Schelle hoge piep, onregelmatig uit m'n speakers...

MvD

Ouwe rot
Lid sinds
28 oktober 2005
Berichten
613
Locatie
's Heerenberg
Beste leden,

ik ben al langere tijd in het bezit van de KRK Rokit 6 G2 speakers en het valt me op dat ze onregelmatig een hoge, schelle, nare piep maken. Dit doen ze ook wanneer ik geen input aan de speakers aansluit. Zou het iets met de stroom te maken kunnen hebben?

Ze zitten op een geaard stopcontact maar wel een verlengblok waar meerdere apparaten op aangesloten zijn.

Hebben jullie tips? Of enig idee waar dit vandaan komt? Het is enorm vervelend. De piep is niet hard maar wel genoeg aanwezig om erg irritant te zijn als ik bezig ben met mixen....

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik heb dit probleem al een lange tijd.

Mijn hardware dat ik gebruikt:
Macbook Pro 2011
Focusrite Saffire PRO 40

Tussen de geluidskaart en mijn speakers heb ik een Neutrik NYS-SPP-L1. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit te maken heeft met het probleem omdat de speakers het ook doen zonder audio bron en alleen op stroom
 
Is het dezelfde groep waar ook je ijskast/vriezer/stofzuiger op staan?
Als dat zo is dan weet je in ieder geval dat het daar deze apparaten komt:)
 
Ik zou ook proberen om alle apparaten die via usb verbonden zijn er één voor één uit te treken. Geluidskaart natuurlijk laten zitten. Het kan voorkomen dat je een loop krijgt van je usb. Bij mij zorgde de waldorf blofeld voor een piep. Heb daarna een powered usb hub gekocht en alles ook op verschillende groepen gezet. Dat was de oplossing. Succes.
 
Dat ga ik ook nog zeker proberen Jikbeh! Goede tip. Mijn geluidskaart is overigens Firewire, dus ik zou alles van de USB kunnen disconnecten en langzaam apparaten aansluiten. Ik heb nu eerst mijn laptop op een ander stopcontact aangesloten (en speakers) en nu nog even testen of het probleem nog voorkomt :)
 
Als het incidenteel is dan zijn het de momenten dat je ijskast aanslaat, je vriezer aanslaat, de wasmachine aanstaat, iemand stofzuigt.

Kijken op welke groep wat staat is makkelijk, gewoon je groepen stuk voor stuk uitzetten en kijken wat er uitgaat.
 
Voeding laptop kan
Maar kan ook de speaker zijn , tenminste als ze actief zijn , het versterkersdeel en / of de onderlinge bekabeling ervan
Zijn ze actief ?
 
Klinkt als iets wat binnenkomt via de voeding inderdaad. Check zoals gezegd je groepen enzo. Wat ook nog kan; zit er een lift bij je woning? Of een ophaalbrug om de hoek? Klinkt gek, maar die zware motoren kunnen ook een piep in een stroom netwerk veroorzaken.
 
Waarschijnlijk de oorzaak gevonden! Een oud beeldscherm (Iiyama E438S). Wanneer ik stroom hierop zet komt de piep onregelmatig naar voren, moet dus opzoek naar een ander. Heeft iemand een idee waardoor het zou kunnen komen en waar ik eventueel op moet letten bij de aanschaf van een ander?
 
Is dat alleen als het scherm uit slaapstand komt?
Een oplossing is dit soort zaken op een losse groep zetten.
 
Sorry voor mijn late reactie maar dit gebeurd eigenlijk direct wanneer er stroom op staat. Het is een oud scherm dus misschien heeft hij gewoon zijn beste tijd gehad.
 
Heb je alles qua usb er ook uitgetrokken en piept hij dan nog steeds? Als hij nog steeds piept, dan zou ik, zoals hierboven al word gezegd, de monitor eerst op een andere groep zetten. Kijken of dat wat doet. Succes.
 
Ik heb alle USB eruit gelaten maar daar komt t niet vandaan. Het is duidelijk dat de monitor de oorzaak is. Ik zal de monitor testen op een andere groep. Wel gek dat m'n andere monitor (nieuwe led monitor) geen problemen veroorzaakt.
 
Heeft ie zo'n ferrietfilter erop ( zo'n ijzer dik rond ding om de kabel die naar de computer gaat)
? Helpt wel eens om er daarvan een erom te doen , zijn los te koop.
Anders inderdaad andere nieuwere monitor misschien
Fijn dat je de oorzaak gevonden hebt
 
Je computer goed aarden wil ook nog wel eens helpen :okdan:
 
Back
Top