"moderne" piano lera(a)r(es) gezocht omg. Rdam

Lynxxx

8 bit is de shit!
Lid sinds
5 augustus 2003
Berichten
1.216
Locatie
het vrije westen :-)
Ik heb een probleem. Ik heb de hele dag muziek in mijn hoofd zitten maar krijg het vaak niet, of niet volledig vertaald naar iets op de piano of op de computer. Vaak blijf ik steken in een bepaald riedeltje en ontbreekt het mij de theoretische kennis om het nummer goed uit te kunnen bouwen en er een kop en staart aan te bakken.

Ik zoek dus iemand die me piano en compositie bij kan brengen ondanks het feit dat ik inmiddels oud en eigenwijs ben en geen noten kan lezen. Ik kan op gehoor wel wat spelen, maar mijn pianoskillz zijn beperkt tot snelle riedeltjes met rechts en een paar basnoten met links. Die handicap kan ik in mijn eigen muziek met mijn sequencer aardig verbloemen natuurlijk, maar ik merk gewoon dat het me aan kennis onbreekt en dat frustreert me mateloos :)

Ja ik heb de ravenspiral guide gedownload en ja ik heb de oude draadjes over vergelijkbare onderwerpen op dit forum gelezen, maar de meeste zijn al vele jaren oud en ze hielpen me niet echt verder of het begon me na 20 bladzijden aardig te duizelen. En dus is het voor mijn gevoel (al lang) tijd voor interactie met een echte leraar of lerares die mijn situatie begrijpt en daarop (figuurlijk) in kan spelen.

Mijn ideale leraar of lerares is iemand met kennis van (moderne) muziek en moderne manieren van muziek maken. De nadruk moet primair liggen op componeren en het ontplooien van de creativiteit. Bij de meeste websites van docenten krijg ik het idee opgeleid te worden tot een drone die alleen muziek van anderen kan (na)spelen. Dat wil ik absoluut niet. Ik heb een gruwelijke hekel aan muzikanten die zonder partituur niets kunnen en ik heb 100000 muziekjes in mijn hoofd die schreeuwen om aandacht. Nog meer werken van anderen erbij is alleen nog maar meer geschreeuw in mijn hoofd :-). Nu zullen veel mensen dit allemaal te kort voor de bocht vinden, maar ik ben inmiddels te oud en te eigenwijs om me 4 jaar op "boer daar lech un kip in ut water" te storten en me elke week op te winden over het feit dat mijn leraar of lerares mijn muziekhelden niet kent en ook niet wil kennen of nog nooit van MIDI heeft gehoord en alleen over dode componisten kan praten. Dat is gewoon niet wat ik zoek. Als notenleer een vereiste is is dat prima, maar dat wil ik dan wel graag combineren met zaken die mijn brein ook echt aan het werk zetten. Iemand die dus akkoordenleer, muziektheorie en andere shizzle tegelijk kan en wil behandelen en zich niet alleen blindstaart op klassiek.

Wie kent iemand die aan dit profiel voldoet en in de omgeving van rotterdam tegen een redelijk tarief les wil geven? Nou niet allemaal zeggen "iedereen" of "niemand", want ik heb op internot wat mensen gevonden die iets vergelijkbaars doen maar die zitten allemaal verrekte verweg. Of misschien zoek ik gewoon niet goed?
 
Laatst gewijzigd:
Op straffe dat ik een drammer ben (Ja, ik word binnekort 58 en heb op het forum in bijna 4000 berichten bewezen hoe eigenwijs ik kan zijn :D) verwijs ik jullie toch graag naar Ivar Pijper. Beroepsmuzikant met een brede inzetbaarheid van muziekstijlen en veel optreed ervaring, bespeelt naast piano en orgel ook de synthesizer, is flexibel aangaande lestijden, mits het op de maandag of woensdag is - soms begint mijn les pas om 23.15 uur..., onderzoekt welk repertoir bij je past en wat je wilt leren - bijvoorbeeld 'Wat is dat contrapunt eigenlijk?" kan hij in een half uur aangeven, zodat je ongeveer weet hoe dat in elkaar zit, alhoewel echt beheersen duurt natuurlijk veel langer :) of "Wat zijn die Zuid-Amerikaanse dansstijlen als Rumba en zo nou eigenlijk?" of "Hoe zit dat akkoordenschema in elkaar?" Maar gewoon de muziekpraktijk en nootjes begrijpen aanleren kan hij ook erg goed.
Naast muzikant is hij ook leraar muziek en filosoof, dus dat geeft een beeld. Natuurlijk heeft hij ook nadelen, want hij is nog onder de dertig, dus veel energieker dan ik, en hij is veel eigenwijzer dan wij drieën bij elkaar! ;) Nee, hij is aardig!

