Masteren: waarom blijft het volume zo laag?

K.A.R.S.

Nieuwkomer
Lid sinds
5 februari 2007
Berichten
16
Locatie
050
Hey allemaal!

ik ben nieuw hier en dis mn eerste post. Weet niet of deze in de juiste draad staat dus verplaats 'm gerust mods..

ik val meteen maar met een beginnersvraag in huis ...
wat mij opvalt is dat als ik mijn songs heb gemastered, dat het eindresultaat altijd zo zacht is. Even wat korte info. Ik neem op in Cubase (bas, gitaar en synths), doe meestal de rest ook in Cubase 2.0 SX (soms maak ik de beats in Reason). Mixen ook met Cubase. Masteren doe ik tenslotte met Wavelab 5, en vooral met Ozone (2), die ik als plugin in Wavelab draai. Ook maximizen dus in Ozone. Nou stel ik het eindvolume in Wavelab (na Ozone dus) altijd zo in dat deze precies tot 0 Db gaat en dus niet clipt.

Het resultaat: opnames die relatief erg zacht doorkomen vergeleken met CD opnames. Mijn vraag is hoe dit komt en hoe dit te verhelpen is.

Moet je het volume van de mastermixer in Wavelab dan toch zo instellen dat de volumes ruim boven 0 Db uitkomen en hij dus clipt? Afgezien dus van een masterlimiter die ik in Wavelab zou kunnen gebruiken. Los ervan dat heftig gebruik van een masterlimiter het geluid helemaal platslaat is er nog steeds de vraag van het instellen van het eindvolume. Toch?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo..

Heel benieuwd!
 
boven de 0 dB nooit.

Je mix moet goed zijn qua volumes. Beter is om gewoon het signaal goed op te nemen zo hard mogelijk zodat je eventueel later je volumes kan afmixen onderling. Daarna kun je eventueel compressie gebruiken op drums, bass, gitaar whatever.

Het ligt ook aan wat voor soort muziek je mixt.
Bij dynamische muziek stukken gebruik ik zo min mogelijk compressie omdat dit lelijk word.

Ik zou me ook verdiepen op het forum qua mixen, wat er allemaal bij komt kijken. tip zoekfunctie :)

Masteren is een apart onderdeel tov van een goede mix. Als je een goede mix hebt hoef je zo min mogelijk te sleutelen bij de mastering.
 
rustig aan met de bas regionen bij het mixen, dan kan je later meer volume eruit pompen, is mijn ervaring.
 
Vergelijken met commerciele CD-producties is sowieso een beetje tricky. Vergeet niet dat professionele masteraars de beschikking hebben over de beste hard- en software en (belangrijker nog), over de nodige ervaring om elke dB uit je eindmix te persen :) De vraag is of we hier blij mee moeten zijn maar dat is weer een andere discussie.

Zelf ben ik altijd aan de zuinige kant met multibandcompressie; weet er gemiddeld zo'n 3 a 4 dB bij te krijgen en ben dan wel tevreden. Dat geeft een duidelijk verschil met het originele bronsignaal maar klinkt niet (over)compressed. Tenminste, niet als je overige instellingen ook in orde zijn. Als ik dit echter ga vergelijken met een recente commerciele CD dan klinkt mijn werk ook nog al zachtjes......
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
Zelf ben ik altijd aan de zuinige kant met multibandcompressie; weet er gemiddeld zo'n 3 a 4 dB bij te krijgen en ben dan wel tevreden. Als ik dit echter ga vergelijken met een recente commerciele CD dan klinkt mijn werk ook nog al zachtjes......

Bedankt voor deze reakties. Het meeste opkrikken van volume doe ik ook met de multiband, zonder het helemaal plat te compressen. daarnaast nog een tikkie maximizen/limiten.
Ben er nog nie helemaal uit dus. Ik heb ook geen problemen met mixen enzo volgens mij.

ter toelichting nog. Ik heb eens van een iemand van een mastering studio de tip gekregen om de 'mix-to-master' maximaal op -3 dB output te houden, zodat je nog voldoende ruimte hebt met masteren zonder met ongewenste clippings te zitten enzo.

Als ik het zo hoor moet die master volume bij het masteren (in mijn geval de mastermixer in Wavelab) maximaal op 0 dB staan. Hoe krijgen anderen het dan toch zo hard? dB is toch dB?

Ik zal nog een track posten als voorbeeld.
 
Re: Masteren: waarom blijft het volume zo laag?

Origineel geplaatst door K.A.R.S.


Moet je het volume van de mastermixer in Wavelab dan toch zo instellen dat de volumes ruim boven 0 Db uitkomen en hij dus clipt? Afgezien dus van een masterlimiter die ik in Wavelab zou kunnen gebruiken. Los ervan dat heftig gebruik van een masterlimiter het geluid helemaal platslaat is er nog steeds de vraag van het instellen van het eindvolume. Toch?


