Synths arrangeren en in de mix plaatsen

Stage73

elektromechanisch lid
Lid sinds
20 april 2006
Berichten
925
Locatie
Hamburg
Eindelijk! Ik heb een pc die het aankan VSTi's te draaien en ben ik de wereld van de softsynths gedoken. Nu heb ik gisteravond de hele avond leuk geexperimenteerd met vanalles en nog wat aan freebies: SuperwaveP8, Reaktor Session 'Carbon' uit het duitse keyboards mag, Cheezemachine,......

het probleem is: vrijwel alle, zoniet compleet alle, synths nemen ontzettend veel ruimte in de mix in beslag.

P8 bijvoorbeeld, klinkt geweldig vet, als onververste frituurolie, maar daardoor kan ik 'm nergens inzetten! Mooie synthstrings zitten erbij, maar je kunt er niks mee beginnen aangezien alles op de voorgrond staat. Ik heb even lopen knoeien met programmeren, maar als je de 'supersaw' eruithaalt blijft er niks meer van over opeens... Datzelfde geldt voor Carbon. Er zitten wel 60 presets in met etherisch digitaal blubberende effectsounds die ik verbijstered geniaal geprogrammeerd vind...maar ik kan me geen enkel lied voorstellen waar het in past! Het enige dat ik kan gebruiken is momenteel 'simple strings' en Cheeze Machine is ook erg mooi (maar wel een tikkie vermoeiend met dat phasen)


welke softsynth levert ook 'straightforward' sounds die vooral lekker in de mix zitten? Momenteel gebruik ik het allercrappy'ste General Soundmodule geluid omdat dat met wat eq en verb nog het passendst klinkt...

wat ik zoek is een synth die 'rustig' klinkt, maar wel mooi. Is misschien een beetje vaag begrip, maar bijv, mijn ARPje doet zulke sounds, en de micromodular ook, maar beide monofoon. Ik ben me bewust dat je zelf ook moet programmeren om precies jouw sound eruit te halen maar so far krijg ik een beetje een Korg Dejavu gevoel: geweldige 'een toets soundscape panoramas' maar geen simpele kwaliteit

dank voor suggesties!
 
Hmmm....ik heb het juist percies andersom. :confused:
Eigenlijk krijg ik alles wel in me mix doormiddel van filteren en sideƧhainen.
 
De p8 superwave plug-in heeft als het goed is een volume knop, scheelt enorm als je die naar beneden bijzet. Anders vind je in je mixer wel een fader die je omlaag kan zetten.

Als je dan met panning de sound iets uit het midden haalt, en met eq de freqs wegfiltert waar je andere sounds de ruimte voor wilt geven is p8 al meer bruikbaar voor je denk ik.
 
inderdaad begin maar eens met de volumeknop.. voor veel mensen moet alles zo hard mogelijk staan, terwijl je veel meer ruimte creert door het volume hier en daar naar beneden te halen..
nog iets: je haalt storende frequenties weg dmv eq

als je een vette lead hebt waar teveel laag inzit en daardoor met de bas in de knoop komt kun je dit doen:)
 
Ehmm misschien overbodige opmerking maar een goed arrangement van een nummer doet in principe ook wonderen en heb je geen compressie volume ofwat dan ook nodig.
 
Feit is wel dat superwave echt uit je speakers knalt als je ook maar een noot aanslaat..
 
arrangement is zeker waar...daar zit 'm de point...ik heb andere instrumenten die ik meer op de voorgrodn wil hebben, zoals de rhodes. Een andere faktor is dat ik veel jazzharmonien gebruik, en als je een gecompliceerde sound gebruikt en een #5#9 aanslaat, wordt het meestal een grote soep.

eq helpt ook, maar het karakter van de sound blijftnatuurlijk, en dat gaat bij P8 sterk naar rave en dance sounds...

wat ik bijvoorbeeld uitermate fraai vond is de synthpad onder 'she has no time' van Keane, of 'mercy street' van peter gabriel.
 
