Yamaha AN1X

Lid sinds
15 februari 2007
Berichten
1.002
Locatie
Vlakbij Hulst
Ik heb al een heeeeele tijd een AN200. Leuke bak, bepaalde geluiden krijg ik NIET uit iets anders. Uniek. Zeker de overdrive sectie is geniaal.

Nu kan je bij de AN200 niet alles via de AN200 zelf doen. Echt dom vind ik dat. De OSC-tuning kan je NIET aanpassen, de LFO routing ook niet, de FM routing ook niet, de pitch envelope ook niet... zo zijn er nog dingen. Heel irritant. gelukkig is er een editor voor.
Nu kocht ik onlangs een mac, en die editor(die zo al niet makkelijk te vinden was) is windows only.

Nu denk ik eraan om - als ik er es eentje tegenkom voor een normale prijs(!) - een AN1x te kopen omdat ik denk dat je daar echt wel àlles van het fronpaneel kan instellen. Mss met wat geklik en wat geuidk in menus, maar dat is al beter dan helemaal niet. Ik wil de unieke sound van de AN200 niet opgeven maar wil wel mijn sounds kunnene editten godverdomme.

Is het zo, dat alle parameters bereikbaar zijn zonder editor?
 
naast m'n lasptop staat toevallig een an1x, ik heb hem pas sinds kort.

Te zien aan de layout kan lfo 1 op zowel de osc, vcf en vca gezet worden
Osc's kunnen onafhankelijk van elkaar via "pitch" en "fine" getuned worden, dus dan weet je het wel.
Even aangezet:
FM source 1 kan naar fixed, peg, feg, lfo1 en lfo 2
FM source 2 kan naar vco 1, vco2, vco1s, peg, feg, lfo1 en lfo2

alles zit onder een draaiknop (zijn er 8 ) in combi met 8 druknoppen voor het betreffende menu.
Dus in totaal 64 functies binnen handbereik, alleen even de juiste knob parameter group selecteren.
https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=42791&stc=1&d=1230390900

Zie de 8 draaiknopen met kleurtjes, en de betrefende kleurtjes bij de knoppen links van het schermpje. De knop die aanstaat wijst aan dat alles in diezelfde kleur bij de knoppen de functie heeft die er bij die knop beschreven staat. Dus geen scrollen door menu's !
Wel heel goed lezen wat waar staat .

Pitch enveloppe heb ik zo 123 niet kunnen vinden, die is niet direct aanspreekbaar.
Wel amp env en filter env.

De laaste van de 8x8 zijn 8 assignable knoppen (bruine kleur), dus ik denk dat je daar wel een picth env aan kan koppelen, kan haast niet anders.
 
Laatst gewijzigd:
Pitch Envelope is die zwarte knop (PEG/LFO), en dus de zwarte labeltjes van de draaiknoppen. PEG (Pitch Envelope Generator)
 
Vet.

Dat kan ik dus nu allemaal niet meer tweaken. Toch wel zonde van een bak die zoveel kan, dat ze die zo maken dat je met de module enkel die leuke paramters kan tweaken via de editor. wat een gedoe eigenlijk...

Toch maar echt eens goed overwegen of ik geen leuke AN1x vind voor €200...
 
Is het zo, dat alle parameters bereikbaar zijn zonder editor?
Nee. Dat vond ik zelf ook erg jammer, als ze nou gewoon de shift-knop voor wat meer dingen hadden gebruikt was ik gelukkig geweest.

Maar, bij de AN1x mis je volgens mij wel de "INR" golfvormen en de M.SAW, want dat moet je maar met Unison of Dual zien te rooien.
 
Ik heb mijn AN1x een half jaartje geleden verkocht omdat ik ruimte moest hebben voor een Motif XS7. Maar weemoedig denk ik eraan terug, een erg leuke synth :) Voor 200 euro moet je er wel aan kunnen komen lijkt me en is het dubbel en dwars waard.
 
Yup. Er is geen editor voor mac en ik vond het zowiezo al jammer dat ik niet alles vanop de AN200 kan editten. Toch wel jammer bij een synth. Ik vind veel van zijn geluiden wel gewoon echt uniek. Kan bepaalde dingen uit niks anders krijgen. Daarom... kan ik evengoed overstappen op de AN1X, die heeft toetsen én knoppen...
 
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar bv. een bcr2000 zou de missende tweakmogelijkheden kunnen overnemen.
 
Kan dat?
Ik vind nergens een deftige lijst van de CC's van alle parameters. In de handleiding raak ik er ook niet wijs uit eigenlijk... Waar vind ik zoiets. Moest dat kunnen, dan is het wel heel eenvoudig op te lossen, want ik héb een bcr staan die niet echt gebruikt wordt...
Ik héb dat al eenbs geprobeerd dacht ik, maar dat is toen niet gelukt, omdat ik via de LEARN functie probeerde te werken op de BCR, maar dat ging niet echt omdat ik de midi via mn computer rondstuurde...

Moest iemand zo'n lijst hebben/vinden dan zou ik het fijn vinden om die te krijgen, want dan is mijn probleem ineens opgelost zonder dat het me geld, plaats en energie kost.
 
Ik heb 150 betaald voor de mijne. Het is echt een super bak. Ik kan hem zeker aanraden!
 
Zelf zit ik ook vaak aan een Apple te denken, maar omdat ik een DX200 en CS6x + PLG-150AN (trouwens super combinatie in de CS6x omdat je dan alle effecten kunt gebruiken etc.) heb ik ook het probleem van de edditors. Nu kun je dat wel oplossen met bootcamp of parrallels desktop (als je midi dan werkt), maar goed je koopt geen Apple om windows te draaien zou je zeggen. Had mooi geweest als Yama de editor als vst had gemaakt, maar goed die hoop heb ik allang opgegeven.
 
Zelf zit ik ook vaak aan een Apple te denken, maar omdat ik een DX200 en CS6x + PLG-150AN (trouwens super combinatie in de CS6x omdat je dan alle effecten kunt gebruiken etc.) heb ik ook het probleem van de edditors. Nu kun je dat wel oplossen met bootcamp of parrallels desktop (als je midi dan werkt), maar goed je koopt geen Apple om windows te draaien zou je zeggen. Had mooi geweest als Yama de editor als vst had gemaakt, maar goed die hoop heb ik allang opgegeven.

Inderdaad. kBen eigenlijk heel probleemloos overgestapt op mac. Ableton Live draait gewoon op mac, geen probleem met licenties ook, da's zeer makkelijk geregeld allemaal. Ultra analog die is ook voor beide platformen. Juist drumatic kon ik niet vinden voor mac, maar ik heb enkele sounds gesampled, vooral de kicks gebruikte ik constant. De analoge rolands die ik staan heb trekken zich van platform ook niet echt veel aan.

Juist die editor vr mn an200, die was ik uit het oog verloren... Deze namiddag eens proberen om al die knoppen van de bcr aan de parameters toe te wijzen... als't lukt, maak ik wel een filmpje en post ik het hier. Is meteen een oplossing voor iedereen. Hopen dat het lukt natuurlijk, het zou moéten, maar ja, da zou zoveel...
 
Ik heb Rekon Audio (makers van VST editors voor o.a. de Nord Leads, Virus, etc.) eens gemaild of zij geen plannen hebben om zo'n editor te maken. Denk dat daar toch echt wel markt voor moet zijn.
 
Back
Top