Vraag aan max/msp kenners; kan dit?

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
Ik heb een idee, maar weet niet of max/msp de t(aa/oo)l is om het in te bouwen. Ik vermoed van wel, maar weet het dus niet.

Het idee betreft enerzijds gebruik van beat templates met randomheidsinstellingen voor variatie. Ik denk dat dit wel sowieso te realiseren is.

Anderzijds zou ik graag on-the-fly samples maken. Dus b.v. door de keuken lopen met een microfoon, en dan geluiden opnemen. Ik zou dan willen dat max/msp een drum-achtig geluid (met snelle volume "attack") kan herkennen en hier een sample van kan maken die door de sequencer meteen gebruikt (kan) worden.
Het zou ook zo moeten zijn dat er een kleine frequentieanalyse wordt uitgevoerd om te bepalen of de betreffende sample het best als basdrum, hihat of snare gebruikt kan worden in de beat templates.
Als Java programmeur denk ik dan aan verzamelingen met verschillende drumgeluiden; een verzameling met kicks, een verzameling met snares, etc., die dan klaar staan voor de template om al dan niet gebruikt te worden. (afhankelijk van variatiewaarschijnlijkheidsinstellingen)

Is dit realiseerbaar met Max/msp?

En zou een toekomstige uitbreiding dan b.v. kunnen zijn dat je ook al wegtikkend in de keuken zo'n template kunt creeren? Dat zou inhouden dan alle tiks on-the-fly moeten worden gecategoriseerd in soort geluid.

Of bestaat zoiets al?! Het lijkt me geen heel uniek idee.
 
Ja dat moet wel kunnen. Alleen tering veel werk :)
Maar in stapjes wellicht te doen.

1) een detectie van signalen, dit kan met filters en een gate. Eerst de filters, lowpass voor de kick, bandpass voor de hihats (oid) dan gewoon een > blokje, als het gefilterde signaal boven een bepaald volume komt wordt de opname gestart. (en weer gestopt).
Je kan als je echt die attacks wil filteren ook met de afgeleide van het signaal werken. (de steilheid, ben geen wiskundige kan het me wel voorstellen en ws bouwen maar niet uitleggen...)

2) verzamelbak van samples. Soort van databaseje. Misschien kun je dit oplossen door iets slims te bedenken voor de bestandsnamen van de signalen die je opneemt.

3) laden van de samples naar de sequencer. Vervangen, toevoegen van de nieuwe samples

4) "De" sequencer. Deze is al klaar maak ik op uit je post?

5) zorgen dat alles ook een beetje bruikbaar wordt. Dat is misschien nog wel het lastigste.
 
Ik heb ooit iets gebouwd dat het geluid van een computerspelletje opnam op een tweede computer, en dat geluid gebruikte om muziekloops te triggeren. Dat werkte toen best goed. We hadden wel de geluidseffecten van het spel vervangen door sinustoontjes met verschillende frequenties zodat je met bandpassfilters heel nauwkeurig kon filteren. Is wel iets anders, maar een beetje een vergelijkbaar idee.
 
Ok, dus het moet wel kunnen! Nee ik heb nog niks gebouwd hoor, maar stelde me zo voor dat ik wel een sequencer van iemand kan plukken van internet of uit voorbeelden en die aanpassen.

Ik vraag me gewoon een beetje af wat je nou zou kunnen met Max/msp, hoe krachtig het is.
Ik ben toen gaan denken over iets dat ik graag zou willen kunnen, iets dat leuk zou zijn, ook voor anderen. (Geef ze de microfoon)

Ik ben programmeur van beroep en binnenkort software architect, dus ik verwacht niet te veel problemen aan die kant. Ik wil eens kijken of ik met Max/msp m'n hobbies kan verenigen :)

Ik vond vroeger in musea altijd de geluidsdingen fascinerend, en trouwens nog steeds.
Het zou toch vet zijn als je een "silent disco" hebt waarbij de geluiden in de beat door de deelnemers zelf worden geproduceerd.

Kun je ook toonhoogte analyseren of "rechttrekken" met max/msp? Dan zou je ook melodieen kunnen opnemen en van sample kunnen wisselen.
 
5) zorgen dat alles ook een beetje bruikbaar wordt. Dat is misschien nog wel het lastigste.

Ja dat kan ik me goed voorstellen... het is denk ik een hoop tweakwerk om alle marges en thresholds zo te krijgen dat je de interface kunt 'vergeten' en intuitief met de microfoon kunt rondlopen.

Denk dat het in eerste instantie gewoon supersimpel moet zijn, soort proof of concept. 1 beat, 3 categorieen geluiden, elk nieuw geluid vervangt in een categorie meteen zonder meer het oude geluid uit die categorie.

Max/msp heeft ook een tijdelijke demo versie, toch?
 
De demo periode is 30 dagen dus dan heb je ruim de tijd om het uit te proberen.

Ik denk dat het qua tijd wel mee valt om dit te bouwen. Alleen als je niet ervaren bent in MaxMSP zal dat toch tegen vallen. Ik las dat je programmeer ervaring hebt maar dan nog zal je hobbels tegenkomen die je niet 123 kunt oplossen. Max is niet zomaar een taal die lijkt op bv Java of C++. Er zitten overeenkomstige elementen in maar een groot deel is compleet anders.

Alles wat je beschreef is te doen. Heb zoiets al een keer gemaakt voor een klant maar wat je zelf al zei...veel afstellen van alle marges en thresholds. Daar gaat de tijd in zitten.
 
Ok, tof. Dan ga ik er toch 's induiken. Kijken of het wat voor me is.
Heb de komende weekenden wel wat tijd.
Zijn er specifieke boeken/filmpjes/websites die aan te raden zijn voor beginners?

Jammer dat er geen Linux versie is trouwens.
 
Back
Top