Arturia Spark (V1) hardware controller ervaringen

Maschine is veel uitgebreider, mocht je daarin geinteresseerd zijn dan kan je beter een Maschine mk1 kopen ipv de Micro mk2: heeft midi poorten, 8 encoders, grote lcd schermen etc.

Maschine als VST in een DAW werkt niet lekker, daar is niet goed over nagedacht. Een midi pattern exporteren is dan wel makkelijk, de midi terug routen naar de VST is een gedoe. Ook zit de automation data daar niet in.

Bij Spark sleep je de midi in je DAW en die speelt gelijk.

Okay, dus best een cool ding dus.. maar ik heb vandaag de software eens gedownload en maar ben afgehaakt:

• software:
- lelijke ouderwetse GUI, vind ik bij veel Arturia producten.
- Klein, verkrampt op elkaar
- clip-art icoontjes van instrumenten
- GUI is maar 880x730, niet schaalbaar
- Bij mij refreshte de GUI steeds even binnen Ableton.. korte flits..
- Onscherpe letters
- Het lijkt wel alsof een stagair grafische vormgeving op dat ding gezet is :-)

• In Ableton kon ik de midi niet binnenhalen op een andere midi track. ‘Midi from Spark’ doet niks. Jammer, anders kon ik een VST synth inspelen met 1 Spark instance :-)

• Hoe trigger ik vanuit een Ableton midi clip een pattern in de Spark VST? Bij Maschine teken ik een note, of doe een program change en dan triggert hij een pattern in de VST. Het lijkt alsof je bij Spark enkel de midi naar een midi clip moet slepen en vervolgens de interne sequencer moet uitzetten.

• Modular gedeelte (synth sounds shapen) ziet er erg basic en steekt nogal af tov het design van interface. Je kan gaan editten binnen een deel van de toch al kleine interface.

• Pitch van sequencer steps werkte vreemd.. maar kan aan mn onervarenheid liggen. Als je de pitch veranderd voor 1 step dan wijzigt hij alles wat daarna komt ook.. maar niet consistent..

Al met al komt het rommelig op me over.. crappy software.. Ook als ik al die bugs en technical issues zie in het forum van Arturia.. Pff.. geen zin in :)
 

Attachments

  • dit ziet er toch niet uit.jpg
    dit ziet er toch niet uit.jpg
    80,2 KB · Bekeken: 120
Laatst gewijzigd:
Een Forumlid (die em inmiddels ook heeft aangeschaft) mailde me een vergelijking tussen de SparkLE, Maschine Mikro en de Akai MPC studio. https://djworx.com/group-test-maschine-mikro-vs-arturia-sparkle-vs-mpc-studio/
De SparkLE genoot op werking (in samenwerking met de controller) de voorkeur.

Het is overigens zo dat de Spark software sinds V-collection 5 er niet meer inzit. Wel is het los te koop maar voor n paar euro meer koop je de controller erbij. ;)
Toen het pas uit was was het ook een combi van controller en hardware. Of het weglaten van bepaalde funcites die op de controller gebeuren opzettelijk is geweest weet ik niet.. maar doordat de software later los te koop kwam kan het ook een listige truc geweest zijn om controllers te slijten.

@ F5: De bug van de midi clip export in Ableton heb ik alleens iets over gelezen. Het is volgens mij gewoon n beveiligingsdingetje, te omzeilen door een extra mapje waar je een pattern eerst naartoe sleept. Als je em daar weer uit naar Ableton sleept werkt ie gewoon.
Ik heb hetzelfde met audio files die ik uitwissel tussen Ableton en Reason. De audiofiles uit de Ableton map kan ik niet gebruik zolang ik de naam niet wijzig of het kopieer naar een andere locatie.

Op de controller kun je de Velocity voor de pads uit zetten. Of je kunt op een step drukken en via de pads de velocity aanpassen voor die step. Hetzelfde geld voor Pitch of andere automation, maar dan moet je dit weer eerst aan 1 van de pots hebben toegewezen. Je krijgt dan een beetje hetzelfde zoals het op Push werkt. Het is wel zo dat als je 1 step veranderd hebt de daaropvolgende steps deze waarde overnemen, (omdat daar nog geen waarde voor is ingesteld). Het was idd mooi geweest als hij tijdens het opnemen de actuele setting overneemt, maar dan heb je weer dat je niet live kunt tweaken. Nu is het zo dat je tweaks wel kunt registreren tijdens het opnemen maar dan moet iedere step dus een andere waarde hebben.

