Origineel geplaatst door etaoin
Ik denk dat je je definities een beetje door elkaar haalt. Het is eerder een wavetable; een tabelletje waar de golfvorm in staat (itt tot de golf realtime berekenen). Een sample is iets dat je maakt van een andere bron en dat is hier niet het geval. De sinus komt niet uit een ander apparaat maar ze hebben die waarden gewoon vooraf berekend en in ROM gepropt.
Ik denk niet dat ik dingen door elkaar haal. Een sample is een wavetable.
Je kunt twisten over of je een digitaal of handmatig gegenereerde wavetable ook sample zou moeten noemen, maar de algemeen geaccepteerde benaming binnen de audiowereld voor een wavetable is toch wel het woord 'sample'.
De boventonen komen door gebrek aan precisie van de D/A converter (14-bit in de originele DX7) plus dat op lage frequenties het filter ze er niet meer uitfiltert. Dit had je exact zo gehoord als de golf wel realtime werd berekend.
Fout.
Wel een leuk gevonden theorie trouwens.
- Geen van de oudere Yamaha synths heeft filters aan boord.
- De synths met 16bit DAC hebben precies het zelfde verschijnsel.
- De boventonen vervormen en echo-en gezellig mee, wat aangeeft dat ze gegenereerd worden voordat ze naar analoog geconverteerd worden.
De boventonen zitten er overal in, maar gewoonlijk hoor je ze niet, omdat ze te zacht en te hoog zijn.
Als je een operator op een hele lage frequentie afspeelt dan komt het wel in het bereik.
Wat er gebeurt is dat er slechts 1 "wavetable" is voor het hele frequentiebereik van de synth.
De makers hebben een optimale frequentie moeten kiezen voor de wavetable. Als ze de golfvorm met een hogere precisie hadden opgeslagen, dan zou er meer geheugen nodig zijn.
Ik kan je laten zien hoe de pure golfvorm er uit ziet, en dan zal snel duidelijk worden wat het probleem is.
Dit is een puur digitaal artifact.
De DAC staat hier helemaal los van.