pussycat dolls/zang/effecten

Origineel geplaatst door mavn
Dat er geen volume verschil is, heeft niks met wel of niet knippen/plakken te maken. Met de juiste apparatuur/processing kan je bij wijze van spreken honderden takes als 1 perfecte take laten klinken. zonder dat iemand volume verschillen of wat dan ook hoort.

Met volume bedoelde ik niet het level, maar meer het constante.
Compressie helpt niet tegen verschillende takes die aan elkaar geplakt zijn en niet op hetzelfde moment zijn opgenomen. De goede zangeressen onderscheiden zich daarin. Voor het verschil in klank maakt het niet uit of er takes worden gebruikt die op een andere dag worden opgenomen. Zo zijn de takes die snel achter elkaar worden opgenomen bij de "mindere zangeressen" vaak de betere. Oftewel hoor je de knippen dan eerder wanneer je lang doet over 1 opname en wordt het minder snel 1 geheel.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Met volume bedoelde ik niet het level, maar meer het constante.
Compressie helpt niet tegen verschillende takes die aan elkaar geplakt zijn en niet op hetzelfde moment zijn opgenomen.

Normalising op lettergreepnivo wel ;)

gr,

Marc
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE

nog ff een toevoeging waarvan ik zelf vind dat ze erg mooi kan zingen: Dido, vooral erg mooie stem :luv:


Grappig dat je haar noemt. Ik vind haar ook erg fijn om naar te luisteren.

echter........

Bij ALLE geschoolde vocalisten die ik ken (en dat zijn er best en hoop), staat zij in de top 3 van de "slechtste zangeressen top 10"
 
Origineel geplaatst door mavn
Normalising op lettergreepnivo wel ;)

gr,

Marc

Kende ik nog niet. Bestaat nog niet zo lang zeker?

Persoonlijk houd ik wel van een stem die af en toe wat rauw klinkt. Bijvoorbeeld de zangeres van Skunk Anansie. Dat nummer Weak staat nog steeds als een huis.

Zangeres van de Black Eyed Peas kan ook uitstekend zingen en live klinkt ze ook zeer goed. Evenals Beyonce. Niet mijn stijl muziek, maar een dijk van een stem.
 
Origineel geplaatst door mavn
Grappig dat je haar noemt. Ik vind haar ook erg fijn om naar te luisteren.

echter........

Bij ALLE geschoolde vocalisten die ik ken (en dat zijn er best en hoop), staat zij in de top 3 van de "slechtste zangeressen top 10"

Volgens mij is omdat zoveel van haar stem bestaat uit 'lucht' / ademgeluid / 'ruis'.
Als je het hebt over geschoolde vocalisten (m.n. klassiek) dan valt me op dat die daar in het algemeen bijzonder slecht tegen kunnen. Zulk stemgebruik hoor je gewoon niet in 'klassieke' zang.
Soortgelijke reacties zagje ook op Mariah Carey (zelfs in d'r goeie tijd... dus nog voordat ze ieder zinnetje lardeertje met een trillertje etc. ;))
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
ik vind trouwens X-tina weinig aan, ze kan wel zingen maar ook dat is live echt een heel stuk minder..

Niet dat het m'n ding is maar heb ze 1 maal live gehoord (op tv) en herinner me dat ik dacht 'gvd dat mens zit wel heel dicht op haar CD-geluid...respect'.

Maw, volgens mij sla je de bal hier volledig mis ofwel heb ik stront in m'n oren.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Kende ik nog niet. Bestaat nog niet zo lang zeker?

Normalising zit al in mijn sequencer voor zo lang ik me ik herinneren. Of DEZE specifieke toepassing ervan al lang wordt gebruikt weet ik eigenlijk niet. Ik heb het een paar jaar geleden geleerd.

Wanneer je lossse woorden/lettergrepen/klanken (beetje trial and error: lange leven de undo functie) apart normalised, behoud je de dynamiek in de afzonderlijke klanken, maar wordt je vocal overall constant in absoluut volume als ware er een limiter zou zijn gebruikt. Het verschil in klankkleur en de dynamiek binnen de klanken zorgt er voor dat we nog wel het gevoel van dynamiek behouden. Bij een limiter of compressor lukt je dit nooit. Zie het dan ook maar als DIY compressie op detail niveau. Je kan zelf bepalen wat je wel en niet "compressed/limit" Daarbij, normalising geeft een bepaalde sound mee, waardoor het vaak net iets lekker door de mix heen snijd.

Het is overigens wel een ontzettend tijdrovend kutwerk..... 8o)

gr,
Marc
 
Origineel geplaatst door Nerve
Niet dat het m'n ding is maar heb ze 1 maal live gehoord (op tv) en herinner me dat ik dacht 'gvd dat mens zit wel heel dicht op haar CD-geluid...respect'.