Het GUI is wel een beetje jammer idd. 3 verschillende resoluties zoals in Maschine zou wel erg welkom zijn.
De GUI voor het modulaire gebeuren is niet zo smooth als de rest idd. Maar ben dit soort GUI wel gewend van andere modulaire VSTs.
Qua het pitch intekenen is verwarrend. De automation balk is ook priegelig idd. Voor pitch heb je een resolutie die gewoon te hoog is voor de ruimte die je hebt. De pitch wordt wel weergegeven als je op de step gaat staan, of deze wijzigt, maar geef toe dat de je zo een paar noten te ver bent via met de muis intekenen.
Heb voor kleinere plugins nog gewoon een ouder 4/3 monitor waar ik de resolutie van verlaag, maar voor het modulaire gedeelte mag er idd wel wat meer ruimte komen.. je blijft bij een grotere patch nu maar scrollen.

Het patterns triggeren zoals bij Maschine kan via notenr is volgens mij niet mogelijk. De keren dat ik het gebruikte heb ik ook via midi clipjes vanuit een DAW gedaan omdat het toch overzichtelijker werkt. Maar voor het jammen in de Ableton sessionmde (waar ik het nu voor ga gebruiken) maakt dat niet uit.

De 2 korte avondjes dat ik nu met de controller ben bezig geweest verliep tijdens het drums proggen zonder op mijn monitor te kijken (aangezien deze staand ook niet zichtbaar is).
Weet natuurlijk niet hoe dat voor de SparkLE werkt maar voor het basic werk, een ritme maken met een vooraf samengestelde drumkit, dingen muten/solo'en, automation aan de steps toevoegen terwijl je in Ableton wat clipjes bediend via Push, is het wel een aanvulling. Eigenlijk net zoals ik Maschine gebruik.
Het vereist wel wat management, welke functie of partij elke controller toegewezen krijgt.. maar dat is een luxe probleem. :D
 
Laatst gewijzigd:
Over de Spark software:

[knip]
- GUI is maar 880x730, niet schaalbaar
[knip]
- Onscherpe letters
Zou voor mij een deal breaker zijn. Wat mij betreft ga ik dan net zo lief weer drums programmeren met Rebirth. Daar is de GUI nog kleiner van, maar kost 0 Euro en geen hardware (dongle) nodig.

[knip]
Qua het pitch intekenen is verwarrend. De automation balk is ook priegelig idd. Voor pitch heb je een resolutie [nodig] die gewoon te hoog is voor de ruimte die je hebt. De pitch wordt wel weergegeven als je op de step gaat staan, of deze wijzigt, maar geef toe dat de je zo een paar noten te ver bent via met de muis intekenen.

Heb voor kleinere plugins nog gewoon een ouder 4/3 monitor waar ik de resolutie van verlaag, maar voor het modulaire gedeelte mag er idd wel wat meer ruimte komen.. je blijft bij een grotere patch nu maar scrollen.
Als je voor de Spark hardware/software een aparte monitor nodig hebt dan heb je er dus niets aan als je wilt jammen bij een kennis. Als de Spark software schermvullend op een (Windows) tablet te maken zou zijn dan zou dat schelen wat mij betreft.

Ik vrees dat apparatuur als Maschine en Spalk(le) echt alleen bedoeld is voor een (kleine) studio. Erg mobiel of flexibel komt het op mij niet over. Het spijt me.
 
De software is er trouwens ook voor n tablet



Heb trouwens vroeger ook met de rebirth software gewerkt. Gebruikte het via rewire en dan notes aansturen via midi in een DAW.. coole software.. heel veel lol mee gehad. :) De bediening van de tb303 via de shortcuts op n keyboard ben ik ook een tijdje mee bezig geweest om eigen te maken. Je kon dan daarna weer switchen naar de mode om patterns te selecten via het keyboard.. erg leuk :)

Ik vind de studio controller van Maschine wel een goeie workflow hebben om stand-alone mee te werken. Via de schermpjes en de knoppen erom heen kun je tot in detail editen zonder je muis aan te raken of naar een monitor te hoeven kijken.

