hardware is passé?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik vind hardware prettiger werken.


Persoonlijk vind ik dat reden genoeg. 8o)
 
Origineel geplaatst door S.L.E.
is deze discussie niet al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vaak uitgevochten hier? :slotje:

laat iedereen toch lekker zelf bepalen wat hij lekkerder vind werken ipv bevestiging proberen te halen van wat beter is
je kan duizenden euro's aan synth's uitgeven en je ook duizenden euro's aan softsynth's uitgeven
laat iedereen toch lekker geld uitgeven waaraan die het zelf wil uitgeven en hou toch eens op met die hard. vs. software discussie

ja je hebt gelijk.

maar het is een persoonlijk probleem ook, en ik at een jaar geleden te vloeken op men comp omdat de cpu te traag was. manman, wat was hardware beter. maar afgelopen jaar, met die quad processoren en de nieuwe intels enz....

kan ik zo'n uitgaven niet meer objectief hard maken. vroeger wel. dus ... zoek ik mensendie vinden dat hardware nog steeds beter klinkt :D om ze te overtuigen dat dat niet zo is.

maar goed, jij hebt gelijk. nu moet ik zelf maar zitten piekeren of het die spectralis wordt of een 1000euro intel cpu :slotje:
 
Als IK geld WIL uitgeven aan hardware, dan is het gerechtvaardigd....PUNT!
 
Redhat, je hebt gelijk!!!
Ik gebruik zelf alleen maar plugins, sterker nog!!!: ik gebruik de Akoestik Piano van NI en iedereen denkt dat ik op een "echte" piano speel; ik gebruilk Trilogy, en de baspartij klinkt perfect!!!
Het feit is dat sommige muzikanten niet tot de kern kunnen komen met hun muzikaliteit, en hebben daarom analoog spul nodig om mee te pronken!

Ik begin een beetje te walgen van de personen die denken dat ze meer zijn omdat ze analoge synths hebben, maar houd daarentegen steeds meer van pure muzikanten, en dat kan net zo goed met plugins als met analoge apparatuur!
 
Hey redhat ... ga gewoon terug naar waar je vandaan komt (magix music maker forums ofzo? )

want je zet jezelf hier behoorlijk voor lul ..
kennelijk heb je zelf nog nooit degelijke hardware gehoord rechtstreeks vanuit de outputs je oren in..

en ik wou dat je gelijk had, dat had me een hoop geld bespaard..
 
Origineel geplaatst door Hazes
:gaap:

hou je er dan gewoon buiten.

wil je niet meedoen, heb je nis zinnigs te zeggen, denk je dat deze thread jou niks zinnigs te zeggen heeft, nou wat is dan jouw probleem. werk je voor een synthbedrijf ofzo, eben je bang dat de verkoop zal dalen. nee toch.

we kennen alle argumenten, je hebt gelijk. maar sommige zijn nu niet meer geldig.

zou het bv niet veeeeel goedkoper zijn om een hardware apparaat te bouwen die enkel dient als contoller (maar danbv kwalitatief ok) en de processing te laten gebeuren door de modernere muziekworkstations.

zou dat 1 de prijzen niet flink drukken

of 2) denk je dat de magie verloren zou gaan bv?

of 3) vind je dat een synth gewoonweg veel moet kosten omdat je er anders de commitment niet voor kan opbrengen.
 
Re: hardware is passé?

