Nut & Noodzaak, deel 1: de DI-box.

Origineel geplaatst door SpaceAgentSpiff
... In bepaalde situaties is het allemaal dus heel nuttig, in andere niet.

Dank voor deze relativering.
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Een enkelzijdige schakeling heeft altijd meer even harmonische dan de vergelijkbare gebalanceerde schakeling. Dit geld voor alle soorten onderdelen of het nu buizen, transistors, fet's of ic's zijn. De hoeveelheid en soort vervorming is dus zeker niet alleen afhankelijk van de gebruikte onderdelen, maar ook van de soort schakeling.
Ik blijf dus bij mijn standpunten.

Volgens mij zijn er maar weinig toestellen die echt volledig van begin tot einde gebalanceerd zijn. Al de rest heeft een gebalanceerde uitgang, die soms meer problemen geven dan oplossen (jupiter 8 ). Volgens mij bedoel jij de harmonische vervorming van volledig gebalanceerde toestellen, maar hoe zit het daar met componenten ruis etc... Zolang een toestel een bepaalde noise floor/vervorming heeft zal het ook van weinig belang zijn om die nog lager te krijgen, de praktijk bevestigd dit aangezien de meeste apparatuur dus ongebalanceerd is binnenin (uitgangen/ingangen niet). Een mooi voorbeeld van toptoestellen met ongebalanceerde in/uitgangen zijn de Massenberg toestellen.
 
Laatst gewijzigd:
even terug naar phantom-voeding, staat die alleen op de XLR-ingangen (waar de microfoon-stekkers in passen) of ook op de symmetrische jack-plug (TRS) ingangen ?
 
Origineel geplaatst door wouw
even terug naar phantom-voeding, staat die alleen op de XLR-ingangen (waar de microfoon-stekkers in passen) of ook op de symmetrische jack-plug (TRS) ingangen ?

Altijd alleen op de XLR, pin 2 en 3 bevatten +48 v, pin 1 is de massa. Op de TRS connectoren staat nooit phantoom voeding.

Als je een blik werpt op het bouwschema van een mengtafel dan zie je op de signaal dragende draden ieder een condensator in serie met daar achter nog een stel zener diode's van 5 volt om het doorlekkende van spanningen af te vangen. Aan de andere kant van de condensatoren wordt via twee weerstanden de 48 volt toegevoegd aan de signaaldraden, dit allemaal conform de DIN 45596 norm.
 
Origineel geplaatst door Toon
Volgens mij zijn er maar weinig toestellen die echt volledig van begin tot einde gebalanceerd zijn. Al de rest heeft een gebalanceerde uitgang, die soms meer problemen geven dan oplossen (jupiter 8 ). Volgens mij bedoel jij de harmonische vervorming van volledig gebalanceerde toestellen, maar hoe zit het daar met componenten ruis etc... Zolang een toestel een bepaalde noise floor/vervorming heeft zal het ook van weinig belang zijn om die nog lager te krijgen, de praktijk bevestigd dit aangezien de meeste apparatuur dus ongebalanceerd is binnenin (uitgangen/ingangen niet). Een mooi voorbeeld van toptoestellen met ongebalanceerde in/uitgangen zijn de Massenberg toestellen.

Het klopt inderdaat dat voor minimale storing het prossesor gedeelte niet gebalanceerd hoeft te zijn, alleen maar de ingang en uitgang. Zie ook mijn tekeningen in de andere thread.
Maar 2e harmonische worden in de verschilversterker van de ingangs trap opgeheven. Dus minder vervorming.

En je bedoeld natuurlijk dat GML wel gebalanceerde in en uitgangen heeft en geen gebalanceerd prossesor gedeelte. Net zoals bv. de Neve 1073.
Een voorbeeld van volledig gebalanceerd design is de Fairchild 670 compressor.
 
Origineel geplaatst door FrankH
Altijd alleen op de XLR, pin 2 en 3 bevatten +48 v, pin 1 is de massa. Op de TRS connectoren staat nooit phantoom voeding.

Dit heb ik ook altijd gedacht, tot ik een paar maanden geleden in Interface een review over een apparaat las (weet helaas niet meer welk apparaat precies, ik geloof een pre-amp).
Als nadeel werd daar genoemd dat er ook phantoomvoeding op de jacks te meten viel.
Vreemd, onmogelijk imo, maar het stond er echt....... :confused:
 
Origineel geplaatst door wouw
hihi, ik overweeg een di-box aan te schaffen om mijn consumenten-CS80 aan te sluiten :D

...

Ik ben van plan DI-boxen aan te schaffen en met TRS-jackpluggen te werken. Ik vind het riskant om m'n jp8 via z'n gebalaceerde uitgang op m'n mengpaneel aan te sluiten. Ik ben altijd bang dat ik (of de kids) de phantom-power per ongeluk indruk. Ik neem daarbij aan dat phantom-power alleen op die 3-pinnige ingangen van het mengpaneel komt te staan en niet op de TRS jack-ingangen. Klopt dat (heb een Yama MG16/4 mixer) ?

...


Ik weet niet of het bovenstaande al beantwoord is, daarom mijn bijdrage...

