Noten 'af laten glijden' - Theorie gezocht

Maar let op, van een kleine naar een grote terts schuiven is niet jazzy maar bluesy ;)
F# is de bluenote (jazzy ) in C en D# is de bluenote in G

Je hebt gelijk, ik improviseer momenteel op blues toonladders, maar ik wil min of meer de zelfde techniek toepassen op jazz.

Het begint mij nu te dagen dat deze speel techniek eigenlijk los staat van de muzieksoort en ik vooral mijn theoretische kennis van jazz moet uitbouwen.

Je kan het ook zo benaderen dat je naar de 1 toespeelt (funky ) : stel, over een maat en nog wat tellen gaat je akkoordenschema van G naar C. Dan wil je in de meeste gevallen een C spelen op die eerste tel om het akkoord te bevestigen. Als je de toonladders een beetje in je vingers hebt (wat soms ook is: weten welke noten je in ieder geval NIET moet spelen) kun je in een mooie vloeiende melodie naar die C spelen. Komt het niet uit dan speel je er wat niet-verboden nootjes tussen.

Dank je, ik ga je tips proberen!

Mensen in deze thread hebben ook tig verschillende dingen genoemd en komen met scales etc terwijl je dat mijns inziens niet eens bedoeld, maar goed ik kan er naast zitten. Als je maar geholpen bent met de info die je hebt gehad.

Zoals ik al zei, ik ben op zoek naar theorie, ik kan heel aardig spelen, op mijn gehoor en van schrift, maar van muziektheorie weet ik eigenlijk vrij weinig, vandaar dat ik op zoek ben naar theorie in de al reeds eerder door mij genoemde richting.

In gaan op dingen als scales en tertsen heeft in dit stadium weinig zin, vandaar dat ik dat niet doe, een goed boek of goede online documentatie, dat zoek ik.
 
Dat naspelen van filmpjes en andere wordt echt onderschat. De halve, bizar goede, black gospel scene in the States speelt op die manier. Ook wel educated, maar veel mond op mond overdracht, shed-sessions met je medemuzikanten.

Verder ben ik het zeker wel met je eens hoor, alleen vind ik de tips die je geeft bijna niet van toepassing op het niveau van de TS (uitgaande van taalgebruik, gebruikte voorbeeld qua vid etc...)

leren via filmpjes wordt echt niet door mij onderschat hoor, zo bedoelde ik het niet. Ik heb bijvoorbeeld zelf neo soul leren spelen via de leermethode van gospelmusicians in amerika (heb daar alle dvds gekocht en me 2 jaar suf geoefend om dit te leren en vooral in mijn systeem te krijgen, zodat ik het zonder nadenken natuurlijk kan toepassen). zie http://store.gospelmusicians.com/home.php

Ik heb met name voor hun gekozen omdat de amerikaanse stijl zoals ik die wilde leren ik daar kon vinden en niet bij mij in de omgeving. Dus wat dat betreft ben ik het wel met je eens.

Mijn opmerking over oefenen vanaf video was meer gerelateerd op youtube. Daar staan wel tutorials op maar ik mis zelf daar de structuur en opbouw naar een eindplan.

Daarom vind ik het persoonlijk nuttiger als je wat hulpmiddelen aanrijkt in de vorm van boeken of video's waar ik zelf goede ervaringen mee heb. Daar hoeft natuurlijk niemand iets van aan te nemen natuurlijk :D

Ik wist dat demian noten kan lezen, dus vandaar dat ik het noemde. Mijn mening is en blijft eigenlijk dat zomaar in het wilde weg oefenen uiteindelijk alleen maar frustratie oplevert.

