Analoge warmte toevoegen in digitale producties

Twijfel daar zelf nogal aan dat een volledige mix door een budget-preamp met derderangs buizen jagen wel zo'n gunstig effect geeft. Bij een inkomend signaal, ja, dan zal het wel wat prettiger klinken dan rechtstreeks in je geluidskaart, maar om de boel nog eens te gaan opnemen via een ART preamp? Mmmm, dan denk ik dat je beter een tweedehans UAD op de kop tikt en met bijgeleverde plugins een betere mix probeert te maken.

Budget-gewijs kan je dan liever een TL audio A4 of hun Fat track gebruiken, al zit je dan toch ook rond of meer dan 1.000 euro, als je OTB wil gaan.
Hangt natuurlijk erg van je sound af, een afgeragde tafel kan ook z'n charmes hebben.
 
Dit is wat ze bij "Dangerous Music" erover zeggen (over het nut van analoge summing) :
Analog Summing :
High End Analog Solutions

2-Bus is a 16 X 2 summing amplifier where high-quality analog circuits sum to a
stereo bus from the analog outputs of your DAW's I/O unit. Digital mixing and
summing inside your DAW to stereo outputs require that you do not overload the
internal digital mixing bus by lowering all mixer faders. When any track fader's
level is internally reduced, its digital resolution is also reduced. Spreading out a
mix over many stems and direct outputs lets you maintain hotter digital levels
for higher resolution, resulting in a better-sounding mix with increased depth,
image width and headroom, and less distortion.

Mooi samengevat verhaal dacht ik zo..

Maar ik begrijp dit stukje niet : When any track fader's level is internally reduced, its digital resolution is also reduced.

Hoe moet je dan een geluid / kanaal zachter zetten?? Je kan toch niet alles op max volume je summing unit inknallen en er een 2-kanaals mix van maken.. Ik zie geen volume-regel knoppen zitten op het apparaat. Dus hoe doe je dat dan?
 
Laatst gewijzigd:
ik blijf erbij dat je bronsignaal goed moet zijn, dus gebruik bv analoge synths of effecten.
In een andere thread las ik dat het beter was -indien mogelijk - de digital outs van synths te gebruiken, maar dat vind ik niet: de kleuring van de convertors is juist een van de pluspunten die synths hebben op vsts, die allemaal zelfde gekleurd (of juist niet) zullen worden door je geluidskaart.
maar misschien is dat niet helemaal meer ontopic

Ik merk ook dat als je zorgt dat een deel van je signaal bv door een analoge filter gehaald wordt, het geheel van de track wa meer gevoel krijgt, dus niet noodzakelijk alle kanalen moeten gekleurd worden om een weldoend effect te bekomen
 
Maar ik begrijp dit stukje niet : When any track fader's
level is internally reduced, its digital resolution is also reduced.


Hoe moet je dan een geluid / kanaal zachter zetten?? Je kan toch niet alles op max volume je summing unit inknallen en er een 2-kanaals mix van maken..

Een digitale audio sample geeft letterlijk het volume van het signaal weer op het moment van de sample. Als je het geluid erg zacht zet worden er minder bits gebruikt, en dus gooi je eigenlijk een paar bits (en dus precisie/dynamiek) weg. Als je alles digitaal zo hard mogelijk uitstuurt en dan vervolgens analoog zachter zet heb je dat probleem niet. Maar of het in de praktijk nu zo veel uitmaakt...
 
de kleuring van de convertors is juist een van de pluspunten die synths hebben op vsts, die allemaal zelfde gekleurd (of juist niet) zullen worden door je geluidskaart.

Ok, die vind ik interessant: vst x klinkt anders via geluidskaart A dan via geluidskaart B? :D
 
Ok, die vind ik interessant: vst x klinkt anders via geluidskaart A dan via geluidskaart B? :D

Tenzij ze dezelfde DA convertors hebben, uiteraard ja, ik begrijp niet wat je daar zo lachwekkend aan vindt...
 
Tenzij ze dezelfde DA convertors hebben, uiteraard ja, ik begrijp niet wat je daar zo lachwekkend aan vindt...

Behalve als het in the box blijft dan is er niets aan de hand met een vst. Je zult hem alleen wel anders vinden klinken via soundcard a of b.

Mocht je ook nog extern afmixen via je soundcard, dan bepaalt o.a. de soundcard de kleur...
 
Dan dit bijvoorbeeld : http://www.mercenary.com/rmfo16chpasu.html

Een passieve summingbox waar ze het volgende over zeggen :

The absence of faders, EQ, aux sends, pan knobs, or any other superfluous features allows for an entirely passive circuit. There are no amplifiers, ICs, transistors, capacitors, or transformers in the signal path whatsoever. The simplicity of the fully balanced, symmetrical signal path allows the use of no-compromise passive components for ultimate fidelity. The unit passes signals "from DC to daylight" without coloration. The "sound" of your mixer is up to you and your preamps.

En daar vragen ze dan $775,- voor.. nou kan het aan mij liggen, maar wordt je dan niet vet belazerd eigenlijk ??
Het doet werkelijk niks anders dan summen, er zit geen enkel actief component in hehe dat is lekker makkelijk verdiend (en bovendien ziet dat ding er niet uit maargoed)

Het onderwerp (summing) houdt me wel bezig, zit nu zonder mixer en heb binnenkort een totaal van 16 analoog i/o thuis.. wat te doen, wat te geloven.. vind het echt moeilijk, lees me rot op allerlei sites omtrent alles wat te maken heeft met in- en out-the-box.

