yamaha?

Aparte geluiden komen eruit zeg....nu nog een beetje onsamenhangend maar veelbelovend! :W
 
Tussen de opgevoerde orgelgeluiden door komen wel heel te gekke sounds :okdan:.
 
wanneer ik de oktaafschakelaar erin heb gezet en het ding fatsoenlijk kan stemmen, dan zal ik er een compleet nummer mee maken.
( echte muziek dus..........)

:mega:, nog een beetje vroeg,....... doe maar koffie...
 
Gevaarlijke uitspraak Jeroen, want wat is nu echte muziek? :P

echt muziek ik bij mij een zeer ruim begrip, daarom durf ik zomaar zo´n gevaarlijke uitspraak te doen.

zelfs een half uur stilte met een goedgemikte noot........................

:mega:
 
Hmz echte muziek... synth muziek is eigenlijk al niet "echt" :P.
Aangezien de synth in eerste instantie toch een soort van interpretatie van echte instrumenten is ;).
 
Gevaarlijke uitspraak Jeroen, want wat is nu echte muziek? :P

Georganiseerd geluid is de definitie van muziek.

Hmz echte muziek... synth muziek is eigenlijk al niet "echt" :P.
Aangezien de synth in eerste instantie toch een soort van interpretatie van echte instrumenten is ;).

Wat zeg je?.. Allebei je stellingen zijn incorrect.
Echte muziek: Zie stelling hierboven.
Echt instrument: Een synthesizer is wel degelijk een "echt" instrument.
Een gitaar is toch ook geen interpretatie van een luit en een Cello toch ook niet van een Gamba.

groetje,
Maarten

[EDIT] Een piano toch ook niet van een klavecimbel. :)
 
effe wat olie op het vuur,...............

wanneer zelfs de meest enorme pleurisherrie met de bedoeling,¨muziek¨ gemaakt is, dan is het muziek.......

heeft er iemand wat benzine?>

:koffie:
 
? haal deze post dan helemaal weg ?
 
Laatst gewijzigd:
Hmz echte muziek... synth muziek is eigenlijk al niet "echt" :P.
Aangezien de synth in eerste instantie toch een soort van interpretatie van echte instrumenten is ;).


Niet mee eens. Een synth is wel degelijk een instrument.
Dat er ook synths bestaan die emulaties van andere instrumenten proberen te doen maakt dat niet minder. En ik weet ook niet of het in eerste instantie de bedoeling was om iets te emuleren met de eerste synth.
 
bij mijn weten zijn synths en alle voorlopers daarvan ( begin 1900) , grotendeels bedoelt als muziekinstrumenten, dus niet als een apparaat om een ander instrument na te doen.
:koffie:
 
oe volgensmij heb ik een gevoelige snaar geraakt :duivels:
achja. ik vind ook da synths instrumenten opzig zijn hoor daar niet van ;).
 
Ik heb ook wel eens gehoord dat synthesizers oorspronkelijk bedoeld zouden zijn om een klassieke instrumenten mee te kunnen nabootsen. Je ziet ook vaak op orgels (wat ik ook wel een beetje als voorloper van synthesizers beschouw) namen als trumpet, string etc. Die namen verwijzen toch echt naar een trompet en een viool (of meerdere). Ook op sommige vroege synths kom je die benamingen nog tegen. Maar dat leek natuurlijk zo niet op het origineel dat mensen op het idee kwamen om er muziek mee te gaan maken op een originele manier. Dus zonder iets te proberen na te bootsen.
 
Dat is een beetje een verkrachting van de synthgeschiedenis. De blanco "VCO VCA" enzo verhalen bestonden voor de presetsynths.

In het begin waren ze een middel om nieuwe klanken te maken (Bob Moog gebruikte die bewoording vaak); in scenes zoals musique concrète waren ze een handiger vorm van het ambachtelijke tapewerk dat ze voordien gebruikten. Mensen als een Moog wilden oorspronkelijk zelfs geen klavier bij een synth* om niet in het hokje van piano&co geduwd te worden. Synths zijn van oorsprong dus bedoeld als nieuw en anders. Pas later was er een sterkere drang richting emulaties. Niks mis mee trouwens, ik ben al lang blij dat ik in mijn ministudio of op het podium geen echte pauken moet zetten en geen echt strijkorkest moet betalen. :)


(*) zoals ik al eerder meldde zijn er ook op dit forum nog steeds mensen die depressief worden en "they've forsaken their roots" roepend door de gangen gaan rennen van het moment dat ze een draaiknop met een klavier gecombineerd zien... Ik hoor niet tot die groep. Ik bedien synths met wat ik handig vind: wieltjes, knopjes, joysticks, pedalen, klavier, sequencer...elke toepassing heeft zijn meest geschikte controller, en regelmatig is dat toch een klavier voor mijn melodieus akkoordenwerk.
 
voor zover ik de geschiedenis van dit soort muziek machines een beetje gevolgd heb, dacht ik wel het volgende eruit uit te kunnen maken...............

eind 1800, begin 1900 kwamen er opeens wat idioten op het idee om eerst meganisch en later met radiobuizen, apparaaten te bouwen om andere dan de gebruikelijke geluiden voort te brengen, over het algemeen met als oogpunt om daarmee al dan niet geinige muziek te maken.
dus volgens mij niet om andere instrumenten na te bootsen, hoewel dat soms wel goed kon.

de ontwikeling van het orgel had hier eigenlijk niet zoveel mee te maken.
die hadden inderdaad voices met instrumentbenamingen.

:mega:
 
Ik kan me ditmaal volledig bij j.baars aansluiten (wat overigens niet vaak voorkomt ;)), synthesizers waren er in eerste instantie totaal niet voor bedoeld om er andere instrumenten mee na te bootsen, laat staan om er muziek mee te gaan maken.
Ze waren eerder bedoeld als effect apparaat voor aparte klanken die geen enkel ander instrument kon voortbrengen.
En diegenen die ze ontwikkelden, waren meer professoren dan musici.
In een later stadium begon men pas de ''voordelen'' van emulatie in te zien. Vanaf die tijd is voor mij een synth die op sample basis werkt, geen echte synth meer, ook al bied dat meer mogelijkheden, die op analoge synths niet mogelijk waren.
 
Back
Top