Origineel geplaatst door RedHat
hallo,

ik zoek naar objectieve redenen waarom iemand 1000'n euros zou uitgeven aan een mooie hardware synthbak, what have you.

en waarom niet gewoon de recentere krachtige software plug-ins zoals zebra 2, zt3a+, µtonic

voor een fractie van de prijs!!!

dus niet het spul van 5 jaar geleden, maar de krachtige plug-ins van afgelopen jaar(en).

zeker nu de compsnelheid (niewste intels bv) zelf de zwaarste plug-ins kouwen als pinda nootjes.

zeker nu, er behringer BCF2000's BCR200's op de markt worden gegooid (kortom midiboxes bij de vleet) om toch maar die hands-on contol te behouden. en dit, voor peanutprijzen.

waaromr al die dsp chip rommel kopenvoor veel geld, wanneer die evengoed op je comp draait in de vorm van software. waarom,ik vraag u, 1000+ euro neertellen terwijl het ding voor 50 euro of freeware kan worden overtroffen.

zeker nu, dat niemand nog analoog van digitaal kan onderscheiden. wanna test? are you sure?

is het gearlust? is het omdat wij speelgoed willen? of heeft iemand echt een goed tegen argument.

laat maar horen...en zoniet, dan heb ik gewonnen me dunkt.

cheers!

Mijn redenen:

1. Zoals al eerder gezegd, voor mijn werk (systeem/database beheerder) zit ik minimaal 8 uur per dag met computers te sleutelen softwarematig (soms ook hardwarematig) en heb ik écht geen zin om 's avonds ook nog eens een keer achter een scherm te zitten om intensief bezig te zijn met muziek. Hardware trekt me meer en geeft me veel meer plezier in wat ik doe.

2. Software is geen flikker meer waard op het moment dat je het koopt. Koop je een dure softsynth en hij bevalt -ondanks dat je lovend was over de demo ;) - uiteindelijk toch niet... Kom er dan maar weer eens van af. Bij hardware heb je maximaal 30 a 35 % waardeverlies. Bij software ligt dit vele malen hoger.

3. Voor het bedrag van mijn complete setup heb ik geen software based setup. Ik reken hier in mee:
- Aanschaf krachtige PC + één of twee goede en grote TFT schermen
- Aanschaf Operating System (xp, 2003, whatever... niet goedkoop)
- Aanschaf Sequencer Software
- Aanschaf van een leuk setje plugins (3 of 4 synths en 3 of 4 effecten om te vergelijken met mijn hardware setup)
- Aanschaf van een masterkeyboard (nee, ik wil geen nootjes in zitten tekenen in grid edit)
- Aanschaf van een goede controller met druk-, draai- en schuifknoppen om redelijke controle over de sequencer te krijgen
- Aanschaf van een goede audio interface... Muziek maken met een onboard avance 97 crystal ding is ook geen pretje

4. Het live aspect. Een live performance met een laptop komt op mij over als een internettende nerd die zijn mail zit te checken terwijl winamp draait. Mensen denken vaak bij een laptop-liveset dat ze aan het mp3-jayen zijn. "Waar draait ie nu mee?" -"volgens mij met mp3's". Het is zogezegd geen porum en ik pas er voor om live te gaan op die manier.
Kortom: Ik ben tegen Wordperfect-house

5. De klank! Ik heb diverse sequencers, plugs en softsynths geprobeerd en dr is gewoon iets mis met de klank. Het klinkt steriel en vooral het laag klinkt me niet lekker in de oortjes. Als op een analoge mixer licht oversturen door een combinatie van gain en EQ is er gewoon niet bij. Je krijgt lelijke clipping als je dit doet met je software mixer in de sequencer. Wil je dit hebben, is het weer de portemonnee trekken voor een leuke distortion plugin. Nee, doe mij dan maar één of ander obscuur gitaarpedaaltje

6. Eigenlijk één van de belangrijkste: Het GEKLOOT altijd met computers!
Ik ken diverse mensen hier van het forum en dr buiten die bij elke nieuwe release van hun sequencer... bijvoorbeeld cubase, versie 4 is net uit, weer een ontzettende strijd leveren met hun PC om alles weer goed te laten lopen. Ik denk hierbij aan drivers, conflicterende plugins, niet-toereikende hardware (upgraden, alweer, kassaa!) en het niet 100% aansluiten op het 'ondersteunde' OS... Waar kom je dan terecht? Inderdaad: UPDATE HELL... Je hebt inmiddels zoveel geld in je mooie sequencerpakketje gestoken dat je niet meer terug kunt en maanden moet wachten en hopen op die éne patch die je verlost van het laatste stukje ellende... hopelijk...
Dit verhaal zuig ik niet uit mijn duim maar baseer ik op verhalen van voornoemde mensen die ik ken. En nee, er zitten ook zeer ervaren computertechneuten bij met skills waarvan ik zeker weet dat ze bijna elk probleem kunnen tackelen als het binnen hun macht ligt.

