EMU EIV XT Ultra: HD extra: makkelijk te doen?

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.832
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hoi allemaal :doei:

Ik beschik al enkele jaren over een EMU EIV XT Ultra met een ingebouwde IDE HDD van 3 Gb. Ik heb echter nog een 40 Gb IDE HDD van IBM liggen. Alvorens ik de sampler uit het rack ga demonteren (want dat is nogal wat werk), wilde ik hier vragen of er iemand ervaring mee heeft.
  • Zitten er bv gesplitte voedingsstekkers ingebouwd (zoals bij de oude PC's)?
  • Zijn er intern beugels of gaatjes voorzien om een tweede HDD te monteren?
  • Is het een eenvoudige optie om bv de eerste eruit te slopen en door de nieuwe te vervangen? Hoe zet je dan het OS op die nieuwe disk? Een speciale optie tijdens het formatteren?
Dus graag jullie bevindingen ;).


Met dank bij voorbaat 8)


:doei:

Danny
 
dat is plug&play
je kan wel maar 1 (IDE) HD erin steken
dus oude eruit, koppelen aan computer en data overzetten (indien nodig)
nieuwe erin
ik zou gelijk de fan vervangen, tegenwoordig heb je voor <20€ een nieuwe 40mm fan die zo goed als geruisloos is (pas op met de draadjes terug aansluiten of je fan draait andersom)

OS staat op ROM chips, dus niet op de HD

Ultra met EOS4.7 kan fat32 aan, dus theoretisch te formatteren in de compu, maar ik zou het toch even in de EMu doen, ben je zeker van de block size
van de EMU IDE installation guide : IDE drives come PRE-FORMATTED with Low Level
formatting. Use the “plain” Format command to format the drive
(not FormatLL). Refer to your EOS operation manual for additional
information on mounting and formatting disk drives
 
tiger001 : Bedankt voor je super snelle reactie :okdan:. Kan je me wel even uitleggen waarom er slechts één drive in kan? Komt het door het ontbreken van een kabeltje voor de stroomvoorziening (want je kan een splitkabel gebruiken). Of is er gewoon geen fysieke plaats voor een tweede interne drive?

Ik beschik wel nog over een oude Windows 98 PC die ergens diep onder het stof in een kast staat. Ik kan die wel oprakelen om de huidige IDE drive even in te steken (als slave) en dan de data over te zetten naar de nieuwe. Maar als ik weet dat er toch een mogelijkheid zou zijn om twee drives tegelijkertijd te gebruiken, dan zou ik dat verkiezen. Nu ja ... als het niet kan, kan het natuurlijk niet :).

In ieder geval thanks voor je hulp.


:koffie:

Danny
 
MatthewLeBlom : Bedankt voor de link naar jouw SCSI-post. Ik hou er dus rekening mee dat het extra bij inbouwen niet zo eenvoudig is als bv het extra inbouwen van een disk in een PC-tower. In ieder geval hebben me de antwoorden binnen deze thread wel overtuigd om komend weekend de EMU uit het rack te halen en hem eens een keer open te doen zodat ik de situatie eens kan bekijken. Ik zal dan wel zien of ik met boormachine en zelf tappende vijsjes aan het werk ga of ik gewoon de bestaande disk vervang.

Trouwens: nog een andere vraag waar ik nu aan denk: zijn er mensen die zo'n EMU (Classic, XT of XT Ultra) gebruiken met een extern PC-keyboard? Net zoals sommige andere gebruikers, ondervind ik het pobleem met het slecht reageren van drukken op de knopjes van de sampler. Ik heb een PS/2 QWERTY keyboard via een PS2 naar DIN adapter aan de ASCII input hangen. Dit werkt prima. Maar af en toe bevriest het ganse toestel. Enige wat er dan op zit, is hem af en opnieuw op te zetten.
Soms kan ik hem dagen aan een stuk gebruiken zonder dit voor valt en soms gebeurt het meerdere keren binnen het uur. Ik heb al in het oog gehouden of ik speciale toetsen op het ASCII keyboard gebruik. Maar of ik nu bv de nummertoetsen gebruik op het numeriek gedeelte of enkel die van de bovenste rij van het alfanumerieke deel ... het maakt niets uit. Ook als ik er op let om het toetsenbord niet automatisch de input te laten repeteren, blijft het resultaat hetzelfde.

Op zich niet zo'n erg probleem ... maar af en toe is het wel lastig.

Anyway, bedankt aan hen die gereageerd hebben :okdan:

:doei:

Danny
 
ik denk dat het OS niet overweg kan met meerdere disks op de interne IDE bus (master/slave) - maar je kan natuurlijk eens proberen, indien je de juiste verbinding legt achteraan de HD
mss dat er net genoeg plek voor twee is indien je de HD op zijn kant zet
hou er ook rekening mee dat de voeding niet gemaakt is voor 2 disks, was al een heikel punt indien je bv. RFX monteerde, had je een nieuwe voeding nodig
ik gebruik op al mijn EMUs (3st) een keyboardje, maakt het natuurlijk heel wat sneller - ik heb ook wel eens zo'n freez ervaren zoals jij beschrijft, maar niet (zo) regelmatig dat ik de oorzaak ervan kan/wil/moet achterhalen - mss dat diegene met een qwerty toetsenbord (2/3) hier minder last van heeft
wanneer je hem dit we ofzo uit het rack haalt, heb je dan tijd/zin om een 3d scan van zo'n rackvleugel te maken?
 
Ik zou geen tweede HD erin zetten vanwege die instabiliteit rondom de voedingen.
Ik zou de oude HD eruit trekken en een SCSI2SD erin ztten.

Dan heb je op 1 SD kaart meteen 4 HD's en je vraagt meteen een stuk minder vermogen van je voeding.
(SCSI2SD trekt veel minder stroom dan een HD).
Als je een ultra hebt hoef je op de SCSI2SD geen voeding aan te sluiten. Dan kan voldoende stroom uit de SCSI bus getrokken worden.
Heb je een Classic, dan moet je wel een voedingdraadje leggen naar de SCSI2SD.
 
MatthewLeBlom : Bedankt voor je tip. Ik heb gisteren de EMU uit het rack gehaald (dit was nog het lastigste van al), open gevezen en dan alles eens rustig bekeken. Het is inderdaad volledig straight forward. Ik heb de oude disk vervangen door een IDE van 80Gb. Formatteren duurt inderdaad maar een paar seconden. Daarna wat folders gekopieerd, terug opgeroepen ... nergens geen problemen. Top dus.

De SCSI2SD is interessant als je die massa aan opslagcapaciteit nodig hebt. De originele drive van 3Gb was echt wel te klein, maar de 80Gb die er nu in zit, ga ik waarschijnlijk nooit vol krijgen.
Maar ik hou de optie wil mee in het achterhoofd.

Bedankt aan iedereen die in dit draadje heeft mee geholpen :okdan:

:doei:

Danny
 
Back
Top