432HZ muziek standaard?

avatar1207_1.gif


HAHA!
 
nee, voor lief aannemen dat het verschil tussen 432 en 440 niks uitmaakt is hoog van niveau.
 
klopt, maar het moet ook geen religieuze discussie worden.
het is als met veel van die spirituele zaken: in de kern zit er heel misschien wel iets in , echter door de uitvergroting wordt het steeds ongeloofwaardiger, of moet ik zeggen " geloviger"
 
kwa

ik moet zeggen, die test toon op 432 klinkt minder vervelend, irritant, lastig te hebben etc.

)


beetje vreemd als een geluidje opzich minder vervelend is op 432 , dat zegt misschien meer over het apparaat ,als over de toonhoogte :mexico:
 
Omdat deze theorie een enorme ver van mijn bed show lijkt te zijn voor vele wil het toch niet perse zo zijn dat iets spirituele wending heeft, afgeketst MOET worden of onaanvaardbaar verklaard moet worden met een glimlach omdat zoiets in je hoofd neurologisch veilig is. Dat is namelijk vaker gedaan in het verleden.

Bovendien ben ik helemaal niet spiritueel.
 
Hoe bepaal je van een track wat de grondfrequentie is? Kan dat wel nauwkeurig? Ik stel me zo voor dat je bijv de grondtoon vindt en zo zuiver mogelijk doorheen gaat spelen en dan op het desbetreffende instrument de basistoon varieren. Uiteindelijk op het gehoor dus. Of is er een exacte methode voor? Ik ben wel benieuwd.

Wat is de definitie van grondfrequentie van een track?
Ik ken alleen de fundamentaal / grondfrequentie (= 1ste in de harmonische reeks) van een toon.

De grondfrequentie van een track waar jij op doelt kan je enkel bepalen op een veelvoud van 2 na.
Neem de toonaard waarin de track staat (bv. D mineur), en beschouw de grondnoot (D in dit geval).
Elke D komt in aanmerking (op een octaaf verschil) dus je hebt...

36.708 Hz (D1)
73.416 Hz (D2)
146.83 Hz (D3)
293.67 Hz (D4)
... (x2)

Zo kan je dus perfect bepalen (in %) hoeveel je een track in D moet pitchen om naar C (261.63 Hz) te gaan.
(Je kiest natuurlijk wel noten in hetzelfde octaaf, bv. D4 en C4).
Pitch staat juist, hierna timestretchen voor 't tempo.

De noten die je wel / niet mag spelen hangen gewoon af van de toonladder die gebruikt wordt in de verschillende tracks.
Probeer maar eens een mineur en majeur track te mixen. Als ze allebei in D zijn, klinkt het nergens naar.

Een track in D mineur en een track in F groot zullen dan weer wel makkelijker mixbaar zijn, omdat die toonladders verwant zijn.
Is vooral in trance (Tiësto-toestanden) wel onontbeerlijk.

Tenzij je wacht op de percussie-outro van het nummer om te mixen, dan heb je hier geen last van. ;)

edit:
Er is geen uitsluitsel of een track in een andere toonhoogte (als is't maar 8 Hz verschil en dus geen hele of halve toon) beter of slechter klinkt.
Sommige tracks pakken niet in een andere toonaard, andere weer wel.
Elke toonaard brengt een ander gevoel met zich mee, en dat lijkt me nog altijd ergens persoonsgebonden.
Conclusie: deze discussie gaat over smaak. En ...
 
Laatst gewijzigd:
Mooie post

Ben benieuwd tot welke frequentie (outro)drums gestemd moeten worden om het kenbaar te maken. Maar das geloof ik weer een ander topic voor te maken.

Ik ga eens even zoeken naar een 432Hz lijst en een 440Hz en hier eens mee notch eqén, kijken of ik ergens uit kom met een of andere harmonische boventoon.
 
Ben benieuwd tot welke frequentie (outro)drums gestemd moeten worden om het kenbaar te maken. Maar das geloof ik weer een ander topic voor te maken.

Drums (op sinuskick na) bevatten vaak veel niet-harmonische componenten (clusters).

Toch kan je bv. van een snare de grondfrequentie (in de zin van: meest bepalend voor het timbre) vinden (vaak ergens rond de 250 Hz).
Als je deze pitcht op een frequentie die acceptabel is binnen de toonladder van het nummer, komt de drum veel natuurlijker over.
Ook al zijn er veel disharmonische clusters in het timbre.

