Melodie/harmonie tips bij het componeren

Ensemble

Ouwe rot
Lid sinds
13 juni 2003
Berichten
1.627
Broeders,

Sinds ik door heb dat je een accoordenprogressie van zeg 4 of 8 accoorden op de 4de en de 8ste het beste kunt oplossen door de 5de trap van de gekozen toonsoort in te zetten gaat het liedjes maken al iets makkelijker/logischer.

Aangezien dit soort hulpjes mij enorm helpen bij deze de vraag aan hen die er verstand van hebben of er nog meer bruikbare tips gepost kunnen worden om zo beetje bij beetje verder te komen bij het componeren. Ik weet het, er is genoeg op het internet te vinden maar waarom niet hier ook een thread?:)

grt,
ens
 
Ga niet voor tips. Ga voor alles. Mijn tip: Koop jezelf een boek over theorie en werk het door.

Als je in een donkere ruimte zit is gaten boren in de muur om licht door te laten lang niet zo effectief als snoeihard met de voorhamer beuken om grotere gaten te maken.
 
eens yooz, maar dat is misschien wel het probleem. Vind maar eens een goed en begrijpelijk boek voor de beginnende componist. er is veel te vinden maar bij de meeste wordt toch een bepaalde startpunt aan kennis verwacht die toch nog redelijk hoog ligt qua niveau, met alle gevolgen van dien. Je raakt snel het spoor bijster.

Ik heb overigens les van iemand en dat helpt me enorm maar de betreffende persoon doet alles uit zijn hoofd, geen boek als leidraad zeg maar. Als iemand tips heeft voor een goed boek hou ik me aanbevolen.

ik ga verder met gaten boren!
 
eens yooz, maar dat is misschien wel het probleem. Vind maar eens een goed en begrijpelijk boek voor de beginnende componist. er is veel te vinden maar bij de meeste wordt toch een bepaalde startpunt aan kennis verwacht die toch nog redelijk hoog ligt qua niveau, met alle gevolgen van dien. Je raakt snel het spoor bijster.

Ik heb overigens les van iemand en dat helpt me enorm maar de betreffende persoon doet alles uit zijn hoofd, geen boek als leidraad zeg maar. Als iemand tips heeft voor een goed boek hou ik me aanbevolen.

ik ga verder met gaten boren!

Mijn tip is om dat bij de basis te beginnen en te beseffen dat een componist zijn of worden hard werken is! Er zijn theorieboeken vanaf de basis 0,0. Er zijn harmonieleer boeken die beginnen bij een basis theorie en boeken over over componeren volgen pas daarop! Pas daarna kan je daar aan gaan beginnen. Wil je dat al in een eerder stadium gaan doen heb je het gewoon over liedjes maken, maar zelfs daar zou ik niet vanuit trucjes werken. Ze werken net zo vaak wel als niet. Bijvoorbeeld de door jezelf in je startpost genoemde zegt net zo weinig als dat het je verder helpt; is het een op zichzelfstaande progressie of onderdeel van een schema. Moet je wel oplossen of ga je moduleren? Enz...enz...

Ga terug naar de basis of je eigen basis en ga leren, veel doen, verder leren, studeren en dan ga je richting beginnend componist. Check de bieb, vergeet Google tenzij je weet waar je moet zoeken. Ga niet op fora zoeken op topics maar echt in theorie-boekjes.
 
Manu, zo te zien heb jij deze weg al bewandeld. Kun je dan een boek over compostie adviseren waarvan je weet dat het echt basis is en goed? Het gaat mij inderdaad om het maken van liedjes/tracks, symfonieën komen later wel;)

Waar het mij eigenlijk om gaat is dat ik wel weet dat ik rekening moet houden met zaken als:

* een goed spannend intro (vele mogelijkheden)
* vraag antwoord toepassingen;
* rusten inbouwen:
* gebruik van trappen voor de juiste/logische accoordenprogressies
* voorspelbaarheid/onvoorspelbaarheid.
* herkenbaarheid/of juist niet

Nou ja goed er zijn uiteraard vele zaken die je dient te beheersen maar om even een idee te geven hoe ik er nu voor sta.