Wat betreft shed sessions ben ik het helemaal met je eens, ik doe dat zelf ook regelmatig hier, maar belangrijk is wel dat je dan wel muzikanten op ongeveer hetzelfde niveau bij elkaar brengt. Je leert er wel een hoop van en je hebt natuurlijk wel een topavond.

wat betreft de tips van de boeken zelf, ik vind ze zelf eenvoudig te volgen, iedereen met een beetje basiskennis van noten zou toch wel erg veel uit deze 2 boeken moeten kunnen halen. Maar goed, ik realiseer me ook wel dat ik me daar soms ook flink op kan verkijken en dat het misschien toch te moeilijk is. Maar goed, het is maar een mening natuurlijk :D
 
Thnx quifster, Sander02, Hermax en anderen die hebben gereageerd, ik heb er veel aan, en ga alles onderzoeken cq uitproberen! :okdan:
 
hmm, ik hoor niet iets heel buitengewoon spannends in je youtubevideo, op een gegeven moment is iets oook gewoon een "theorieloos lekker klinkend loopje" en dat is wat ik altijd vind: meer theoriekennis staat je nooit in de weg, maar het dan te vermijden maakt de echte muziek. Kijk bijvoorbeeld naar de beroemde so-what voicings in de miles davis opnames....

maar daar kun je avonden mee dooddiscuteren, terwijl je tegelijkertijd na hoofdstuk drie van levine rijp bent voor de psychiater :-)

welnu > roalds trucs met akkoorden
1) probeer "foute" basnoten onder brede akkoorden (9, m9, maj9)
2) doe es sus2 of sus4 onder een septime (een beetje de hancock sound)
3) ga eens de 9 (of 5) verhogen of verlagen.
4) speel eens met -6 akkoorden (m6, of 6/9)

zijn vier eenvoudige techniekjes om je los te weken uit de akkoorden en de arpeggios die je normaal ook speelt...als je de dingen als plain akkoord in de vingers hebt, ga je er ook vanzelf loopjes omheen bouwen.
 
Dank je, Roald, jouw technieken ga ik morgen ook zeker proberen!
 
hmm, ik hoor niet iets heel buitengewoon spannends in je youtubevideo, op een gegeven moment is iets oook gewoon een "theorieloos lekker klinkend loopje" en dat is wat ik altijd vind: meer theoriekennis staat je nooit in de weg, maar het dan te vermijden maakt de echte muziek. Kijk bijvoorbeeld naar de beroemde so-what voicings in de miles davis opnames....

maar daar kun je avonden mee dooddiscuteren, terwijl je tegelijkertijd na hoofdstuk drie van levine rijp bent voor de psychiater :-)

welnu > roalds trucs met akkoorden
1) probeer "foute" basnoten onder brede akkoorden (9, m9, maj9)
2) doe es sus2 of sus4 onder een septime (een beetje de hancock sound)
3) ga eens de 9 (of 5) verhogen of verlagen.
4) speel eens met -6 akkoorden (m6, of 6/9)

zijn vier eenvoudige techniekjes om je los te weken uit de akkoorden en de arpeggios die je normaal ook speelt...als je de dingen als plain akkoord in de vingers hebt, ga je er ook vanzelf loopjes omheen bouwen.
Goeie tips, die gaan zeker jazzy klinken ja.

Ben zelf altijd erg gecharmeerd van mooie cadensen die redelijk eenvoudig te onthouden zijn, maar wel goed inzetbaar zijn; het startpunt onthou ik en de rest is puur de vinger-beweging

bijv:

G - G - G
Eb - D - Db
Bb - A - Ab

C - B - Bb

of:

G - G - G
Eb - D - Eb
Bb - A - Db

C - B - Bb
 
Dank je sander voor je voorbeelden, ik ga jouw akkoorden zo ook even proberen, ik heb zojuist deze site ontdekt met voorbeelden van Jazz accoorden en scales.

http://www.apassion4jazz.net/keys.html

Zo is het nog makkelijker voor me om bij jullie voorbeelden de juiste noten te vinden.
 
Voor wie het interessant vindt.
(Als je het boek gelezen hebt is dat natuurlijk wel een pré)

Er is vandaag contact geweest met Mark Levine en dit was zijn antwoord:
... I have not yet approached [a] degree of fame and importance!

My email address is on my website, and also in my books. I am available to answer any and all questions, although I must confess there have been one or two so 'obviously stupid' that I declined to answer.

Please have your [brother] on the forum encourage members to ask me anything, and feel free to include my email address. ...
Het email adres is: zmr88@aol.com
Engels is natuurlijk de voertaal.

