Analoge warmte toevoegen in digitale producties

Saturatie betekent 'verzadiging', en dat is precies wat het doet bij analoge bandrecorders. Je verzadigd het aantal te magnetiseren deeltjes op de band, totdat er geen enkel deeltje over is dat nog gemagnetiseerd kan worden. Als je een beetje verzadigd (door het signaal luid op te nemen zonder dat je de inputs overstuurd, door de tape langzamer te laten draaien, doordat je een nauwere bandbreedte hebt, of door een combinatie van de 3) kan dat aangenaam klinken. Dit effect zal bij DAT nooit optreden (en bij bijvoorbeeld VHS tape ook niet). Dat er klankverschillen zijn tussen digitale mediums onderling is zeker, maar dat is niet te wijten aan het opname medium zelf, alleen aan de techniek erachter zoals AD/DA conversie en de gebruikte compressie (denk aan mp3 vs wav)
 
Arno, ik wil je gerust eens een mix door mijn UA 2192 AD/DA-loop halen, het kleurverschil merk je ook met je oren dicht :).

Tuurlijk, wat dat betreft heb je helemaal gelijk.
Ik doelde op je bovenstaande opmerkingen over het signaal door de AD/DA van een DAT recorder oid te halen. Ik denk dan je toch mag verwachten dat zo'n converter juist zo neutraal mogelijk behoort te zijn. Of?
Op mijn Tascam DA-30MKII is in ieder geval geen kleuring te bekennen...(niet voor mijn oren tenminste ;) )

En over je UA 2192 (citaat van de UA website):
The 2192 Master Digital Audio Interface is the first product to combine Universal Audio’s long history of creating high-quality, vintage analog gear with its advanced digital technology. While features like sample rates up to 192K, realtime transcoding between AES/EBU, S/PDIF and ADAT, and support for single and dual wire AES modes are sure to impress, what really sets the 2192 apart is its Class-A analog circuitry, which provides luscious detail and clarity, while retaining the warmth and character of the original source, features typically not found in digital units.

Hier maken naar mijn mening niet de converters het verschil, maar de class-A componenten die er tussen zit!
 
Laatst gewijzigd:
Hier maken naar mijn mening niet de converters het verschil, maar de class-A componenten die er tussen zit!

Dan zul je nooit weten hoe de converter 'op zich' klinkt, aangezien je het ene niet los van het andere kan bekijken :). Ik dacht toch dat elke converter een bepaalde 'circuitry' mee heeft, niet?
 
Dan zul je nooit weten hoe de converter 'op zich' klinkt, aangezien je het ene niet los van het andere kan bekijken :). Ik dacht toch dat elke converter een bepaalde 'circuitry' mee heeft, niet?

Ja, je geluidskaart zelf heeft ook converters. Maar wat is dan de meerwaarde er nog meer converters die het zelfde zouden moeten (bv van DAT recorder) doen ertussen te zetten?

Jouw UA 'converter' met class-A componenten is natuurlijk een heel ander verhaal. Converters in geluidskaarten, DAT recorders etc. moeten allemaal zo neutraal mogelijk zijn. De converters binnen jouw UA zullen ook zeer neutraal zijn. De analoge componenten er tussen geven de kleuring. Zo zou het iig technisch moeten zijn toch? Anders heb je er ook geen controle over, en zit je vast aan de 'smaak' van een of andere ingenieur. Zou ook mooi klote zijn..........
 
Ja, je geluidskaart zelf heeft ook converters. Maar wat is dan de meerwaarde er nog meer converters die het zelfde zouden moeten (bv van DAT recorder) doen ertussen te zetten?

Jouw UA 'converter' met class-A componenten is natuurlijk een heel ander verhaal. Converters in geluidskaarten, DAT recorders etc. moeten allemaal zo neutraal mogelijk zijn. De converters binnen jouw UA zullen ook zeer neutraal zijn. De analoge componenten er tussen geven de kleuring. Zo zou het iig technisch moeten zijn toch? Anders heb je er ook geen controle over, en zit je vast aan de 'smaak' van een of andere ingenieur. Zou ook mooi klote zijn..........

