[DIY] Hilltree filter met schakelbare smerigheid

Is er al iemand die trouwens het Hilltree filter op basis van het door mij ontworpen pcb'tje heeft gemaakt? Ik moet er nog aan beginnen en ben wel benieuwd of dat ie het ook echt doet zeg maar.. :D
 
Is er al iemand die trouwens het Hilltree filter op basis van het door mij ontworpen pcb'tje heeft gemaakt? Ik moet er nog aan beginnen en ben wel benieuwd of dat ie het ook echt doet zeg maar.. :D


Hij is verder goedgekeurd !!!

Alles doet het verder.
Op de foto hieronder zie je dat er met een witte draadlus het "foutje" is verholpen.[links boven]
Makkelijkste is dit voor anderen om deze lus ook gewoon aan de bovenkant te maken.
Ook als deze lus er niet in zit doet het filter het gewoon.
Deze weerstanden rond de in en uitgangen zijn geplaatst om eventuele plop /knak geluiden te voorkomen door ontlading van buffer condensatoren van externe apparatuur.

rechts op de print heb ik even de filter trappen getest met een draadje/krokodillenbek , en dat doet het ook.


Bijgevoegde miniaturen:
Eehh...telt mijn inbreng dan niet meer mee ;)
 
hahah, jawel, zeker wel, maar ik vroeg me ook af of anderen het al reeds voor elkaar hadden gekregen, jij krijgt volgens mij alles aan de praat! :D
 
die weerstanden rond de in en uitgangen .....

zitten die al ingebouwd in het hele ontwerp en de PCB?
 
@ Demian. Jep ik heb hem gemaak met de pcb en hij doet het! Leuk filter. Was best een gezoek in deze draad voor de juiste info. Voor wie hem nog wil maken, lees even alles door. Dan zie je dat r3 = 220k, c3 = 3,3u, draadbrug tussen r1 en r3. En je hebt een rotary switch nodig, kwam ik ook pas achter na een hele poos na de pcb gestaard te hebben. De keramische condensator van 100n over r4 en c1 is een bruikbare mod. En laat geen 9v draadje onder het pcb slingeren. Bij mij kwamen de vlammen uit de 220k pot. Vervangen en alles deed het weer. :) Heb er ook nog een volume en wet/dry knop en bypass schakelaar en power led bij gemaakt. Zal morgen wel een foto posten hoe het pcb eruit ziet met alles erop en eraan.
 
is dit mischien een interesaant schema voor een filter?

het is een auto-wah (reageert op binnenkomende volume-verschillen) met instelbaar LP BP en HP filter, Gain en resonantiepeak. Verder up of down filter-ramp (zaagtand vorm-env).

als je bijvoorbeeld het volume-auto-wah gedeelte weg zou halen, dan blijft er misschien een simpel schema over van een aardig handmatig te besturen filter.

(of niet natuurlijk..)

p.s: ik heb het orginele gitaar-pedaal-effect al jaren in mijn bezit.
 

Attachments

  • shin-ei_mutebox.jpg
    shin-ei_mutebox.jpg
    68,7 KB · Bekeken: 90
p.s: ik heb het orginele gitaar-pedaal-effect al jaren in mijn bezit.
:engel: stel je voor hé :duivels: }:|

ontopic:
Net een bestelling gedaan voor onderdelen voor 3 Hilltree Filters, 2 TMK's, 19" rackjes en verschillende maten frontplaten.

Volgende week knutselweek :okdan:
 
:engel: stel je voor hé :duivels: }:|

ontopic:
Net een bestelling gedaan voor onderdelen voor 3 Hilltree Filters, 2 TMK's, 19" rackjes en verschillende maten frontplaten.

Volgende week knutselweek :okdan:

hoe bedoel je: 'stel je voor he' ?

dit is al een vrij simpel schema lijkt me, en als je het gedeelte weglaat wat de filter-frequentie bestuurd, dan hou je een hele mooie filter over misschien.

maar dat is meer voor mensen zoals Hilltree om over te oordelen. en als het zo is, dan lijkt me dit een goed topic om dit even hier te melden. had het schema al lang klaar liggen. niet iets om nu een nieuw topic over te starten. vandaar dat ik het even hier plaats!
:mexico:
 
Wat zou er gebeuren als je deze als (deel van) een circuit bend in een Casio SK-1 bouwt? Dan krijg je volgens mij echt instant herrie.
Ik zoek trouwens nog een niet gebende SK1.
 