Doorgaans bouw ik een track met als basis mijn drums en dit bouw ik dan geleidelijk uit met de accoorden (kies vaak 4 of 8 accoorden progressies) binnen de gekozen toonsoorten, melodieen, baslijntjes, soms 1 en soms meerdere en dan wat verfijning.

Dit is een zeer korte samenvatting van alles wat er gebeurt in het proces maar zoals je ziet is het vrij onsamenhangend allemaal. Ik wil meer structuur en daarom een goed handvat/boek erbij.

grt,

ens
 
Laatst gewijzigd:
Hey...misschien handig om nog wat meer info te geven over in welke hoek of stijl je je begeeft.
 
Ik gebruik nu vaak de improvisator om me op weg te helpen met akkoorden. Dit is een vst die akkoorden genereert, hij geeft je ook suggesties voor het volgend akkoord. Voor trance pads kan dit heel erg inspirerend werken.
 
@manu, ik zit in de electronische beats, filmische/jazzy-sferen hoek8) Maar elektronisch dus.
 
@ Japanese food. Ik heb daar niet zo veel mee met dat soort vst's. Ik leer liever de theorie zelf. Op termijn heb je daar denk ik meer aan. Maar goed ieder zijn manier uiteraard.
 
Misschien vind je hier iets : http://www.popschoolmaastricht.nl

Handige site met gehoor-trainingen (ritme/harmonie/melodie), theorie, linkies, song-writen etc van alles eigenlijk om wel ff zoet mee te zijn.

Enige nadeel, de hele site is geel-op-zwart.. wordt je beetje kriegel van op een gegeven moment :P
 
Ik moet zeggen dat ik hier op een gegeven moment toch in afhaakte, maar dit is wel interessante materie:

http://www.scribd.com/doc/5220863/Ravenspiral-Guide-to-Music-Theory-06

En dan hebben we nog deze gast. Retedroge humor, maar echt een hoop interessante informatie. Hij heeft inmiddels iets van 30 gratis muziek theorie lessen online staan en daarnaast ook nog een complete piano lessen serie. Grappige gozer met diepgaande kennis. Ok, het is geen hands on guide to mooie akkoordjes, maar dit soort dingen hebben me echt een hoop op weg geholpen. En dan is er natuurlijk nog gewoon het oneindig proberen van nieuwe variaties, omkeringen, etc. totdat je iets hebt waarvan je denkt: wow.

http://www.youtube.com/user/Lypur#p/c/B585CE43B02669C3/0/6gHEIF0rT2w
 
Ik moet zeggen dat ik hier op een gegeven moment toch in afhaakte, maar dit is wel interessante materie:

http://www.scribd.com/doc/5220863/Ravenspiral-Guide-to-Music-Theory-06

En dan hebben we nog deze gast. Retedroge humor, maar echt een hoop interessante informatie. Hij heeft inmiddels iets van 30 gratis muziek theorie lessen online staan en daarnaast ook nog een complete piano lessen serie. Grappige gozer met diepgaande kennis. Ok, het is geen hands on guide to mooie akkoordjes, maar dit soort dingen hebben me echt een hoop op weg geholpen. En dan is er natuurlijk nog gewoon het oneindig proberen van nieuwe variaties, omkeringen, etc. totdat je iets hebt waarvan je denkt: wow.

http://www.youtube.com/user/Lypur#p/c/B585CE43B02669C3/0/6gHEIF0rT2w


Youtube filmpjes zijn heel goed moet ik zeggen. Het begint heel basic en ik ben ingestapt bij les 6. Mooi dat er mensen zijn die dit soort dingen vrij aan bieden. Een absolute aanrader!

