soundpack zelf maken voor synth??

Xfreez

Nieuwkomer
Lid sinds
17 november 2013
Berichten
10
hallo,

Ik ben in het bezit van een Mininova en naar aanleiding van een project zou ik men eigen sounds in de synth willen steken. kan iemand me daarbij helpen ik weet dat het formaat Sysex is en heb al alles geprobeerd om sounds erin te krijgen. Ik zou dan bijvoorbeeld een sound van logic pro met al zijn presets willen invoegen

Kan iemand me helpen?

groeten, Xfreez
 
Je kan geen sounds van de ene synth (of programma) in de andere synth krijgen. De synths/programma's moeten hetzelfde soort apparaat (model) zijn. Dan kun je wel sounds over een weer importeren en exporteren (al dan niet via een computer) via system exclusive messages. Naam zegt het al.

Overigens begrijp ik niet goed wat je bedoelt met je eigen sounds in je Mininova steken.
Als je op de Mininova zelf sounds hebt gemaakt, dan zitten ze er al in lijkt mij (tenzij je ze gedumpt zou hebben naar een computer en weer terug wil zetten, maar als je dat kan dan had je deze vragen waarschijnlijk niet gesteld).
Het overpompen van Logic presets (wat dus niet kan) zijn niet de 'eigen sounds' die je bedoelt lijkt mij.

Wat hier ook allemaal van zij, nu ik dit allemaal zo schrijf denk ik dat de manual lezen ook wel kan helpen. Daar staat natuurlijk prima in beschreven hoe je sounds in de Mininova krijgt.
 
Ik heb het idee dat de vraagstelling wel duidelijk is.. maar, er mist iets in de kennis:

SysEX is geen "formaat" ansich.. tis een onderdeel van het midi-protocol:
het onderdeel SystemExclusif .. Elke fabrikant is vrij om dit te gebruiken voor de instellingen van
"DAT APPARAAT" .. en dat gebruiken ze dan ook voor backup/restore/instell mogelijkheden
de sysex voor mijn mc909 is anders dan de sysex die mijn machinedrum vreet.

terwijl ik voor volume op beide CC# 7 kan gebruiken (Continious controller 7)
NRPN (non registered parameter numbers) zijn ook redelijk exclusief.

Dus google je midi kennis een beetje op pijl:
zoek uit : Wat is midi
Zoek uit: Wat is SysEX
zoek uit: Wat zijn Continious controllers
zoek uit: Wat zijn Non Registered Parameter Numbers
Zoek uit : Wat is precies een midi_in een midi_out en een midi_thru.. en wat is hun generieke functie

Je geluidjes/patches in een synth in logic (software synth) die kan je dus niet zomaar importeren naar je mini-nova..
je heb namelijk formaat X en je wil een specifiek midi-bestand gevuld met de juiste sysex. zo'n soort programma bestaat niet..

Je kan ze wel "namaken" .. Een synth-patch is opgebouwd uit allerlei modules die aan elkaar geplakt zijn als lego.
vroeger.. moest je dat met wat kabeltjes doen.. net zoals je doet in een patch-kast .. vandaar dat synth-geluidjes meestal een patch word genoemd. ..
Zal dit hetzelfde klinken ??? nee.. je zal niet elke bouwblok in je mini-nova hebben die je softie-synth in logic wel heeft. en als je ze wel allemaal heb.. klinken ze weer net anders.. (en dat is de reden waarom veel mensen meerdere synths hebben)

Het kan ook nog zijn, dat je helemaal niet naar een synth aan het luisteren ben in logic.. maar dat dit een soort van rompler is.. (een rompler, is een sampler, die niet sampled, maar alleen afspeelt, uit een grote bibliotheek aan samples)
je mininova doet helemaal geen fuck met samples..

Voor de rest.. doe gewoon wat chilistein zegt:
lees de manual.. bouw geluidje.. sla die op.. bouw geluidje 2.. en sla die op als patch2
bouw geluidje 3.. en sla die op als patch3. en als je klaar ben.. heb je een mininova vol met je "eigen gedoe"
en je bent de trotse bezitter van een eigen geprogrameerde synth..

Enjoy..
 
Back
Top