Ik heb deze filter vandaag gebouwd op een stuk stripboard, met de bedoeling deze in een Newtone BB behuizing in te bouwen. Ik heb gemerkt dat er twee fouten in het stripboard layout dat ik eerder gepost heb zitten, ik zal de verbeterde versie binnenkort hier plaatsen, alsook de kleine modificaties die ik heb aangebracht aan de filter. Zo heb ik een soort dry/wet-regeling toegevoegd.

Deze nieuwe layout werkt gegarandeerd, en hoe. :)
 
dry/wet regeling word al ergens in het begin van deze tread beschreven [draadje is overigens zo langzamerhand al wel erg lang]
Ook zitten verspreid al wat mods beschreven.

maar tof dat je het aandurft ;)
 
misschien een idee om alle mods bij elkaar te plaatsen in één post?
 
Het begint inderdaad een flinke thread te worden... Het wordt lastig om alles terug te vinden.
 
Hier is de nieuwe (juiste) stripboard layout. Deze werkt gegarandeerd, de vorige deed het niet. De filter die ik gebouwd heb ziet er zo uit, alleen zijn de offboardaansluitingen een beetje anders omdat-ie in een bakje met true bypass gaat. Ook heb ik R3 weggelaten, vond ik niet nodig met die blend (dry/wet)-pot, maar ik heb het wel op de layout gezet.

Overigens werkt de blend niet als een echte dry/wet maar geeft-ie een soort bandpass-effect als je dichter naar dry gaat. Met een pot van 100K verlies je wel wat volume in het midden, maar met 50K heb je nooit een echte 'wet'. Dus het is een beetje afwegen. De blend weglaten gaat ook, soldeer dan het draadje komende van het stripboard naar de blendpot rechtstreeks aan de output.

De 'condensatorenbatterij' heb ik als een wisselschakelaar met 2 condensatoren getekend. Voor deze C'tjes heb ik gekozen voor een keramische van 47nF voor een 'sappige' stand met veel resonantie en een elco van 2,2uF voor een zware, 'vuile' stand met veel bas. Uiteraard kan je hier ook een draaischakelaar gebruiken zoals in het originele schema op pagina 2. C6 heb ik ook weggelaten, maar die kun je zelf nog vastsolderen aan de schakelaar als je het schema wilt volgen.

R8 heb ik 1K gekozen ipv 5K, hier vond ik dat er een groot 'dood' stuk in het bereik van de pot zat. Hetzelfde voor R10, deze is bij mij 50K geworden ipv 250K. Is dit normaal?

De LED kan uiteraard gewoon weggelaten worden als je die niet nodig hebt. R1 en R2 worden op de jacksocket zelf gesoldeerd, van tip naar ground. Dit is makkelijk en bespaart plaats op het bord. Het kan met 'open' sockets wel wat lastiger zijn.

Ik heb ook een CV input voorzien via een minijack om de filterfrequentie modulair te besturen. Dit werkt met een transistor aan de jacksocket gesoldeerd met een weerstand. Hiervoor heb je een minijacksocket met ingebouwde schakelaar nodig. Details hierover geef ik later nog.
 

Attachments

  • hilltreefilter.png
    hilltreefilter.png
    320,2 KB · Bekeken: 87
Het hele weerstanden [ontkoppel] gedoe aan de rechterkant kan in principe weggelaten worden.
Dit is meer ,om eventuele ontkoppel condensatoren in een externe stuk gear te laten ontladen.
Denk hierbij aan een mixert die ook een buffer condensator heeft in de ingangen.
De weerstanden verhinderen dat er een plop of geknetter optreed.
Jou r12 neemt nu een stuk van die functie over

De waardes van de potmeters zijn toen gekozen dat deze bij elke C waarde konden werken .
Ook met een andere transistor [ je kan namelijk ook andere transistoren zoals germanium types gebruiken bij dit schema] zijn deze potmeters berekend.
Als je maar npn torretjes gebruikt.

versie 2 overigens ook gezien ?
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=988888&postcount=22
 
Back
Top