Wat weet u over panning....

We hebben het hier niet over een panpot = potentiometer om te pannen, maar over panning in de brede zin van het woord. Het lijkt me handig voor de mensen die aan deze thread deelnemen om ook alle meningen lezen.

en besides........what's the use?

De één houdt van simpel, de ander van ingewikkeld. Future Sound of London gebruikte de eerder genoemde RSS-10 graag in hun mixen.
 
Origineel geplaatst door RoZo
Ja het loopt i.d.d. een beetje uit de hand zo......

Als mensen boven en onder menen te kunnen maken met panpot? Lijkt mij eerder quadrafonie, en zal je waarchijnlijk een speaker boven je en één onder je moeten plaatsen. Dan kan het natuurlijk.
Mijn idee is dat wanneer je een hoofdtelefoon benut als monitor, dit met panpot simpelweg onmogelijk is...

en besides........what's the use?
Kijk ook eens in deze thread :)

Ik vind het gewoon fascinerend hoe ons oor met maar 2 meetpunten een 3d beeld weet te creeren. Normaal heb je daar namelijk 3 meetpunten voor nodig.

En voor mij zijn dit soort "effecten" (laat ik het dan zo maar uit drukken) uitermate bruikbaar en interessant! :)
 
Tjah, als mensen hier beweren dat panning niets meer is dan een soundje link of recht neer te zetten vind ik dit een beetje bekropt, iets link zetten hoeft niet te betekennen dat het ook links eindigt, ..... e visa versa...
 
Origineel geplaatst door Galo
Tjah, als mensen hier beweren dat panning niets meer is dan een soundje link of recht neer te zetten vind ik dit een beetje bekropt
Dat is het ook. In de meest droge zin van het woord betekent het niets meer en niets minder dan de onderlinge verhouding van volumes te regelen tussen 2 geluidsbronnen die van elkaar af staan met idealiter de luisteraar in het midden.

Het feit dat je je oren voor de gek kunt houden; daar heb je meer dan alleen panning voor nodig. Je kunt de richting van een geluid raden door dat je ene oor de golf net iets later opvangt als de andere. Net zoals met ogen is het lastig diepte zien als je 1 oog dicht hebt; het verschil is wat telt. De panning-knop op je mixer vertraagt geluid niet maar regelt alleen volume.

Dit heet dan ook geen panning meer maar psychoakoestiek. Als je daar nou je thread mee begonnen was had je een stukken betere discussie gehad :).
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Dat is het ook. In de meest droge zin van het woord betekent het niets meer en niets minder dan de onderlinge verhouding van volumes te regelen tussen 2 geluidsbronnen die van elkaar af staan met idealiter de luisteraar in het midden.

Het feit dat je je oren voor de gek kunt houden; daar heb je meer dan alleen panning voor nodig. Je kunt de richting van een geluid raden door dat je ene oor de golf net iets later opvangt als de andere. Net zoals met ogen is het lastig diepte zien als je 1 oog dicht hebt; het verschil is wat telt. De panning-knop op je mixer vertraagt geluid niet maar regelt alleen volume.

Dit heet dan ook geen panning meer maar psychoakoestiek. Als je daar nou je thread mee begonnen was had je een stukken betere discussie gehad :).
De term panning mag toch wel iets breder gebruikt worden dan alleen de pan knop op de mixer?
 
Volgens mij moet Galo wat minder roken of paddo's eten want qua duidelijkheid blinkt hij IMHO niet uit.
 
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
De term panning mag toch wel iets breder gebruikt worden dan alleen de pan knop op de mixer?

Hoe breed wil je 'm gebruiken? :) Het surround-verhaal van wat eerder is prima hoor, daar niet van, maar surround panning regelt tussen meer dan 2 geluidsbronnen de onderlinge verhouding.

Van de startpost:
Er is een verschil tussen local en global panning immho, global voor mij is op mijn tracks, local is voor mij op de filters die de instruments onderstuenen of wel geheel naar de malemoere te helpen, als het goed klinkt, dan klinkt het goed toch...
Er hoeft nog niet eens een IMHO tussen - het zijn verschillende soorten panning tenzij ze hetzelfde effect hebben (e.g. 1 oscillator op de synth naar links pannen en het kanaal zelf gecentreerd laten staan is niet verschillend van 1 oscillator op de synth in het midden zetten en dan vervolgens op het mengpaneel naar links pannen).

