Vervelend Dilemma

die pro one gaat echt niet stuk van een paar ritjes in de auto , hoor.

gewoon lekker meenemen, en er op spelen, daar zijn ze voor.

en koop bij de kringloop een grote koffer, het barst er meestal van die grote samsonites.
past de pro one wel in.

ik sleep als het zo uitkomt mijn ouwe meuk overal mee naartoe, zelfs zonder kist, gewoon de ppg op de achterbank , zogezegd.
:koffie:
 
Ik heb wel wat anders dan synths op de achterbank liggen na GIGS, geen plaats voor synths :P helaas.

Had jij niet 'n brommert?

Bands komen hier met de meest exotische gear binnen. Ies allemaal heel.

Dus goeie case is nie verkeerd. I.i.g. geen verkeerde investering. Kisten op marktplaats is ook te doen, maar op maat bij hollandPA is wel heul erg degelijk.
 
ha synthdood ik weet niet waar jij allemaal komt : maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er bier of zelfs ( ha ha ) zand in mn gear kwam.....

Vroegâh (begin jaren 90) speelde ik in coverbandjes en dan kwam je, naast de vele saaie 13 in een dozijn bruiloften, ook nog wel eens op rare feestjes terecht. Ik kan me nog levendig het "tropische Hawai feest" in een boerenschuur in the middle of nowhere herinneren: Een paar kuub zand + veel bier + dronken boerenpummels + piepklein podium. Dat is natuurlijk een recept voor problemen. Ik moest achteraf erg denken aan The Blues Brothers waar ze in een kroeg spelen waar het podium met kippengaas is afgeschermd van het gepeupel. Had in ons geval natuurlijk niets uitgemaakt omdat zand en bier (en dronken Noord Hollanders) zien niet laten tegenhouden door een stukje kippengaas... Op het moment zelf waren we er uiteraard niet zo blij mee en het heeft weinig gescheeld of we waren met het optreden gekapt maar achteraf heb je wel weer een stoer verhaal.

Je kan natuurlijk ook zelf onbedoeld dingen slopen: Struikelen over een snoer en een heel statief met synths meesleuren bijvoorbeeld. Of een glas bier bovenop een flightcase/rack (sowieso slecht idee) wat tijdens een swingende set op een wiebelend podium omdondert. Auto total-loss rijden op weg naar een optreden (helemaal volgestouwd met apparatuur, synths, PA, mengtafel). Dit zijn allemaal dingen die mij wel eens zijn overkomen. Overigens heeft de apparatuur het altijd wel overleefd en de meeste spullen heb ik nog steeds en werken ook allemaal nog. De schade was altijd aleen maar cosmetisch. Maar als je zuinig bent op je spullen dan zijn krassen en deuken natuurlijk ook niet fijn. Zoals meerdere mensen zeggen: Goede flightcase voor het vervoer en tijdens het optreden voorzichtig zijn met je spullen dan gaat het prima.

Ik ben zelf trouwens ook niet zo een held met optreden hoor. Het is dat er altijd getalenteerde muzikanten om me heen stonden en dat ik me mooi kon verschuilen achter een batterij keyboards en andere geluidsapparatuur (als toetsenman ben je ook al snel de geluidsman) In m'n eentje heb ik niet genoeg moed en talent om op te treden. Kudo's voor diegenen die dat in hun eentje wel kunnen en durven.
 
maar life dan mag je geen fouten maken.... anders verlies je je publiek......

dat heb ik gemerkt derstijds...:erm::frons::dubbel:
maar we hebben wel erg veel last van een hoop lol gehad met dat bandje..
(alweer een eeuw geleden ofzoiets)
 
Maar het idee dat je het verschil live tussen VA en analoog niet zou horen vind ik ook zwans.

Joris



het publiek zal echt het een reet roesten of je daar met een vintage pro one staat of een MS2000, het is niet dat je in Wembley speelt ofzo...

koop een MS2000 of andere VA voor nog geen 400 euro, kun je geen buil aan vallen en je hebt toch knoppen :)
 
99% van het publiek zal pas iets (visueel) doorhebben als je met een muur van een modular aankomt. Maar die herkennen echt geen Prophet van een Pro One van een Ion van een MS2000 hoor. Klankmatig ook niet, zolang je met goede klanken afkomt.
 
Misschien doe je het voor die 1% ? Bof het gaat ook om jezelf. Publiek hoort/ziet misschien ook niet het verschil tussen een gibson en een epiphone, pakweg ... Toch kan ik me deze discussie niet op gitaristen forum voorstellen (neem toch niet je fender mee !, koop een goedkope squier, als je live wil spelen). Als jij je beter voelt met een MS2000 ga dan voor een MS2000, als jij je beter voelt met je pro-one ga dan voor de pro-one. Als ik in het publiek sta, zie en meen ik te horen als een groepje met een analoge vs va speelt. Of ik dat nu beter vind hangt er wat vanaf, maar als ik bv de moog source solos live bij Black mountain hoor geloof ik niet dat dit dezelfde impact zou hebben op een ms2000 (hoewel die meer knoppen heeft) - ook op het deel van het publiek dat niet kan zien of het nu een moog of casio is. Ik pak modern analoog mee, iemand anders een Va, iemand anders vintage analoog. Persoonlijke keuze dus, en het hang natuurlijk ook van het genre af.
 
