar beneden gehaald ergens. Nam het eerder voor je op op enkele momenten her en der. Maar misschien vergis ik me dan?
 
Nou Mad-R, ja. Dit omdat ik ik hier ook voor de lol kom.
Rob Papen schreef ook hier iets op SF iets in deze trant.
Misschien dan niet in deze draad Demian, anders mijn woorden terug.

Nou, volgens mij nergens niet. Maar goed.
 
Het SYNTHFORUM kent ook een cultuurcommisie.
Een commissie die alles, wat tot essentie wil komen door het wegstrepen van sentimenten(lees herkenbaarheid), plat wil slaan.
Met de commisie leden: Von Naphoven, Fjoez en Demian.

demian nam het juist voor je op roland kuit

Er bestaan dus componisten die, net als sommige kunstenaars, tot essentie komen door het wegstrepen van sentimenten. (lees pensgevoelens).
Dit om tot schoonheid te komen via een zo'n andere klanktaal.

Dit is een erg mooie zin en voor mij een nieuwe hoek om tegen creatie aan te kijken.
 
Met veel bombarie wordt hier laggerig gedaan over kunst en kunstkenners en eigenlijk ook onderzoekers als een Xenakis etc.


Roland; het is jammer dat het je zo stoort dat je afscheid neemt.
Ik heb vrijwel nooit op jouw topics gereageerd omdat ik zag dat jouw interpretatie van muziek vaak ver weg lag bij wat voor mij muziek inhoudt en dan is het lastig praten met elkaar.
Toch heb ik in de laatste pagina's getracht verschillende keren serieus en inhoudelijk gereageerd ipv snel even te scoren.
Waar ik zelf soms moeite mee heb is de kunstwereld die bij vele dingen wat nieuw is het allemaal erg serieus neemt terwijl men best wel wat kritisch mag zijn zo nu en dan.
Het gaat niet alleen om het experiment en het vernieuwende zoals Xenakis in zijn leven probeert maar ook zoals ik aangaf of je er muziek mee maakt en daar mag je best wel kritisch zijn vind ik.
Zoals ik in m'n post al aangaf; ik heb respect voor wat die man heeft gedaan maar het is niet alleen het concept maar ook wat je ermee doet, kortom zit er muziek in?
Als we kritiekloos alles zouden moeten accepteren dan is er geen gesprek mogelijk tussen mensen.
 
Roland; het is jammer dat het je zo stoort dat je afscheid neemt.
Ik heb vrijwel nooit op jouw topics gereageerd omdat ik zag dat jouw interpretatie van muziek vaak ver weg lag bij wat voor mij muziek inhoudt en dan is het lastig praten met elkaar.
Toch heb ik in de laatste pagina's getracht verschillende keren serieus en inhoudelijk gereageerd ipv snel even te scoren.
Waar ik zelf soms moeite mee heb is de kunstwereld die bij vele dingen wat nieuw is het allemaal erg serieus neemt terwijl men best wel wat kritisch mag zijn zo nu en dan.
Het gaat niet alleen om het experiment en het vernieuwende zoals Xenakis in zijn leven probeert maar ook zoals ik aangaf of je er muziek mee maakt en daar mag je best wel kritisch zijn vind ik.
Zoals ik in m'n post al aangaf; ik heb respect voor wat die man heeft gedaan maar het is niet alleen het concept maar ook wat je ermee doet, kortom zit er muziek in?
Als we kritiekloos alles zouden moeten accepteren dan is er geen gesprek mogelijk tussen mensen.

Dank voor het eerste.
Wanneer iets serieus is, is het kritische er vaak aan vooraf gegaan.
Als de 'muzikale' inhoud ver weg staat van de luisteraar is het ook moeilijk om kritisch te zijn. Dan word er een mening geventileerd die alleen maar past in het kader van die luisteraar.
Het is dan ook het kader van het SF waarin ik mij niet meer herken.
Kennis delen/kennis nemen wat een hoog goed is, zoals hier aangegeven op het forum, over alles wat met elektronische muziek te maken heeft werkt prima totdat het over smaak en persoonlijke ontwikkeling gaat.
Dan wordt het voetbal :D
 
Met veel bombarie wordt hier laggerig gedaan over kunst en kunstkenners en eigenlijk ook onderzoekers als een Xenakis etc.

Nog even een serieuze opmerking hierover, als ik het teruglees werd er niet eigenlijk lacherig gedaan over Xenakis. Het was juist een discussie om een uitspraak van hem in de juiste context te plaatsen, zelfs met het raadplegen van z'n literatuur. Verder is het een beetje kinderachtig om te spreken over een cultuurcommissie, waar enkele leden hier op het forum lid van zouden zijn. Ook al is het in jouw beleving zo dat er leden zijn die jouw werk naar beneden willen halen (waar ik vraagtekens bij zet), ik denk dan: kerel, laat je niet zo opnaaien.
 
Nog even een serieuze opmerking hierover, als ik het teruglees werd er niet eigenlijk lacherig gedaan over Xenakis. Het was juist een discussie om een uitspraak van hem in de juiste context te plaatsen, zelfs met het raadplegen van z'n literatuur. Verder is het een beetje kinderachtig om te spreken over een cultuurcommissie, waar enkele leden hier op het forum lid van zouden zijn. Ook al is het in jouw beleving zo dat er leden zijn die jouw werk naar beneden willen halen (waar ik vraagtekens bij zet), ik denk dan: kerel, laat je niet zo opnaaien.

Het zal aan mijn bio ritme liggen dat ik steeds de zelfde riedel na 4 jaar zat ben.
 
Het patroon is na lange tijd wel erg zichtbaar geworden, alles wat Roland maakt, alles wat bepaalde leden hier niet aanstaat, mag met humor neergesabeld worden. En dat, is best wel jammer. De intolerantie tegen wat afwijkt stoort me meer dan zij die 'afwijken' van het stramien.
 
Bij trollen ook.

Yep. Maar goed trollen is een kunst. En ik weet bijna zeker dat ze best serieus waren. Bij trollen ben je echt op voorhand bezig met het uitwerken van een grap. Dat zie ik hier niet helemaal.

Dat een reactie een emotie oproept bij iemand maakt dat nog geen trol in mijn boek.

Anyway je hebt ze zo stil hoor. Gewoon je cool bewaren en doorvragen alsof je echt interesse hebt. Dan ze gaan ze zich in bochten wringen en prik je er zo doorheen. Dat is de kunst van debatteren. Gewoon wachten en licht bespelen tot de ander zich voor schut zet.

Voor de volgende keer bijv :D
 
volgens mij is dat het niet. iederaan mag maken en gaaf vinden wat ie wil. het is het elitaire gewauwel, het neerbuigende wat zo enorm stoort en daar wordt op ingegaan. dat neerbuigende is ook een patroon wat al jaren zichtbaar is, maar daar wordt maar even overheen gegaan. die riedel ben ik na al die jaren ook zat en mijn eigen reactie er op ook :D ik haak maar weer af want het gaat iig verder nergens heen. groetjes, je moeder
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top