Importeer in wavelab eens een track die jij hard vind klinken, bekijk dan eens het verschil tussende pieken en de rms waarden van dat nummer op de meters. Je zal zien dat bij luide nummers die RMS waarden nogal hoog liggen. Bij harde nummers kunnen die bv. tegen de -8dBFS zitten (slecht slecht slecht) terwijl bij sommige 70/80's nummer die op -20dBFS of lager liggen. De pieken zullen zoals altijd ongeveer tegen de 0dBFS zitten. Met een Waves L2/multiband kan je dan proberen alles wat op te krikken, hoewel ik daar geen voorstander van ben.

BTW bij metal worden de basdrum en snare vaak extreem gecompressed/limit. Hierdoor krijg je dus ook alles sowieso luider. Je nummers op myspace klinken best ok. Ik denk wel dat je de basdrum en snare meer naar voren moet halen (beter eq'en en misschien meer compressen, hangt van smaak af) In één nummer klonken de gitaren ook nogal bassy, dan wordt het natuurlijk moeilijk om ook het laag van de kick nog te horen en een luide master track te maken.
 
Wat ik tot nu gehoord heb klinkt lekkerder dan die platgestampte meuk wat je tegenwoordig maar leuk moet vinden.
 
Ik heb een track waarbij ik in SoundForge de volgende waardes krijg:

Code:
                                        	Left Channel        	Right Channel       
Cursor position (Time)                  	00:00:00,000        	00:00:00,000        
Sample value at cursor (dB)             	-31,186             	-56,505             
Minimum sample position (Time)          	00:00:16,173        	00:00:15,932        
Minimum sample value (dB)               	-0,000              	-0,000              
Maximum sample position (Time)          	00:00:17,803        	00:00:17,803        
Maximum sample value (dB)               	-0,000              	-0,000              
[b]RMS level (dB)                          	-14,861             	-13,949             [/b]
Average value (dB)                      	-84,928             	-84,363             
Zero crossings (Hz)                     	2.120,46            	2.011,39

Dit is dus voor de hele track, niet het drukste stuk van de mix. Is dit die RMS waarde waar het ook over gaat in die verhalen over Loudness Wars etcetera?
 
welkom K.A.R.S., ik heb eerst even op je myspace gechecked hoe het nu klinkt, en das best ok zoals je al merkt zijn de mensen hier tegen kapot compressen(behalve met techno)...dit moet je dus ook niet doen(maar het gebeurt in de praktijk maar al te vaak, dus luister zelf goed)

waar je ook op moet letten om wat extra db erbij te pushen is dat je goed eq gebruikt.....
1. wat al eerder gezegt is kijk uit met je bass (ik doe een harde cut bij 40 herz op mijn master)(foei zeggen sommige)
2. alles behalve de bass en kick pleur ik door een hi pass bus met een eq cut bij 100 a 120.

je zal al merken dat je als je nu je speakers daadwerkelijk harder zet dat ze het ook gemakkelijker trekken(er wordt heel veel kracht uit je speakers getrokken om het laag weer te geven)....en nu komt pas het compressie verhaal....en op het einde pas normalisen in wavelab op 0db (natuurlijk eerst get peak level klikken).


maar nogmaals hartelijk welkom..
 
Origineel geplaatst door bikkel
Yes wat? :D
index.bvi


enne... die compresseden de boel toch niet plat??
 
Wat je ook kan doen is elke track apart een beetje compressen en daarna over de hele mix een compressor knalllen.
Ik weet niet of je dat al deed maar het klinkt beter dan alleen compressie over de eind mix en het kan hierdoor nog luider worden.
 
thanks mannen!

ik wil dus zeker de boel niet plat compressen, zoals in eerste post al aangegeven. juist niet.

verder is mijn vraag onder meer, als je een (bv. waves) maximizer gebruikt, waarop stel je daarna het eindmaster volume in? nog steeds op 0 Db? of zelfs normalizen daarna tot 0 Db?
Gek genoeg is mijn laatste nummer als geheel erg zacht ondanks redelijk maximizen.
Overigens, ook met een maximizer compress je het geluid toch?
 
nope je limit doe boel(compressor op oneindig)...zoals ik al eerder aangaf gaat er veel (nep volume) weg door de laagste frequenties, de maximizer gooit ook je bass freq in de formule daardoor hou je weinig over om (nep)hard te gaan.

Je zou eens moeten proberen om de lage geluiden, kick bass los van de rest te maximizen.....dan kom je al weer wat verder....

(ps) je komt NOOIT herhaal NOOIT op 100% pro volume, de hardware die ze daar voor gebruiken is niet voor niets zo duur......

Ik zet zelf altijd de max op minder dan 0 db en het laatste restje pomp ik weer op met normalisen in een wave-editor...
 
Origineel geplaatst door plieuw
(ps) je komt NOOIT herhaal NOOIT op 100% pro volume, de hardware die ze daar voor gebruiken is niet voor niets zo duur......
Onzin, ze gebruiken gewoon software om het zo loeiend hard te krijgen hoor.
Alleen heeft het zo hard mogelijk maken IMHO niets met al dan niet professionaliteit te maken. (eerder het gebrek aan)
 
Back
Top