7.Creativiteit: Ik ben erachter gekomen dat het voor mij veel creatiever werkt met hardware. Ik heb voor nagenoeg alles knoppen (denk tegen de 300 knopjes, schuifjes etc etc) en kan blind grijpen en doen wat ik wil. Op deze manier kan ik in een kwartier mijn idee vangen zonder dat ik van window naar window spring terwijl dr een paar mensen op mijn MSN tegen me zitten te jengelen of ik die en die plug ook aan de loop heb (steek onder water ;)). Mijn werkwijze is -voor mij- een hele pure vorm van muziek maken. Ik heb direct contact met de machines zonder dat er allerlei schermpjes, weet u het zeker popups en andere troep tussen komt te zitten.



hallo,

ik zoek naar objectieve redenen waarom iemand 1000'n euros zou uitgeven aan een mooie hardware synthbak, what have you.
en waarom niet gewoon de recentere krachtige software plug-ins zoals zebra 2, zt3a+, µtonic voor een fractie van de prijs!!!
dus niet het spul van 5 jaar geleden, maar de krachtige plug-ins van afgelopen jaar(en).
zeker nu de compsnelheid (niewste intels bv) zelf de zwaarste plug-ins kouwen als pinda nootjes.
zeker nu, er behringer BCF2000's BCR200's op de markt worden gegooid (kortom midiboxes bij de vleet) om toch maar die hands-on contol te behouden. en dit, voor peanutprijzen.
waaromr al die dsp chip rommel kopenvoor veel geld, wanneer die evengoed op je comp draait in de vorm van software. waarom,ik vraag u, 1000+ euro neertellen terwijl het ding voor 50 euro of freeware kan worden overtroffen.
zeker nu, dat niemand nog analoog van digitaal kan onderscheiden. wanna test? are you sure?
is het gearlust? is het omdat wij speelgoed willen? of heeft iemand echt een goed tegen argument.
laat maar horen...en zoniet, dan heb ik gewonnen me dunkt.
cheers!

oké om nog even op je startpost in te gaan... Allereerst hierboven dus mijn objectieve redenen voor hardware aanschaf.
Je vergeet voor het gemak even de aanschaf van je computer mee te rekenen.
DSP chip rommel zou ik sowieso niet kopen, er is weinig vernieuwends op de markt qua hardware. Veel spul vind ik niets aan en na een kwartiertje pielen in de winkel verlies ik mijn interesse.

Maar wat ik me afvraag... waar maak je je in hemelsnaam druk om?
Zoek je bevestiging voor jouw keuze van werkwijze?


-C-
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Hey redhat ... ga gewoon terug naar waar je vandaan komt (magix music maker forums ofzo? )

want je zet jezelf hier behoorlijk voor lul ..
kennelijk heb je zelf nog nooit degelijke hardware gehoord rechtstreeks vanuit de outputs je oren in..

en ik wou dat je gelijk had, dat had me een hoop geld bespaard..


hahaha, ik wil één ding toegeven ja, zelf heb ik geen analoge gear.

ik heb een jp8080 staan, een µwaveXT een korg emx-1 een µKorg enz.

in midician heb ik paar uur staan spelen met de poly evolver, zalig beest toch!

maar ik zeg je, en ik be niet doof: alhoewel die hardware echt top notch is en schitterende kwaliteit geeft.... nou sorry, maar ik heb plug-ins die gewoon hetzelfde kunnen...

voel je je daarom zo in je gat gebeten? hoeft niet.
 
