dure setup/ uiteindelijk 16 bits...

Een vriend fotografeert parttime voor een tweetal kranten. Hij gebruikt een superdure Nikon D2x met superdure lenzen en een superdure flitser. Waarom...........als de foto in de krant van net acceptabele kwaliteit in de krant komt.......
Waarom.......
Waarom.......

kweet het ook nie
 
Ach vroeger had je geen 24 bit en 19829292829 khz.
En de meeste platen klinken nog steeds vetter dan wat er nu uit komt met fancy plugs en 24 bit en 19829292829 hkz.(imo)


Waaarom?

:P
 
Origineel geplaatst door trash
Ach vroeger had je geen 24 bit en 19829292829 khz.
:P

Vroeger had ik zelfs een keer een 1bit cd speler. Was je van het destijds want anderen waren 16 bit... Ik snap het nog steeds niet, maar het klonk net zo goed.
 
Origineel geplaatst door The Poisoner
Waarom een ferrari als je toch maar 120 mag?

Je mag maar 120, je kunt harder als je dat wil. Of je rijdt een stuk in duitsland. 16 bits is echter wat cd betreft de grens, al zou je "harder" willen.. het gaat gewoon niet.
 
Origineel geplaatst door klausito
Je mag maar 120, je kunt harder als je dat wil. Of je rijdt een stuk in duitsland. 16 bits is echter wat cd betreft de grens, al zou je "harder" willen.. het gaat gewoon niet.

whaa ,het is wel leuk om binnen 4 seconden 120 te rijden:)
 
dat 1 bit op een cd speler heeft niet zo veel met het geluids formaat te maken denk ik, denk eerder met de besturing ofzo iets dergelijks. cd spelers van nu staat ook nog wel 1 bit op.
 
Origineel geplaatst door klausito
Vroeger had ik zelfs een keer een 1bit cd speler. Was je van het destijds want anderen waren 16 bit... Ik snap het nog steeds niet, maar het klonk net zo goed.

:dubbel: :dubbel: :dubbel:

1 bit audio? daar wil je echt niet naar luisteren! gaat niet over het audioformaat maar ergens iets met de A/D conversie. heb t ook wel s gezien.
 
euhm... wat betreft de 1-bit audio, als mijn geheugen mij niet bedriegt, dan gaat het hier om een datastream met een hogere frequentie dan normaal. Ik dacht dat de data dan in het deltaformaat gecodeerd was en de bit geeft dan aan of de audio output moet stijgen of dalen. Het is een andere benadering dat complete samples van 16-bits te gebruiken.
 
Origineel geplaatst door ontwerper
euhm... wat betreft de 1-bit audio, als mijn geheugen mij niet bedriegt, dan gaat het hier om een datastream met een hogere frequentie dan normaal. Ik dacht dat de data dan in het deltaformaat gecodeerd was en de bit geeft dan aan of de audio output moet stijgen of dalen. Het is een andere benadering dat complete samples van 16-bits te gebruiken.

Delta-sigma conversie... http://www.beis.de/Elektronik/DeltaSigma/DeltaSigma.html
Dit principe wordt ook gebruikt ik SACD, Sony was altijd nogal van de '1-bit' aanpak, ook in advertenties.
Maargoed, beetje OT. :)
 
Het 16, 24 of 32 bit gebeuren kan ik wel beetje proberen uit te leggen...


Je comp werkt met getallen... audio wordt omgezet in getallen en daar worden berekeningen op uitgevoerd...

Stel met 16 bits kun je max met 2 getallen achter de komma werken en met 24 bits al 6...

Dan krijg je bij 16 bits al afrondingsfouten die helemaal door gaan werken in het signaal pad... terwijl bij 24 bits dat een stuk minder is...

bijv... er het signaal wordt vermenigvuldigd (waarom je dat zou doen laat ik effe in het midden)..

16 bits:
ingang = 1,34 vermenigvuldigen met 3.49 = 4.68 (afgerond)

24 bits:
ingang = 1.34 vermenigvuldigen met 3.49 = 4.6766 (geen afronding nodig)

als je nagaat dat er in een audiopad honderen berekeningen zijn ga je met die afronding heel snel afwijkingen krijgen...

vandaar dat je beter eerst op 24 of 32 bits kunt werken en aan het einde van je produktieprocess alles pas omzet naar 16 bits..
 
Origineel geplaatst door trash
Ach vroeger had je geen 24 bit en 19829292829 khz.
En de meeste platen klinken nog steeds vetter dan wat er nu uit komt met fancy plugs en 24 bit en 19829292829 hkz.(imo)


Waaarom?

:P

Analoog.. :bekdicht:
 
Sterker nog, een vriend van me werkt op DSD niveau (voor sacd) , en hij neemt klassieke/blaasmuziek op. De geluidskwaliteit van zijn 44.1 master (voor de cd laag) klinkt nog steeds zo veel beter dan veel andere 44.1 klassieke die op de conventionele manier op zijn genomen...
 