 
In een (semi) professionele studio - zonder twijfel - een Maschine! What Else?

Kan idd ook stand-alone (i.c.m. een pc!) gebruikt worden, maar ik zou dan toch liever met dé nieuwe Akai MPC X willen werken.

Maar dan praten we wel over een bedrag (Maschine Studio + Maschine Jam + MPC X) dat het 18-voudige is van een Spark 2-SparkLE combi.

ReBirth is uit het Stenen Tijdperk...maar idd was het toen coole software.

Een Forumlid (die em inmiddels ook heeft aangeschaft) mailde me een vergelijking tussen de SparkLE, Maschine Mikro en de Akai MPC studio. https://djworx.com/group-test-maschine-mikro-vs-arturia-sparkle-vs-mpc-studio/
De SparkLE genoot op werking (in samenwerking met de controller) de voorkeur.

Het is overigens zo dat de Spark software sinds V-collection 5 er niet meer inzit. Wel is het los te koop maar voor n paar euro meer koop je de controller erbij.
Dat klopt, alleen heb ik Spark 2 al en de SparkLE controller kun je niet zonder Spark 2 kopen.

Uit dat review blijkt dat ze alle drie hun tekortkomingen en sterke punten hebben. Er is geen beste. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Bij de maker van het review is dat de SparkLE.
 
Ok ik heb een video gevonden die instructies geeft hoe je je plugs moet aansturen, in dit geval drumazon. Voor sylenth geld hetzelfde.
Sometimes it works, sometimes it doesnt^^ voor mij werkte het altijd, waarschijnlijk had die vent de laatste update niet.

Je kan je noten uitsturen via stepsequencing naar andere plugs of melodietjes spelen met behulp van de pads, die je dan ook weer kan tunen aan een bepaalde midi noot zodat je bijvoorbeeld binnen een bepaalde toonladder kan spelen. (je kunt ook gewoon melodietjes spelen met de 16 stepknoppen, alleen is het dan niet velocity gevoelig) Ook kan je akkoorden aansturen door bijvoorbeeld verschillende chords plugin van ableton in een drumrack te zetten en deze dan weer met de pads te bespelen.

Het fijne is dat - omdat het zo simpel werkt - je in feite je beeldscherm uit kan doen en gewoon lekker kan jammen. De modulatie is super naar mijn idee, velocity, pitch, je kan het zo organisch maken als je zelf wil.

Voor de mensen die problemen met het aansturen , volg bovenstaande tutorial en lees de manual. Het is nogal gepriegel in het options menu, maar als je het eenmaal een keer hebt gedaan dan vergeet je het niet weer. Daarnaast de grootte van de gui, enigzings mee eens, die had iets groter gekund, maar met een beetje behendigheid kan je dit gewoon vergroten met verschillende software of een hidden tekst filetje.

Verder ben ik het oneens met de stelling dat de software moeilijk is, het is eerlijk gezegd de simpelste software die ik ooit heb gebruikt. Ook het midi exporteren is een breeze, gewoon simple drag en drop naar je daw, iets waar maschine van kan leren.

Wat betreft maschine: de sequencer is zo brak als wat en daarnaast veel te menu diven en een jarenplan voordat je het ding eindelijk onder de knie hebt. Spark vond ik wat dat betreft veel leuker, omdat het gewoon werkt en snel ook.
Ik zou het zo weer kopen eerlijk gezegd, wel de kleinere versie.
 
Laatst gewijzigd:
Dedicated hardware (lees: apparaat dat geen software nodig heeft) is vaak stukken minder ingewikkeld. Je pakt ze sneller op. Of je leest een klein stukje uit de gebruiksaanwijzing er even op na. Met software heb je dat niet zo snel.
Probeer eens een Kawai K5000 (om maar een van de vele voorbeelden te geven), dat is een stuk dedicated hardware. Simpel? En ja, dat is een menu diver, maar zelfs honderden draaiknoppen maakt iets niet per se "eenvoudig".
Hoe minder functionaliteit hoe eenvoudiger, zo simpel is het.
 
Ok ik heb een video gevonden die instructies geeft hoe je je plugs moet aansturen, in dit geval drumazon. Voor sylenth geld hetzelfde. Spark Controlling Drumazon LIVE9 - YouTube
Sometimes it works, sometimes it doesnt^^ voor mij werkte het altijd, waarschijnlijk had die vent de laatste update niet.

