Home studio in aanbouw

Origineel geplaatst door Syntax Terror
..............Ik heb er dus voor gekozen om het frame "zwevend" te maken, door gebruik te maken van rubber strips op de grond, en 2 mm van het schuine dak af te blijven. Voor een foto en schematische tekening zie deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=62279

De muur staat dus los, om te voorkomen dat ie omvalt monteer ik dwarsbalkjes,met rubber aan de binnenkant (zie thread voor plaatje, want uitleggen is lastiger)
........

Ik weet het niet zeker hoor, maar ookal doe je er rubber tussen, als je het vervolgens weer aan de andere rachels schroeft of spijkert..... dan heeft het hele effect nog weinig zin denk ik. Als je zo wilt isoleren, moet het helemaal los staan van de buitenwand, dus niet alleen bij de vloer en plafond, maar juist ook van de buitenwand. Ik denk dat je het beste een los frame kunt maken, en dat tussen je vloer en dak in kun klemmen met verende materialen. Normaal gesproken zou je een hele losse constructie in een ruimte maken (doos in doos) maar dat werkt niet met maar 1 wand :P
 
Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Nu daarom heb ik dus gekozen voor de Non-environment room volgens Tom Hidley.

Das eigenlijk precies andersom van LEDE : voorste deel en vloer reflectief, de rest dood.

Dus waarom is dat dan fout? :D

nee nee is helemaal niet fout , het kan op allerlei manieren, ik dacht ff dat je HELEMAAL dood bedoelde, beide zijn mits goed uitgevoerd en DE manier om te werken, je hebt ook nog een japanner die een bepaald concept heeft kan ff niet op de naam komen maar dat steekt ook erg goed inelkaar...de 1 heeft een heel gecontroleerd geluid, de ander is levendig maar met dezelfde nagalmtijd, . de 1 werkt prettiger in de ene ruimte dan de ander...
 
hey Dr.Drips probeer trouwens wat dingen te vinden van philip newell, die legt precies uit wat wel zin heeft en wat niet qua isolatie en dempen...kan eventueel wel wat paginas voor je scannen en uploaden
 
Origineel geplaatst door Capstan cappy
nee nee is helemaal niet fout , het kan op allerlei manieren, ik dacht ff dat je HELEMAAL dood bedoelde, beide zijn mits goed uitgevoerd en DE manier om te werken, je hebt ook nog een japanner die een bepaald concept heeft kan ff niet op de naam komen maar dat steekt ook erg goed inelkaar...de 1 heeft een heel gecontroleerd geluid, de ander is levendig maar met dezelfde nagalmtijd, . de 1 werkt prettiger in de ene ruimte dan de ander...
Toyoshima bedoel je zeker? Jij hebt blijkbaar ook het boek van Philip Newell :)

Ik moet zeggen dat ik het elke cent waard vond, ik kan het iedereen aanbevelen die wat meer diepgaande info zoekt over akoustics.

de 1 heeft een heel gecontroleerd geluid, de ander is levendig maar met dezelfde nagalmtijd, . de 1 werkt prettiger in de ene ruimte dan de ander...
Dat bedoelde ik trouwens met smaak :)

Het schijnt wel dat je wel moet wennen aan een LEDE ruimte, en dat ze allemaal anders klinken dit tegenover de non-environmental room die overal hetzelfde klinkt.
Maar ik heb nooit een LEDE ruimte gehoord dus kan er niet over oordelen :)
 
juist die bedoelde ik!! japanese acoustic warrior!! , aha ja idd, dan praat je over smaak, (voorkeur)
als ik me studio ingericht en klaar heb dat wil zeggen al het spul aangesloten is kom je voor mijn part maar langs dan kun je horen hoe LEDE luisterd, me regie is 6 bij 8 meter en 2,5 hoog met monitorwand , antiparalelle wanden , zwevende vloeren de hele rattaplan dus LEDE in vol ornaat,
als je het interessant vind tenminste, heb btw net me DBX 150 ruisonderdrukking binnen voor 24 sporen, WOOOOT!! -120db lewl
 
Origineel geplaatst door elektrovolt
mmm... klopt het dat ik voor elk artikel moet inloggen ? jammer, ik kan het dus niet bekijken.:erm:

Eh nee, je kunt alleen de meest recente issues niet zonder eSubscription inzien. Als er geen eSub achter staat dan moet je'm zo kunnen openen.
 
Origineel geplaatst door Phony
Ik weet het niet zeker hoor, maar ookal doe je er rubber tussen, als je het vervolgens weer aan de andere rachels schroeft of spijkert..... dan heeft het hele effect nog weinig zin denk ik. Als je zo wilt isoleren, moet het helemaal los staan van de buitenwand, dus niet alleen bij de vloer en plafond, maar juist ook van de buitenwand. Ik denk dat je het beste een los frame kunt maken, en dat tussen je vloer en dak in kun klemmen met verende materialen. Normaal gesproken zou je een hele losse constructie in een ruimte maken (doos in doos) maar dat werkt niet met maar 1 wand :P

Ik schroef of spijker het niet vast! Aan beide kanten van de muur komen 2 latjes, aan de binnenkant (dus tegen de gipsmuur aan, met een klein beetje speling) van die latjes zit rubber. de muur staat dus vrij, maar als je hem zou proberen "om te duwen" leunt hij dus tegen het rubber aan op deze latjes. Zo is het contact minimaal, plaatje:
attachment.php


Dit is een zij aanzicht, de balkjes met rubber worden niet bevestigt aan de muur.
 
ooow ok, vandaar.

ik dacht dat we het hierover hadden
attachment.php

Dat ziet er namelijk toch wat anders uit :P
 
Over de bekabeling...

