Casio ht-6000 een monstersynth????

Re: Re: HT?, CZ?

Re: Re: HT?, CZ?

Origineel geplaatst door reddread
Origineel geplaatst door NyaH
HT-3000 heeft de oscilator groep van de CZ-1000
HT-6000 heeft de oscilator groep van de CZ-5000

weet je dat wel zeker?

vlgs mij hebben deze keyboards niks met phasedistortion te maken

Inderdaad, want ook:

rest, de Casio synthesizers werken met een systeem dat enigsins lijkt op de FM synthese van Yamaha. Ze noemen het phase-distortion synthesis. Net als FM, is het VOLLEDIG digitaal.

Gaat dan niet helemaal op. De ht6000 heeft (kennelijk) DCO's.
 
Origineel geplaatst door falafelbiels
Misschien zou je gewoon eens naar het ding moeten gaan luisteren in plaats van je te laten informeren over specificaties. Als tie leuk klinkt en redelijk te hanteren is koop je hem toch gewoon? Het advies om het ding niet te kopen dat je hier krijgt heeft natuurlijk evenveel waarde als de verkooppraatjes (en als mijn gezwam overigens). En is het al dan niet analoog zijn doorslaggevend? Ook niet het beste argument...

Koop dat ding nou gewoon. Dan kennen we gelijk iemand die het ding ooit gehad heeft (maar snel weer doorverkocht) en vragen we jou voortaan hoe het nou zit met dat ding. Als tie echt lekker goedkoop is...

Hier sta ik volledig achter. En wie weet wat het ding over tien jaar kost.

Ik bedoel, had ooit iemand kunnen vermoeden dat die belachelijke Casio speelgoed samplertjes voor peuters en kleuters gemaakt en je toen voor 50 gulden nieuw bij Intertoys kocht, nu gebruikt als vintage sampler voor 60 tot wel 100 euro van de hand gaan omdat één of andere RMB/HipHop stotteraar met spastische bewegingen hem ooit eens in een videoclip heeft gebruikt? Nope, maar het is wel een feit. Iedereen haald de zandbak en de speelzolder overhoop om dit "goud" te delven.

Als een beroemde gast ooit eens een My First Sony casetterecorder als master recorder voor zijn cd productie gaat gebruiken dan krijg je hetzelfde terwijl men nu om deze gekke "dat zal nooit gebeuren" stelling lacht.
 
Origineel geplaatst door NyaH


Ik bedoel, had ooit iemand kunnen vermoeden dat die belachelijke Casio speelgoed samplertjes voor peuters en kleuters gemaakt en je toen voor 50 gulden nieuw bij Intertoys kocht, nu gebruikt als vintage sampler voor 60 tot wel 100 euro van de hand gaan omdat één of andere RMB/HipHop stotteraar met spastische bewegingen hem ooit eens in een videoclip heeft gebruikt? Nope, maar het is wel een feit. Iedereen haald de zandbak en de speelzolder overhoop om dit "goud" te delven.

 
ho

ho

was mijn tekst vergeten..
die belachelijke samplertjes waren nieuw 200 gulden.100% zeker,mischien zijn ze later afgeprijst maar casio heeft er nooit speelgoed mee bedoeld..:okdan:
 
en dat was toen veeel geld voor mij..

en dat was toen veeel geld voor mij..

en die ht synths zijn best ok hoor,een beetje iel,en slappe filters maar niet mis mee voor een leuk prijsje...:mega:
 
Re: Re: Re: HT?, CZ?

Re: Re: Re: HT?, CZ?

Origineel geplaatst door mc_kwok
Inderdaad, want ook:



Gaat dan niet helemaal op. De ht6000 heeft (kennelijk) DCO's.

Casio heeft wat synthese betreft nooit anders dan phase distortion gemaakt, hun keyboards waren PCM samples.

De CZ serie was het antwoord op de DX serie van yamaha en ondanks daar ook analoog klinkende klanken in zitten is algemeen aanvaard dat het volledig digitaal is, wat het dus ook is. Phase distortion is gewoon een afgietsel, nabouw van FM en daarmee digitaal, volledig digitaal, alles. Alleen door octrooirechten van Yamaha mochten ze het niet FM noemen, dus bedenk je wat anders. En de korg FM's uit die tijd dan?, eu, ik heb verschillende Korgen en Yamaha's voor reparatie/onderhoud open gehad,....je voeld het al aankomen denk ik.

