Als ik even ambtenaarderig samenvat ervaar je de locatie van een geluidsbron door
een geluid komt van rechts als:
1) je rechteroor een groter volume waarneemt
2) de geluidsgolf later aankomt aan op je linkeroor dan op je rechteroor, en er dus een miniem faseverschilletje is
en misschien (wazig theorietje)
3) je rechteroor een miniem 'helderdere' sound hoort dan het linker dat niet direkt aangestraald wordt. hoge tonen zijn immers richtingsafhankelijl.
rekensommetje
geluidssnelheid 320m/s, hoofdgrootte van oor tot oor 20cm, geluid staat 3m rechts en 5m voor je (jazzclub met trombone rechts op het podium
) verschil in afgelegde weg 0.1028m (10cm), de tijd daarvoor benodigd is 0.32ms. 1 golf met een toonhoogte van 440Hz duurt 2.3ms.......
dan hebben we 't wel over de allerminiemste faseverandering, ongeveer 1/10 van de golflengte!!
vragen:
1) is effect 1 niet 1000x belangrijker voor de hersens dan effect 2
2) gaat effect 2 niet compleet tenonder aan reverb? de trombonesound is namelijk in elke praktische opnamesituatie al 10x tegen de muur, bierglas of wat dan ook gereflecteerd: er komt dus een "brij" van faseverschoven data bij je oor aan
3) wat doe je nu precies? ik vermoed, je neemt een gefilterde sound links, en de iets heftiger gefilterde rechts, zodat rechts iets later komt door de hogere faseverschuiving van het filter. maar: komt niet het panning effect weer via volume omdat je rechts meer van het signaal en dus volume wegneemt?
ik kan me voorstellen dat dit academisch werkt bij 'zuivere' golfvormen. maar in de praktijk toch de volumepanning eraan te pas moet komen.