Groove Unlimited presenteert E-Live 2007

Origineel geplaatst door Martin Peters
De enige kanttekening die ik nog plaatsen is dat, hoewel het evenement E-Live heet, geen van de 4 acts echt live gespeeld heeft. Bij elke act stond er wel een laptopje waar in een softwaresequencer een score met begeleidende partijen meeliep. De act speelt dan alleen de solo's, verder begeleiding en/of geluidseffecten. Misschien het volgend evenement minimaal 1 act die echt live de muziek speelt. Of zijn dat soort acts uitgestorven?

Beetje vreemde opmerking bij electronische muziek van onze soort.
Wat maakt het nu uit of je een laptop met sequences laat lopen een hardware sequencer, arpegiators.
Noem het maar op, het komt op de muziek aan en ik meen dat veel van de artiesten, en zeker de laatste 2 veel live speelden. Ik heb nog nooit een synth/keyboard speler gezien die 10 minuten lang eenzelfde sequence speelde laat staan 6 of 7 man die dat doen.

Zelfs Jarre, Yanni, Vangelis Tangerine Dream, Schulze en noem ze allemaal maar op doen dit.
Nog maar tezijgen van de Dance scene.

De enigste keer dat ik dit echt meemaakte was bij een concert van Philip Glass en dat was net zo boring om naar tkijken als een DJ die zijn cdtjes aan het draaien is.

Dan geef mijn dit maar wat ik gisteren zag.
 
Heb me ook prima vermaakt, met mn broer heengeweest. Was heel erg leuk en sfeervol Ron, complimenten!

Ik begrijp wat Martin bedoeld denk ik wel. Ik snap dat muzikanten laptops gebruiken en ook waarom, maar ook mij is opgevallen het vele getuur van de muzikanten naar het scherm tijdens het spelen en ik stoor me er niet zo heel erg aan, alleen denk ik dat als er meer oog contact met het publiek wordt gemaakt in plaats van het scherm hierdoor juist een soort 'band' met het publiek ontstaat.

Ik zag Mark Schreeve spelen en hij ging zonder PC helemaal op in zn muziek & zn performance, ook kwa lichaamstaal en had een krachtige uitstraling. Erik Wollo, fantastische muziek & optreden, maar opvallend veel getuur naar 2 laptopschermen om te kijken van 'waar ben ik nou' en 'loopt de videoprojectie nog wel goed?'

Wat is eigenlijk het verschil wanneer je b.v. een of andere multitracker neerzet om de aanvullende begeleiding te spelen?
Samengevat vind ik persoonlijk dat schermen 'tussen' publiek en muzikant instaan, muziek is (zo voel ik dat tenminste) communicatie. Mensen komen kijken naar artiesten om te zien hoe ze hun muziek 'uitdragen'.....Als iemand met mij praat en ik luister naar zijn verhaal kijk ik ook niet een andere kant op of naar de TV......?

Wat vinden jullie????
 
Ik vind alles best als de muziek maar goed is. Wat er nu wel precies live is of niet maakt me niet uit. Persoonlijk zie ik liever een mooie videopresentatie en lichtshow dan een artiest die een beetje vreemd staat te doen.
 
Een laptop kan ook gewoon als backingtrack fungeren. Ik vind het geen probleem. Schreeve speelde gewoon alles live.

IK vind het altijd zo'b geneuzel. Alsof je van een DJ opgewonden zou moeten raken... Ik in ieder geval niet. IK heb genoten gisteren.

@ Sioux: ik heb geen high resolution van die foto. Ik heb hem met mijn telefoon genomen.
 
Ik snap best wel waarom dit gebeurt. Die mensen treden niet zo vaak op dus men zal niet zo snel extra mensen voor de begeleiding inschakelen. En ook het kostenaspect zal meespelen. Ik zeg ook niet dat de acts niet live speelden maar voor mij is wat ik gezien heb in meer of mindere mate te vergelijken met optreden met een orkestband wat zangers veel doen.

Een hardware sequencer (bijv. Moog of Doepfer) vind ik heel iets anders dan een software sequencer als Cubase/Sonar/Pro tools/Logic/enz. Dit omdat je met hardware sequencers gelimiteerd bent in je mogelijkheden.

Voor mij hoeft de muziek van een CD van een act niet precies hetzelfde nagespeeld te worden bij een live optreden. Ik vind het zelf veel interessanter als dat heel anders gebeurt met minder middelen, maar wel echt live.

Ik denk zelf dat electronische muziek veel zou winnen als er meer interactie is tussen bijv. 3, 4 of 5 muzikanten; tegenwoordig wordt het steeds meer individualistisch. Dit ook omdat de techniek dit allemaal mogelijk maakt. Ikzelf doe er ook aan mee maar ik zou dolgraag met gelijkgestemden electronische muziek maken. Maar ik heb zelf ook ervaren dat het moeilijk is om die te vinden.

Maar Ron, als acts die helemaal live spelen niet meer te vinden zijn; so be it. Maar ga vooral door met het goede werk met E-Live.
 
Origineel geplaatst door Martin Peters
Maar Ron, als acts die helemaal live spelen niet meer te vinden zijn; so be it. Maar ga vooral door met het goede werk met E-Live. [/B]

Inderdaad. Ik kijk nu al uit naar E-day volgend jaar april hoor.
 
Origineel geplaatst door Martin Peters
Ik snap best wel waarom dit gebeurt. Die mensen treden niet zo vaak op dus men zal niet zo snel extra mensen voor de begeleiding inschakelen. En ook het kostenaspect zal meespelen. Ik zeg ook niet dat de acts niet live speelden maar voor mij is wat ik gezien heb in meer of mindere mate te vergelijken met optreden met een orkestband wat zangers veel doen.


Vreemd want daar reageerde ik juist op, je schreef in je eerste stukje dit ++++

De enige kanttekening die ik nog plaatsen is dat, hoewel het evenement E-Live heet, geen van de 4 acts echt live gespeeld heeft.

++++

all hebben wel live gespeelt zij het meegespeeld maar goed dat zal je dan bedoelt hebben.
Maar we hebben zelfs een band met 8 mensen gehad en daar kwam ook een deel van backing in welke vorm dan ook.

En ik blijf erbij dat Ableton, Logic etc, Hardware seq. hetzelfde is.

Een cdtje of minidisk opzetten is wat anders dat ben ik wel met je eens.

Kijk naar Marrilion, daar hebben ze ook een laptop maar daar speelt alleen Softsynths op.
Dus je kan een laptop echt veelzijdig inzetten.
 
Back
Top