Ehh... Natuurlijk http://www.myspace.com/ivarpijper

Wout
 
Hee een naam! Kijk daar hebben we wat aan... klinkt goed.. ik ga es effe contact opnemen denk ik..
 
Hey Wout, bedankt. Klinkt goed, maar Zoetermeer is vanuit Eindhoven (had ik er ff bij moeten zetten) niet te doen voor een les en helemaal niet als het soms laat begint (wat wel leuk kan zijn natuurlijk) :^/

Klinkt wel als een erg geschikte persoon iig!
 
@ topicstarter

Uiteindelijk is dit een vergelijkbaar topic dan een newbie die hier meteen komt vragen hoe hij die hit van weet-ik-veel-wie wil nabootsen maar geen zin heeft om te leren hoe hij met zijn DAW moet werken...

Ik zou ook dolgraag zo iemand vinden rond Brussel, begrijp me niet verkeerd, maar het is net zoals met al de rest, je moet het gewoon leren. Te kort door de bocht kom je nooit ver mee.
 
Mijn ideale leraar of lerares is iemand met kennis van (moderne) muziek en moderne manieren van muziek maken. De nadruk moet primair liggen op componeren en het ontplooien van de creativiteit. Bij de meeste websites van docenten krijg ik het idee opgeleid te worden tot een drone die alleen muziek van anderen kan (na)spelen. Dat wil ik absoluut niet. Ik heb een gruwelijke hekel aan muzikanten die zonder partituur niets kunnen en ik heb 100000 muziekjes in mijn hoofd die schreeuwen om aandacht. Nog meer werken van anderen erbij is alleen nog maar meer geschreeuw in mijn hoofd :-). Nu zullen veel mensen dit allemaal te kort voor de bocht vinden, maar ik ben inmiddels te oud en te eigenwijs om me 4 jaar op "boer daar lech un kip in ut water" te storten en me elke week op te winden over het feit dat mijn leraar of lerares mijn muziekhelden niet kent en ook niet wil kennen of nog nooit van MIDI heeft gehoord en alleen over dode componisten kan praten. Dat is gewoon niet wat ik zoek. Als notenleer een vereiste is is dat prima, maar dat wil ik dan wel graag combineren met zaken die mijn brein ook echt aan het werk zetten. Iemand die dus akkoordenleer, muziektheorie en andere shizzle tegelijk kan en wil behandelen en zich niet alleen blindstaart op klassiek.


Ik ben dus helemaal niet bekend met het muziekonderwijs in R'dam en omgeving dus een concrete tip heb ik niet. Maar wat je zoekt moet echt heel makkelijk te vinden zijn. In feite zoek je gewoon een leraar die bereid is naar jou wensen te luisteren en daar zijn stof op afstemt. Niks bijzonders dus, er zijn er genoeg die zo (graag) willen werken.
 
... In feite zoek je gewoon een leraar die bereid is naar jou wensen te luisteren en daar zijn stof op afstemt. Niks bijzonders dus, er zijn er genoeg die zo (graag) willen werken.
Ik denk dat dit eigenlijk helemaal niet eenvoudig is. In wezen zijn we op zoek naar een situatie die we in onderwijswereld 'generatief onderwijs' noemen, het zuiver contact leraar-leerling, één op één, zoals een beetje in de 17de eeuw het geval was bij schilders als Rembrandt en anderen. Leerling koos de leraar, maar de leraar ook de leerling. Toen-der-tijd waren ze zelfs economisch met elkaar verbonden (de leerling werkte mee in het atelier, at mee, sliep er en probeerde de vrije dochter te versieren...

Tegenwoordig kan het eigenlijk nog steeds zo, al is het niet meer zo sterk verbonden. Je komt bij een leraar, volgtv een maand of twee lessen en dan besluit je samen door te gaan of niet. Het moet gewoon klikken. Je moet op zoek zijn naar bepaalde antwoorden en de leraar is ook daadwerkelijk in die materie geïnteresseerd. Zo'n leraar pers je uit en hij geeft het graag. Helaas kom je er in je leven maar een paar tegen, die zo'n impact op je hebben.

Wout
 
Nou ja, leuk verhaal, maar hoe eenvoudig het nu werkelijk is hangt denk ik sterk af van het niveau van de leerling. Iemand die nog nagenoeg groen is maar wel een beeld heeft van wat ie wil leren zal redelijk snel een 'klik' vinden denk ik.
 