Origineel geplaatst door RedHat
maar ik heb plug-ins die gewoon hetzelfde kunnen...

het zelfde kunnen maar niet t zelfde klinken :eureka:
 
ik ben het volledig met C738 eens

PC's blijven geld kosten

ik ben wachtende op een AW1600 recorder ( yamaha ja:D )

en ik ben een echte hardware gast kutten met een muis is klote

groetsels JD
 
@cr38

mooie argumenten

maar:

4. Het live aspect. Een live performance met een laptop komt op mij over als een internettende nerd die zijn mail zit te checken terwijl winamp draait. Mensen denken vaak bij een laptop-liveset dat ze aan het mp3-jayen zijn. "Waar draait ie nu mee?" -"volgens mij met mp3's". Het is zogezegd geen porum en ik pas er voor om live te gaan op die manier.
Kortom: Ik ben tegen Wordperfect-house

dat is voor mij niet meer waar. me tde juiste controllers hoef je maar nu en da maar es te checken of je nog goed zit.

ben de rest nog aant lezen. eerste argumenten vid k wel heel goed. alleen ik ben niet alergisch voor een computerscherm...ik vind het trouwens enorm handig...enik werk ook nie graag met de muis maar daar zijn perfecte oplossingen voor.
 
Re: hardware is passé?

Origineel geplaatst door RedHat
ik zoek naar objectieve redenen waarom iemand 1000'n euros zou uitgeven aan een mooie hardware synthbak

Misschien ligt daar het probleem al. Tot waar is een reden objectief en waar betreden we het subjectieve domein?

We zouden de vraag natuurlijk ook andersom kunnen stellen, door te zoeken naar objectieve redenen om softsynths te gebruiken.

en waarom niet gewoon de recentere krachtige software plug-ins zoals zebra 2, zt3a+, µtonic

voor een fractie van de prijs!!!

Eens zien... een plugin op zichzelf is in sommige gevallen inderdaad goedkoper (objectief). Ik zou het zelf niet in alle gevallen een "fractie" willen noemen (mening). Echter, behalve een plugin heb je ook nog een goede computer, een goede geluidskaart, een host en een midicontroller nodig. De prijs is dus afhankelijk van de situatie (alleen spelen of ook opnemen, slechts 1 of meerdere synths). Is het dan altijd goedkoper?

dus niet het spul van 5 jaar geleden, maar de krachtige plug-ins van afgelopen jaar(en).

zeker nu de compsnelheid (niewste intels bv) zelf de zwaarste plug-ins kouwen als pinda nootjes.

Op het vlak van het-kunnen-trekken zullen veel softsynths op een PC nu inderdaad prima bruikbaar zijn. Hardwarebakken konden het altijd al aan. Ik zou bovenstaand stukje zelf dus niet als argument vóór softsynths nemen, maar enkel als het wegnemen van een argument tégen softsynths.

zeker nu, er behringer BCF2000's BCR200's op de markt worden gegooid (kortom midiboxes bij de vleet) om toch maar die hands-on contol te behouden. en dit, voor peanutprijzen.

Je lijkt er vanuit te gaan dat midicontrollers minimaal dezelfde positieve hands-on ervaring bieden als de interface van een hardware synth zelf. Waarop baseer je die aanname? Iedere softsynth heeft een eigen layout. In mijn ogen zal eenzelfde controller nooit voor alle verschillende softsynths geschikt zijn op gebieden als onthoudbaarheid, logica, etc. (mening)

waaromr al die dsp chip rommel kopenvoor veel geld, wanneer die evengoed op je comp draait in de vorm van software. waarom,ik vraag u, 1000+ euro neertellen terwijl het ding voor 50 euro of freeware kan worden overtroffen.

Een synth is meer dan een dsp chip alleen.

zeker nu, dat niemand nog analoog van digitaal kan onderscheiden. wanna test? are you sure?