Hetzelfde gaat op voor een (sinus)kick, die je bv. pitcht op de grondfrequentie of op een kwint van de grondfrequentie.
Die ligt direct veel rustiger in je track.

Waarom een kwint? Omdat dit een open toonafstand is.
Alle andere toonafstanden (kwart, grote terts, kleine terts) beperken snel het soort toonladder waar je in kan werken.
Of dit moet net de bedoeling zijn!
 
Ik snap niet dat men ontstemd raakt door iets dat alleen maar een opvatting is. Het is informatie die ons kan laten nadenken hoe vanzelfsprekend we alles maar aannemen, a=440Hz,daar hoeven we verder niet over na te denken,terwijl het misschien tot iets anders kan gaan leiden als de gebaande paden eens verlaten worden .
Het Leger des Heils gebruikte een stemming voor hun instrumenten met als grondtoon om en nabij de 456 Hz ,goed om buiten te spelen met koperblazers .Zo zie je maar ,er hoeft er maar een op te staan die bepaalt wat de norm is ,Napoleon( normering van de meter en de kilogram) of in dit geval"als ik het woord cultuur hoor dan trek ik mijn pistool Goebels " en we volgen allemaal want het is wel makkelijk .En het is ook makkelijk om er niet bij stil te hoeven staan :D


Er staat een klein artikel in de interface van deze maand over het zelfde onderwerp en er wordt verwezen naar de al eerder genoemde website .





Omdat deze theorie een enorme ver van mijn bed show lijkt te zijn voor vele wil het toch niet perse zo zijn dat iets spirituele wending heeft, afgeketst MOET worden of onaanvaardbaar verklaard moet worden met een glimlach omdat zoiets in je hoofd neurologisch veilig is. Dat is namelijk vaker gedaan in het verleden.

Bovendien ben ik helemaal niet spiritueel.
 
mijn ms20 is vals, mn juno60 is vals
ik ben vals, de piano ook het drumstel ook
 
Kreeg net op hyves een post binnen. Een onderzoek gaat niet over 1 dag synthforum heb ik gemerkt, maar er is een begin.
------------------------------
Onderzoek van de studenten Ginger en Sandy Breeveld leidt tot onderstaande conclusie.
Hieronder de conclusies van het rapport. Het gehele rapport met grafieken is aan te vragen bij de auteurs door een e-mail te sturen aan
sandybreeveld@hotmail.com

Conclusie

Vraag 1:
Is er een verschil in de coherentie van het hartritme waarneembaar tijdens het luisteren naar muziek in verschillende stemmingsfrequenties?

In grafiek 1 is de procentuele verandering van de hartslagcoherentie tijdens het luisteren naar muziek gestemd in 432 Hz ten opzichte van de hartslagcoherentie tijdens het luisteren naar muziek gestemd in 440 Hz weergegeven.

Wanneer je grafiek 1 bekijkt, valt het op dat wanneer er sprake van een toename is, deze vele malen groter is de afname. Dit zou gemakkelijk te verklaren zijn als de muziek in de 432 Hz stemming enkel als 2e nummer zou zijn beluisterd. In dat geval zou de procentuele (relatieve) toename in hartslagcoherentie dan ook simpelweg aan het verstrijken van de tijd te wijten zijn.

Dit is echter niet het geval.
In grafiek 2 is duidelijk te zien dat de grootste procentuele toenamen zijn verkregen wanneer de muziek in 432 Hz als eerste wordt beluisterd. Dit maakt korte metten met de eerder genoemde beredenering omdat de hogere coherentiescores in die gevallen niet aan het verstrijken van de tijd te danken zijn.
Omdat de overige factoren van invloed zijn geminimaliseerd en de proefpersonen verder exact hetzelfde zijn behandeld is de enige conclusie die op basis van deze resultaten te trekken valt deze:

Het luisteren naar muziek gestemd in A=432 Hz resulteert in een hogere coherentie van de hartslag dan bij het luisteren naar muziek gestemd in de huidige geïnternationaliseerde pitchstandaard waarbij A=440 Hz.

Deze conclusie komt overeen met onze hypothese.

Vraag 2:
Welke van de door stemvorken geproduceerde tonen wordt als minst prettig ervaren?
440 of 432 Hz?