Paul
 
Waar het mij eigenlijk om gaat is dat ik wel weet dat ik rekening moet houden met zaken als:

* een goed spannend intro (vele mogelijkheden)
* vraag antwoord toepassingen;
* rusten inbouwen:
* gebruik van trappen voor de juiste/logische accoordenprogressies
* voorspelbaarheid/onvoorspelbaarheid.
* herkenbaarheid/of juist niet
Het is inderdaad verstandig om theorie te bestuderen voor dit soort dingen als je meer eigen controle over dit soort zaken wilt hebben.

Maar goed, dat duurt jaren natuurlijk voordat je dat kan en je wilt toch nu al wat leuke dingen kunnen maken, dus ik zou het op korte termijn anders aanpakken in jouw geval.

Als je muziek in een bepaalde stijl maakt dan houdt dat in dat je iets van herkenbaars in je muziek legt wat het die stijl maakt. Dat kan varieren van drumtechniek, of akkoorden progressies, of ritmische melodiestructuren, etc.

Wat ik zou doen in jouw geval is een stuk of 5 bestaande verschillende nummers in de stijl die je wilt maken uitzoeken (die je leuk vindt). Per track importeer je die in je favoriete DAW om daar zo een style guide van te maken.

een style guide zoals ik ze gebruik is bijvoorbeeld een notatie van het arrangement dan kun je bijvoorbeeld het volgende noteren op basis van de track die je analyseert: (4 maten intro, 8 maten basis beat, 8 maten Beat plus melody, 1 maat downlifter, 4 maten bridge, 8 maten beat plus melody, 3 maten outro).

Ik zelf gebruik daar tab markeringen voor plus een arrangement indeling waarbij ik de parts even snel in meerdere arrangementen kan testen voordat ik de track compleet neerzet in de daw (op basis van de patterns).

Als 2e noteer je dan de chordprogressie trappen van je voorbeeld track.
(Dus bijvoorbeeld: II, IV, I, V, I, IV, I)

als 3e vul je alvast een paar vst's met de sounds die je wilt gebruiken zodat het de track sfeer benaderd.

deze sla je op als een template voor je toekomstige tracks.

Als je dit dan voor alle 5 de voorbeeld tracks doet, dan heb je een enorme hoeveelheid richtlijnen voor arrangement en akkoord progressie, en hoef je je nog alleen maar te concentreren op je track zelf (dus welke akkoorden, welke melodie, welk ritmisch gevoel).

Op deze manier zul je echt heel snel goed klinkende resultaten boeken in de stijl die je geanalyseerd hebt.

Doordat je deze geanalyseerd hebt bouw je ook gevoel op voor die stijl en uiteindelijk kan je hier dan gewoon vrij op varieren binnen de stijl richtlijnen die er bestaan.

Daardoor hou je dus veel tijd over om de komende jaren te verdiepen in de algemene theorie, want dat is helaas niet te leren in een paar weken / maanden, maar wel de moeite waard.
 
Heren,

Dank voor de reacties. loop nog rond in mijn grijze 9-5 pak maar zodra ik thuis ben zal ik eea bekijken, toepassen etc.
Quif, dank ook voor je bruikbare en lange uiteenzetting!

Het gaat er bottomline bij mij ook om dat ik enerzijds gewoon groei en tracks maak die steeds beter worden (kort genot) en anderzijds de echte theorie erachter eigen maak(lang genot) want dat is wat je toch wil in the end.

be back later;)

ens
 
Experimenteren door improviseren, doe ik altijd... Eerst binnen 1 toonsoort, later ook in andere toonsoorten. Onthoud een beetje hoe verschillende overgangen klinken...