Nou ja, leuk verhaal, maar hoe eenvoudig het nu werkelijk is hangt denk ik sterk af van het niveau van de leerling. Iemand die nog nagenoeg groen is maar wel een beeld heeft van wat ie wil leren zal redelijk snel een 'klik' vinden denk ik.

Je 2 laatste posts zijn onzin. Het is heeeeeeeeel makkelijk om een leraar te vinden. Het is daarentegen heeeeeeeel moeilijk om uberhaupt een goede leraar te vinden, daarnaast nog eens extra moeilijk om er eentje te vinden die om kan gaan met en werkt zoals de TS wil.
Iemand die weet wat hij wil leren, maar een heleboel paden niet wil bewandelen is erg moeilijk om les te geven dat moet je ook niet vergeten. Je verwacht dat iemand alleen maar binnen jouw referentiekader gaat werken terwijl je juist iemand nodig hebt die daar in mee kan gaan maar daar ook buiten kan kijken en een plan uitzetten om daar te komen waar je heenwilt.
 
@ topicstarter

Uiteindelijk is dit een vergelijkbaar topic dan een newbie die hier meteen komt vragen hoe hij die hit van weet-ik-veel-wie wil nabootsen maar geen zin heeft om te leren hoe hij met zijn DAW moet werken...

Ik zou ook dolgraag zo iemand vinden rond Brussel, begrijp me niet verkeerd, maar het is net zoals met al de rest, je moet het gewoon leren. Te kort door de bocht kom je nooit ver mee.

Vind ik echt volledige onzin.
Waarom zou je alles zelf moeten uitzoeken
Waarom zouden er dan opeidingen zijn.
Waarom zouden er dan scholen zijn.

Ik vind het juist te "prijzen" dat iemand iets wil leren. Deze persoon wil gewoon algemene kennis opdoen waarmee hij dan zijn eigen ding weer kan ontwikkelen. Dit is juist iets compleet anders als iemand die vraagt hoe maak je dit en dit geluidje en dan tevreden is met een recept zonder dat recept ook maar in de verste verte te begrijpen. Het doel van deze persoon is juist om dit soort recepten zelf te gaan verzinnen.

Je slaat de plank dus in mijn ogen volledig mis.

Paul
 
heb ik dan ergens geschreven dat het niet goed is een opleiding te volgen?

of dat hij alles zelf moet uitzoeken?

ik dacht van niet...

ik schrijf me in september in op de academie om het zelf te leren van het begin af aan want volgens mij loont dat wel op het einde van de rit.

zoals ik al zei, ik zou ook graag zo een leraar hebben maar zo iets is volgens mij niet zo makkelijk te vinden.

mijn eerste reactie was nochtans niet slecht bedoelt maar euh... :bekdicht: vanaf nu
 
...
Waarom zou je alles zelf moeten uitzoeken?
Waarom zouden er dan opeidingen zijn?
Waarom zouden er dan scholen zijn?
Waarom zijn de vraagtekens uitgevonden? :D
het juist te "prijzen" dat iemand iets wil leren. Deze persoon wil gewoon algemene kennis opdoen waarmee hij dan zijn eigen ding weer kan ontwikkelen. Dit is juist iets compleet anders als iemand die vraagt hoe maak je dit en dit geluidje en dan tevreden is met een recept zonder dat recept ook maar in de verste verte te begrijpen. Het doel van deze persoon is juist om dit soort recepten zelf te gaan verzinnen.

Je slaat de plank dus in mijn ogen volledig mis.
Iedere vraag krijgt een passend antwoord, maar ook de situatie is belangrijk. Mijn vierjarig zoontje heeft veel verdriet omdat hij geen blindengeleidehond heeft. Op zijn leeftijd ben ik nog zijn leraar en kan het hem zeer goed duidelijk maken dat hij niet zo'n hond nodig heeft. Maar dat gaat langzaam veranderen: eerst de meester van school, dan z'n vrienden op straat en daarna gaat hij zelf z'n 'pears' zoeken. Ik denk dat de TS in de laatste fase zit, of ik moet mezelf erg vergissen :)

Wout

PS Er is toch wel een behoorlijk verschil tussen blindengeleidehond, blindengeleide hond en blinde geleidehond... :D
 
zoals ik het zie wordt er weer behoorlijk moeilijk gedaan over een simpele vraag, volgens mij is de topic starter gewoon op zoek naar een andere muzikant (met name mensen die in bands spelen) die naast zijn band ook nog les geeft en zijn ervaring goed weet over te brengen aan de hand van de vragen die die krijgt.

