Het Carrier, Modulator en Algorithm verhaal

voorbeeldje van 3 geluiden van elk 2 operators

00:00 Operator 1 & 2... 55 hz & 110 hz, lange Release
00:05 Operator 3 & 4... 110 hz & 440 hz, lange Release
00:10 Operator 5 & 6... 440 hz & 1000 hz, korte Release
00:14 allemaal tegelijk...

neem hier Algoritm 5 of 6 voor:

Code:
                         +<---+
     |         |         |    |
   +-+-+     +-+-+     +-+-+  |   
   | 2 |     | 4 |     | 6 |  |  
   +-+-+     +-+-+     +-+-+  | 
     |         |         |    |                                                   
     |         |         +----+   
     |         |         |   
   +-+-+     +-+-+     +-+-+    
   | 1 |     | 3 |     | 5 |       
   +-+-+     +-+-+     +-+-+  
     |         |         |    
     |         |         |
     |         |         |    
     +---------+---------+     
               | 

                         +<---+
     |         |         |    |
   +-+-+     +-+-+     +-+-+  |    
   | 2 |     | 4 |     | 6 |  |           
   +-+-+     +-+-+     +-+-+  |   
     |         |         |    |      
     |         |         |    |
     |         |         |    |
   +-+-+     +-+-+     +-+-+  |       
   | 1 |     | 3 |     | 5 |  |           
   +-+-+     +-+-+     +-+-+  |   
     |         |         |    |           
     |         |         +----+
     |         |         |            
     +---------+---------+    
               |
 

Attachments

  • DX7voorbeeld1.mp3
    747 KB · Bekeken: 71
Laatst gewijzigd:
Nog ff een vraagje, heb al eens eerder wat geluiden geanalyseerd. Maar het valt me wel op dat E.piano's vaak het algorithme 4 of 5 gebruiken. Is dit het standaard algorithme voor E.Piano geluiden op de dx7? Of kan je die ook maken met andere algo's ?

Ik gebruik voor wurlizer achtige piano`s meestal algoritme 13-14(kan het even mis hebben DX-7 staat bij een kennisje, moet hem nog ophalen).
 
er zijn geen standaard algoritmes voor een specifieke sound, al zullen bepaalde algoritmes waarschijnlijk een voorkeur gehad hebben bij de programmeurs
het gaat er natuurlijk om hoe geavanceerd je wilt werken met boventonen, een complexe boventoon structuur vraagt om een algoritme met veel modulators
daarentegen als je veel carriers gebruikt kun je meer "stemmen" toepassen voor bredere sounds, alhoewel je dat met een dx7 met een korreltje zout moet nemen
 
@ bronswerk: Ben net Simon Cann's boek 'Becoming a Synthesizer Wizard' aan het uitlezen, en die geeft toch wel enkele duidelijke tips om specifieke sound of geluiden te maken met FM. Hij heeft deze voorbeelden ook op youtube geplaatst.

Deze 'Synthesizer Boot Camp' pagina is beslist ook de moeite.
 
Het ene algoritme zal beter geschikt zijn om een bepaalde sound te maken dan het andere.

Voorbeelden: een volle orgelklank bestaat uit meerdere registers. Die bouw je dus best op uit meerdere sinusbronnen, lees meerdere carriers. Wel even moduleren, want orgelflutes zijn vaak blokgolven ipv sinussen. Sommige E-piano's hebben 1 snaar per noot. 1 carrier zou dan voldoende kunnen zijn. Heeft een instrument een beduidend anders klinkende aanslag dan de sustain van de klank, dan kan je een extra carrier met korte enveloppe gebruiken voor de aanslag. BV voor een iets meer distorted aanslag bij een e-piano, of voor de key click van een orgel.

Tot zover in theorie. In de praktijk is dat een goed uitgangspunt, maar het blijft vaak toch wat trial & error in de details om de gewenste klank te krijgen.
 
mischien nog handig om te weten:

- Operator ON/OFF = oscillator aan/uit.
- Algorithm select (1-32) = de instelling hier bepaald je uiteindelijke geluid. dit kunnen ook meerdere klanken zijn. het ligt er aan of je meerdere carriers gebruikt.
- Feedback (0-7) = dit bepaald de hoeveelheid terugvoer en veroorzaakt ruis/noize.
- LFO Wave (TRIANGL, SAW DWN, SAW UP, SQUARE, SINE, S/HOLD) - is een toonhoogte en/of amplitude modulator. de golfvorm bepaald het soort modulatie.
- LFO Speed (0-99) = de snelheid van deze modulatie. op de meeste synths wordt dit rate genoemd.
- LFO Delay (0-99) = de tijd tot wanneer deze modulatie op zn sterkst is wanneer er een toets wordt ingedrukt.
- LFO Amplitude modulation depth (0-99) = de hoeveelheid verandering in hardheid en/of klank.
hiermee kan je dus een tremolo fx maken(carrier) of de klank moduleren als bv een wah-wah fx(modulator).
- LFO Key Sync (ON/OFF) = de golfvorm van de lfo start elke x vanaf het begin wanneer er een toets aangeslagen wordt. handig wanneer je altijd het zelfde effect wil hebben.
- Pitch Modulation Sensitivity (0-7) = de snelheid van deze modulatie word dan beinvloed door de toets aanslag gevoelligheid.
- Amplitude Modulation Sensitivity (0-3) - for each operator= toets aanslaggevoelligheid van deze modulatie.
- Oscillator Mode ( either FREQUENCY (RATIO) or FIXED FREQUENCY (Hz)) - for each operator= frequentie verhouding met de andere operators, fixed is een niet veranderende frequentie, welke toets je ook aanslaat. prachtig om bv formanten te maken.
- Oscillator Sync (ON/OFF) - for each operator= wanneer je een operator synced moet deze hoger in frequentie staan dan de operator die hem synced. mooi is een env of lfo modulatie op de gesyncte operator.
- Oscillator Coarse frequency - for each operator = toonhoogte operator.
- Oscillator Fine frequency - for each operator = fijnstemming operator.
- Oscillator Detune - for each operator= operator detuning.
- Envelope generator (4 Levels, 4 Rates) - for each operator = je eg, bijzonder is dat je het niveau en snelheid van elke tijdsindeling(attack, decay enz) kan instellen. dit was de 1ste eg in zn soort.
- Keyboard Level Scaling - Break point (A -1, C, Curve (-LIN, +LIN, -EXP, +EXP), Depth (0-99) - for each operator = toegepast op een carrier kan je door bepaalde instellingen het volume terugdringen(zelfs tot 0) of op zn hardst laten worden. doe je dit met bv meerdere carriers, dan kan je een multi tembraal(meerdere soorten klank) toestenboard maken. toegepast bij modulators verandert de klank van de carrier. deze krijgt dan meer/minder modulatie binnen.
- Keyboard Rate Scaling (0-99) - for each operator= hiermee kan je bv klanken langer of korter laten klinken. dus bv net als dat een bas snaar langer klinkt dan een hooggestemde nylon.
- Operator output level (0-99) - for each operator = volume van elke operator.
- Key velocity sensitivity (0-7) - for each operator = aanslaggevoeligheid volume van elke operator.
- Pitch Envelope Generator (4 Levels, 4 Rates) = als boven.
Key transpose = hiermee kan je in een andere toonhoogte klinken dat je speelt
-Voice name


wanneer je nu gaat vragen of ik ook het manual voor je doe, ga ik er geld voor rekenen:)
 
Laatst gewijzigd:
Hey,

mede danzij al jullie geweldige tips ben ik al een heel stuk wijzer geworden van de dx7,

ik heb nu bijna mijn "The riddle" en "Running in the family" patches klaar (nik kershaw en level 42), enkel nog een paar details moeten aangepast worden. Ik post de sysex hier wel.

Maar, nu vroeg ik mij af..... waar zijn de volgende functies eigenlijk goed voor?

Ik heb de rest al aardig wat onder de knie.


yamahadx7controls2.jpg

Ik weet, het staat ook in de manual, maar wordt er niet veel wijzer van hoe ze het daar uitleggen. Daarom dacht ik, laat ik het eens vragen op SF :)
 
in mn post net boven je wordt het uitgelegd.

Oh, ik was net aan het posten geloof ik net voordat jij had gepost xD

Mijn excuses.

Edit: Hmm, en toch netzoals in de handleiding snap ik het niet echt. Deze DX7 is mijn eerste Synth (en best lastig), heb ook nog nooit een subtractieve synth gehad (NOG niet :P)
 
dat heeft te maken met dat grafiekje rechtboven op het panel...
de DX heeft een keyboard tracking voor volume... des te hoger je een toets indrukt, des te lager het volume wordt etc... het bias punt is het punt van waar af dit in werking moet treden want je wil soms niet dat alle toetsen zachter gaan worden naarmate je hoger speelt bijv maar vanaf een bepaald punt pas...


edit: wtf?!!! zoveel posts alweer?
 
dat heeft te maken met dat grafiekje rechtboven op het panel...
de DX heeft een keyboard tracking voor volume... des te hoger je een toets indrukt, des te lager het volume wordt etc... het bias punt is het punt van waar af dit in werking moet treden want je wil soms niet dat alle toetsen zachter gaan worden naarmate je hoger speelt bijv maar vanaf een bepaald punt pas...


edit: wtf?!!! zoveel posts alweer?

Maar , kan je dat dan voor elk octaaf toepassen?
 
Deze DX7 is mijn eerste Synth (en best lastig), heb ook nog nooit een subtractieve synth gehad (NOG niet :P)
jeuz... heb je zomaar een synth uitgepikt?
of zag je hem in een clip van je favo artiest(en) uit de 80's voorbij komen en dacht je "die moet ik hebben"?

het is ERG ongebruikelijk om met FM synthese te starten...

ik zou als ik jou was mij eerst maar eens wat richten op subtractieve synthese...
dat kan met een softsynth (en of die nou dun/iel/stom klinkt gaat het verder niet om bij een leer proces)...

en om toch nog even terug te gaan naar FM; heb je FM7/8 nou al geprobeerd?
 
Back
Top