Laatst gewijzigd:
voor het publiek hoef je geen oude synths mee te nemen
meestal staat er maar hooguit 10 mensen die in de gaten hebben dat je een speciale synth heb
dus ik zou zeker voor iets nieuws en vervangbaars kijken
gewoon een virus a of b of idd ms2000 voor op t podium is best
je hoort het verschil voornamelijk in je opnames
live maakt t voor mij niet zo veel uit
 
je hoort het verschil voornamelijk in je opnames
live maakt t voor mij niet zo veel uit

OK, dat is dus wat ik niet geloof - ik meen, alleszins in "rock" context, als je tegen gitaren moet opboxen, dat het wel uitmaakt. (Waarme ik niet wil zeggen dat het absoluut niet gaat met een VA of met een laptopje.) Ik weet natuurlijk over niet welk soort muziek het hier bij liquidthrust gaat ...
 
als je tegen gitaargeluid moet opboksen dan moet je gewoon een heftigere versterker dan de gitaarist hebben
als de gitaarist over 100watt speelt moet jij een 200watt buizenversterker neer zetten
moet je eens kijken of ze je horen
 
Ik heb 2 Roland Cube 100s. Geen buizen - maar wel OK. Volgens mij is de kracht van het basis geluid even belangrijk als de hoeveelheid versterking - maar we gaan't duidelijk niet eens worden. Ieder zijn mening. Nu nog horen wat liquidthrust gaat doen, en vooral wanneer hij live gaat spelen. Misschien kunnen we onze ogen toehouden en proberen horen op wat hij speelt.
 
Gewoon meenemen die handel, daar is het toch voor gemaakt? Als thuis je hond over je Pro One zeikt, je statief omvalt of er lekkage komt is ie ook naar de klote.

En dat argument "koop een goedkopere VA, want niemand hoort dat en niemand ziet dat" op een forum waarop een aantal mensen kicken op het spotten van vintage apparatuur op een podium begrijp ik ook niet... Verzeker die bende, flightcase eromheen en live knallen. Hoppa!

Ik heb zelf een vrij prijzige drumkit, maar die gaat overal mee naartoe. Daar is ie voor gemaakt... Ben er rete-zuinig op, daar niet van, maar hij heeft inmiddels menig podium gezien..
 
ik denk dat je zelfs gigs kunt verdelen in een avondje in een cafe en een optreden in een zaal vol met echte muziekliefhebbers...
ik het hypotetische geval van een gig op een plek waar muziek als invulling dient zou ik echt niet een vintage synth meenemen... dat zou ik dan misschien doen als het echt in de melkweg of tivoli zou zijn
 
Waarom niet? Je wilt toch die specifieke sound, met die specifieke controls die je gewend bent? Plus de mogelijkheid een paar synth-geilerts een leuke synth-spot-avond te laten beleven?

Kom op, het zijn maar apparaten. Allemaal te repareren en te vervangen in het ergste geval... En als je er goed voor zorgt gebeurt er niets mee.
 
nou, ik zou trouwens ook geen VA weten die zo even de analoge geluiden die ik gebruik eruit poept.
andersom trouwens ook, ik zou ook geen analoogje weten die mijn dgigtale synth geweld zou kunnen uitbraken.
mi twee totaal verschillende dingen.
een gore va is meestal ook echt de ranzigheid ten top, heeerlijk.
met een gewone analoog in de verste verte niet te benaderen.
een dikke smeuige lead uit een analoog heb ik nog nooit uit een va horen komen, wel redelijke benaderingen, maar echt totaal anders.
:mega:
 
mja ik heb een micron en daar komen geluiden uit die je uit een gewone analoge niet kan krijgen..
 
Ik heb wel wat anders dan synths op de achterbank liggen na GIGS, geen plaats voor synths :P helaas.


in dat geval leg ik de ppg even naast de auto, en als het regend, op z´n kop, zodat er niet teveel water inloopt.

:koffie:
 
moeilijk !
ik heb een tijdje geleden opgetreden in Doornroosje en had oa mn TR909 bij omdat ik me voorstel dat die toch net een beetje anders klinkt dan samples te triggeren.
Gisteren liet ik die set (in mp3 formaat dus verre van superkwaliteit) aan iemand horen die ook wel zelf met muziek bezig is goeie oren heeft maar zelf helemaal geen 909 heeft , en die meende toch te horen dat hij een analoge drumcomputer hoorde. Ik maak doorgaans loops van mn hardware die ik dan opneem in Ableton en daarin maak ik dan het nummer, en op de één of andere manier hoorde hij toch ook dat -ondanks dat alles is afgemixt in een DAW- de 'bron' hardware was.
Voor mij is dit dus een extra reden om bij livesets toch mn 909 mee te nemen, ook al 'hoort' 99% van het volk het niet, in de muziek is het wellicht toch een 'voelbaar' element.
Dus of een VA een analoog kan vervangen weet ik niet. Het verschil kan minimaal zijn, maar voor sommige muziek misschien nét hetgeen er nodig is.
(btw mn livesets zijn techno vandaar dat de 909 er zo goed bij past)
 
Back
Top