Panning kan naar mijn mening ook meewerken aan het verbreden van je gehoorsveld, eftewel een bolletje waar je midden in zit, ik kan mijn geluiden naar links, rechts
Tot zover goed.
boven, onder
Wij als mensen zijn niet zo goed in het uitvinden van boven of onder omdat onze oren in een horizontaal vlak horen. Om dezelfde reden kan een subwoofer gewoon op de vloer blijven staan. Boven en onder moet je op andere manieren faken.

dich, ver
Dit suggereer je eerder met reverb of fase-trucjes. Het volume van het geluid alleen zegt niet genoeg over de afstand; wat er van overblijft na een afstand (en wat er aan obstakels tussen staat) maakt meer uit.
plaatsen panning zorgt ervoor dat ietrs naar links of recht kan worden gedrukt en met compressie denk ik dan gelijk naar achter en voren maar da's of topic, toch ..
Maar compressie is weer heel andere koek, omdat deze in de eerste plaats invloed heeft op het volumeniveau en de golfvorm, niet op links of rechts.

Ik vind 't zeker interessante materie maar ik heb het idee dat ik de terminologie van de topicstarter niet correct begrijp of dat hij zelf bestaande terminologie door elkaar haalt.
 
Als ik even ambtenaarderig samenvat ervaar je de locatie van een geluidsbron door

een geluid komt van rechts als:

1) je rechteroor een groter volume waarneemt
2) de geluidsgolf later aankomt aan op je linkeroor dan op je rechteroor, en er dus een miniem faseverschilletje is

en misschien (wazig theorietje)
3) je rechteroor een miniem 'helderdere' sound hoort dan het linker dat niet direkt aangestraald wordt. hoge tonen zijn immers richtingsafhankelijl.

rekensommetje

geluidssnelheid 320m/s, hoofdgrootte van oor tot oor 20cm, geluid staat 3m rechts en 5m voor je (jazzclub met trombone rechts op het podium :D) verschil in afgelegde weg 0.1028m (10cm), de tijd daarvoor benodigd is 0.32ms. 1 golf met een toonhoogte van 440Hz duurt 2.3ms.......

dan hebben we 't wel over de allerminiemste faseverandering, ongeveer 1/10 van de golflengte!!

vragen:
1) is effect 1 niet 1000x belangrijker voor de hersens dan effect 2
2) gaat effect 2 niet compleet tenonder aan reverb? de trombonesound is namelijk in elke praktische opnamesituatie al 10x tegen de muur, bierglas of wat dan ook gereflecteerd: er komt dus een "brij" van faseverschoven data bij je oor aan
3) wat doe je nu precies? ik vermoed, je neemt een gefilterde sound links, en de iets heftiger gefilterde rechts, zodat rechts iets later komt door de hogere faseverschuiving van het filter. maar: komt niet het panning effect weer via volume omdat je rechts meer van het signaal en dus volume wegneemt?


ik kan me voorstellen dat dit academisch werkt bij 'zuivere' golfvormen. maar in de praktijk toch de volumepanning eraan te pas moet komen.
 
Laatst gewijzigd:
Wij als mensen zijn niet zo goed in het uitvinden van boven of onder omdat onze oren in een horizontaal vlak horen. Om dezelfde reden kan een subwoofer gewoon op de vloer blijven staan. Boven en onder moet je op andere manieren faken.

Okay, ander voorbeeld dan, waarom kunnen wij mensen dan wel een 3d plaatje op een 2d scherm plaatsen, niet voor nix flatscreen, je berekent het gewoon toch, dat kan met audio net zo, maar als je dolby hebt en het is er op gemaakt hoor je het gewoon 10 keer beter als met 2 monitoren (het omhoog en omlaag dan), wij nemen ook waar dat een geluid dat links in het oor verder weg (achteruit) gaat (fade out), de verder ik hem weg zet de verder hij weg klinkt, de zwaarder ik hem laat klinken de meer hij zakt de scherper ik hem laat klinken de meer het stijgt, door dat ook nog eens te fase door het midden van links naar rechts en daar een compressie op te douwen creeer ik een effect dat lijkt te stuiteren, en dus doe ik daty ook dan, poing pong pong, you can find me on the dancefloor with my left ear on the speaker ;)

Origineel geplaatst door fuse
Volgens mij moet Galo wat minder roken of paddo's eten want qua duidelijkheid blinkt hij IMHO niet uit.