76,66% van de ondervraagden ervaren de toon met de frequentie van 432 Hz als de meest aangename.
23.33% van de ondervraagde was van mening dat de toon met de frequentie van 440 Hz de meest aangename was.

Deze resultaten bevestigen onze hypothese.

Vraag 3:
Welke van de door de schoolzoemer geproduceerde tonen wordt als meest prettig ervaren? 440 of 432 Hz?

Toon 2, in 432 Hz, wordt door 65% van de ondervraagden die er een mening over hadden als het prettigst ervaren. Ook dit wijst erop dat de hypothese juist is.

Hoofdvraag:
Wat voor invloed heeft de stemming van muziek op het hartritme van de mens?

Duidelijk moge nu zijn dat de stemming van muziek invloed heeft op het hartritme. Wat voor invloed precies is bij iedereen natuurlijk verschillend. Maar de resultaten van ons onderzoek wijzen allemaal op een bevestiging van de hypothese. Dat muziek in de a=432 stemming een positief effect heeft op het hartritme. De hartslag varieert regelmatiger waardoor het lichaam ook als geheel coherenter wordt. Een positief effect hiervan is dat je beter in je vel gaat zitten en als geheel beter kunt functioneren.
 
Een wetenschappelijke benadering zegt vaak niets over de beleving,maar dat is in dit kleine onderzoekje wel meegenomen .Ik ben benieuwd hoe dit onderzoek zou verlopen onder mensen die niet gewend zijn aan de westerse standaard van a=440.
En hebben ze ook andere frequenties in hun onderzoek meegenomen ,het kan natuurlijk ook zo zijn dat juist 440 hz zorgt voor een lagere coherentie van de hartslag en alle andere frequenties voor een verhoging zorgen .
Daarbij kan ik me voorstellen dat Goebels ,misschien ook wel onderzoek heeft laten doen naar de beleving van muziek ,past wel in zijn straatje als propaganda minister van de nazi's (is een complottheorie van mij ,leuk om over te fantaseren ,maar moet met een hele grote korrel zout genomen worden )
Ik zat ook te denken dat als de 432Hz als prettiger ervaren wordt ,het een manier kan zijn om meer muziek te kunnen verkopen .
 
Laatst gewijzigd:
in de kern zit er heel misschien wel iets in , echter door de uitvergroting wordt het steeds ongeloofwaardiger, of moet ik zeggen " geloviger"

ik blijf erbij, mede gezien bovenstaande "wetenschap", en onthoud ik me van verdere discussie tav dit onderwerp ( wat volgens mij ook niet echt thuishoort binnen een synthforum, maar meer binnen iets over levensbeschouwing. maar goed da's mijn pakkie aan niet meer ).
vr.gr. sunny
 
Kreeg net op hyves een post binnen. Een onderzoek gaat niet over 1 dag synthforum heb ik gemerkt, maar er is een begin.
------------------------------
Onderzoek van de studenten Ginger en Sandy Breeveld leidt tot onderstaande conclusie.
Hieronder de conclusies van het rapport. Het gehele rapport met grafieken is aan te vragen bij de auteurs door een e-mail te sturen aan
sandybreeveld@hotmail.com

Conclusie

Vraag 1:
Is er een verschil in de coherentie van het hartritme waarneembaar tijdens het luisteren naar muziek in verschillende stemmingsfrequenties?

In grafiek 1 is de procentuele verandering van de hartslagcoherentie tijdens het luisteren naar muziek gestemd in 432 Hz ten opzichte van de hartslagcoherentie tijdens het luisteren naar muziek gestemd in 440 Hz weergegeven.

Wanneer je grafiek 1 bekijkt, valt het op dat wanneer er sprake van een toename is, deze vele malen groter is de afname. Dit zou gemakkelijk te verklaren zijn als de muziek in de 432 Hz stemming enkel als 2e nummer zou zijn beluisterd. In dat geval zou de procentuele (relatieve) toename in hartslagcoherentie dan ook simpelweg aan het verstrijken van de tijd te wijten zijn.

Dit is echter niet het geval.
In grafiek 2 is duidelijk te zien dat de grootste procentuele toenamen zijn verkregen wanneer de muziek in 432 Hz als eerste wordt beluisterd. Dit maakt korte metten met de eerder genoemde beredenering omdat de hogere coherentiescores in die gevallen niet aan het verstrijken van de tijd te danken zijn.
Omdat de overige factoren van invloed zijn geminimaliseerd en de proefpersonen verder exact hetzelfde zijn behandeld is de enige conclusie die op basis van deze resultaten te trekken valt deze:

Het luisteren naar muziek gestemd in A=432 Hz resulteert in een hogere coherentie van de hartslag dan bij het luisteren naar muziek gestemd in de huidige geïnternationaliseerde pitchstandaard waarbij A=440 Hz.