Je kan je noten uitsturen via stepsequencing naar andere plugs of melodietjes spelen met behulp van de pads, die je dan ook weer kan tunen aan een bepaalde midi noot zodat je bijvoorbeeld binnen een bepaalde toonladder kan spelen. (je kunt ook gewoon melodietjes spelen met de 16 stepknoppen, alleen is het dan niet velocity gevoelig) Ook kan je akkoorden aansturen door bijvoorbeeld verschillende chords plugin van ableton in een drumrack te zetten en deze dan weer met de pads te bespelen.

Het fijne is dat - omdat het zo simpel werkt - je in feite je beeldscherm uit kan doen en gewoon lekker kan jammen. De modulatie is super naar mijn idee, velocity, pitch, je kan het zo organisch maken als je zelf wil.

Voor de mensen die problemen met het aansturen , volg bovenstaande tutorial en lees de manual. Het is nogal gepriegel in het options menu, maar als je het eenmaal een keer hebt gedaan dan vergeet je het niet weer. Daarnaast de grootte van de gui, enigzings mee eens, die had iets groter gekund, maar met een beetje behendigheid kan je dit gewoon vergroten met verschillende software of een hidden tekst filetje.

Verder ben ik het oneens met de stelling dat de software moeilijk is, het is eerlijk gezegd de simpelste software die ik ooit heb gebruikt. Ook het midi exporteren is een breeze, gewoon simple drag en drop naar je daw, iets waar maschine van kan leren.

Wat betreft maschine: de sequencer is zo brak als wat en daarnaast veel te menu diven en een jarenplan voordat je het ding eindelijk onder de knie hebt. Spark vond ik wat dat betreft veel leuker, omdat het gewoon werkt en snel ook.
Ik zou het zo weer kopen eerlijk gezegd, wel de kleinere versie.

Thanx voor de video.. ik ga dit zeker nogeens proberen :)
Ik vind het voor nu ook al best leuk om em als een soort sequencer te gebruiken en via de stepknoppen de pitch (of iets anders) te veranderen met een synth geluidje. De modulaire engine was ik trouwens ook al aardig in thuis, maar heeft ook weer zijn tekort komingen.
De LFO kan niet in free-run werken.. of je em nu wel of niet triggered maakt niet uit.
En een kleinere 1 of 2 channel mixer voor tussen een OSC/LFO op een andere osc in combi met FM of AM zou ook fijn zijn. Maar de mogelijkheden voor percussieve klankjes zijn heel interessant. Met een beetje fantasie en bouwen kom je al snel in de buurt van een Machinedrum, de steps kunnen automaten op de controller is dan ook wel fun..

@ F5 Had nog even gezocht hoe patterns te switchen vanuit n DAW sequencer.. maar als Maschine gebruiker denken we gewoon te moeilijk. :D Automation recording does the trick (in Ableton tenminste).. en je hoeft niet eens een extra midikanaal aan te maken. :) Het werkt zowel vanaf de plug-in, als vanaf de controller.
 
Probeer eens een Kawai K5000 (om maar een van de vele voorbeelden te geven), dat is een stuk dedicated hardware. Simpel? En ja, dat is een menu diver, maar zelfs honderden draaiknoppen maakt iets niet per se "eenvoudig".
Hoe minder functionaliteit hoe eenvoudiger, zo simpel is het.
Ik begrijp wat je bedoelt en ik ben het met je eens.

Misschien bedoel ik dat sommige fabrikanten precies weten hoe weinig functionaliteit je nodig hebt voor een mooi resultaat. [waarschuwing: dweep modus aan] Ik ga hier weer eens dwepen met de Minimoog. Dr. Moog wist, door z'n ervaring met de idioot ingewikkelde en te grote Modular Moog Synth, precies wat nodig was voor een muzikant qua functionaliteit. Maar die eenvoud zorgde niet voor beperkt aantal verschillende geluiden die je met zijn apparaat maken kon. Maar beperkt was je wel! Een enkel filter, geen release, gedeelde 3e oscillator/LFO, etc. [dweep modus uit, oef!] En dat mis ik wel eens in ingewikkelde apparatuur (lees: video recorder uit de jaren '80). Na een maand ben je vergeten welke menuutjes voor jou belangrijk zijn. Zoiets als met het belastingformulier: als je het eenmaal correct hebt ingevuld kun je het ook voor je buren. Maar intuïtief is het niet. Dus een jaar erna zit je weer met de handen in het haar omdat je niet meer weet "hoe het ook al weer zat".