Origineel geplaatst door Stage73
arrangement is zeker waar...daar zit 'm de point...ik heb andere instrumenten die ik meer op de voorgrodn wil hebben, zoals de rhodes. Een andere faktor is dat ik veel jazzharmonien gebruik, en als je een gecompliceerde sound gebruikt en een #5#9 aanslaat, wordt het meestal een grote soep.
Da's nu juist de kunst van het arrangement. Je maakt er een soep van als je teveel instrumenten telkens opnieuw datzelfde akkoord laat spelen. Je moet die akkoorden dan ook uitsplitsen over de instrumenten. Net zoals je voor een koor alle akkoorden van een compositie uitsplitst naar bas/tenor/alt/sopraan. Je hoeft niet zover te gaan als voor elke noot van een akkoord een ander instrument natuurlijk.
Wat ik doe als het bij mij een soep wordt (ik maak namelijk ook dezelfde fout dikwijls :D ), is gewoon overbodige noten wissen. En daarna kan je inderdaad met eq/panning/volume het geheel nog beter 'verbreden'
Ik heb onlangs nog die P8 gebruikt, en ik moest 'm nog wat 'opvetten'! Kwam er niet goed uit. (Zo'n JMJ-achtige string was dat) Ik gebruikte deze klank wel voor maar 1 melodielijn, dus niet als akkoord. Er was al een soort van e-piano opgenomen met de volle akkoorden ingespeeld, dus dan hoeft dat niet echt meer.
 
is een goede suggestie, het helpt ontzettend om de omkering drastisch anders te hebben als de voorgrondsound, en wat toontjes weg te laten (sus2, sus4 bijvoorbeeld) uit de achtergrondsound. Ben toch van mening dat je moet kunnen 'spelen' met de sound opzich. vaak zit er ook ontzettend veel reverb of vervelende delays op.

misschien moet ik ook wat wennen aan polysynth sounds, tot dusverre gebruikte ik alleen monosynthsounds als lead en solo instrument, of voor een 'backgroundlijntje'. Maar ik kan me van vroeger tijden de JV1080 sound 'warmth' herinneren, daamee kon ik goed uit de voeten.
 
Origineel geplaatst door Stage73
arrangement is zeker waar...daar zit 'm de point...ik heb andere instrumenten die ik meer op de voorgrodn wil hebben, zoals de rhodes. Een andere faktor is dat ik veel jazzharmonien gebruik, en als je een gecompliceerde sound gebruikt en een #5#9 aanslaat, wordt het meestal een grote soep.

eq helpt ook, maar het karakter van de sound blijftnatuurlijk, en dat gaat bij P8 sterk naar rave en dance sounds...

wat ik bijvoorbeeld uitermate fraai vond is de synthpad onder 'she has no time' van Keane, of 'mercy street' van peter gabriel.

Ik gebruik gemiddeld ook veel jazzkoorden in mijn muziek met elec piano of piano.
Probleem is inderdaad dat als je een begeleidende synth string partij etc doet dat je al snel een brei krijgt.
Kunst in arangeren is dan ook door bepaalde noten weg te laten en die door de synth te laten aanvullen of anders om.
Arrangeren is ook de kunst om ervoor te zorgen dat noten/instrumenten/patches niet elkaar in de weg zitten in het zefde frequentie gebied. En meer trucs zoals 2 maal een terts gebruiken in een akoord is uit den boze.
Met dat betreft is klasieke muziek op dat gebied in het algemeen onovertrefbaar, dat moest ook wel want men had geen kunstmiddelen als compresie en eq.
Maar arrangeren Is een heel moeilijke materie en is echt een vak appart.
 
Origineel geplaatst door Exzit

Met dat betreft is klasieke muziek op dat gebied in het algemeen onovertrefbaar, dat moest ook wel want men had geen kunstmiddelen als compresie en eq.
Maar arrangeren Is een heel moeilijke materie en is echt een vak appart.

maar wel akoestiek ;)
 
he verdorie ik wil gewoon lui strijkertjes eronder net als in een 'piano + strings' patch :r
alles automaties.

ben het helemaal eens met de 'compressie/volume/whatever' opmerking...eerst moet het nummer 'staan', dan de toeters en bellen erop. Dank voor de terts tip: nog meer trucs? Zoals gezegd, ontbreekt me de ervaring daar ik tot dusverre altijd strijkers gemeden heb..ze waren niet nodig, en ik vind het in 90% van de songs muurvuller.
 
