Nieuw album masteren [zelf doen / laten doen]?

scarum

Ouwe rot
Lid sinds
12 juli 2005
Berichten
2.313
Locatie
Nijmegen
Ik heb een nieuw album klaar. Het staat al een half jaar als preview op mininova als distributed content torrent en is daar al meer dan 12000 keer gedownload.

Nu wil ik eigenlijk dit album toch weer eens rond gaan sturen naar labels, maar op dit moment is het album nog ongemasterd. Ik ben tevreden over de mixen, maar ik wil het nu naar een niveau brengen waarop het gaat gellen als één geheel.

Ik weet niet of ik zelf in staat ben om dat voor mekaar te krijgen. Eerlijk gezegd denk ik het niet, daar ik me niet zoveel met mastering heb beziggehouden tot nu toe. Maar als het moet dan probeer ik het zelf.

Vroeg me alleen af of er nog andere tips zijn. Budget is zeer klein, op het moment voel ik de crisis nogal en dan heb ik het nog niet over de kosten van het laten drukken van de cd's.

Ik ben dus op zoek naar tips, suggesties of mensen die voor een habbekrats of voor de ervaring een poging willen wagen.

Feedback op het album mag natuurlijk ook.

Het album kun je hier downloaden (rarbestand):
http://tinyurl.com/CausaliDoxTheOxytocinParty
 
je kan voor elk budget een plaat laten masteren, en tot op zekere hoogte is prijs relatief aan kwaliteit (mijn mening he, voor er discussies ontstaan ;)) misschien kan je ruilhandel toepassen? als jij iets kan waar een mastering studio behoefte aan heeft, kan je vast het een en ander afspreken. ik zou er iig per se niet onwelwillend tegenover staan.

mocht je het zelf gaan doen, doe het dan niet in dezelfde akoestiek als waar je het gemixt hebt. dan stapelen de foutjes zich letterlijk op. mastering gaat niet (alleen) om het harder maken, maar om de objectiviteit en het met een frisse blik naar je muziek luisteren.
 
klopt, akoustiek en frisse oren zijn het belangrijkste.
(wel oren die makkelijk dezelfde vibe voelen, anders krijg je een compleet andere vertaling van je track)
 
klopt, akoustiek en frisse oren zijn het belangrijkste.
(wel oren die makkelijk dezelfde vibe voelen, anders krijg je een compleet andere vertaling van je track)

Je kan een 100% perfecte master afleveren zonder emotioneel betrokken te geraken :).
Het is juist doordat oren 'in een bepaalde vibe' zitten dat bepaalde fouten gebeuren in de mix.
 
Heb al wel eens masters teruggekregen die een heel andere timing hadden qua release en een andere EQ voorkeur. ook wel masters die te hard waren naar mijn smaak en daardoor op bepaalde punten squashed klonken waar ik dat perse niet wilde
tevens masters terug gehad met multiband compressie waar ik de crossovers kon horen. puur technisch was er met deze masters niks "mis" maar ze verneukte allemaal iets wat ik belangrijk vond.

kortom de artiest begrijpen is erg belangrijk.
 
Heb al wel eens masters teruggekregen die een heel andere timing hadden qua release en een andere EQ voorkeur. ook wel masters die te hard waren naar mijn smaak en daardoor op bepaalde punten squashed klonken waar ik dat perse niet wilde
tevens masters terug gehad met multiband compressie waar ik de crossovers kon horen. puur technisch was er met deze masters niks "mis" maar ze verneukte allemaal iets wat ik belangrijk vond.

kortom de artiest begrijpen is erg belangrijk.

Toch zijn de zaken die je daar aanhaalt louter van technische aard :).

Een verkeerde crossover instellen heeft niets te maken met wel of niet begrip opbrengen voor de artiest of inlevingsvermogen hebben. Het is een foute technische keuze.

Of het nu een bas is in een rocknummer, trancenummer of hiphopnummer, als je een crossover verkeerd instelt komt die in alle drie de genres niet tot zijn recht.

Als ME MOET je dat horen, los van of nu rock, trance of hiphop een genre is waar je je mee kan identificeren.

Net zoals het verkeerd pompen van een compressor, het oversquashen van de mix, ...

'Kwestie van smaak' heeft ook niet perse te maken met emoties.
Van één mix kan je bv. 5 masters afleveren die technisch perfect zijn maar die wel andere accenten leggen, zoals bv. in EQ.
Dan laat je bv. de artiest zichzelf identificeren met de master die hem het meest ligt.

Of, als de artiest bewust een carte blanche geeft, geef je er de sound aan hoe jij vindt dat dit nummer voor jou binnen een bepaald genre moet klinken.
 
je kan voor elk budget een plaat laten masteren, en tot op zekere hoogte is prijs relatief aan kwaliteit (mijn mening he, voor er discussies ontstaan ;)) misschien kan je ruilhandel toepassen? als jij iets kan waar een mastering studio behoefte aan heeft, kan je vast het een en ander afspreken. ik zou er iig per se niet onwelwillend tegenover staan.

mocht je het zelf gaan doen, doe het dan niet in dezelfde akoestiek als waar je het gemixt hebt. dan stapelen de foutjes zich letterlijk op. mastering gaat niet (alleen) om het harder maken, maar om de objectiviteit en het met een frisse blik naar je muziek luisteren.