Bij een fatsoenlijke mixer staat de phantom power alleen op de XLR-aansluitingen en nooit op de line ingangen. Waarom? Omdat iedere fatsoenlijke mic die phantom nodig heeft een XLR-aansluiting heeft. Phantom power op een line ingang zetten heeft geen enkele zin. Mijn band gebruikt een Yamaha mixer (20 kanaals, heb 't typenummer niet paraat) en daar is het in ieder geval zo (jammer genoeg is de multikabel aangesloten op de XLR-ingangen, dus moet ik met mijn synths toch ergens op de 10 ingangen zitten waar de phantom van uit staat :stupid ). Om het zeker te weten bij je eigen mixer: kijk even in de handleiding (Googlen helpt, mocht je die niet (meer) hebben).

Succes,
 
Origineel geplaatst door gemmetje
Dit heb ik ook altijd gedacht, tot ik een paar maanden geleden in Interface een review over een apparaat las (weet helaas niet meer welk apparaat precies, ik geloof een pre-amp).
Als nadeel werd daar genoemd dat er ook phantoomvoeding op de jacks te meten viel.
Vreemd, onmogelijk imo, maar het stond er echt....... :confused:

Dat is dan een ontwerpfout in dat specifieke product.

Voor zo'n apparaat zou je een modificatie kunnen maken, partlist:
2 elco's van 47 microfarad 63 volt,
4 Zener diodes 400 mw 5 v.

En dan een beetje solderen.
 
Origineel geplaatst door Patat Met

Maar 2e harmonische worden in de verschilversterker van de ingangs trap opgeheven. Dus minder vervorming.

Welke 2e harmonischen ? Een gebalanceerde ingangstrap heft enkel de storingen van buitenaf op?

En je bedoeld natuurlijk dat GML wel gebalanceerde in en uitgangen heeft en geen gebalanceerd prossesor gedeelte
DE GML 8900/2032 hebben een ongebalanceerde XLR output d.m.v. 2 pinnen aan massa.
 
weet dity echt nergens anders te plaatsen en dacht eerder dat een di hier goed voor was maar:
hoe sluit je twee actieve monitors uit welke elk twee xlr kabels komen aan op een mixer (of iets dergelijks) aan met twee xlr inputs? Koop je dan gewoon twee verloopjes (XLR female => 2* XLR male) of is er een ander beter 'truckje'?

Dank

Gagarin
 
Over het algemeen kun je beter de uitgang van een mixer gebruiken voor je monitors dan xlr microfooningangen :D
Of begrijp ik je nou verkeerd? Het waarschijnlijkste scenario is volgens mij dat je twee jack naar xlr verloopjes nodig hebt (als je al verloopjes nodig hebt).
 
ja ik bedoelde dit: sommige mixers hebben voor je monitors aan te sluiten 2 xlr-uitgangen. Stel dat jouw monitors ook xlr-uitgangen hebben, heb je dan een verloopje van 2 xlr naar 1 xlr nodig? Of eindigt de kabek van één monitor meestal op één plug? (zodat je de plug van je linkermnoitor in het gat met L en de rechtermonitor in het gat met R boven plugt?

Dank
Gagarin

PS: heb nl nog nooit echte monitors gekocht
 
dank je
denk ik, ben op de site gaan kijken maar denk niet dat het dat helemaal is.

----------------------------------------------------------------

monitor XLR ------?????........................
.........................?????------mengpaneel
monitor XLR ------?????........................

Dank

Gagarin
 
dank je
denk ik, ben op de site gaan kijken maar denk niet dat het dat helemaal is.

----------------------------------------------------------------

monitor XLR ------?????........................
.........................?????------mengpaneel
monitor XLR ------?????........................

Dank

Gagarin

Sorry .. bedoelde te zeggen dat ik alleen nog di-boxen met Jensen Transformers aanschaf.

Van je probleem snap ik echt niks .. over welke monitoren heb je het überhaupt ?
 
verschillende monitoren komen toch met een xlr output, soms ook jack, soms beide, of soms jack, xlr en rca.
Maar ok, als niemand weet wat ik bedoel, dan zal het wel niet veel vorrstellen, dus laat maar vallen en toch bedankt.

Gagarin
 
Studiomonitoren hebben over het algemeen alleen een input. Als je deze aan de output van je mixer hangt met XLR-kabels, heb je geen male/female-problemen.

ik heb alleen maar floormonitoren met outputs gezien, zodat je andere monitoren door kunt lussen. Deze monitoren zijn ongeschikt voor gebruik als studiomonitoren.
 
ja ik bedoelde dit: sommige mixers hebben voor je monitors aan te sluiten 2 xlr-uitgangen. Stel dat jouw monitors ook xlr-uitgangen hebben, heb je dan een verloopje van 2 xlr naar 1 xlr nodig?
Als je mixer 2 xlr uitgangen heeft is er niets aan de hand; eentje voor het linker en eentje voor het rechter kanaal. Zoals gemmetje al zei hebben monitors een INgang die je moet gebruiken, vrijwel nooit een uitgang. 2 xlr kabels ertussen, eentje naar elke monitor.
Misschien ben je in verwarring door het feit dat een xlr kabel "xlr" heet en drie polen/aders heeft? Echter, meestal worden deze kabels gebruikt voor 1 kanaal; het principe is heel eenvoudig maar hoef je niet te kennen. Google is je vriend hiervoor als je het toch wilt weten.
 
Back
Top