Ik ben van plan om een apparte groep te maken voor de studio, dus vanuit de meter kast naar zolder. Aan deze groep komt alle studio spullen aan te hangen, ik wil hier nog een flinke UPS achter hangen, zodat alles aan blijft in geval van een stroom storing. Ook dient deze als net-filter (een APC rack UPS, 2kW)

De verlichting in de studio wil ik van een andere groep trekken, dit zou storingen moeten helpen te voorkomen. Bijvoorbeeld in het geval van halogeen lampjes met dimmer (dan wel 230V halogeen, geen 12v!)

Zie ik nog iets belangrijks over het hoofd hier?

@Dr. Drips: het is niet mijn bedoeling je thread "te kapen", als dat wel zo is laat het ff weten en dan open ik er zelf wel eentje! Maar misschien heb je er ook wat aan?? :engel:
 
Een dimmer in een studio gaat 9 van de 10 keer wel goed maar die ene keer dat het niet goed gaat ben je in de aap gelogeert.
Dan zou je kunnen kiezen voor een Variac (Dat is een regelbare transformator) ipv een dimmer die best wel aan net-vervuiling kan doen.

Een UPS en aparte groepen zijn altijd ok.

Maar wat doe je met de bekabeling van de apparatuur onderling (Mike/Line/Tape etc,...)
Heb je daar al iemand voor of ga je dat zelf doen.
 
Origineel geplaatst door Mike Philco
Een dimmer in een studio gaat 9 van de 10 keer wel goed maar die ene keer dat het niet goed gaat ben je in de aap gelogeert.
Dan zou je kunnen kiezen voor een Variac (Dat is een regelbare transformator) ipv een dimmer die best wel aan net-vervuiling kan doen.

Een UPS en aparte groepen zijn altijd ok.

Maar wat doe je met de bekabeling van de apparatuur onderling (Mike/Line/Tape etc,...)
Heb je daar al iemand voor of ga je dat zelf doen.

Thanks,

Ik doe het zelf, het is voor mij een hobby, nu ik de kans heb een eigen kamertje te bouwen wil ik het wel zo goed mogelijk doen als ik zelf kan. Er is geen budget voor een vakman..

Qua bekabeling wil ik 2 rijen dak goot gebruiken, zo'n halve plastic ding wat je bij de Gamma kan kopen als dakgoot voor je schuurtje, je kent ze wel. Één gootje voor de stroom kabels, en eentje voor de audio kabels. deze gootjes monteer ik achter mijn buro (buro is in een U vorm, helemaal rondom de kamer behalve één kant, hier zit de deur)

En zoals ik het begrijp heb je 2 type dimmers. Die speciaal voor halogeen (storing!) en degene die ook gebruikt worden voor gloeilampen, ik wil dit 2de type gebruiken. Je kan dan niet elk type halogeen gebruiken...
 
je kan beter zorgen dat je de symmetrie uit je kamer haalt ipv alles zomaar te isoleren en er wat gipsplaten voor gooien.. als dat je teveel werk is dan zou ik in plaats van gipsplaten sowieso gewoon goedkope vurenhouten latten horizontaal gebruiken en hier variabele speling tussen houden zodat 't het oppervlak breekt; de variabele ruimtes ertussen nemen variabele frequenties voor hun rekening.. daarnaast houten vloer leggen en vloerbedekking op je schuine dak en dan klinkt 't allemaal wat natuurlijker, anders heb je idd helemaal geen hoge freqs meer over zoals hier al word aangegeven..
 
Origineel geplaatst door nox
je kan beter zorgen dat je de symmetrie uit je kamer haalt ipv alles zomaar te isoleren en er wat gipsplaten voor gooien.. als dat je teveel werk is dan zou ik in plaats van gipsplaten sowieso gewoon goedkope vurenhouten latten horizontaal gebruiken en hier variabele speling tussen houden zodat 't het oppervlak breekt; de variabele ruimtes ertussen nemen variabele frequenties voor hun rekening.. daarnaast houten vloer leggen en vloerbedekking op je schuine dak en dan klinkt 't allemaal wat natuurlijker, anders heb je idd helemaal geen hoge freqs meer over zoals hier al word aangegeven..
De ruimte dempen om betere akoustiek te krijgen en isoleren om minder geluid in een naburige ruimte over tehouden zijn niet hetzelfde.

Het gips waar Dr.Drips heeft betrekking op het isoleren toch?
 
Isolatie en acoustiek lopen in deze thread ietwat door elkaar.. Als je naar volledige geluidsisolatie wil (dus totaal geen geluid naar de buren) dan is enkel het doos-in-een-doos principe afdoende. Je bouwt dan een volledige, geisoleerde 'kamer-doos' in een bestaande ruimte. Er zijn zelfs prefab dingen te koop. Echter, het is natuurlijk erg duur.. Maar zelf een doos in een doos klussen is ook niet echt simpel..
 
Back
Top