Echter ik merk wel in ieder geval op Ableton live dat als mijn master fader (veel) te laag zit het iets anders klinkt als net onder 0db,dat kan aan de converters (RME/Tascam DA-3000) liggen dus natuurlijk,dus er moet toch ergens invloed hebben.
Maar op mijn fairlight DAW (Xynergi) heb ik dat absoluut niet.
Het hangt eigenlijk allemaal af van het signaal dat uiteindelijk de converter bereikt, je master fader in je DAW/DigiMixer heeft daar uiteraard invloed op maar is niet de schuldige zegmaar. Elke 6dB minder op de output van je DAW kost je 6dB aan dynamisch bereik ofwel 1 bit aan resolutie, alles boven de 0dBFS clipt vanzelfsprekend. Daarom probeer je daar altijd zo dicht mogelijk op de 0dBFS te gaan zitten.
In het geval dat dit signaal rechtstreeks naar je converter gaat kun je makkelijk het dynamisch bereik van je signaal bepalen:
- De output van je DAW is 24bit, als alle bits gebruikt worden heeft dit signaal een dynamisch bereik van 144dB (met dithering ligt dit praktisch nog hoger)
- Maar je converters hebben hooguit een dynamisch bereik van 120dB (even voor het gemak, dit verschilt natuurlijk nogal)
- Voor elke dB die je onder 0dBFS blijft verlies je dus een dB aan dynamisch bereik.
- Afhankelijk van het materiaal wat je afspeelt ga je 20dB verlies nog niet direct horen, maar zodra je dynamisch bereik ver onder de 100dB komt kan dit zeker hoorbaar zijn.
Dit is bijvoorbeeld goed te merken bij zachte passages in een klassiek stuk muziek op een audio CD, de ruisvloer is ook vaak hoorbaar (96dB dynamisch bereik, met dithering praktisch bijna 120)
In het geval van RME(ik heb hier ook RME) wordt t weer net iets anders.
- De output van je DAW is 24bit, net als in t voorbeeld hierboven. Het verlies aan dynamisch bereik is hetzelfde.
- Dat signaal gaat, net als bij een digitale mixer, de mixbus in(Totalmix FX). Je signaal wordt omgezet in 42bit of 46bit, afhankelijk van of je een oude of nieuwe RME hebt.
- Het dynamisch bereik wat je verloren bent krijg je niet meer terug. Je kunt Totalmix dus ook niet gebruiken om een zacht signaal uit je DAW te herlevelen, het verlies zit immers daarvoor al.
- Nu gebeurt er precies hetzelfde als in je DAW of je digitale mixer. De stand van de faders maakt verder niet meer zoveel uit, alleen het signaal wat uiteindelijk de converters bereikt telt.
- Staan al je faders op 0dB, dan is dit gelijk aan het eerste voorbeeld.
- Staan je faders niet op 0dB of gebruikt je de master fader van Totalmix om je output volume te regelen, dan heb je verliezen op 2 plekken die je bij elkaar op moet tellen.
In het geval van Fairlight Xynergy wordt alles berekend in een FPGA op 36bit float(als je een Crystal Core hebt), eigenlijk niet heel anders dan bij RME of een digitale mixer.
Maar het kan inderdaad zijn dat dit net iets anders klinkt(of het beter klinkt is uiteraard subjectief), het gaat hier natuurlijk wel om high-end hardware wat een veelvoud kost van de meeste "prosumer" spullen.
Zo zal er vast ook een goede reden zijn waarom bijvoorbeeld Magix Sequoia zo duur is, anders zou niemand het gebruiken.
Maar verklaren kan ik dat verschil niet, in ieder geval niet op het gebied van geluidskwaliteit.
Het heeft uiteindelijk allemaal te maken met gain staging, als je dat goed in de gaten houdt zijn bijna alle digitale systemen van tegenwoordig zeer transparant en goed te noemen.
Daarom ik nog steed digitale budget mixers betwijfel als je ziet dat de prijs van bvb een X32 evenveel kost als een RME interface en als die dan al niet perfect is kan je toch geen mirakels verwachten.
Bij de meeste digitale budget mixers wordt er heel veel bespaart op de converters en het analoge circuit daar omheen. Je blaast vaak een stuk makkelijker een input naar een andere wereld als er iets fout gaat.
De firmware is meestal een aangepaste OEM versie die door een extern bedrijf geleverd wordt en lijkt soms verdacht veel op die van andere merken. Zo lijkt de firmware van 'the t.mix DM20R' heel erg op die van de X32.
Uiteindelijk is niks echt perfect, maar het meeste is wel meer dan genoeg. Ik denk dat we in onze handjes mogen klappen met wat er tegenwoordig allemaal verkrijgbaar is.