Origineel geplaatst door Tactic
.... De geluidskwaliteit van zijn 44.1 master (voor de cd laag) klinkt nog steeds zo veel beter dan veel andere 44.1 klassieke die op de conventionele manier op zijn genomen...

Klopt, en ik vind dat ook erg logisch. Een downgrade van een hoge kwaliteits mix zal beter zijn dat standaard alleen op 16-bits werken. Nu denk ik dat de bits belangrijker zijn dan de frequentie; die zorgen voor je 'werk-ruimte'.

Mijn simplistische kijk op de zaak: elke bewerking op een signaal heeft een kleine verslechtering tot gevolg. Als je opneemt/mixt/mastert op 16 bit dan heb je dus verslechtering op verslechtering; dit heb je natuurlijk *ook* bij 24/32 bit maar (en dat is volgens mij de clou) de verhouding tussen de 'verslechtering' en het originele signaal is (bij meer bits) stukken kleiner. Dus houd je bij downgraden meer kwaliteit over. :geslaagd:

Misschien ga ik hier wat kort door de bocht maar ik wilde het simplistisch houden; het gaat om het idee :)
 
die bits zijn denk ik ondergeschikt aan de opname techniek en opname bron .


:)
 
Mijn broer had ooit een dure 32 bit Denon cd speler en ik een dure Onkyo van 1 bit

We hebben toen op magnepan boxen een A-B vergelijking gedaan met dezelfde cd

De 1 bit klonk net even iets voller en gaf iets meer lage frequenties weer
 
16 bits zegt niks over de kwaliteit van geluid .. het zegt alleen iets over de maximale opname dynamiek
En dat is precis wat trash zegt .. indirect dan... vroeger werd er ook veel met DAT recorders opgenomen terwijl de bron analoog was .. en dat kan je nog steeds horen ..
 
Ik denk dat je ook best nog wel een adat kan kopen en die te gebruiken als AD/DA converter naar de PC toe en als afluistering. Kun je verder volstaan met een wat goedkopere geluidskaart in de PC voor de digitale in en uit.
 
Origineel geplaatst door Tactic
Sterker nog, een vriend van me werkt op DSD niveau (voor sacd) , en hij neemt klassieke/blaasmuziek op. De geluidskwaliteit van zijn 44.1 master (voor de cd laag) klinkt nog steeds zo veel beter dan veel andere 44.1 klassieke die op de conventionele manier op zijn genomen...

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital ... daar is dan ook weer een hele discussie over, of het nou wel of niet beter zou zijn... :D
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Mijn broer had ooit een dure 32 bit Denon cd speler en ik een dure Onkyo van 1 bit

We hebben toen op magnepan boxen een A-B vergelijking gedaan met dezelfde cd

De 1 bit klonk net even iets voller en gaf iets meer lage frequenties weer

Los van het feit dat het nog altijd een cd is, dus encoded op 16 bits PCM, dus in hoeverre dat 32 bit / 1 bit verhaal nou werkelijk iets betekent anders dan marketing... ;)

Daarbij nog wat anders: hoe weet je nou of dat 'iets voller' en 'iets meer lage frequenties' daadwerkelijk ook in de originele opname zat? Voor hetzelfde geld luister je naar toegevoegde harmonische vervorming die je onderbewust als 'prettig' waarneemt. Soortgelijk aan het bekende buizenversterkers-verhaal.
Waarbij zoals altijd de vraag blijft: wat is Hi-Fi... iets dat zoveel mogelijk als het origineel klinkt, of iets dat zo prettig mogelijk klinkt?
 
Nou, vond ik me hier toch een interessante presentatie over PCM sampling op lage / hoge sampling rates vs. DSD...
http://www.smr-home-theatre.org/surround2002/technology/page_07.shtml

Geeft zo te zien een heel aardig beeld over het effect van sampling op hogere samplerates.
In hoeverre het zinvol is om vol te houden dat je net zogoed kan werken op 44.1, dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken... ;) Jammer genoeg staat niet expliciet vermeld wat de bitdiepte is, maar goed, dat maakt voor dit voorbeeld niet zoveel uit.

Bronsignaal: Square Wave op 10 kHz
image_051.jpg


PCM reproductie op 44.1 kHz sampling rate
image_052.jpg


PCM reproductie op 96 kHz sampling rate
image_053.jpg


PCM reproductie op 192 kHz sampling rate
image_054.jpg


DSD (1-bit) reproductie
image_055.jpg


Let op de interessante 'ruizige' lijn bij DSD - uitleg staat in het aangehaalde artikel.
Dit is meteen de onderbouwing van de kritiek op DSD.

Ik weet wel dat het slightly offtopic is voor wat betreft de originele vraag, maar ik vond het wel zo interessant om eens te posten... ;)
 
Back
Top