Tjah heb ik wel eens meer last van, maaruih 8D you have a point...

Dat is het ook. In de meest droge zin van het woord betekent het niets meer en niets minder dan de onderlinge verhouding van volumes te regelen tussen 2 geluidsbronnen die van elkaar af staan met idealiter de luisteraar in het midden.

Het feit dat je je oren voor de gek kunt houden; daar heb je meer dan alleen panning voor nodig. Je kunt de richting van een geluid raden door dat je ene oor de golf net iets later opvangt als de andere. Net zoals met ogen is het lastig diepte zien als je 1 oog dicht hebt; het verschil is wat telt. De panning-knop op je mixer vertraagt geluid niet maar regelt alleen volume.

Dit heet dan ook geen panning meer maar psychoakoestiek. Als je daar nou je thread mee begonnen was had je een stukken betere discussie gehad

Je voor de gek kunnen houden, kijk mijn redenaties zijn als volgt

Geluid is er niet, geluid wordt waargenomen door een vliesje dat op een bepaalde frequentie trilt en daar een geluid uit produceert, jij hoort geluid maar zoals jij het hoort is het er niet, dus defineer panning dan eens, het pannen van mono haalt idd nix uit nee, stereo is de issue, maar mijn mono kanaal kan wel van links naar rechts vliegen als het moet hoor, dus dat je mij niet snapt kan aan mij liggen maar misschien ook een beetje aan het feit dat hier een hele brede discussie over gevoerd kan worden laat staan dat er al gehele boeken over beschreven zijn, als je dan aankomt met links + recht = midden verbaas je me een beetje omdat ik denk dat mensen hier redelijk veel weten over audio en geluid, en panning is meer dan dat imho :halleluja talk to me buddy!

Origineel geplaatst door Mostatic
Word weer een discussie om een discusse. Daar heb ik helemaal geen zin in.
Mensen zijn zo fucking eigenwijs tegenwoordig nemen niets meer aan, luisteren niet eens meer.

Doe wat je er mee wilt en vooral van voren naar achteren en van links naar rechts.
Veel plezier ermee.

Beetje para misschien maar ik luister ;)
 
Laatst gewijzigd:
Re: Re: Wat weet u over panning....

Re: Re: Wat weet u over panning....

Origineel geplaatst door elektrovolt
ik ben spontaan arbeidsongeschikt geraakt door deze zin

Whehehe, :doei:
 
Re: Re: Re: Wat weet u over panning....

Re: Re: Re: Wat weet u over panning....

Origineel geplaatst door klausito
Volgens mij kun je dat niet verwerken, is een blijvend trauma.....:D

Deze is anders ook erg vaag:


Vooral dat bolletje waar je middeninzit... of bedoelt ie het bolletje dat binnen in je zit :confused:

Nah dat dan weer niet, weet niet wat je probeert te doen maar het staat je goed,...
 
Origineel geplaatst door 6 trak
of het is na het nuttigen geknapt...

Well that must be it..... :doei: [Galo] Playing - Skazi : Survive the trip :duivels: 1200 mics - the six revolution = next
 
Origineel geplaatst door Stage73
Als ik even ambtenaarderig samenvat ervaar je de locatie van een geluidsbron door

een geluid komt van rechts als:

1) je rechteroor een groter volume waarneemt
2) de geluidsgolf later aankomt aan op je linkeroor dan op je rechteroor, en er dus een miniem faseverschilletje is

en misschien (wazig theorietje)
3) je rechteroor een miniem 'helderdere' sound hoort dan het linker dat niet direkt aangestraald wordt. hoge tonen zijn immers richtingsafhankelijl.

rekensommetje

geluidssnelheid 320m/s, hoofdgrootte van oor tot oor 20cm, geluid staat 3m rechts en 5m voor je (jazzclub met trombone rechts op het podium :D) verschil in afgelegde weg 0.1028m (10cm), de tijd daarvoor benodigd is 0.32ms. 1 golf met een toonhoogte van 440Hz duurt 2.3ms.......

dan hebben we 't wel over de allerminiemste faseverandering, ongeveer 1/10 van de golflengte!!