Zeg, quifster, je hebt je avatar veranderd. Is wel wat vrolijker :)

Wout
 
maar daar kun je avonden mee dooddiscuteren, terwijl je tegelijkertijd na hoofdstuk drie van levine rijp bent voor de psychiater :-)

Deze zin had ik nog niet gelezen, maar ik snap wat je bedoelt, ik heb dat jazz theorie boek van hem vroeger gehad maar had hem weggedaan omdat het (destijds) toch te moeilijk voor me was.

Maar!

Ik heb wel een interessante ontdekking gedaan in mijn speelwijze, een aantal van die typische jazz akkoorden zoals sus2, sus4, maj9 etc, speel ik eigenlijk al een tijdje. (zonder dat ik 't wist)

Alleen, ik paste het verkeerd toe, wat ik veel doe is, met (omdat mijn linkerhand niet zo begaafd is als mijn rechter) .. maar wat ik veel doe is, met mijn linker hand met 2 vingers een oktaaf spelen en met 1 vinger van de linkerhand erbij een oktaaf maken met de middelste noot van mijn rechterhand, en met mijn rechterhand dan 3 of 4 noten er bij om het akkoord kompleet te maken, tussen door verzin ik dan allerlei improvisaties met rechts, maar op het moment dat ik dan een soort van melodie speel, heb ik geen ondersteunend akkoord meer. (logisch natuurlijk) Hoewel het best aardig klinkt soms, is het toch een verkeerde werkwijze.

Nu ik me zo meer bewust van welke akkoorden ik kan toepassen probeer ik dat maar eens met links te doen. Dit vraagt wel wat discipline en goede oog/hand coordinatie, maar ik heb dan wel mijn rechterhand vrij om andere dingen te doen.

Dus.. op dit moment moet ik vooral denk ik veel trainen op akkoorden met links te spelen en die goed uit mijn hoofd te leren en daar vertrouwd mee raken, het jazzy klinken lukte me voor een deel wel maar ik voelde me beperkt, het gaat al een stuk beter zo.

Het komt misschien vreemd over dat ik op deze manier speel, als ik van bladmuziek iets speel dan doe ik altijd braaf wat er aan noten op papier staat, maar als ik zelf uit mijn hoofd ga spelen dan schakel ik vrijwel altijd over op de versimpelde linkerhand techniek. Dat moet ik dus echt trainen nu.

Had ik ook nog een vraagje aan sander, je schreef over het pitchbenden van een noot die je niet goed hoorde zodat je hem wel goed hoort, ik begrijp even niet helemaal hoe ik me dat moet voorstellen, bedoel je dat je zeg maar bijv een noot corrigeert met bijv, melodyne?
 
Laatst gewijzigd:
hehe nee, ik bedoelde als je een bestaand nummer gaat uitzoeken (naspelen) omdat er bijv een vet stuk solo in zit of een bepaalde akkoorden-reeks, en het gaat ergens te snel om het goed te kunnen horen, dan pitch ik het hele nummer een aantal noten lager (en m'n synth ook) zodat ik beter hoor wat er gebeurd en omdat ik dan nog steeds kan meespelen.

Moet erbij zeggen, je solfege moet dan wel op een bepaald peil zijn voor deze manier.. is niet bepaald eenvoudig.
 
Dus.. op dit moment moet ik vooral denk ik veel trainen op akkoorden met links te spelen en die goed uit mijn hoofd te leren en daar vertrouwd mee raken, het jazzy klinken lukte me voor een deel wel maar ik voelde me beperkt, het gaat al een stuk beter zo.

dit werkt eigenlijk alleen goed als je met begeleiding speelt (dus waarbij een basspeler (of een gesequencede bas) je akkoorden een root note basis geeft. Er zijn wel wat akkoord truukjes die een rootnoot gevoel geven ook al sla je die niet aan.

Wat je volgens mij beter kan doen is gebruik maken van een techniek die heet Chord play (zoek maar eens op google). Wat je hier doet is met je 10 vingers het akkoord vormen en in deze akkoord structuur de melodielijn maken.