Begrijp me niet verkeerd: ik zeg niet dat uitgebreide mogelijkheden of hardware/software combinaties niet prettig werken of niet goed doordacht zijn: in tegendeel. Ieder zijn smaak. Ik persoonlijk (misschien is het de leeftijd) stel steeds meer prijs op dingen waar men (harde) keuzes heeft gemaakt om het overzichtelijk te houden. Wat dat betreft is het glas half vol of half leeg: de een vindt dat beperkt de ander juist werkbaar. Ik houd gewoon van dingen die je meteen weet te gebruiken als je ze na een maand weer eens oppakt. Iets met dummy proof misschien :)
 
Als je de Spark controller gewoon als een Roland TR x0x ziet, met een fixed kit erin. Is het een eenvoudig ding. Als je ooit met parameter locks op Elektrons hebt gewerkt kun je dit er ook op doen.. weliswaar net iets anders.. het hangt gewoon van de verwachting af.

Ik vind hardware dingen nou juist vaak te beperkt. Ik zou bv veel meer sequence mogelijkheden van een een RS7000 op een Roland MV willen.. en omgekeerd.. en zo zijn er nog veel meer apparaten waarvan ik het OS liever stukken uitgebreider had gezien.
In mijn ervaring zijn hardware sequencers ondingen als je het wilt combineren met een DAW sequencer (en dat ligt dan vaak aan de computer).. alleen voor de nieuwere Elektrons is er met overbridge wel een mooie oplossing.. maar syncen via midi clock of via smpte is nou niet echt bevorderend voor een vloeiende manier van je jams vastleggen. Zolang alles als VST geladen is of via Re-wire meehobbelt, zijn er totaal geen zorgen :)
 
@ F5 Had nog even gezocht hoe patterns te switchen vanuit n DAW sequencer.. maar als Maschine gebruiker denken we gewoon te moeilijk. :D Automation recording does the trick (in Ableton tenminste).. en je hoeft niet eens een extra midikanaal aan te maken. :) Het werkt zowel vanaf de plug-in, als vanaf de controller.


Ok, dus ik begrijp dat je in Ableton met automation recording patterns in de Spark VST wisselt? Ok, da's mooi. Dan hoef je dus niet steeds midi in Ableton clips te slepen.

Maschine is complex in een DAW... zoals ik het zie lopen ze ook vast qua workflow. De nieuwe features die ze toevoegen (zoals de veelgevraagde song mode) worden onnodig complex doordat de basis brak is van hun workflow. het wordt stap-voor-stap beroerder en ingewikkelder. Het ziet er wel allemaal flitsend uit, ook qua software.. erg mooie grafische interface.

Als ik het vergelijk met de workflow van een MPC.. iedereen is daar al jaren enthousiast over en idd: Die workflow is logisch. Diezelfde workflow gebruiken ze ook in de MPC software, al is die software vrij gaar en buggy. Maar het idee is goed als ze dat onder controle zouden hebben...
 
Laatst gewijzigd:
Ok, dus ik begrijp dat je in Ableton met automation recording patterns in de Spark VST wisselt? Ok, da's mooi. Dan hoef je dus niet steeds midi in Ableton clips te slepen.

Maschine is complex in een DAW... zoals ik het zie lopen ze ook vast qua workflow. De nieuwe features die ze toevoegen (zoals de veelgevraagde song mode) worden onnodig complex doordat de basis brak is van hun workflow. het wordt stap-voor-stap beroerder en ingewikkelder. Het ziet er wel allemaal flitsend uit, ook qua software.. erg mooie grafische interface.

Als ik het vergelijk met de workflow van een MPC.. iedereen is daar al jaren enthousiast over en idd: Die workflow is logisch. Diezelfde workflow gebruiken ze ook in de MPC software, al is die software vrij gaar en buggy. Maar het idee is goed als ze dat onder controle zouden hebben...