Deze conclusie komt overeen met onze hypothese.

Vraag 2:
Welke van de door stemvorken geproduceerde tonen wordt als minst prettig ervaren?
440 of 432 Hz?

76,66% van de ondervraagden ervaren de toon met de frequentie van 432 Hz als de meest aangename.
23.33% van de ondervraagde was van mening dat de toon met de frequentie van 440 Hz de meest aangename was.

Deze resultaten bevestigen onze hypothese.

Vraag 3:
Welke van de door de schoolzoemer geproduceerde tonen wordt als meest prettig ervaren? 440 of 432 Hz?

Toon 2, in 432 Hz, wordt door 65% van de ondervraagden die er een mening over hadden als het prettigst ervaren. Ook dit wijst erop dat de hypothese juist is.

Hoofdvraag:
Wat voor invloed heeft de stemming van muziek op het hartritme van de mens?

Duidelijk moge nu zijn dat de stemming van muziek invloed heeft op het hartritme. Wat voor invloed precies is bij iedereen natuurlijk verschillend. Maar de resultaten van ons onderzoek wijzen allemaal op een bevestiging van de hypothese. Dat muziek in de a=432 stemming een positief effect heeft op het hartritme. De hartslag varieert regelmatiger waardoor het lichaam ook als geheel coherenter wordt. Een positief effect hiervan is dat je beter in je vel gaat zitten en als geheel beter kunt functioneren.

Hier heb ik wel wat op te merken:

1 Het is maar helemaal de vraag of een coherent hartritme ook duid op meer genieten van muziek. Ik denk eerder dat het tegendeel waar is. Als je emotioneel geraakt word door muziek, zal je hartslag veranderen. Als de muziek je niets doet veranderd je hartslag niet/veel minder.

2 Lagere frequenties hebben minder energie (bij gelijk volume) en zullen dus aangenamer klinken. Dat 3/4-2/3 van alle mensen de lagere toon aangenamer vinden dat kan zelfs Nostradamus voorspellen. Maar betekend dit dat muziek met de lage stemming aangenamer is? Die conclussie gaat mij veel te ver, zie punt 1.

3 Het probleem met deze testen is dat ze nooit dubbel blind uitgevoerd kunnen worden, je hoort gewoon prima of de stemming lager is. En dan ligt bias conformatie erg dicht op de loer. Iaw: De proefpersoon en/of de onderzoeker verwachten dat je rustiger word met de lagere stemming en dan word de proefpersoon ook rustiger. Dit onderzoek is in mijn ogen dan ook erg slordige wetenschap (pseudo wetenschap wil ik het niet noemen, omdat ik nu alleen de conclusie zie, maar het stinkt flink), en ik hoop dat de onderzoekers zich voortaan met solide wetenschap gaan bezig houden.

P.s. Ik heb het gehele onderzoek bij S Breeveld opgevraagt, maar nog niet ontvangen. Hopelijk is m'n 1e indruk van dit onderzoek ongegrond en moet ik m'n mening bijstellen. Is dit het geval, dan laat ik dit natuurlijk weten. Is dit niet het geval, dan laat ik dit ook weten.
 
Zo'n 70 jaar geleden is de muziekstandaard veranderd van 432Hz naar 440Hz. Nazi Propaganda Minister Joseph Goebbels besloot in 1939 om dit in te voeren
Is dat nou werkelijk een argument om voor of tegen iets te zijn? De Nazis hebben ook de kinderbijslag ingevoerd en van Nederland een tijdzone gemaakt. Ik vind dit een hele enge manier van redeneren; bijna een soort verdachtmaking als je je muziek op 440Hz wilt houden.

Een van je sites maakt het nog bonter: "Het zegt meer dan genoeg om te weten dat het Nazi Propaganda Minister, Joseph Goebbels was, die in 1939 via het " International Standardizing Congress" de invoering van de 440Hz voorschreef. "

Tjongejonge...