De meest eenvoudige vorm hiervan is dat je met de bovenste noot de melodielijn speelt van je akkoorden (dus hou dan rekening met de omkeringen die je speelt). Dit is vrij snel te leren als je de techniek eenmaal doorhebt.

Als je wat gevorderd bent in deze techniek dan kun je ook met andere noten in het akkoord de melodielijn vormgeven, hiervoor gebruik je dan een wat andere aanslag voor die specifieke noten in je akkoord zodat daar de accenten op komen en ze herkenbaar als melodie naar voren komen.

Dat vereist wel de nodige weken / maanden training op je techniek, maar het komt je spel zeker ten goede (zoeken op termen als portato, hoge vingerlegato, staccato etc kwa technieken).
 
hehe nee, ik bedoelde als je een bestaand nummer gaat uitzoeken (naspelen) omdat er bijv een vet stuk solo in zit of een bepaalde akkoorden-reeks, en het gaat ergens te snel om het goed te kunnen horen, dan pitch ik het hele nummer een aantal noten lager (en m'n synth ook) zodat ik beter hoor wat er gebeurd en omdat ik dan nog steeds kan meespelen.
Aha, op die manier.

Moet erbij zeggen, je solfege moet dan wel op een bepaald peil zijn voor deze manier.. is niet bepaald eenvoudig.

Dat is precies mijn probleem met naspelen van jazz achtige dingen, ik weet vaak niet wat ik nu eigenlijk hoor, dus naspelen wordt dan moeilijk.

Ben nu met mijn linkerhand aan het trainen op het spelen van de accoorden en aan het soleren met rechts, ik krijg er al van die 'shakatak' achtige stukjes uit (met van die typische beginners fouten er tussendoor natuurlijk)

Maar ik weet wel wat er fout ging bij mij, doordat ik met de linker en rechterhand akkoorden samenstelde bleef er geen ruimte over voor goede begeleiding met links, en soleren met rechts zorgde er voor dat ik mijn akkoorden moest los laten.

Even globaal gezien zijn er dus 3 speel technieken waar ik aan moet werken.

Bas spelen met links, en akkoorden met rechts
Akkoorden spelen met links, en soleren met rechts
en dan, deze 2 zaken proberen af te wisselen tijdens het spelen

De akkoorden leren is goed te doen, de speel-techniek in de vingers krijgen, daar zit het werk.

Ik merkte zojuist ook, om terug te komen op het afglijden van noten, dat dat zowel kan met de akkoorden als met de solo's/begeleiding.

Ik ga weer even verder met oefenen. :W
 
dit werkt eigenlijk alleen goed als je met begeleiding speelt (dus waarbij een basspeler (of een gesequencede bas) je akkoorden een root note basis geeft. Er zijn wel wat akkoord truukjes die een rootnoot gevoel geven ook al sla je die niet aan.

Ik pas het nu zo toe dat ik met rechts een melodietje verzin op basis van een akkoord en dan een 2e passend akkoord te zoeken om de melodie door te kunnen laten lopen, zo probeer ik tot 6 a 8 akkoorden te vinden om de melodie helemaal te kunnen begeleiden.

Ik doe het dus nog niet met bas, maar vooralsnog met melodie.
Ik ben wel van plan binnekort een en ander te gaan sequencen en dan kijken of ik er een baslijn bij kan verzinnen.

Als ik dan de akkoorden ook sequence heb ik wat meer vrijheid om met rechts te gaan soleren.

Wat je volgens mij beter kan doen is gebruik maken van een techniek die heet Chord play (zoek maar eens op google). Wat je hier doet is met je 10 vingers het akkoord vormen en in deze akkoord structuur de melodielijn maken.

De meest eenvoudige vorm hiervan is dat je met de bovenste noot de melodielijn speelt van je akkoorden (dus hou dan rekening met de omkeringen die je speelt). Dit is vrij snel te leren als je de techniek eenmaal doorhebt.