De songmode van Maschine laten meelopen met Ableton is nou ook niet echt overzichtelijk idd..
Met Spark kun je op deze manier alles automaten.. niet alleen pattern wijzigingen maar ook de tweaks op mutes of de knoppen bv. :)
 
De songmode van Maschine laten meelopen met Ableton is nou ook niet echt overzichtelijk idd..
Met Spark kun je op deze manier alles automaten.. niet alleen pattern wijzigingen maar ook de tweaks op mutes of de knoppen bv.

Zoals ik je gisteren melde heb ik 'm sinds gistermiddag in huis en wat mee gespeeld maar ik vond het tweaken met de slicer/roller en filters op de controller behoorlijk easy gaan.
In het begin zat ik op de monitor te kijken maar het is eigenlijk handiger om het op het Spark schermpje te doen want alle modes waar je 'm in hebt staan kan je gewoon aflezen.
Ben nog wel even aan het uitvogelen hoe je de de knoppen verder finetunet zodat je je niet een kramp draait.
Ik zag wel op het scherm dat ie dan andere stappen maakt maar het echte finetunen moet ik nog verder doen.

Wat betreft de songmode; als je het lekker vind werken kan dat heel goed op de Spark heb ik de indruk en prettig is ook dat je kan kiezen of hij meteen switcht of bij de volgende seqence.
Eventueel kan je met een controller natuurlijk ook in Ableton makkelijk switchen als je met clips werkt.
Ik denk dat dat op een gegeven moment vanzelf de weg wijst.
Je kan in Ableton natuurlijk wel hele andere effecten erop zetten dus ik kan me voorstellen dat bij speciefieke tweaks de clip modus op Ableton wel zo handig is maar voor dingen zoals de reverse bijv kan je nu kiezen uit 2 opties en da's wel zo luxe.



Ik snapte gisteren niet dat ie in Ableton midi in en meteen ook audio out zonder een aparte audio track doet op het midikanaal maar dat komt neem ik aan omdat de sounds in de software zitten en dus intern geprocessed worden?
 
Ik snapte gisteren niet dat ie in Ableton midi in en meteen ook audio out zonder een aparte audio track doet op het midikanaal maar dat komt neem ik aan omdat de sounds in de software zitten en dus intern geprocessed worden?


je kan in Spark per pad instellen of hij naar de master moet, of naar individuele out. In Ableton stel je dan een audiotrack in met input van die Spark output. En daarna gooi je in Ableton fx er overheen...
 
je kan in Spark per pad instellen of hij naar de master moet, of naar individuele out. In Ableton stel je dan een audiotrack in met input van die Spark output. En daarna gooi je in Ableton fx er overheen...

Dank je, dat had ik gezien dat je of de master doet of individuele outputs maar ik had nog niet eerder meegemaakt dat je als input midi hebt op een miditrack en dat je dan audio als output krijgt.
Ik ben gewend daarvoor en een midi en een audiotrack te moeten opzetten.
Zoals jij vertelt klinkt het dat je een audiotrack instelt en helemaal geen miditrack maar hoe neem je je midi dan op?
 
@ MeneerJansen, post #30 (de quote functie werkt helaas nu niet)
Het probleem met complexe (en uitgebreide) programma's is vaak dat je niet gelijk kunt zien/begrijpen waar je moet beginnen. Je duikt dan allerlei sub menu's in waardoor je al snel de weg kunt kwijt raken. En ná 2 jaar 'training' vind je nog steeds nieuwe features (die je misschien nooit van je leven zult gebruiken).

Ik maak gebruik van notitieblaadjes (nadat ik iets 3x vergeten ben), en soms druk ik een specifieke pagina van de manual af zodat ik niet uren bezig ben om iets weer opnieuw uit te moeten vogelen. Dit moet natuurlijk niet te veel gaan worden, want dan raak je daarin weer de weg kwijt. :D
 
Ik weet niet hoe het in Ableton werkt, maar in Cubase hebben plugins helemaal geen aparte midi en audio track nodig.

Da's handig, ik werkte hiervoor met Studio one en voor plugins moest je altijd een miditrack en een audiotrack aanmaken.
En in Ableton die ik sinds kort heb zie ik tot nu toe dat het ook zo is.
 
Ja de maschine sequencer met een daw is idd echt brak. Had de 2.0 update, . Ze heb er nu een zooitje van gemaakt idd
Ik werkte zelf altijd met de 1.8 versie, die vond ik beter integeren binnen mn daw.
 
Back
Top