80ies Funky synthlead/chord

Ollie94

BOING BOEM CHACK
Lid sinds
3 november 2008
Berichten
159
Locatie
Belgie
Hallo,

Ik vroeg mij af hoe je zo van die funky synthleads maakt zoals Chromeo, DJ Mehdi en al die 80ies gasten. Wat voor fx staat erop, wat voor waveforms, 1 of meerdere oscillatoren, ...
Ik post een paar voorbeeldfilmpjes.

Hier rond de 25 seconden


of hier vanaf de 17 seconden ofz


of nog eentje voor de kleintjes (rond de 30 seconden en nogis duidelijk aan 1:34 met de synthsolo)


Well you get the picture :mega:

Maar dus hoe en/of met welke synth?

Oli
 
volgens mij niet per se één synth maar vooral een goed afgestelde vibrato. ("lfo op de pitch")

de vibrato mag best diep zijn maar moet wel een aanzweltijd hebben: in het begin van de noot geen vibrato, die wordt langzaam dieper (1 sec. ofzo)

Heerlijk dat soort synthlijntjes

ik moest meteen aan 'welcome to the club' van the brothers Johnson denken, is helaas geen goed filmpje van op youtube.
En helaas staat op de hoes van de plaat niet welke synthesizer gebruikt wordt in dat nummer. (wel genoemd bij andere nummers: jupiter 8, prophet, GS-1, CE-20, CS-70)
 
volgens mij niet per se één synth maar vooral een goed afgestelde vibrato. ("lfo op de pitch")

de vibrato mag best diep zijn maar moet wel een aanzweltijd hebben: in het begin van de noot geen vibrato, die wordt langzaam dieper (1 sec. ofzo)

Heerlijk dat soort synthlijntjes

Ja ik heb al heel wat met vibrato's zitten proberen maar het zitem echt in het geluid. Ik denk wel dat het hier ook te maken heeft met een bepaalde waveform/+effect/+sync ofz want op een sh101 klinkt het toch niet echt met die vibrato.

jaja uberfonky al die dingen!
 
met een sh101 gaat het je niet lukken, zelfs niet als je op je kop gaat staan.

het is ( iigv in het eerste nummer) een polysynth, die lekkere vette accoorden speeld.

het geluid is niet zo bijzonder, dual vco een bv zaag en een pulse detune, vca een redelijk snelle attack, sustain voluit, vcf res bijna dicht, snelle attack, decay probeer maar uit.
is net wat je lekker vind klinken..........

:koffie:
 
zijn de cursussen die jij geeft ook op dit niveau?
................

:koffie:

1)
Een paar van 'die lekkere vette accoorden', vibrato en pitchbending. De sound : met al die modulaties is dat moeilijk te zeggen, maar in elk geval complexer dan enkelvoudige sinussen.
Imiteer eerst die accoorden en speelwijze, zoek dan de sound die erbij hoort.
2)
Sample de hele boel, zo doen de meesten dat.
 
Voor die sound wordt vaak een Prophet 5 gebruikt of een Minimoog (2 osc. een kwint uit elkaar en de 3e osc als LFO)
 
Over die vibratie, veel synths hebben een arpeggiator waar je ook een prima (blok)-vibrato mee kan maken.

Je kan gewoon door-soleren / spelen en als je vibrato wilt speel je gewoon 2 nootjes vlak naast elkaar.. klinkt super funky :P

Enige is, sommige arpeggiators starten al zodra je 1 noot speelt, anderen pas als je 2 noten speelt.. die laatste is geschikt voor deze manier van spelen. Heb nooit echt begrepen waar dat verschil in zit, wat ik me kan herinneren is dat het vaak de nieuwere digi synths waren waarbij de arp al gaat spelen zodra je 1 noot speelt (zoals JP8000 bijv, die doet dat)
 
Lachen man die gasten! Had er nog niet van gehoord.. maar eens checken die Chromeo :)

Fijn voor ze dat ze er succes mee hebben, en dat hun muziek goed ontvangen wordt (en met een nieteens zo heel aso gearlist eigenlijk)
 
dat stukje van DJ Mehdi (feat Chromeo) - 'I Am Somebody is toch wel een beetje overkill van dat geluid...
wat ik me kan herinneren is dat het vaak de nieuwere digi synths waren waarbij de arp al gaat spelen zodra je 1 noot speelt
opzich is dat ook wel logisch aangezien je kiest om OF accorden te spelen OF de arpeggiator te gebruiken...

dat andere wat je beschreef is een beetje hetzelfde als fingered portamento, dus die ook pas word ingeschakeld bij de 2e ingedrukte toets...
 
dat andere wat je beschreef is een beetje hetzelfde als fingered portamento, dus die ook pas word ingeschakeld bij de 2e ingedrukte toets...
Precies.. maar logisch vind ik het eigenlijk niet.

Als je 1 noot indrukt, dan is er toch niks om tussen te "arpeggiaten" ?? Doet de synth dat wel, dan is het meer een Style of Phrase dan een arpeggiator. Als ze dat bij een JP8000 bijv. wél zo hadden gedaan, dan had ik dat weer vervelend gevonden.. die enkele-noot trance-lijntjes zijn heerlijk, en dat had dan niet gekunt. Dus voor beide varianten zie ik het nut en de toepassing.

Heb me dit nooit afgevraagd, het is ook tamelijk onbenullig.. maar toch ben ik benieuwd hoe/waarom een fabrikant kiest voor het ene of het andere.

Mijn prophet600 gaat pas arpeggiaten zodra er 2 noten zijn om tussen te arpeggiaten, eerder niet.. en dat is toch wel erg vet eigenlijk en imo is dát zoals een arpeggiator zou moeten reageren.

On-topic.. het ging over 80's lijntjes :P
 
Mijn prophet600 gaat pas arpeggiaten zodra er 2 noten zijn om tussen te arpeggiaten, eerder niet.. en dat is toch wel erg vet eigenlijk en imo is dát zoals een arpeggiator zou moeten reageren.
ik zie een arpeggiator als een andere key-mode waar accoorden worden opgebroken om in losse noten achter elkaar te kunnen worden gespeeld...
een gemixte vorm lijkt mij persoonlijk erg verwarrend/onhandig...
Als je 1 noot indrukt, dan is er toch niks om tussen te "arpeggiaten" ??
vanuit een 'accoorden point of view' niet nee maar een arpeggio kan nutuulk ook een (simpele) octaaf jump zijn...
 
Laatst gewijzigd:
On-topic.. het ging over 80's lijntjes :P

cocaine-lijntjes.jpg


8D
 
:D

Maar idd.. nu je het zegt over die octaaf-jump.. wellicht is het zo als een arpeggiator op een synth geen octaaf-switch heeft (1,2,3,4 octaaf) dat-ie dan idd níet gaat spelen als er 1 noot wordt aangeslagen ; de prophet heeft dat niet, wil ik daar een octaaf-jump op spelen, dan zal ik een octaaf moeten aanslaan.

Dat klinkt wel logisch.

Maar zo verwarrend speelt het niet hoor, alleen uitkijken voor overlaps als je speelt, en ik heb een hand + mod-wheel vrij voor een andere taak.
 
Back
Top