Wat in ieder geval 1 constante factor is, is dat het geld gaat kosten :P
 
Laatst gewijzigd:
Een digitale audio sample geeft letterlijk het volume van het signaal weer op het moment van de sample. Als je het geluid erg zacht zet worden er minder bits gebruikt, en dus gooi je eigenlijk een paar bits (en dus precisie/dynamiek) weg. Als je alles digitaal zo hard mogelijk uitstuurt en dan vervolgens analoog zachter zet heb je dat probleem niet. Maar of het in de praktijk nu zo veel uitmaakt...

Hoe zit het dan met automation van je volumes?? kan je dat dan beter niet doen in je DAW?? (gebruik ik volop)
Is elke volume-verandering naar beneden in je DAW dan per definitie een slechte zet ?

En geldt dat dan ook voor volume-fades op je VSTi's ?
 
Precies, dank voor de toelichting op mijn lach bas :D

Er werd over convertors gesproken dus dit betekent inherent dat het over het signaal ging dat UIT je geluidskaart vertrekt, dus ja er is verschil dan. De stelling was dus helemaal niet zo dom als jij ze wil laten uitschijnen.
 
Tenzij ze dezelfde DA convertors hebben, uiteraard ja, ik begrijp niet wat je daar zo lachwekkend aan vindt...
Behalve als het in the box blijft dan is er niets aan de hand met een vst. Je zult hem alleen wel anders vinden klinken via soundcard a of b.
het gaat hier toch om dingen in en out the box halen? dus - verbeter me indien nodig- als je je signaal uitstuurt uit je daw met geluidskaart 1 zal dit toch anders zijn dan met geluidskaart 2?

het lijkt me toch zowieso duidelijk dat je met verschillende synths meer kleuring hebt door convertors dan op een en dezelfde geluidskaart? snap het probleem niet hoor
 
Hoe zit het dan met automation van je volumes?? kan je dat dan beter niet doen in je DAW?? (gebruik ik volop)
Is elke volume-verandering naar beneden in je DAW dan per definitie een slechte zet ?

En geldt dat dan ook voor volume-fades op je VSTi's ?

Ik weet niet hoe het intern in software zit, ik denk dat het daar wel meevalt aangezien er dan met floating point getallen gewerkt wordt. Die getallen hebben altijd een hoge(re) preciesie omdat 'de komma kan schuiven'. Maar zelfs al zou je er wel 'last' van hebben, je hoort het toch niet.
 
Hoe zit het dan met automation van je volumes?? kan je dat dan beter niet doen in je DAW?? (gebruik ik volop)
Is elke volume-verandering naar beneden in je DAW dan per definitie een slechte zet ?

En geldt dat dan ook voor volume-fades op je VSTi's ?

DAWs werken intern met zo'n hoge bitresolutie dat dat nagegoeg geen rol speelt. Je kan in audition of andere audio editor de amplitude van een 32 bits sample op -96 dB zeteen, dan heb je dus virtuele stilte. Normalize de sample vervolgens en tadaa er is niks verloren.

Ik snap dat marketingstatement dus ook niet helemaal...
 
De SA-X 90 waren toch beter?

En ik heb nog een aantal bandjes van TDK met een deels aliuminium/transparant plastic behuizing.
Die waren toen rond de 50 gulden per stuk.

In combinatie met een Nakamichi Dragon was dat super :)

Plus de maxxel xl90 en denon tapes :engel:
 
Hoe zit het dan met automation van je volumes?? kan je dat dan beter niet doen in je DAW?? (gebruik ik volop)
Is elke volume-verandering naar beneden in je DAW dan per definitie een slechte zet ?

En geldt dat dan ook voor volume-fades op je VSTi's ?
DAWs werken intern met zo'n hoge bitresolutie dat dat nagegoeg geen rol speelt. Je kan in audition of andere audio editor de amplitude van een 32 bits sample op -96 dB zeteen, dan heb je dus virtuele stilte. Normalize de sample vervolgens en tadaa er is niks verloren.

Ik snap dat marketingstatement dus ook niet helemaal...

Dit zou ik ook wel willen weten. Ik had daar laatst nog een discussie over met iemand die in Cubase alles vrij hard uitstuurt en dan de master fader lager uitzet als hij over de 0dB gaat. Ik doe het eigenlijk andersom: alle faders laag houden en de de masterbus limiten tot die de 0dB haalt.
Wat is volgens deze theorie dan beter?
 
@ spa
als je alles zo hard mogelijk zet past het niet bij elkaar. en geen limiter erop.

gewoon masterfaders zachterzetten en onder de nul blijven. ik zet master wel eens wat naar beneden. ik zorg er iig ALTIJD voor dat mn bassdrum op het masterkanaal -6 is en als hij dat is raak ik de masterfade niet meer aan. soms ook helemaal niet dan zet ik hem in het eiegen knaal goed.

aan die 6 db moet ik dus gewoon genoeg ruimte hebben.
zo hoef ik het later niet op te pompen want mn nummers worden ook niet gemasterd, zo krijg ik toch uiteindelijk alles een beetje op hetzelfde volume

dus die manier maakt niet zoveel uit wel als je meer masterkanalen, het moet gewoon niet clippem

maar weet niet of dit in dit topic hoort
 
Back
Top