vintage spring reverbs

Tis een beetje overkill misschien, maar gisteren heb ik mijn vierde spring reverb afgehaald :D Ik was deze nog niet eerder tegengekomen op het net en het leuke is, dat er ook een simpele EQ op zit.

attachment.php
 
Hij klinkt wel lekker ook nog, zal hem alleen denk ik wel een beetje moeten schoonmaken van binnen en buiten. Alles doet het, maar sommige pots kraken wat door ouderdom of het vele gebruik. Maar wel een leuke aankoop in ieder geval! Ik vind de sound ook weer anders dan de andere reverbs en wat ik daarbovenop fijn vind, is dat hij heel wat gain aan kan voor hij over z'n nek gaat. Dat hoef ik bij mijn Boss nou weer niet te proberen :)

attachment.php
 
The CoolSprings OC4 is another limited edition passive stereo spring reverb from Zerotronics. It puts four vintage NOS Folded Line reverbs, manufactured by O.C. Electronics in the early 70's, into a 2U high 10" deep rack-mount chassis.

Each reverb has three springs, coupled in series using a unique v-shaped mechanism, to create a complex pattern of secondary reflections. Multiply that by four and the result is a smooth, suprisingly diffusive reverb with a remarkable full-bodied sound.

The CoolSprings OC4 is available in a single input configuration for $699 USD. An optional dual-channel switchable input configuration is $749.

oc-label.jpg

Ik heb ergens ook nog zo'n beautiful girls spring reverb liggen welke uit een ander apparaat is gehaald. Ik denk een orgel.

Mijn vraag is: hoe kan ik herleiden wat de galmtijd is? Als ie uit een orgel komt zal het vermoedelijk een medium zijn maar kan ik dat ergens anders aan zien? Er zit volgens mij zo'n Beautiful girls sticker op maar daar kan je niet veel aan zien dacht ik. Of is het de lengte van de veren?

Dank!
 
Tis een beetje overkill misschien, maar gisteren heb ik mijn vierde spring reverb afgehaald :D Ik was deze nog niet eerder tegengekomen op het net en het leuke is, dat er ook een simpele EQ op zit.

attachment.php

Ga vor een BX10/15 of 20...damn dat is klasse...
 
Ga vor een BX10/15 of 20...damn dat is klasse...

Yups....ook een heel andere prijsklasse :)

Ik sluit niet uit dat er ooit misschien een goede kwaliteit verengalm bij komt, maar ik ben er absoluut niet naar op zoek of zo. Kan prima leven met de Lo-Fi quality van de bakken die ik nu heb; past gewoon bij de sound waar ik van hou. Die Frontline die ik nu heb gekocht klinkt bijvoorbeeld lekker dubby, er zit echt zo'n lekkere "Twooooing" in het geluid :okdan:
 
Ik heb ergens ook nog zo'n beautiful girls spring reverb liggen welke uit een ander apparaat is gehaald. Ik denk een orgel.

Mijn vraag is: hoe kan ik herleiden wat de galmtijd is? Als ie uit een orgel komt zal het vermoedelijk een medium zijn maar kan ik dat ergens anders aan zien? Er zit volgens mij zo'n Beautiful girls sticker op maar daar kan je niet veel aan zien dacht ik. Of is het de lengte van de veren?

Dank!

Je kunt ook een kort geluid (bv Rimshot) door heen sturen en dat opnemen. Liefst in de computer. Knip de galmstaart uit en kijk dan hoe lang hij is. Is het meest accuraat.
 
Vor reggae is zo'n AKG BX niet optimaal denk ik.
Tenminste...je kan zo'n AKG natuurlijk overal voor inzetten omdat het gewoon een prachtige galm is.
Maar dat twangende klatsende geluid hed je niet zo snel met een AKG.
 
Ik heb ergens ook nog zo'n beautiful girls spring reverb liggen welke uit een ander apparaat is gehaald. Ik denk een orgel.

Mijn vraag is: hoe kan ik herleiden wat de galmtijd is? Als ie uit een orgel komt zal het vermoedelijk een medium zijn maar kan ik dat ergens anders aan zien? Er zit volgens mij zo'n Beautiful girls sticker op maar daar kan je niet veel aan zien dacht ik. Of is het de lengte van de veren?

Dank!

meestal staat er een getal ingestanst/ gedrukt op de tank, dit is een code
die oa de decaytijd weergeeft
 
Die BXen zijn idd niet echt voor reggae, zijn ze te mooi voor. De GBS is wat mij betreft het beste voor reggae. De rack springreverbs zijn niet handig omdat je er niet tegenaan kan schoppen. Is van cruciaal belang in dub. Nadeel van de GBS is dat je geen reverb tijd in kan stellen... eeeh helemaal niets kan instellen muv de input gain.
Ik los de reverbtijd instelling op door een gate erachter te zetten. Ben je ook meteen van de ruis af op de momenten dat je er niets doorheen stuurt.
 
Die Fostex lijkt me ook een mooie bak inderdaad. Maf eigenlijk he, hoe het gaan kan....ik weet nog hoe er destijds een beetje lacherig gedaan werd over die verengalmen, toen de eerste digitale reverbs op de markt kwamen. En nou hebben we weer de grootste lol met al die ouwe meuk :D

Off topic: ik kan de foto's niet meer zien die ik in deze draad heb geplaatst. Ligt dit aan mijn computer of zijn ze verwijderd oid?
 
Die Fostex 3180 heb ik ooit nieuw (ergens rond 1988) gekocht voor 150 gulden.
Dat ik toen geen digitale heb gekocht kwam omdat ze mij toen veel te duur waren. Die dingen waren echt idioot duur in die tijd, net als dititale delays trouwens. Dan moet je denken aan duizenden guldens. Tegenwoordig zijn die verengalms/analoge delays meer waard dan de digitale uit die tijd.
 
Die Fostex 3180 heb ik ooit nieuw (ergens rond 1988) gekocht voor 150 gulden.
Dat ik toen geen digitale heb gekocht kwam omdat ze mij toen veel te duur waren. Die dingen waren echt idioot duur in die tijd, net als dititale delays trouwens. Dan moet je denken aan duizenden guldens. Tegenwoordig zijn die verengalms/analoge delays meer waard dan de digitale uit die tijd.

Klopt inderdaad. Maar sommige oudere digitale effecten komen ook weer een beetje terug merk ik, vanwege hun sound. Van Roland heb ik bijvoorbeeld een RE-3 en een DEP-5 waar ik erg blij mee ben; dat soort apparaten klinkt gewoon veel minder gelikt dan wat daarna op de markt kwam. Maar goed, dat is natuurlijk eigenlijk voor een andere draad :)

Om op de veren terug te komen, die Ekdahl Moisturizer is ook erg okee! Een lekkere freakmachine met dat ingebouwde filter en de CV-aansluitingen....vreemd dat zo weinig mensen hier op SF er een gekocht hebben eigenlijk.
 
Back
Top