Maw, volgens mij sla je de bal hier volledig mis ofwel heb ik stront in m'n oren.

zoals ik al zei is x-tina ook niet echt mn ding... vind t maar een schreeuwlelijk.. en iedereen heeft wel eens goeie dagen, zelfs britney had die 8o)

voor de rest heb ik x-tina nooit bijzonder gevonden live als ik r vergelijk met een zangeres als mariah die zich in mijn ogen terecht pop diva mag noemen :)

maar goed zoals ik al zei, smaken verschillen
 
btw.. ik luisterde gister wat acapella's

en dan pas hoor je echt goed de effecten die over zang en achtergrond zang zitten.. absoluut een aanrader om eens wat acapella's te luisteren als je meer te weten wil komen over hoe ze zang lekker in de mix krijgen zonder dat je de rest erom heen hoort.. ik geloof dat ik deze acapella's allemaal van soulseek heb geplukt toen, daar zijn er iig zat te vinden
 
Origineel geplaatst door resonance
nelly heeft idd een beetje aparte style van zingen, maar ze heeft ook andere kanten ff een klein voorbeeldje:

waaruit duidelijk is dat dit zeurderige meer een keuze van dr is dan dat ze niet anders kan :)

sowieso sommige artiesten zoals shakira en nelly furtado zingen nog een stukje beter in hun eigen taal denk ik, soms zijn ze slecht te verstaan, en ik vraag me wel eens af in hoeverre het ook invloed heeft op hun zingen zelf..

Ik vind dat nieuwe nummer van Nelly Furtado - Say it right echt helemaal geweldig. Die sfeer van het nummer vind ik helemaal top.
Ze klinkt over het algemeen als kauwgom,maar heeft wel een eigen stemgeluid.
 
Laatst gewijzigd:
In Sound on Sound magazine stond in januari '07 een uitgebreid interview met David Pensado, de mixing engineer van oa de Pussycat Dolls, waarin hij behoorlijk gedetailleerd uit de doeken doet hoe PCD-hits zoals Beep of Buttons gemixt zijn.

http://www.soundonsound.com/sos/jan07/articles/insidetrack_0107.htm

Het volledige artikel kan je pas 6 maanden na publicatie lezen zonder abonnement op SOS, maw vanaf juli '07.
Maar je krijgt nu al wel een preview van de eerste paragrafen.

Nog enkele veelgebruikte toverdozen om vocals aan te dikken (overigens ook vaak gebruikt voor TV voice over) :

Waves Doubler
http://www.waves.com/Content.aspx?id=246

Eventide Harmonizer
http://www.eventide.com/profaud/harm.htm
 
Origineel geplaatst door jaccis
Vind Pink helemaal niet goed kunnen zingen...

Er zijn er maar een paar die heel goed kunnen zingen ( heb hier zang-opnames van Cristina Aquilera van de zang-cabine ) is voor 90/95 % hetzelfde als op de platen. Zit er zelden naast en gaat compleet met juiste tonen alle akkoorden mee, half verminderd, septiem accorden vrijwel alles even vlekkeloos.

Zelfde verhaal met Alicia Keys ( dit komt voor een heel groote gedeelte naturlijk door haar piano speel kwaliteiten. )

Dus we hebben ( er van de hedendaagse muziek ) nu 2 en dan moet ik eerlijk gezegd heel hard ga nadenken wie nog meer ....

Maar goed denken jullie dat Pussycat Dolls een 2,3 tal zangeresse heeft en gewoon alles lekker wordt geharmonized en gedoubled ?

maar een echte authetieke groove hebben ze niet ( lees timing )
alicia is niet slecht maar heeft echt te veel nagemaakt waardoor het niet authetiek meer klinkt mijn inziens
Cristina is een wannebe neger .. die de truukjes wel kent maar je alles behalve bij de strot kan nemen :r

wie pas een geniale timing heeft is john legend .. luister maar eens die 'slow' live opnames op youtube .. das pas een echte neger met echte timing ..

Als je dan die youtube chick ( esmee ofzow) ernaast hoort is haar timing echt compleet om te janken !

En idd randy crawford, patrice en carleen .. vergeet trouwns niet jill scott ! wat een stem heeft zij !!! live is zij ongeevenaard .. heb haar ooit bij jules holland gezien en d'angelo bakte er live niet veel van .. maar jill daarintegen knalde als tierrelier .. echt niet normaal !
 
Origineel geplaatst door mavn
Normalising zit al in mijn sequencer voor zo lang ik me ik herinneren. Of DEZE specifieke toepassing ervan al lang wordt gebruikt weet ik eigenlijk niet. Ik heb het een paar jaar geleden geleerd.

Wanneer je lossse woorden/lettergrepen/klanken (beetje trial and error: lange leven de undo functie) apart normalised, behoud je de dynamiek in de afzonderlijke klanken, maar wordt je vocal overall constant in absoluut volume als ware er een limiter zou zijn gebruikt. Het verschil in klankkleur en de dynamiek binnen de klanken zorgt er voor dat we nog wel het gevoel van dynamiek behouden. Bij een limiter of compressor lukt je dit nooit. Zie het dan ook maar als DIY compressie op detail niveau. Je kan zelf bepalen wat je wel en niet "compressed/limit" Daarbij, normalising geeft een bepaalde sound mee, waardoor het vaak net iets lekker door de mix heen snijd.

Het is overigens wel een ontzettend tijdrovend kutwerk..... 8o)

gr,
Marc

ken je uitdrukking .. to ride the fader ?

;)
 
Origineel geplaatst door MadR
ken je uitdrukking .. to ride the fader ?

;)

Ja.

Maar ik vind jouw een knappe engineer als jij op letter(greep) niveau kan fader-riden...
 
Back
Top