Je lijkt erg zeker van je stelling. Daar meerdere mensen hier al aan hebben gegeven dat ze het verschil wèl horen, kan je dus al niet meer van "niemand" spreken. Dat lijkt me al een (objectieve) reden genoeg. Spreek in het vervolg dus aub voor jezelf, óf kom met valide onderzoeksresultaten aan.

is het gearlust? is het omdat wij speelgoed willen? of heeft iemand echt een goed tegen argument.

Wie ben jij om voor anderen te bepalen of het hebben van een "speeltje" al dan niet een goed argument is om zoiets aan te schaffen?


Ikzelf sta overigens vrij neutraal in deze gehele kwestie.

Edit: goh, in die paar minuten is iedereen me al voor :)
 
"6. Eigenlijk één van de belangrijkste: Het GEKLOOT altijd met computers!
Ik ken diverse mensen hier van het forum en dr buiten die bij elke nieuwe release van hun sequencer... bijvoorbeeld cubase, versie 4 is net uit, weer een ontzettende strijd leveren met hun PC om alles weer goed te laten lopen. Ik denk hierbij aan drivers, conflicterende plugins, niet-toereikende hardware (upgraden, alweer, kassaa!) en het niet 100% aansluiten op het 'ondersteunde' OS... Waar kom je dan terecht? Inderdaad: UPDATE HELL... Je hebt inmiddels zoveel geld in je mooie sequencerpakketje gestoken dat je niet meer terug kunt en maanden moet wachten en hopen op die éne patch die je verlost van het laatste stukje ellende... hopelijk...
Dit verhaal zuig ik niet uit mijn duim maar baseer ik op verhalen van voornoemde mensen die ik ken. En nee, er zitten ook zeer ervaren computertechneuten bij met skills waarvan ik zeker weet dat ze bijna elk probleem kunnen tackelen als het binnen hun macht ligt."


ja das wel echt waar, héhéhé, heb ook al meerdere malen gevloekt datet niet mooi was
 
Origineel geplaatst door RedHat
hahaha, ik wil één ding toegeven ja, zelf heb ik geen analoge gear.

ik heb een jp8080 staan, een µwaveXT een korg emx-1 een µKorg enz.

in midician heb ik paar uur staan spelen met de poly evolver, zalig beest toch!

maar ik zeg je, en ik be niet doof: alhoewel die hardware echt top notch is en schitterende kwaliteit geeft.... nou sorry, maar ik heb plug-ins die gewoon hetzelfde kunnen...

voel je je daarom zo in je gat gebeten? hoeft niet.

mja die goedkope korg rotzooi is idd niks .. en jp8080 word Heeeeel dicht benaderd door de superwave plugins ..
maar goed dit is dan ook een clone van een digitale synth.. in jouw geval kun je dan idd misschien beter bij software blijven.. jammer genoeg is t onmogelijk om met software perfecte clones van echt analoge compressors / eq / synths etc. etc. te maken..
 
Origineel geplaatst door RedHat
pas op, ik vind die analoge gear van jou echt super de max, het kind in mij wil ze zoooo graag!

maar objectief gezien. zijn al die vele en vele euro's wel nog 'gerechtvaardigd' als je er over nadenkt?

is het niet omdat we 'gewoon' zijn om de hardware te kopen, en blind te zijn voor het clubje dat ons uitlacht met hun software die zo vetklinkt dat je het niet gelooft en moduleerbaar, en hardware controller optimized enz.

Je denk toch niet dat ik op software ga overstappen omdat iemand me uitlacht? Alsof ik een onzeker kippetje ben *grinnik*
Ik heb een visie op muziek en doelen. Ik kies de middelen die daar het beste bij passen en echt, ik heb SCHIJT aan een paar betweterige computernerds die me 'uitlachen'. Ik heb mijn ding gevonden, volg mijn eigen kop en de weg die ik de juiste acht.