De meerwaarde zou diezelfde kunnen zijn als je mix door een dj-mengpaneel sturen en opnieuw opnemen via je interface: het 'out-of-the-box' brengen van het 'in-the-box' verhaal. Kan zijn dat je daar niet in gelooft :).

Mijn DA zou erg neutraal moeten zijn, de AD dan weer helemaal niet omwille van de door jou opgegeven rede.

Inderdaad, als ik een track door mijn converter haal heb ik geen controle over die kleuring en hang ik aan 'een sound' vast, maar dat kan juist wenselijk zijn of deel zijn van 'mijn sound' in bepaalde gevallen.
 
De meerwaarde zou diezelfde kunnen zijn als je mix door een dj-mengpaneel sturen en opnieuw opnemen via je interface: het 'out-of-the-box' brengen van het 'in-the-box' verhaal. Kan zijn dat je daar niet in gelooft :).

Mijn DA zou erg neutraal moeten zijn, de AD dan weer helemaal niet omwille van de door jou opgegeven rede.

Inderdaad, als ik een track door mijn converter haal heb ik geen controle over die kleuring en hang ik aan 'een sound' vast, maar dat kan juist wenselijk zijn of deel zijn van 'mijn sound' in bepaalde gevallen.

Of 'out of the box' brengen wel of geen nut heeft, hangt idd helemaal af wat er tussen hangt. En natuurlijk geloof ik daar wel in, mits je er componenten tussen hebt zitten die gestuurd of ongestuurd kleuren. Maar gewoon er een AD/DA van een DAT tussenhangen lijkt me echt vrij nutteloos. Hang er dan een mooie mixerconsole tussen (zoals mijn Soundtracs :P ). Of een apparaat zoals het jouwe, of een Tube Vitalizer (zoals die Raphie te koop heeft staan ;) ).

Of ik ben echt helemaal de weg kwijt, of je AD/DA converters zijn beide superneutraal, en datgeen wat er tussen zit geeft kleuring. Die kleuring wordt dan via je neutrale DA exact zo naar buiten gebracht als hij gekleurd is door je class-A componenten. Anders zou het veel geld zijn, voor een apparaat dat een proces uitvoert, dat je niet kunt controleren.
Mijns inziens zijn dus beide converters van je UA super neutraal, en gebeurt ertussen door de class-A componenten het 'magische analoog/warm kleuren' van het geluid.
En de controle heb je erover middels de draaiknoppen op de voorkant, toch?
 
Of ik ben echt helemaal de weg kwijt, of je AD/DA converters zijn beide superneutraal, en datgeen wat er tussen zit geeft kleuring. Die kleuring wordt dan via je neutrale DA exact zo naar buiten gebracht als hij gekleurd is door je class-A componenten. Anders zou het veel geld zijn, voor een apparaat dat een proces uitvoert, dat je niet kunt controleren.
Mijns inziens zijn dus beide converters van je UA super neutraal, en gebeurt ertussen door de class-A componenten het 'magische analoog/warm kleuren' van het geluid.
En de controle heb je erover middels de draaiknoppen op de voorkant, toch?

In elk geval is de kleuring niet in te stellen dus eigen aan de conversie, althans bij een UA 2192.

Nogmaals, de DA is clean, de AD is gekleurd. Voor monitoring dus niets aan de hand, maar als je terug 'in the box' wilt, hangt daar een sound aan vast.

De knoppen op de voorkant stellen enkel samplerate in, clock source en de routing van outputs (digitaal / analoog).
 
het is idd niet zoals bij een hedd, waarbij de sound puur dsp is. een klant van me heeft de 2192, neutraal kan je hem idd niet noemen :) erg tof, sowieso alles van ua.
 
het is idd niet zoals bij een hedd, waarbij de sound puur dsp is. een klant van me heeft de 2192, neutraal kan je hem idd niet noemen :) erg tof, sowieso alles van ua.

De beschrijving die in me opkomt is rond in het laag en hoog, solide in het laag-mid, met een gefixeerd stereobeeld en een consistente overall sound.

Zelfs een slechte mix klinkt meer 'af' door hem enkel door de AD te halen.
Maar goed, werkt niet voor elk genre dus.
 
Analoge warmte = TAPE.
Het verzadigen van een analoge opnamekop en hoogwaardige band levert harmonischen op die binnen digitale domein niet te calculeren zijn, voeg een paar analoge tracks toe aan je mix of master op tape via een top compressor.
 