(1), (2) en (3) kloppen allemaal. Het effect van je hoofd dat in de weg zit voor het oor aan de andere
kant is frequentie-afhankelijk. Hoge tonen hebben een groter niveauverschil dan lage tonen.
Grofweg kun je zeggen dat je hoofd akoestisch alleen in de weg zit voor golflengten die kleiner
zijn dan je hoofd. Bij ca 1500 Hz begint de akoestische schaduw een rol te spelen. Laag frequent
kun je dus geen niveauverschillen waarnemen wanneer je geluid afspeelt over luidsprekers!

Verder zijn tijdsverschillen hele belangrijke eigenschappen voor geluidslocalisatie in het horizontale vlak.,
Daar is massa's onderzoek naar gedaan. Het mooie nu van amplitude panning is dat die panning
weer tijdsverschillen oplevert tussen je horen als je in de sweet spot zit, afhankelijk van de panning die je instelt.
Daarom kun je toch laag frequente geluiden localiseren; dus niet mbv niveau maar wel met tijdsverschillen.
Dit is al ongeveer honderd jaar geleden uitgevonden. Lord Rayleigh heeft daar de 'duplex theorie'
voor bedacht. Laag frequent gebruiken mensen tijdsverschillen, en hoogfrequent juist niveau verschillen
voor geluidslocalisatie.

Verder is een tijdsverschil van 0.32 ms weldegelijk waarneembaar. Mensen zijn in staat tijdsverschillen
tot ca 0.10 ms waar te nemen (dat is wel frequentie afhankelijk; het beste gaat dat bij ca. 900 Hz).
 
Origineel geplaatst door Mostatic
Vind ik toch knap, een geluid wat bewerkt is middels EQ en dat van achter komt..........

Ik zei ook zoiets. Ik heb nergens beweerd dat ik weet hoe dat precies werkte was toch ook nog iets met phasing erbij of zo. Ooit iets over gelezen al weer vergeten. Ergens de klok horen ..

Maar ik ben het met je eens normale panning gaat over link midden rechts.
De rest is inderdaad andere koek. Dat is gewoon surround.
 
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Kijk ook eens in deze thread :)

Ik vind het gewoon fascinerend hoe ons oor met maar 2 meetpunten een 3d beeld weet te creeren. Normaal heb je daar namelijk 3 meetpunten voor nodig.

I know. Dat heeft met de snelheid van geluid te maken hoe 1 signaal het L oor bereikt en hoeveel later dat zelfde signaal op R oor kwam ( of eerder) Havo5 biologie.

En voor mij zijn dit soort "effecten" (laat ik het dan zo maar uit drukken) uitermate bruikbaar en interessant! :)
 
DJB bedankt!


dat mp3tje van de link hieronder is werkelijk geniaal....ik neem alles terug, dat ik van de SOS site heb gequoted :)
 
Oooooh wat grappig Galo :P
Sander hiero, ik vroeg simpelweg of je wel is phase-panning gebruikte :) leuk threadje maak je hier aan ter aanleiding van die vraag. Kben nog steeds bezig met mn Artikel over geluidslokalisatie. bijna afgestuurd Bachelor Sound Design op de HKU in hilversum.

Met een backbone bedoelt Galo volgens mij, een aux channel met daarop een phaser/reverb/sidechain compressie. maar kkan et mis hebben.
local panning is denk ik de pan knop op een multifilter (meerdere filtertjes die je afzonderlijk kan pannen, dus geluiden uitelkaar rekt. stereo spread shit werkt zo). global dus de pan knop van een channel strip (kanaaltje op je mixer).

panning simpelweg de panpot op je mixer = power-panning = luidheidsverschil tussen links en rechts (of surround over meerdere kanalen).

daarnaast phase panning = fase verschuiving door 1 kanaal later te laten beginnen in milliseconde. (werkt tot ongeveer 30 ms). overigens reageren je hersenen hier het sterkts op.

voor en achter = diepte creeer je door volume in verhouding met reflecties (Early reflections, zit op je galmbakken/plugins).

Boven en onder = moeilijk, frequencie gerelateerd en ook reflecties.... denk ik.

En die 3d shit krijg je fase verschuiving en filters. zoals o.a. je buitenste oorschelp eigenlijk een filter is, en van iedere geluidsrichting heeft de filter (je oorschelp) een andere vorm en dat weten je hersenen. dus die 3d plugins maken daar gebruik van.

khoop dat et nu een stukkie duidelijker is.

greetz,

Sander aka Appelflap aka Zoutman
 
Back
Top