Waar het mij eigenlijk om gaat is dat ik wel weet dat ik rekening moet houden met zaken als:
* een goed spannend intro (vele mogelijkheden)
* vraag antwoord toepassingen;
* rusten inbouwen:
* gebruik van trappen voor de juiste/logische accoordenprogressies
* voorspelbaarheid/onvoorspelbaarheid.
* herkenbaarheid/of juist niet
Het is inderdaad verstandig om theorie te bestuderen voor dit soort dingen als je meer eigen controle over dit soort zaken wilt hebben.
Maar goed, dat duurt jaren natuurlijk voordat je dat kan en je wilt toch nu al wat leuke dingen kunnen maken, dus ik zou het op korte termijn anders aanpakken in jouw geval.
Als je muziek in een bepaalde stijl maakt dan houdt dat in dat je iets van herkenbaars in je muziek legt wat het die stijl maakt. Dat kan varieren van drumtechniek, of akkoorden progressies, of ritmische melodiestructuren, etc.
Wat ik zou doen in jouw geval is een stuk of 5 bestaande verschillende nummers in de stijl die je wilt maken uitzoeken (die je leuk vindt). Per track importeer je die in je favoriete DAW om daar zo een style guide van te maken.
een style guide zoals ik ze gebruik is bijvoorbeeld een notatie van het arrangement dan kun je bijvoorbeeld het volgende noteren op basis van de track die je analyseert: (4 maten intro, 8 maten basis beat, 8 maten Beat plus melody, 1 maat downlifter, 4 maten bridge, 8 maten beat plus melody, 3 maten outro).
Ik zelf gebruik daar tab markeringen voor plus een arrangement indeling waarbij ik de parts even snel in meerdere arrangementen kan testen voordat ik de track compleet neerzet in de daw (op basis van de patterns).
Als 2e noteer je dan de chordprogressie trappen van je voorbeeld track.
(Dus bijvoorbeeld: II, IV, I, V, I, IV, I)
als 3e vul je alvast een paar vst's met de sounds die je wilt gebruiken zodat het de track sfeer benaderd.
deze sla je op als een template voor je toekomstige tracks.
Als je dit dan voor alle 5 de voorbeeld tracks doet, dan heb je een enorme hoeveelheid richtlijnen voor arrangement en akkoord progressie, en hoef je je nog alleen maar te concentreren op je track zelf (dus welke akkoorden, welke melodie, welk ritmisch gevoel).
Op deze manier zul je echt heel snel goed klinkende resultaten boeken in de stijl die je geanalyseerd hebt.
Doordat je deze geanalyseerd hebt bouw je ook gevoel op voor die stijl en uiteindelijk kan je hier dan gewoon vrij op varieren binnen de stijl richtlijnen die er bestaan.
Daardoor hou je dus veel tijd over om de komende jaren te verdiepen in de algemene theorie, want dat is helaas niet te leren in een paar weken / maanden, maar wel de moeite waard.