Emu E4xt Ultra + SCSI2SD

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,


Recent heb ik een Emu E4XT Ultra gekocht en voorzien van een SCSI2SD interface.
Voor de mensen die niet bekend zijn met SCSI2SD:

https://www.itead.cc/scsi2sd.html

Ik koop mijn exemplaren bij Amigakit in Engeland om importbelasting te voorkomen (voor zolang het duurt gezien de Brexit).

http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/product_info.php?products_id=1264

Alles werkt naar behoren dus: aanrader.
Ik maak hieronder drie posts met in elke post een apart onderwerp voor de overzichtelijkheid.
 
Montage

Montage

Ik heb voor de montage een 3.5" bracket gebruikt zodat de SCSI2SD op de plaats van de floppydrive kan worden gezet.
Dit is handig want dan kan je de micro SD er makkelijk uit halen voor backup doeleinden.

https://durhamcardco.com/3d-prints/scsi2sd/

Enkele kanttekeningen hierbij:

Deze brackets zijn #d geprint en hebben geen superhoge resolutie.
Dat betekent dat het er dus niet heel erg strak uit ziet.
Maar good enough vind ik.

Verder:
Je kan de SCSI2SD er in schroven met half zelftappende schroeven.
Dit werkt wel, maar is wel redelijk fragiel vind ik.
En je moet zelf met de boormachine aan de gang voor de gaten waarmee je de brackets in de Emu kan schroeven.
Let ook op dat de boutjes precies op lengte zijn zodat ze niet tegen de achterkant van de SCSI2SD printplaat komen!
 
Aansluiting

Aansluiting

Helaas heb ik een beetje pech gehad.
En helaas is dat ook een beetje mijn eigen schuld geweest, maarja. shit happens:

Je moet oppassen dat je GEEN 12volt op de SCSI2SD aansluit.
12volt wordt op diskdrives en harddisks gebruikt.
En deze connector past direct op de SCSI2SD.
De SCSI2SD heeft geen 12 volt nodig dus koppel deze los.
En pas op de je de polariteit niet omwisselt.
De SCSI2SD zal doorbrangen en is voorgoed kapot (zonde dus, mij is dat overkomen).

In een Emu E4XT kan je de SCSI2SD gebruiken zonder power connector.
Je moet dus alleen de SCSI bus aansluiten en de power niet.
 
Micro SD card prepareren

Micro SD card prepareren

De SCSI2SD kan je via USB aansluiten op je PC en configureren.
De Emu kan partities van max 2.1GB herkennen.
Dus het is handig dat je vier virtuele schijven op de micro-SD kaart van 2GB maakt.
Onderin de software die bij de SCSI2SD zit kan je de verschillende schijven een naam geven.

Veel plezier!


[EDIT]
Ik heb een paar goedkope "AliExpres micro SD kaartjes" gekocht en die werken niet. Koop dus een A-merk. De Sandisk micro-SD kaartjes van de Action werken goed..
 
Thanx voor het delen hiervan. Staat ook nog steeds op mijn todo lijst maar heeft nu geen prioriteit ben ik bang. Toch erg interessant en informatief.

Betekent dit dat je nu data op een SD kaart schrijft? Ik heb er een IDE HD inzitten op dit moment...die wordt dan overbodig? Gaat laden nu sneller? Welk EOS heb je hier voor nodig?
 
Dit betekent inderdaad dat je je data op de micro-SD kaart schijft.
Wat je nu op jouw IDE schijf opslaat sla je dan dus op de Micro-SD op.
De IDE schijf wordt dan dus overbodig.

Of de laadsnelheid hoger of lager is dan een IDe schijf weet ik niet.
Ik heb daar niet op gelet.

In mijn Ultra zat ook een IDE schijf. Dit werkte prima.
Volgens mij kan via IDE ook een veel grotere dataopslag aangesproken worden.
In mijn Ultra zat een 10GB schijf en ik meen me te herinneren dat die 10GB ook aangesproken kon worden, maar dat weet ik niet meer zeker.

Ergens op internet las ik dat HD's een relatief grote belasting kunnen zijn voor de voeding in de Ultra en dat dit ten koste van de levensduur kan zijn.
Of dit echt zo is weet ik niet, maar ik ben er gemakshalve maar vanuit gegaan dat het waar is.
Dit omdat een fijn medeforumlid een E4XT heeft die helaas kapot is gegaan.
Of deze kapot is gegaan vanwege overbelasting van de voeding is niet bekend.
 