Overigens is de claim ook nog eens helemaal niet waar:

"An international conference recommended that the A above middle C be tuned to 440 Hz. This standard was taken up by the International Organization for Standardization in 1955 (and was reaffirmed by them in 1975) as ISO 16. Since then it has served as the audio frequency reference for the calibration of pianos, violins, and other musical instruments." (http://en.wikipedia.org/wiki/A440) De ISO jongens zitten in Zwitserland, niet in Nazi Duitsland en de 440 Hz stemming was al in gebruik sinds 1885...zo'n halve eeuw voor dat de Nazis aan de macht kwamen.

Lees hier gerust meer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemtoonhoogte

Muziek met als rusttoon 432Hz is transparanter, meer getekend, helderder, geeft een duidelijk te volgen muzikaal beeld de boventonen en ondertonen bewegen zich vrijer, op een rusttoon van 432Hz en kunnen zich meer vermenigvuldigen. Muziek in 432Hz bekrachtigt de mens.
Klinkt allemaal aardig wat je daar zegt en in mijn ogen net zo goed onderbouwd als gebedsgenezing, homeopathie en telepatie. Ik vind het dan ook niet geheel vreemd dat de sites die waar je naar linkt ook andere pseudwetenschappelijke nonsense vertellen (zoals dat je water in balans kan krijgen met een stemvork)...


Daar claimen ze zelfs dit: "Maak je eigen 432Hz water.432Hz water_ maak je eigen waterWater is onderhevig aan vellerlei invloeden van geluid en frequenties welke gemakkelijker zijn te herstellen tot een natuurlijk evenwicht. Zet de aangeslagen 432Hz stemvork tegen een glas water."

Je zult het vast niet aardig van me vinden: maar dit is natuurlijk je reinste gezwets. Er zijn TIG stemmingen te bedenken (rond elke frequentie) en er zijn ook tig stemmingen in omloop geweest. Overigens zijn (accoustische) instrumenten nooit helemaal zuiver; ze wijken altijd iets af, dat is de aard van het beestje.
 
Laatst gewijzigd:
k denk dat ik op 430hz ga werken.

8o)


Achja, misschien hoorde mijn oor altijd alles al als 432 ipv 440 maar omdat men mij vertelde dat het 440 was heb ik dat zo geleerd.
Ik zie blauw maar noem het geel omdat ik die blauwe kleur met het woord geel associeer, tja wie weet.
 
Ik ben verder gaan zoeken op het internet ,maar de enige informatie die ik kan vinden over hartslag coherentie is op van die zweverige sites ,niet erg betrouwbaar . ik heb al eerder geschreven dat ik denk dat als je enige conclusie aan een claim wilt verbinden ,je een heel breed opgezet onderzoek moet doen .Er is mij ook niet bekend wat degenen die dit onderzoek gedaan hebben ,nu eigenlijk studeren .
En een website als Goto2012.nl is natuurlijk een lachertje en niet echt serieus te nemen .
IK probeer altijd open te staan voor alles ,behalve als het klinkklare onzin is en daar gaat dit een beetje op lijken
 
Alvast bedankt voor jullie verhaal allemaal over de 432 Hz. Ik vond die van patat erg sterk.

:eureka: Ik denk dat ik maar gewoon muziek ga maken.
 
Dit hele 432 verhaal gaat echt nergens over. Bijvoorbeeld (gevonden op het www)
Volgens alternatieve genezers voorkomt 432 Hz gehoorschade. Een heel luid volume in 432 Hz geeft géén oorpijn.

Geniaal, volgende keer als ik naar een Mogwai concert ga, dan vraag ik aan ze of ze hun bak gitaar-noise op 432 Hz over het publiek willen uitstorten en kan ik zonder gevaar voor gehoorbeschadiging mijn oordopjes thuis laten. (Wellicht kunnen de engineers van Boeing hun motoren zo aanpassen dat de motoren op 432 Hz brommen; kun de mensen in Hoofddorp lekker in hun tuin genieten van de rustgevende klanken van Schiphol).
 
het is een beetje dubbel , een modern instrument is ontworpen om goed te klinken op 440 , de oude instrumenten hebben een ander mensuur berekening speciaal voor 432
de nederlandse versie is nogal beperkt:D http://de.wikipedia.org/wiki/Mensur_(Musik)

als je praat over meerdere tonen quinten, sexten en tertsen , daar zie je namelijk wel een verschuiving van de zweving tenopzichte vanmekaar.
 
Back
Top