software voor commodore 64 (geen grap)

Een kale MSX zoals jij die hebt heeft alleen een PSG chip. Dit is een 3 kanaals chip waaruit alleen maar een puls of ruis kan komen. Voor zover ik weet heb je niet eens PWM op de puls.

Maar voor de MSX zijn wel een heleboel cartridges gemaakt: Philips muziek module, FM-PAC. Deze bieden beide FM synthese, de muziek module kan ook 1 kanaals mono samplen en heeft een midi-aansluiting. Er is ook nog een koreaanse variant op de FM-PAC, maar ik weet niet meer hoe die heet. SCC cartridge, soort wavetable synthese van Konami. Deze chip zit vaak in bepaalde Konami spellen zoals F1-spirit, Space Manbow etc... Redelijk nieuw is de MoonSound cartridge, deze bevat een OPL4 chip. Dat is 32 kanaals FM en 24 kanaals mono-sample volgens mij. Trackers voor al deze cartridges zijn er ook voldoende geschreven.

Ik heb zelf ooit een programma geschreven waarmee je van je Philips muziek module een heuse FM-synth en samplertje kan maken. Op het beeldscherm kun je dan alle parameters editen, via midi-in kun je hem aansturen... Ik gebruik dat programma echter al lang niet meer, aangezien ik tegenwoordig betere hardware heb om dit te vervangen.
 
Back
Top