Floppy Drive

Floppy Drive

Nog een kleine tip die ik elders op internet tegenkwam:


Als je een SCSI2SD erin bouwt op de plaats van de diskdrive, monteer de diskdrive dan op de plaats van de HD.
Je kan deze dan niet gebruiken omdat je er niet bij kan, maar je kan de diskdrive ook niet kwijtraken.
En als je in het Disk-Menu per ongeluk op de floppy drukt ziet de sampler deze gewoon.
Ik las dat als de floppy drive verwijderd is de sampler bevriest voor een tijdje.
Hij schijnt vanzelf wel weer uit deze bevries-stand te komen, maar je moet dan ff wachten.
 
Ik zou er ook een sticker op plakken als de floppy Erin zit. Je zal net zien dat je over 5 jaar die floppy zoekt en hij er dus in verstopt zit. Want dat ga je weer vergeten, dat ie erin zit, vermoed ik.
 
Goed idee, dat van die floppy erin. Ik heb sinds de SCSI2SD de floppy van mijn K2000 in de kast liggen, ligt alleen maar in de weg.
 
Jammer dat het mis is gegaan met het aansluiten van die SD uitbreiding.. maar deze uitbreiding lijkt me zeker handig om ooit in mijn ultra sampler aan te brengen..
Gefeliciteerd met deze megasampler in ieder geval! Echt n fantastische machine! :mega:

Ik had ooit al zitten kijken om bij de mijne n SSD in te bouwen.. Het is eigenlijk net een computer under the hood.. (inclusief noisy fan :D)
Je hebt n oudere ide schijf nodig als deze
Ik dacht dat er wel een beperking was op de grootte maar ben even kwijt hoeveel dat was.
Het zal iig wat uitmaken in het stroomverbruik en hij is weer minder noisy.. :)

Heb de mijne al een tijdje niet meer aangehad maar wisselde bestanden uit via ZIPdrive.. maar ook een beetje omdat ik het gewoon weer leuk vond om die ouwe SCSI zooi weer in een computer actief te hebben.. :D Met een SD kaartje wordt het wel een stuk flexibeler iig.

Heel veel plezier ermee!! En dank voor het delen van de info :okdan:
 
Ik heb trouwens over de voedingen van de Ultra samplers ook weleens gehoord of gelezen dat er meerdere versies zijn.
De FX kaart (E-mu R-FX 32 ) die er voor te verkrijgen is zou sowieso in versies met een lichter uitgevoerde voeding problemen veroorzaken. En dat kan ook wel kloppen aangezien DSPs een behoorlijk vermogen trekken.
De vorige eigenaar van mijn EMU5000 kon deze uitbreiding iig niet draaien zonder problemen.
En daarbij zijn alle andere uitbreidingen die te verkrijgen zijn ook een belasting voor de PSU maar volgens mij in mindere mate dan zo een DSP kaart,. Misschien dat gebruik van dit soort uitbreidingen ook van invloed is op de levensduur?
 
Interessante info over de belasting van de R-FX + voedingsbelasting.
Een R-FX zou ik ook wel willen, maar volgens mij zijn die nogal duur. Klopt dat?
 
Ik heb al jaren de RFX-32 in een oude niet door E-mu aanbevolen voeding en er geen problemen mee gehad. Alleen moest twee jaar geleden een condensator worden vervangen maar dat kan ook hebben gelegen aan het feit dat de sampler zijn warmte niet goed kwijt kon.
De HD zet ik meteen na het laden op de slaapstand om stroom te besparen en de herrie te beperken.
Laatst werd een Ultra met RFX hier goedkoop op het forum aangeboden. Kijk maar of die al weg is.
Ik zou dit systeem wel in de ASR-10 willen bouwen. Dat zou ook moeten kunnen.
 
Op Ebay zijn die RFX kaarten zeldzaam en erg duur inderdaad. Heel af en toe komt er een Emu met RFX op Marktplaats of hier op het forum voorbij, de prijs was dan iets redelijker.