Paar tips en tricks uit verschillende stijlen en eigen ervaringen:
* Klassiek is: IV V7 I, werkt altijd...
* Jazz: II V7 I (II is mineur), met de nodige 7ens, 9ens, 11ven en 13s
* VII I (VII is diminished), lost erg goed op.
* VI III Erg zwaar, triest
* Als je in mineur bent, maak open met een III-majeur, eigenlijk onderdeel uit melodische ladder, maar kan gewoon overal gebruikt worden
* VI IImaj: goed voor krachtige dingen en opbouwen: onderdeel uit harmonische ladder, vaak samen met een IIImaj
* IV V VI, meest standaard oplossing in mineur
* Begin op VI in couplet en I in refein: het refrein klinkt dan fris en open.
* Als je het echt niet meer weet, kun je altijd terugvallen op I V VI IV. Net als: (iedereen kan dus in een pop band...)

Algemenere tips:
* Wissel eens toonsoort of ladder (majeur/mineur/mineur harmonisch/mineur melodisch)
* I en VI vormen de basis, samen met IV V (klassiek) en II V (jazz)
* Improviseer met een transpirant geluid (bij voorkeur piano): basnoot in octaaf links, rechts akkoordjes pakken: goede oefening in improv en componeren
* Doe aan basloopjes: als je van C naar Am gaat, doe je tussendoor ff een B in de bas (kort), G in bas tussen Am en F, F in bas tussen Am en E(m), enz...
* Ga uiteindelijk je grenzen verleggen en bind je niet aan een toonsoort/progressies: het is mogelijk om oneindige progressies te maken zonder (te veel) in herhaling te vallen.

Succes!
Gnn
 
Gnn!!! Wow wat een post man! Toen ik deze post plaatste durfde ik niet te dromen van zo'n reactie. Je slaat echt de spijker op zijn kop en ik snap wat je zegt. Zal het nu alleen wat verder moeten beoefenen en eigen maken. Onwijs bedankt!

Trouwens die I V VI IV is geen optie meer he, vind je wel;)
 
Wij als vrienden onderling hebben de I V IV VI wel echt ontdekt om over te jammen; lekker makkelijk: "four chords op G", weet iedereen wat er gaat gebeuren;)
 
deze comment voegt niets toe, excuus..

Maar ik wilde even kwijt dat ik het een geweldige goeie topic vindt.
 
Als toevoeging op GNN z'n post nog een jazz-tip:

Probeer je akkoorden eens te "klutsen", daar bedoel ik mee dat je de toevoegingen (7/9/11/13) die er 'bovenop' komen er tussen frommelt.

Bijv. een "c-e-g-a#-d-f#-a" (= een C 7/9/+11/13) zou ik dan klutsen tot "a#-d-e-f#-a". De significante noten -het hart van het akkoord- zitten er nog in. De C noot is niet nodig, die speelt de bas al. En met een beetje schuiven, passen en meten kom je tot een compacte vorm die met 1 hand te spelen is, zodat je je andere vrij hebt.. dat is het idee erachter.

Dus door doordacht je akkoorden te pakken (omkeringen!!) kan je voor jezelf een 'makkelijke' route uitstippelen over een bepaaldakkoord-schemaatje.

Als je nu nog eens kijkt naar dat akkoord, dan zie je dat ik eigenlijk een Dmaj (d-f#-a) bovenop een Cmaj (c-e-g) speel, met de VIII (a#) als verbindstuk. Dat is dan gelijk m'n ezelsbruggetje om dit akkoord te onthouden en snel toe te passen (c+11/13? ehh oja, 2 hoger, majeur + een 7). Na een tijdje hoeft dat natuurlijk niet meer als je veel oefent. Ik kan je die akkoord-trainer ook aanraden van die link die ik eerder postte.

Het moeilijke zit 'm eigenlijk in wanneer je wel en wanneer niet allerlei toevoegingen gebruikt, dat is voor mij een eeuwige uitdaging om het niet te pas en onpas te gebruiken..

Als ik bijv. een nummer aan het maken ben, en gelijk begin met 'rijke' volle handen van akkoorden, dan schept dat een verwachting voor de rest van het lied.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top