Als je wat gevorderd bent in deze techniek dan kun je ook met andere noten in het akkoord de melodielijn vormgeven, hiervoor gebruik je dan een wat andere aanslag voor die specifieke noten in je akkoord zodat daar de accenten op komen en ze herkenbaar als melodie naar voren komen.
Dank je, ik ga deze techniek proberen van het weekend, ik ben benieuwd!

Dat vereist wel de nodige weken / maanden training op je techniek, maar het komt je spel zeker ten goede (zoeken op termen als portato, hoge vingerlegato, staccato etc kwa technieken).

Het is ongetwijfeld veel oefenen, maar dat vind ik niet erg, ik heb sinds 2 maanden weer een goed masterklavier en sindsdien speel ik minstens een uur per dag, met de tips in deze thread kan ik nog gerichter te werk gaan.

Dank je voor je tips! :okdan:
 
Zeg, quifster, je hebt je avatar veranderd. Is wel wat vrolijker :)
hehehe, met dat andere plaatje was ik ook wel vrolijk hoor, maar goed, ik begrijp dat niet iedereen de film lord of the rings (oude avatar) heeft gezien dus :D
 
hehehe, met dat andere plaatje was ik ook wel vrolijk hoor, maar goed, ik begrijp dat niet iedereen de film lord of the rings (oude avatar) heeft gezien dus :D
Jawel, hoor :) Ik kijk de DvD (Extended) nog steeds wekelijks en ontdek nog steeds leuke dingetjes.. Maar die Denethor was nou niet de vrolijkste van het stel, toch?
En hij had een erg slechte kapper...

Wout
 
offtopic: LOTR blijft voor mij het absolute meesterwerk op filmgebied, m'n vriendin vind hem te langdradig.. snap ik niet hoor, kom aan zeg is maar 13 uur ! :P
 
OT inderdaad

OT inderdaad

offtopic: LOTR blijft voor mij het absolute meesterwerk op filmgebied, m'n vriendin vind hem te langdradig.. snap ik niet hoor, kom aan zeg is maar 13 uur ! :P
'Absoluut' zou ik niet willen zeggen, want op zich is de enige kracht van de film het in beelden vertalen van het verhaal. Peter Jackson heeft heel goed gelezen en naar heel erg veel films gekeken, want hij begrijpt de filmtaal volledig. Maar iemand als D.W.Griffith was veel baanbrekender dan hij. Ook Chaplin. Maar het gaat natuurlijk om de special effects!
De enige echt slechte scene in de proloog, eigenlijk alleen te volgen als je de hele film gezien hebt :) Hoewel de hele trilogie eenvormig van stijl is, valt de proloog er eigenlijk uit...

Maar lekker zoeken naar opmerkelijkheden:
Scene 2 van Fellowship begint met de beruchte Middle Earth kaart op tafel bij Bilbo, maar scene 40 van de 2 Towers ligt'ie bij Faramir op tafel...?

Of het hollen van Aragorn, Legolas en Gimli. De laatste gaat niet zo snel, maar iedere keer als ze weer in beeld komen blijft de achterstand even groot, dus rent hij even hard...

:D

Wout
(weer On Topic!)
 
sorrie, was op vakantie, interessante posts. Nog een paar "relaxed met akkoorden trucs": als je echt wilt weten wat je doet (vind ik soms wel, soms niet een voordel) moet je oefenen mer "stride" spelen. DWZ:in hoempa hoempa stijl constant metlinks basnoot en akkoord afwisselen (een beetje ala Randy Newman). Dit is in het begin stomvervelend en je moet langzaamaan beginnen om de akkoorden niet verkeerd te leggen, maar op een gegeven moment weet je alles blind te leggen, en kunt dan zelfs een solo eroverheen maken. makkelijker is dan de basnoten weg te laten en dan te gaan soleren (breincapaciteit is vrij ;-) )


Andere basic jazz truc: nooit een grondtoon in je rechterhand! Cmaj7 wordt links C, rechts BEG. Dat ruimt ff flink op, en laat je veel bredere akkoorden leggen, vooral als je je realiseert dat BEG eigenlijk ook Em is (aldus...Cmaj7 is ongeveer Em/C !)

edit youtube: stride (MEGA snel!!)
 
Back
Top