Ik heb die RFX kaart zelf nooit gehad, maar ik krijg de indruk dat de hoge prijs meer komt door de zeldzaamheid en gear lust op Ebay dan het nut. De mogelijkheden ermee zijn indrukwekkend, maar van wat ik gelezen heb is het geluid niet echt bijzonder (beetje digitaal). Ik denk dat je voor het geluid beter af bent met wat goede externe effecten.
 
Dat wil ik tegenspreken. Voor het geluid hoef je de RFX niet te laten. De effecten zijn digitaal en klinken ook zo, maar ze passen prima en kunnen zich meten met externe effecten, al is het geen Lexicon. Je kunt de interne effecten ook blijven gebruiken als je minder precisie wilt, maar die zijn van beduidend mindere kwaliteit. Ik heb die nooit gebruikt. De RFX effecten zijn enorm flexibel en krachtig. Je kunt een aantal galmen tegelijk gebruiken (ik heb er standaard vier) zonder door je processorkracht heen te gaan. Dat is tegenwoordig met bijvoorbeeld de Kronos heel normaal, maar voor zo'n oude sampler een ongekende luxe. Als je dat met externe effecten wilt bereiken, moet de externe bak voldoende in- en uitgangen hebben of je moet meer apparaten gebruiken. Dan wordt het ook een dure grap.
 
Ik heb ook die RFX kaart gehad maar vond het echt een ramp qua routing en was ook niet onder de indruk van de klank. Daardoor bijna nooit gebruikt.

Toen ik ontdekte dat er erg veel vraag naar was heb ik hem meteen uit mijn E-mu geschroefd en verkocht :doei: Ben echt wel wat gewend wbt slecht ontworpen hard en/of software maar deze spande echt de kroon :r
 
Ik heb gisteren toevallig de set gekocht van Vizion, welke Akikaze opperde. (* deal was kort daarvoor gemaakt).

Dat van de vage routing komt me wel bekend voor idd na er gisteren even mee bezig geweest te zijn, nog niet echt heel veel duidelijk nu.. maar goed, je moet altijd even tijd investeren met zoiets.
Al met al een boeiend fenomeen in ultra sampler uiteraard, en ontzettend blij mee en ga er zeker veel plezier mee beleven.. :)

Ik heb er lang over getwijfeld. ben echt een reverb liefhebber en begreep al dat ie daar niet zo heel sterk in is.. maar de echte twijfel was door de bugs. Ben ook al eerder gewaarschuwd door de vorige eigenaar van mijn E5000ultra dat ie het niet goed zou doen in deze bak.. en ook gisteren hoorde ik al de gevreesde noiseburst al even voorbijkomen. Wel vaag dat jij er geen klachten mee hebt dan Akikaze, ik weet niet of de E4XT misschien standaard een zwaardere voeding heeft dan een 5000?

Heb op mijn 5000 ook nooit de interne fx gebruikt, reverb klinkt niet fijn idd.. maar met de standaard 4 outs is er gewoon niet veel keuze om fx toe te voegen.. 1 bus droog/ 1 bus voor reverb.
Had een tijdje terug ook al een E4XT gekocht die met 8 outs al iets meer mogelijkheden biedt om dingen met fx uit te mixen, maar dan toch wil je dingen liever in de machine zelf hebben.

Qua vage klachten (noise bursts, random panningen) hoop ik dat er voor de RFX nog iets van verbetering te behalen is met een zwaardere voeding.. ik wijt daar een deel van de problemen aan, maar kan er naast zitten uiteraard.
Emu heeft wel in de loop der jaren (door het groeien van het aanbod in expansies) steeds zwaardere voedingen gebruikt in de Ultra samplers. Ik gok ook dat er in een E4 Ultra Platinum (die zo'n beetje alle uitsparingen voor expansies gevuld heeft, incl. RFX) ook geen 43 watt voeding heeft gezeten.

large_image_3.jpg
 
Ik weet niet of de voedingen van de 5000 en de Ultra verschillen. Misschien heb ik op die kapotte condensator na gewoon geluk gehad. Misschien komt het doordat ik niet alle uitbreidingen heb. Wat betreft de bugs, ik heb bewust niet hoger dan OS 4.61 gebruikt.
 
wat was nou het eerste probleem van de e4xt voor dat ik hem opstuurde?? hij deed het hier altijd tot net voor de tijd dat ik hem nog even ging testen voordat ie opgestuurd werd...
ik heb hier overigens ook die sccsi harddisk nog
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top