Analoge warmte toevoegen in digitale producties

Hey mensen,

Ik zou graag wat buizen warmte/subtiele oversturing toe willen voegen aan mijn synths en drums. Ik had eerst een ESX+EMX en ik merk als ik mijn oude opnames hiervan terugluister dat die buizenkarakter (niet per se de buizen van de SX maar gewoon buizenkarakter in het algemeen) best wel tof is.

Wat voor apparaat zou ik daarvoor het best kunnen aanschaffen?

- Compressor er op is fijn (met of zonder side chain)
- (Sweepable) EQ is nog fijner
- Kwaliteit buizenwarmte en drive is het belangrijkste
- Stereo is leuk, maar kwaliteit gaat boven stereo mogelijkheden

Wat kan ik het beste nemen voor onder/rond 1000 euro?

Hier zit ik momenteel naar te kijken: http://www.thomann.de/nl/tl_audio_ebony_a2.htm

Alvast bedankt!
 
Wat kan ik het beste nemen voor onder/rond 1000 euro?


Goede vraag. Subjectief antwoord.

De Drawmer 1968 ME hoort ook zeker op de shortlist thuis.
Ik zou wel altijd gaan voor een stereo unit zodat je m op een bus kan knallen.
 
@ Arnomusicman
- Van die Culture Vulture had ik verwacht dat ie veel duurder zou zijn. Het valt nog een beetje mee.
- Ik had het een en ander gelezen over de SPL Charisma op Gearslutz. Daar geven ze aan dat je de buizen kan vervangen met andere/betere buizen.
- Deze komen op mijn list

@ Fles
- Die ziet er heel goed uit. Die Drawmer 1968 komt zeker op mijn shortlist. Stereo is idd heel fijn. Ik ben alleen benieuwd wat zo'n grote verschil maakt met zo'n apparaat vergeleken met de Distressor die mono is voor een veel duurdere prijs.

Thanks allebei!
 
Na veel lezen, afwegen en budgetteren ga ik gewoon voor een UAD met sowieso de Fatso plugin.
 
mijn kleine inbreng...

veel mensen beseffen volgens mij niet dat het leeuwendeel van de lusiteraars geen shit geven om die "warmte" en "sprankelend hoog".
ik bedoel; iedereen luistert tegenwoordig mp3. mensen luisteren muziek, geen producties.

Toen ik de eerste posts las-dacht ik precies het zelfde. Een gemiddelde luisteraar geniet van de muziek en niet naar de mastering ansich. Ik onderschat niet het belang van mastering maar, wordt het ook niet overschat door de producers? Hmmm...
 
Toen ik de eerste posts las-dacht ik precies het zelfde. Een gemiddelde luisteraar geniet van de muziek en niet naar de mastering ansich. Ik onderschat niet het belang van mastering maar, wordt het ook niet overschat door de producers? Hmmm...

Als Pokerface lo-fi was geweest dan was het net zo goed een nummer 1-hit geworden? Dacht het niet. Het moet gewoon lekker (vet) klinken. Slechte productie nekt je gewoon. Ik kan me het drumgeluid van And Justice For All van Metallica nog wel herinneren. Daardoor knapte ik volledig af op die plaat. Het productie moet gewoon van een bepaald niveau zijn zodat het lekker klinkt en dat is op zich al moeilijk genoeg.
 
Als Pokerface lo-fi was geweest dan was het net zo goed een nummer 1-hit geworden?

We zullen het nooit weten. Er bestaat wel een verschil tussen lekker klinken en heel slecht klinken. Vwb lady gaga is de #1 hit mede te danken aan haar image er om heen. Maar goed ik laat het hierbij - ben geen specialist en zal het nooit worden :)

Enj0y! :dj:
 
Hi Guys

Een vraagje: Ga je met een DAT-recorder ook iets kunnen toevoegen qua sound? Ik ben niet zo bekend met het medium...
Ik veronderstel dat er geen tape-compressie optreedt, of vergis ik me?
 
Hi Guys

Een vraagje: Ga je met een DAT-recorder ook iets kunnen toevoegen qua sound? Ik ben niet zo bekend met het medium...
Ik veronderstel dat er geen tape-compressie optreedt, of vergis ik me?

lijkt me niet.. DAT-recorders waren juist bedoeld om in zo'n hoog mogelijke kwaliteit audio op te slaan, niet om daarbij allerlei kleuring toe te voegen.

Als je tape-saturation wil moet je toch naar andere/oudere tape-units kijken, of emulators.
 
DAT is digitaal, dus dat gaat niet lukken. enkel analoge tape levert compressie en klankverschil op...

Opnemen op bepaalde digitale dragers, zoals Minidisc (SP, LP2 of LP4) is thans ook een digitale conversie die in principe (data)compressie beoogt maar automatisch resulteert in audiocompressie (MP3 is nog zo'n voorbeeld).

MD is zo'n beetje het digitale equivalent van cassettebandjes :).
Een Minidisc dubben naar een andere Minidisc heeft hetzelfde cumulatief degraderende effect als het dubben van K-7's.

I.v.m. de DAT: als je via de analoog in van een DAT opneemt veronderstel ik wel dat je de kleuring van de AD meekrijgt. Wie weet voegt dat wel iets toe aan de sound wat 'plezant' klinkt voor jou. Maar satureren is hier het equivalent van AD-clippen, wat zelden mooi gaat klinken.
 
Bij MD en MP3 is de compressie gebaseerd op het weglaten van bepaalde harmonischen en dat is wat je nu juist niet wil. Bij cassette komt er echte tape compressie wat in zijn geheel niet te vergelijken is met MP3 of MD compressie. Ik heb ook zelden zo'n beroerde digitale drager gehoord als MD. Was toen jammer dat DCC het niet haalde. Maar was kwalitatief veel beter dan MD
 
I.v.m. de DAT: als je via de analoog in van een DAT opneemt veronderstel ik wel dat je de kleuring van de AD meekrijgt. Wie weet voegt dat wel iets toe aan de sound wat 'plezant' klinkt voor jou. Maar satureren is hier het equivalent van AD-clippen, wat zelden mooi gaat klinken.

Als je analoge kleuring wilt bereiken via bandverzadiging zou ik dat toch echt zoeken in het bereik van Revox of Studer spoelenrecorders.
Neem je mastertrack gelijktijdig digitaal op en op een bandrecorder. Neem die bandrecorder opname weer digitaal op, en vergelijk beide digitale opnamen.
Deze bijvoorbeeld. Voor een gereviseerd exemplaar echt een koopje! (gewoon ff gezocht op Marktplaats!)


Kleuring trachten te bereiken via de AD en/of DA converters van een apparaat lijkt me niet bijster veel uit te gaan halen.
 
Ik heb me Tone Projects Sonitex eens gedownload om te testen voor het veranalogen van mixen, benieuwd wat het doet ... Wel met het doel om te gebruiken op iedere track.

Arno, ik wil je gerust eens een mix door mijn UA 2192 AD/DA-loop halen, het kleurverschil merk je ook met je oren dicht :).
 
Back
Top