Waldorf Wavetable Synthesis

heb niet de gehele draad doorgelezen dus excuses als het er al instaat , ik vroeg me dus hoe de waldorf xt interpoleert tussen verschillende golfvormen ..
Maw ....wave table 1=square ....................................wavetable 30= saw, hoe worden de daartussenliggende wavetables gegenereerd?Op basis van welke synthese vorm ?ZElf denk ik dat die additieve synthese gebruikt , dus de wavetables ( de transition waves) worden gegenereerd op basis van de partials ., op gearslutz is er iemand die beweerd dat de waves gewoon ontstaan door het uitfaden van (in dit voor beeld ) de saw en infaden van de square , dus gewoonweg volume fading , lijkt ( dus gewoon vectorsynthese ), dit lijkt me me echter ongeloofwaardig .
Iemand enig idee ?
 
JX-10 met PG (moet gaan voor 600 ?).
http://www.soundonsound.com/sos/Nov02/articles/synthsecrets1102.asp
http://www.soundonsound.com/sos/Dec02/articles/synthsecrets1202.asp
http://www.soundonsound.com/sos/Jan03/articles/synthsecrets0103.asp
en dit moet ook wel gaan:
http://www.soundonsound.com/sos/nov03/articles/synthsecrets.htm
http://www.soundonsound.com/sos/dec03/articles/synthsecrets.htm
(zowiezo komen er wel redelijke orgeltjes uit).

Ik zou effecten wel apart kopen (bv een moog phaser, ook bruikbaar als overdrive); veel leuker dan die ingebouwde digitale effectjes; is ook wel +200 euro.

Joris

(Hmm, lees nu net wel:" I used a JX10 as my main stage keyboard/controller for more than a decade, and after numerous abortive attempts, I never again attempted to use it for organ patches. Experience showed that JX10 organ patches are at best unconvincing, and that's perhaps the reason that my Juno 60 survived as a gigging instrument for as long as it didOf course there is! It's the Roland JX10, which has a the 'two synths in a box' architecture, but is digitally controlled. Surely this is the best of both worlds, and must sound superb? Well... no, it doesn't. I used a JX10 as my main stage keyboard/controller for more than a decade, and after numerous abortive attempts, I never again attempted to use it for organ patches. Experience showed that JX10 organ patches are at best unconvincing, and that's perhaps the reason that my Juno 60 survived as a gigging instrument for as long as it did"; bof ...)
 
heb niet de gehele draad doorgelezen dus excuses als het er al instaat , ik vroeg me dus hoe de waldorf xt interpoleert tussen verschillende golfvormen ..
Maw ....wave table 1=square ....................................wavetable 30= saw, hoe worden de daartussenliggende wavetables gegenereerd?Op basis van welke synthese vorm ?ZElf denk ik dat die additieve synthese gebruikt , dus de wavetables ( de transition waves) worden gegenereerd op basis van de partials ., op gearslutz is er iemand die beweerd dat de waves gewoon ontstaan door het uitfaden van (in dit voor beeld ) de saw en infaden van de square , dus gewoonweg volume fading , lijkt ( dus gewoon vectorsynthese ), dit lijkt me me echter ongeloofwaardig .
Iemand enig idee ?

Even gecheckt in de manual en ik denk dat volume fading juist is :

Een wavetable is volgens Waldorf niet altijd opgevuld met 60 single cycle waves (eigelijk 63, maar de laatste 3 zijn altijd triangle, square en saw). De lege plekken in de wavetable worden dan ge-interpoleert volgens een algoritme dat een crossfade maakt tussen de bestaande waves in ROM :

Stel dat er een single cycle wave op positie 1 van de wavetable staat en een andere wave op positie 3, dan speelt positie 2 (die geen wave in ROM heeft) 50% volume van de wave op positie 1 en 50% volume van de wave op positie 3.

Peter.
 
Even gecheckt in de manual en ik denk dat volume fading juist is :

Een wavetable is volgens Waldorf niet altijd opgevuld met 60 single cycle waves (eigelijk 63, maar de laatste 3 zijn altijd triangle, square en saw). De lege plekken in de wavetable worden dan ge-interpoleert volgens een algoritme dat een crossfade maakt tussen de bestaande waves in ROM :

Stel dat er een single cycle wave op positie 1 van de wavetable staat en een andere wave op positie 3, dan speelt positie 2 (die geen wave in ROM heeft) 50% volume van de wave op positie 1 en 50% volume van de wave op positie 3.

Peter.

Ben je daar echt zeker van ? Het zou mij verbazen dat de interpolatie gebeurt door volume crossfading ....Dus elke lege wavetable is dus in zeker zin een volume crossfading van de aangrenzend wavetable ....ik dacht ergens gelezen te hebben dat de ontbrekende wavetables worden opgebouwd uit partials , daar de partials van de aangrenzend tables ( die voor en na ) al gekend zijn .
Mss een vraagje voor het waldorf forum .
 
Ben je daar echt zeker van ? Het zou mij verbazen dat de interpolatie gebeurt door volume crossfading ....Dus elke lege wavetable is dus in zeker zin een volume crossfading van de aangrenzend wavetable ....ik dacht ergens gelezen te hebben dat de ontbrekende wavetables worden opgebouwd uit partials , daar de partials van de aangrenzend tables ( die voor en na ) al gekend zijn .
Mss een vraagje voor het waldorf forum .

Deze uitleg komt van Waldorf zelf (uit mijn XT manual ;)). Misschien eens een XT manual downloaden : http://www.waldorfmusic.de/en/downloads?relPath=microwave2/Documentation , de werking van de wavetables wordt er uitvoerig in beschreven.

Peter.
 
Back
Top