Origineel geplaatst door Stage73
he verdorie ik wil gewoon lui strijkertjes eronder net als in een 'piano + strings' patch :r
alles automaties.

ben het helemaal eens met de 'compressie/volume/whatever' opmerking...eerst moet het nummer 'staan', dan de toeters en bellen erop. Dank voor de terts tip: nog meer trucs? Zoals gezegd, ontbreekt me de ervaring daar ik tot dusverre altijd strijkers gemeden heb..ze waren niet nodig, en ik vind het in 90% van de songs muurvuller.

Ik bedenk net dat het vermijden van 2 tersten in een akoord eigenlijk alleen vermeden wordt omdat 2 maal een terts in een akoord lelijk klinkt. (Wordt te dominant in de samenklank) Is me ook ooit geleerd.
Heeft misschien wat minder met de materie te maken alhoewel als iets te dominant klinkt kan dat misschien weer storend in het totaal beeld zijn.)
 
Origineel geplaatst door Stage73
iMaar ik kan me van vroeger tijden de JV1080 sound 'warmth' herinneren, daamee kon ik goed uit de voeten.

Je mist 'm echt he :) Tegen de prijs die ik jou er toen voor heb betaald mag je 'm zo terugkopen hoor! Alles zit er nog bij, zelfs de sticker met je naam en adres hehe
 
Origineel geplaatst door Stage73
he verdorie ik wil gewoon lui strijkertjes eronder net als in een 'piano + strings' patch :r
alles automaties.

aha, maar dat is extreem moeilijk! Dat is zoals de manier waarop Vangelis dingen opneemt, tot 6 instrumenten tegelijkertijd laten spelen met maar twee handen (en nog wat expressiemogelijkheden met voeten).
Dat ga je inderdaad nooit kunnen doen met de voorgekauwde presets uit die softsynths. Elk van die klanken die je samen gaat spelen moet dan nauwgezet op de andere afgestemd worden. Zowel qua eq en volume als adsr van de tva (dat laatste is van zeer groot belang)

Enne... de JV is voor mij ook nog steeds :luv:
 
haha dat zou wel geniaal zijn :) JV1080 gekocht, verkocht. JV1010 gekocht, verkocht, en dan weer een JV kopen? :)

maareh...voorbeeldje. Dit zijn twee akkoordjes die ik mooi vind en vaak speel: Am7sus4 en E#5#9

gdgd.jpg


hoe zou je dit onderverdelen in rhodes en uitstrijkje eronder?
 
bedankt trouwens voor alle reacties! gaat totaal andere kant op als gedacht (misschien moderatoren vragen threadtitel te veranderen)
 
Origineel geplaatst door Stage73
haha dat zou wel geniaal zijn :) JV1080 gekocht, verkocht. JV1010 gekocht, verkocht, en dan weer een JV kopen? :)


Ik herinner me een post van een forumlid, waarin stond dat hij 30 keer (!) de Korg Prophecy heeft gehad. Dus waarom niet joh? :D
 
Origineel geplaatst door Stage73
bedankt trouwens voor alle reacties! gaat totaal andere kant op als gedacht (misschien moderatoren vragen threadtitel te veranderen)
Bericht door een moderator:
Titel beter zo? En ik heb 'm meteen ook maar even verplaatst. :)
 
heb even een trackje bijgevoegd van m'n experimenten, het lied gaat "get to the moon first' heten. Op de een of andere manier knalt de CP70 er echt uit in de mp3 haha :halleluja in elk geval, laat je niet teveel afleiden door mijn gesolo (ben melodietjes aan het zoeken) . Zo vind ik de strings (shineon) niet zo slecht, ik heb ze omhoog getrokken, ligging boven de CP akkoorden, dat doe ik meestal andersom.
 

Attachments

  • get_to_the_moon_first.mp3
    1.019,7 KB · Bekeken: 63
Back
Top