verder zou ik dan ook willen weten hoe ik de geluid van mijn beat en vocals gelijk kan zetten aan hun stuk
Je zou kunnen beginnen door de beat die je gebruikt al gelijk te zetten.
Nou goed dan, even een tutorial. Omdat al de nieuwe hiphop zuigt pakken we een echte klassieker erbij, namelijk Dr. Dre - Let Me Ride.
http://www.youtube.com/watch?v=S0Sp500ZVI0
Als je het MP3tje pakt en dit opent in een editor zoals Audacity (dit is een programma dat voornamelijk geschikt is voor stukken geluid ergens uit te knippen - niet zozeer om muziek te maken) krijgen we dit te zien.
Door het vergrootglas te gebruiken (rood cirkeltje) kunnen we dit in detail bestuderen. Wat we willen is eigenlijk 1 enkele "loop" - een stuk wat zich elke keer herhaalt. Dit kunstje werkt ook met andere nummers - wacht totdat de intro voorbij is en kijk of je de beat kan isoleren.
Het stuk wat ik hier nu heb aangemerkt kun je elke keer achterelkaar spelen zonder dat je een "hakkel" hoort. Deze loop is echter niet 4 maar 8 maten lang. Dit is op zich niet zo'n probleem; je kunt zo accurater bepalen wat het tempo is van een liedje.
In Audacity kun je loopen door de shift-toets in te houden - dan verandert de Play knop in een Loop-knop.
Nou staat er onder in het scherm van Audacity iets interessants:
Selection: (getallen) - 0:05.239302 min:sec.
Nu wordt 't even rekenen:
120 bpm (beats per minute) betekent dat elke "beat" 60 / 120 = 0.5 seconden duurt.
8 maten duurt dus 5 seconden en nog wat. 1 maat duurt dan (Windows rekenmachine) 0.65491275 seconden.
Even invullen:
60 / ? = 0.65491275
kun je ook schrijven als:
60 / 0.65491275 = ?
is dus
91.65 (en nog wat) BPM.
Je weet nu op welk tempo je je beats moet maken om precies hetzelfde tempo te krijgen. Maarrrr, nou hebben we een probleem. Als je hebt meegerekend zie je dat het getal een afronding is, dus lopen ze na een tijdje niet meer gelijk. Dit geldt in principe voor alle muziek; er zijn tientallen oorzaken voor een subtiel verschil in tijdsrekening.
Wat je dan doet is bijv. maar 1 couplet opnemen in plaats van alles achter elkaar; of, als je alles achter elkaar opneemt knip je het eerst in aparte stukken. Je zorgt er dan voor dat het begin van het couplet precies gelijk valt met het begin van de beat van het origineel waar je het overheen zet.
Daar kun je weer een probleem krijgen - wat nou als je niet precies gelijk kunt beginnen omdat er in je rap een stukje stilte zit aan het begin? Nou, voordat je dan met je microfoon aan de slag gaat klap je dan eerst 4 of 8 keer in je handen in het tempo waar de originele track op draait. Als je dan vervolgens je rap over het origineel zet kun je dat klappen gebruiken om het gelijk te zetten.
wille ze me ook niet egt helpe
Kan misschien ook komen doordat je zo schrijft. Goed ABN (of Engels) wordt altijd eerder serieus genomen dan SMS-taal, hier ook. Neem de moeite om begrijpelijk te zijn en de rest neemt dan de moeite om je een goed antwoord te geven.
We hebben hier ook zelf smileys, hoor
.
http://www.audiostacja.pl/images/big/MegaStudio/Cubase-LE-4-screenshot-big.jpg
Hier zie je hoe je de "blokken" samples boven elkaar kan zetten.
Cubase LE of Ableton Live Lite is geen slecht idee. Er zit genoeg power in om even vooruit te kunnen, je kunt er stukken meer mee dan Cool Edit Pro (heet nu Adobe Audition en is er niet beter op geworden), en het zit bij een hoop geluidskaarten of MIDI-keyboards ingesloten, wat overigens ook een erg nuttige aanschaf is
.