Je stellingen komen een beetje over als "Rukken met porno op je scherm is lekkerder dan sex met een echte vrouw" en zoals ik het allemaal lees ben je nogal maagdelijk op het gebied van software (je sexleven hoef je hier niet uit de doeken te doen;))

-C-
 
Origineel geplaatst door RedHat
@cr38

mooie argumenten

maar:

4. Het live aspect. Een live performance met een laptop komt op mij over als een internettende nerd die zijn mail zit te checken terwijl winamp draait. Mensen denken vaak bij een laptop-liveset dat ze aan het mp3-jayen zijn. "Waar draait ie nu mee?" -"volgens mij met mp3's". Het is zogezegd geen porum en ik pas er voor om live te gaan op die manier.
Kortom: Ik ben tegen Wordperfect-house

dat is voor mij niet meer waar. me tde juiste controllers hoef je maar nu en da maar es te checken of je nog goed zit.

ben de rest nog aant lezen. eerste argumenten vid k wel heel goed. alleen ik ben niet alergisch voor een computerscherm...ik vind het trouwens enorm handig...enik werk ook nie graag met de muis maar daar zijn perfecte oplossingen voor.

Jep, ik weet ook wel dat jij heel erg intensief bezig zal zijn... maar mensen zien een laptop staan en trekken daar hun conclusies al uit. Ik gun ieder zijn eigen werkwijze en heb ook zeker wel respect voor de mogelijkheden van een laptop setup met controllers etc. Maar feit blijft, mensen oordelen op wat ze zien door de rook van de rookmachines en de strobe... een gloeiend laptopschermpje.

;)

-C-
 
Hardware klinkt niet zo plastic en dun.
Nog iets, bijna iedereen klinkt hetzelfde.

Geef mijn maar een soft seq met hardwarebakken er aan.
dynamischer
meer lucht in den mix
geen cpu
feest om er mee te werken
 
Een live performance met een laptop komt op mij over als een internettende nerd die zijn mail zit te checken terwijl winamp draait

Daarom heb ik ook maar een mp3-speler gekocht die ik tussen mijn synths verstop :D :D :D

Voor live optreden is hardware wat betrouwbaarder omdat laptops kunnen crashen. Ook omdat de omgeving niet echt de beste is voor een laptop.

Updaten van mijn muzieksoftware doe ik eigenlijk niet meer. Het werkt nu zoals het werkt en kan echt geen reden bedenken om te updaten. Als er een nieuwe programma uitkomt zie ik vaak de voordelen niet t.o.v. mijn versie van ca. 7 jaar oud.

Ook al die gratis softsynths is niet aan mij besteed. Vaak probeer je ze 1 keer uit en ook al vindt ik ze goed, ik gebruik ze toch nooit. Op een gegeven moment ook maar allemaal weggegooid en alleen superwaveP8 bewaard.

Een combo van soft en hard zal tegenwoordig wel een best-of-both-worlds zijn. Veel meer keuze en meer produkten die aansluiten bij jouw wensen.
 
Tja maar je hoeft ook helemaal niet die dikke volvette MiniMoogbas in je nummer te zetten als dat niet is wat je nodig hebt. Maar ga andere mensen niet vertellen dat ze dat niet nodig hebben, want uit software haal je het gewoon niet.

Het probleem wat ik met software heb is dat het een beetje een eenheidsworst wordt, terwijl als ik het analoog mix met andere synthesizers, die geluiden weer veel beter blijven staan. Ben nu net met een nummer bezig waar ik ontzettend punchy drums gebruik uit de Waldorf Attack VSTi in combinatie met een Matrix 1000 en een Six~Trak, en toen ik ze een apart kanaal gaf op mijn mixer in plaats van via de stereo ouput gemixed naar buiten liet komen, klonk het al zo veel beter!

Ik vind software juist iets waar ik geluiden uit haal die ik niet uit de hardware synths kan halen die ik nu heb. Met software kan veel meer. Maar een analoge synthesizerklank klinkt - hou je vast - beter uit een analoge synth dan uit een PC.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top