Van die DCO's en VCO's moet je je niets aantrekken, dat is gewoon de tekst die de fabriekant kiest om het instrument in hun visie begrijpbaar voor de gebruiker te maken. Ze doen dat toch ook met softsynths plugin's? Daar spreken ze ook met analoge termen als het origineel ook analoog was, puur om je de analoge feel te geven. Maar ook dat is zo digitaal als het maar kan. De teksten op het instrument kan je nooit maatlat gebruiken.

Maar goed, dit soort discussies zijn hier al genoeg, als hij voor jou analoog is, dan is hij voor jou analoog en als dat in je muziek past en jij daar gelukkig mee bent, dan is het doel bereikt. Daar gaat het om, de rest zijn cijfers en getallen die de beluisteraar van jou muziek volkomen een worst zal wezen, die luisterd alleen maar naar de klanken en het samenspel daarvan, bevalt hem of haar dat, dan zal het als mooi worden ervaren.

Muziek is net al fotografie wat ik jarenlang als beroeps heb gedaan: een illusie.
 
Re: ho

Re: ho

Origineel geplaatst door RednoiZ
was mijn tekst vergeten..
die belachelijke samplertjes waren nieuw 200 gulden.100% zeker,mischien zijn ze later afgeprijst maar casio heeft er nooit speelgoed mee bedoeld..:okdan:

Waarom ging Casio dan bewust de speelgoedwinkel in?, wat uiteindelijk heeft geleid tot een afgang van de goede naam die met de CZ en VL hadden opgebouwd? Het antwoord kan ik je zo wel geven, omdat daar toen de markt lag. Wie dat peuter sampletje voor 200 gulden heeft gekocht heeft zich laten belazeren, dat hebben die dingen nooit gekost en zeker niet in een speelgoedwinkel in de 90-tiger jaren.
 
ik heb het over 1986..

ik heb het over 1986..

ja ja..en er werden songbooks een tape met geluiden,etc bij geleverd..casio is meer een keyboardmerk met ook hele goede keyboards,meer voor hobbyisten en zo maar zeker geen speelgoed..mischien hebben ze ook wel speelgoed gemaakt maar ik heb nog nooit iets van casio in een speelgoedwinkel gezien..
:W
maar in de jaren 90 kwam ik daar zeker niet..hihi..vette sampler hoor die sk-1,zo is de hiphop en de breakbeat ontstaan..haal er maar eens een beat door,en dan instant breakbeat.......
:dubbel: :mega:
Ik denk dat die ht6000 ook wel een duizend gulden was toen in 1985...:okdan:
Poly 800 was ook duur hoor en nu wil niemand er een..de poly61 was toen 2000 gulden..
Nu is alles lekker goedkoop maar vergis je niet hoor...een tb303 ziet er ook uit als speelgoed en die kosten op het laast ook maar 100 gulden of zo en niemand wilde ze..:stupid
 
Re: Re: Re: Re: HT?, CZ?

Re: Re: Re: Re: HT?, CZ?

Origineel geplaatst door NyaH
Casio heeft wat synthese betreft nooit anders dan phase distortion gemaakt, hun keyboards waren PCM samples.

De CZ serie was het antwoord op de DX serie van yamaha en ondanks daar ook analoog klinkende klanken in zitten is algemeen aanvaard dat het volledig digitaal is, wat het dus ook is. Phase distortion is gewoon een afgietsel, nabouw van FM en daarmee digitaal, volledig digitaal, alles. Alleen door octrooirechten van Yamaha mochten ze het niet FM noemen, dus bedenk je wat anders. En de korg FM's uit die tijd dan?, eu, ik heb verschillende Korgen en Yamaha's voor reparatie/onderhoud open gehad,....je voeld het al aankomen denk ik.

Van die DCO's en VCO's moet je je niets aantrekken, dat is gewoon de tekst die de fabriekant kiest om het instrument in hun visie begrijpbaar voor de gebruiker te maken. Ze doen dat toch ook met softsynths plugin's? Daar spreken ze ook met analoge termen als het origineel ook analoog was, puur om je de analoge feel te geven. Maar ook dat is zo digitaal als het maar kan. De teksten op het instrument kan je nooit maatlat gebruiken.

Ok ok :)

Ik ken deze beestjes alleen van specs en samples laat ik dat voorop stellen. Ik was in de veronderstelling dat Casio 2 synthese typen heeft gebruikt, namelijk Phase Distortion (CZ series) en Sample Dynamics (HT/MT series) (bron). Het is me allemaal vaag wat nou het precieze verschil is dus wat dat betreft kun je me nog veel wijsmaken. Het kan dus best zijn dat het om hetzelfde gaat.

