demian
Tijdelijk lid
- Lid sinds
- 20 januari 2003
- Berichten
- 16.654
Maar let op, van een kleine naar een grote terts schuiven is niet jazzy maar bluesy
F# is de bluenote (jazzy ) in C en D# is de bluenote in G
Je hebt gelijk, ik improviseer momenteel op blues toonladders, maar ik wil min of meer de zelfde techniek toepassen op jazz.
Het begint mij nu te dagen dat deze speel techniek eigenlijk los staat van de muzieksoort en ik vooral mijn theoretische kennis van jazz moet uitbouwen.
Je kan het ook zo benaderen dat je naar de 1 toespeelt (funky ) : stel, over een maat en nog wat tellen gaat je akkoordenschema van G naar C. Dan wil je in de meeste gevallen een C spelen op die eerste tel om het akkoord te bevestigen. Als je de toonladders een beetje in je vingers hebt (wat soms ook is: weten welke noten je in ieder geval NIET moet spelen) kun je in een mooie vloeiende melodie naar die C spelen. Komt het niet uit dan speel je er wat niet-verboden nootjes tussen.
Dank je, ik ga je tips proberen!
Mensen in deze thread hebben ook tig verschillende dingen genoemd en komen met scales etc terwijl je dat mijns inziens niet eens bedoeld, maar goed ik kan er naast zitten. Als je maar geholpen bent met de info die je hebt gehad.
Zoals ik al zei, ik ben op zoek naar theorie, ik kan heel aardig spelen, op mijn gehoor en van schrift, maar van muziektheorie weet ik eigenlijk vrij weinig, vandaar dat ik op zoek ben naar theorie in de al reeds eerder door mij genoemde richting.
In gaan op dingen als scales en tertsen heeft in dit stadium weinig zin, vandaar dat ik dat niet doe, een goed boek of goede online documentatie, dat zoek ik.