Wat ik doe; Als me mix klaar is ga hier en daar voorzichtig wat tape saturation bijmixen. Alles moet al warm genoeg zijn maar mag vaak wat rauwer. om het digitale geluid wat minder "mooi" te maken. Wanneer goed toegepast hoor je t niet echt. En is t niet te onderscheiden van analoog...
 
Prijs je maar gelukkig dat je het verschil niet kan horen tussen PSP vintage warmer of echte buizenbak. scheelt een hoop geld ;) zijn mensen die het veel slechter treffen
 
De meerwaarde zou diezelfde kunnen zijn als je mix door een dj-mengpaneel sturen en opnieuw opnemen via je interface: het 'out-of-the-box' brengen van het 'in-the-box' verhaal. Kan zijn dat je daar niet in gelooft :).

Mijn DA zou erg neutraal moeten zijn, de AD dan weer helemaal niet omwille van de door jou opgegeven rede.

Inderdaad, als ik een track door mijn converter haal heb ik geen controle over die kleuring en hang ik aan 'een sound' vast, maar dat kan juist wenselijk zijn of deel zijn van 'mijn sound' in bepaalde gevallen.

Normaal koop je een converter om van D > A te gaan en door je "chain" en dan weer van A >D een enkele converter met een loopback zonder gear erutssen heeft dus weinig nut. Als dit "kleuring oplevert dan heeft UAD wel een apparte converte op de markt gezet aangezien transparantie en detail daar juist het meest belangrijk zijn.
een converter zonder outboardchain heeft weinig nut.
 
Als dit "kleuring oplevert dan heeft UAD wel een apparte converte op de markt gezet aangezien transparantie en detail daar juist het meest belangrijk zijn.

Dat is ook zo :).
Er staat nergens dat de UA converter inboet aan detail, integendeel.

Een converter zonder outboardchain heeft weinig nut.

Ik veronderstel dat je conversieslag bedoelt :).

Het feit dat een simpele AD/DA-slag niet het oorspronkelijke doel is van een converter, is waar.
Als er verschil te horen is en het draagt bij aan de sound, is het nut bewezen.
Waarom zou je een mix ook niet in een AD/DA-loop door een HEDD sturen, simpelweg voor de sound van het ding?

Ik kan je in elk geval wel vertellen dat een loop door mijn AD/DA in combinatie met bv. een Fatso of een Studer plugin de sound enorm fixeert en consistent maakt t.o.v. een in the box mix.

Pas vanaf dit jaar ben ik budgettair maar ook qua workflow toe aan outboard (eerste aankoop in het verschiet).
Dan gaat de UA zeker uitblinken i.c.m. een andere AD of DA (ben ik nog niet uit).

Trouwens, als volgens jou een conversieslag weinig nut heeft omdat het geen verschil maakt,
waarom ging je dan in het topic waar je de hardware API 2500 en de Waves-software vergeleek
er zo prat op dat je speciaal ook de softwarerender door je AD/DA haalde om daar al geen verschil te creëren?

Pro forma of omdat je ook werkelijk het verschil hoort?
 
Dat was om even de azijnpissers de mond te snoeren
als de UAD een "signature sound" vanzichzelf heeft en dus iets aangenaams dan heeft het nut om je sound daar doorheen te halen.

Ik zag trouwens op de UAD site dat die uit productie is genomen? enig idee waarom?
 
Dat was om even de azijnpissers de mond te snoeren
als de UAD een "signature sound" vanzichzelf heeft en dus iets aangenaams dan heeft het nut om je sound daar doorheen te halen.

Ik zag trouwens op de UAD site dat die uit productie is genomen? enig idee waarom?

Je moet me niet op mijn woord geloven hoor.
Bezorg me een snippet van een track van je in 24 bits die nog niet out of the box geweest is.
Ik haal 'm door de AD/DA zonder extra processing, zodat je het kan horen.

Geen idee overigens waarom hij discontinued is.
Hij draait al een geruime tijd mee, dat wel.

Gezien de populariteit van hun andere producten denk ik dat ze hun resources elders nodig hebben :).
 
Back
Top