Wel denk ik dat het wel uitmaakt of een synth nu een DCO-VCF-DCA (HT6000) structuur heeft of een volledig digitale klankopwekking. Ik ga er dus vanuit dat ze meer verschillen dan je mij probeert wijs te maken ;)

Let op: ik bedoel dus niet te zeggen dan een HT6000 vetter/dikker/mooier/dieper/leuker is alleen om het feit dat er een analoog randje aan zit. Want inderdaad, daar zijn al genoeg discussies over geweest en het belangrijkste is nog steeds: welk geluid komt er uiteindelijk uit.
 
ik kan ook alleen maar spreken naar eigen wijsheid (en dat is niet veel)

ik kan ook alleen maar spreken naar eigen wijsheid (en dat is niet veel)

Origineel geplaatst door mc_kwok
Ok ok :)

Ik ken deze beestjes alleen van specs en samples laat ik dat voorop stellen. Ik was in de veronderstelling dat Casio 2 synthese typen heeft gebruikt, namelijk Phase Distortion (CZ series) en Sample Dynamics (HT/MT series) (bron). Het is me allemaal vaag wat nou het precieze verschil is dus wat dat betreft kun je me nog veel wijsmaken. Het kan dus best zijn dat het om hetzelfde gaat.

Wel denk ik dat het wel uitmaakt of een synth nu een DCO-VCF-DCA (HT6000) structuur heeft of een volledig digitale klankopwekking. Ik ga er dus vanuit dat ze meer verschillen dan je mij probeert wijs te maken ;)

Let op: ik bedoel dus niet te zeggen dan een HT6000 vetter/dikker/mooier/dieper/leuker is alleen om het feit dat er een analoog randje aan zit. Want inderdaad, daar zijn al genoeg discussies over geweest en het belangrijkste is nog steeds: welk geluid komt er uiteindelijk uit.

Tot zover ik kan herinneren waren het in principe keyboards, toen nog: Home-Keyboards, met een synthesizerfunktie er in. Deze zou dan uit de CZ serie komen. Het zal natuurlijk nooit hetzelfde zijn, de schema's gedeeltelijk wel, maar ik denk met een b-keuze aan componenten om het betaalbaar te houden.

De Sample Dynamics gebruikten ze in hun keyboards en is het zoveelste woord voor PCM samples. Zo had Yamaha voor hun keyboards ook een bepaalde kreet in die tijd, ik weet zo niet meer welke. Kijk de tijd waarover we spreken was begin jaren 90. Iedereen moest toen ineens een keyboard hebben. (die nu allemaal op marktplaats.nl te koop staan...) Dus de markt lag open en iedereen probeerde de meest mooie namen en mythes rond hun keyboard te verzinnen om de aandacht van de klant te trekken. Wat dat betreft moet je aan al die kreten en namen niet zo zwaar tillen.

Ik denk dat er nooit helemaal achter te komen is, de chef-kok verraad ook zijn keukengeheimen na vele jaren nog steeds niet.
 
nou jongens ik ben inmiddels in het bezit van zo´n ht-6000 althans de Hohner versie en ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van de geluiden die er uit komen. Het blijft een lo-fi casio randje hebben, het filter zelfoscileert echt niet maar toch.
het geluid heeft wel karakter en klinkt soms wel wat microwave achtig. hele mooie pads haal ik er uit.
een behoorlijke stap vooruit tov m´n ht-3000 (althans ook de hohner versie, op een of andr manier loop ik steeds tegen de hohners aan).
Aanslaggevoelig, 4 oscilators (wel vaste oscilators per preset) die ook te tunen zijn tov elkaar en een soort van ringmodulatie.
Ik ben er in elk geval blij mee.

Ik zal binnenkort eens wat geluiden posten
 
En de korg FM's uit die tijd dan?, eu, ik heb verschillende Korgen en Yamaha's voor reparatie/onderhoud open gehad,....je voeld het al aankomen denk ik.

:eureka: Weetje:.............dat kwam omdat in de 80 jaren Yamaha een flinke aandeel had in het bedrijf Korg.(ik dacht zon 60%)
En daarmee ook info uitwisselden over techniek.(belangenverstrengeling)
Dus die konden dus een Korg 707 en een Korg DS-8 bouwen volgens had toen alom geprezen FM wonder.

:mega:
 
Back
Top