Volgens mij zijn er zat professionele muzikanten die zo een extra boterham verdienen, dat moet toch vrij eenvoudig te vinden zijn.

ik vraag me af of het contrapunt voorbeeld nou wel zo'n goed voorbeeld is voor wat de topic starter wil leren, als je het dan over theorie hebt dan moet je vooral dat soort voorbeelden gaan noemen :D.
 
... ik vraag me af of het contrapunt voorbeeld nou wel zo'n goed voorbeeld is voor wat de topic starter wil leren, als je het dan over theorie hebt dan moet je vooral dat soort voorbeelden gaan noemen :D.
Maar dat beweer ik toch ook niet, quifster. Het is mijn voorbeeld: ik wilde het weten en de leraar in mijn situatie zegt dan niet: "Dat leer je maar op het conservatorium of ga maar naar de bibliotheek!" Natuurlijk weet mijn leraar ook dat ik niet plots als Bach wil gaan componeren, want mijn vraag kwam voor uit een discussie op het internet of een arpeggiator in staat is om contrapuntisch, en dus ook automatisch, te kunnen componeren. Dan is het wel erg handig als je daar in drie kwartier les antwoord op krijgt, dus: stukje geschiedenis vooraf (met door hem gespeelde voorbeelden), de regels van het contrapunt, met voorspelingen en dan er wat mee spelen. Conclusie voor mij was simpel: ik zou zo geen muziek willen maken en wat mijn opponent beweerde zijn slechts akkoord sequencen in arpeggio gespeeld, maar dat is geen contrapunt.
De goede leraar voor mij is hij of zij die antwoorden weet te geven op mijn vragen cq verwonderingen en me over dode punten weet heen te helpen, maar vooral ook zijn eigen enthousiasme voor de muziek weet over te brengen. Zulke leraren zijn niet zo heel erg dicht gezaaid, helaas. Ik heb er eentje gevonden en ik ben bereid daar voor iedere week een uur heen en een uur terug te reizen. Mijn leraar vindt dat ik wel wat harder kan studeren, maar dat vindt hij ook mijn eigen verantwoordelijkheid :)

Wout
 
Laat ik Ivar Pijper op de volgende manier neerzetten...
De TS zegt niets met noten te kunnen beginnen, maar hij hoort wel melodiën in het hoofd, dan zal Ivar daarmee gaan werken, dus of het op de piano ten gehoren te brengen of, als de behoefte er is, samen met de leerling een begin maken hoe dat op te schrijven. Daar doe ja dan best wel drie kwartier over. Weekje later iets met de akkoorden er onder proberen en dan weer een weekje later het geheel als pianomuziek afwerken. En daar leer je verdomd veel van.

Let wel, dit is slechts een aanname; ik denk wel dat mijn leraar het op mijn verzoek zo zou willen aanpakken...

Wout
 
Maar dat beweer ik toch ook niet, quifster. Het is mijn voorbeeld
mijn opmerking was ook geen aanval richting jou hoor, ik waardeer wel dat je probeert mensen te helpen, alleen vind ik de theorie discussies hier altijd binnen no time off topic gaan met vele theoretische termen die de starter in de meeste gevallen niets zeggen. Ik zelf hou het altijd zo simpel mogelijk hier, dan maak je het voor iedereen begrijpelijk, en niet voor die paar die wel theorie gestudeerd hebben (en bijna nooit zelf zo'n thread openen).

mijn vraag kwam voor uit een discussie op het internet of een arpeggiator in staat is om contrapuntisch, en dus ook automatisch, te kunnen componeren. ...

mijn opponent beweerde zijn slechts akkoord sequencen in arpeggio gespeeld, maar dat is geen contrapunt.

vind ik een interessante constatering waar ik voor een gedeelte in mee kan gaan. Aan de andere kant heb je ook KARMA wat ook een soort van arpeggiator is die uitstekend omkeerbare contrapunten kan genereren, wat weer een hele andere visie op deze materie geeft.

Maar goed :D, te off topic voor deze thread, dus ik hou me weer stil hierover, afgezien van het feit dat ik dit natuurlijk interessante materie vindt.

ik zal dit ook eens voorleggen aan mijn pianolerares :)
 
Laatst gewijzigd:
Je 2 laatste posts zijn onzin.


:frons:

Je kan het altijd met iets of iemand niet eens zijn. Maar om dat dan zo te ventileren....tsss, dan is de rest bij voorbaat al niet meer relevant.

Tijd om m'n negeer lijst weer eens bij te werken! :doei:
 
Back
Top