Late reactie, jongens, sorry, druk geweest. Ruilhandel vind ik zeker interessant klinken. Ik vraag me dan alleen af waar een mastering studio behoefte aan zou hebben. Ik maak naast muziek ook films, kweenie of daar iets te doen mee zou zijn? Wat zou jij zelf interessant vinden? En sta jij zelf op het standpunt dat de masteraar de muziek "moet voelen", wil het een goeie master worden?

Als ik het zelf ga doen, dan denk ik dat ik daar toch de hulp van iemand anders bij nodig zou hebben, als was het maar voor een andere akoestiek en frisse oren.

klopt, akoustiek en frisse oren zijn het belangrijkste.
(wel oren die makkelijk dezelfde vibe voelen, anders krijg je een compleet andere vertaling van je track)
Ergens heb ik het idee dat je gelijk hebt, maar ik twijfel hier ook wel over. Ik vind MRT wel een punt maken dat er ook een mate van objectiviteit in moet zitten. Het is natuurlijk ook een technisch verhaal. Heb jij of MRT nog tips voor wat betreft mijn originele vraag?


zo zo ha ha

12 000 downloads?

dan ben je geen kleintje meer ha ja zeker als je nog geen label hebt dan is dat cijfer erg mooi...

Edwin, dat valt wel mee, hoor. Ik krijg nauwelijks reactie, het is vooral een anoniem en stil publiek. Ik heb nog geen label, maar ik weet niet of het feit dat het album al 12000 x gratis is gedownload voor een label een positief gegeven is.
http://www.mininova.org/stat/3191603

Wel heb ik al wat aanvragen gehad om mijn muziek in een webserie en een film te gebruiken. Ik denk dat het zich daar ook wel voor leent.
 
Laatst gewijzigd:
Heb jij of MRT nog tips voor wat betreft mijn originele vraag?

Wat is je originele vraag?

edit: Als je mijn tarieven een habbekrats vindt, ben ik misschien de persoon die je kan helpen. Zo ook pmx of Raphie.
 
Ik vraag me dan alleen af waar een mastering studio behoefte aan zou hebben.


grafisch ontwerp, webdesign, automonteurs. volgens mij is er altijd wel ruilhandel mogelijk, maar veel mensen staan er niet zo bij stil dat hun skills ook wat waard zijn.

En sta jij zelf op het standpunt dat de masteraar de muziek "moet voelen", wil het een goeie master worden?


ja en nee. ik vind dat masteraars moeten kunnen relateren aan muziek en de processen en emoties die daarbij komen kijken. doorgronden wat een artiest met zijn of haar muziek wil overbrengen is essentieel maar daarvoor hoeft het echt niet z'n favo genre te zijn. een ME die in z'n vrije tijd alleen maar naar christelijke nashville country luistert kan nog steeds prima doom metal masters afleveren. het is imho veel belangrijker dat het klikt tussen elkaar, dan dat iemand helemaal in jouw genre zit. dat neigt te snel naar tunnelvisie.

Als ik het zelf ga doen, dan denk ik dat ik daar toch de hulp van iemand anders bij nodig zou hebben, als was het maar voor een andere akoestiek en frisse oren.


waarom boek je niet een uurtje in een mastering studio om je mixen eens door te luisteren? dan krijg je een goed beeld van wat er gedaan moet worden, en kan je eens van gedachten wisselen met de engineer. dat kan je na afloop nog keer doen, en dan ben je goedkoop uit als je zelf goed resultaat neer weet te zetten. lukt dat niet, dan weet je dat ook meteen. maar luister je producties in ieder geval een keer af in een echt goede akoestiek, met goede speakers. daar leer je in een uur meer van dan een week lang zelf aanklooien.


Ergens heb ik het idee dat je gelijk hebt, maar ik twijfel hier ook wel over. Ik vind MRT wel een punt maken dat er ook een mate van objectiviteit in moet zitten. Het is natuurlijk ook een technisch verhaal. Heb jij of MRT nog tips voor wat betreft mijn originele vraag?


de techniek kan iedereen leren, objectiviteit krijg je alleen door ervaring. goede ME's hebben in hun hoofd een bibliotheek zitten met sounds van albums en genre's. dat is goud waard, en dat is waar je voor betaald.

Wel heb ik al wat aanvragen gehad om mijn muziek in een webserie en een film te gebruiken. Ik denk dat het zich daar ook wel voor leent.


doen! geld verdienen! een klant van me betaalt zo de opnames van z'n nieuwe album, door instrumentals van z'n muziek beschikbaar te maken.
 
Wanneer je alleen op zoek bent naat een label dan hoeft het niet gemasterd te zijn. Een label luistert daar doorheen en hoort potentieel en neemt dan vervolgens de mastering voor zijn rekening, tenminste een beetje label doet dat iig wel.
 
Back
Top