Brandbrief van Chicken Systems over encryptie Kontakt 6

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,


Chicken Systems heeft een email verspreid waarin ze gebruikers van Kontakt op de hoogte brengen van het feit dat Kontakt 6 gebruik zal maken van 128 bit encryptie waardoor het onmogelijk gaat worden met third party software samples, banks instellingen etc te lezen of converteren.
Uiteraard maakt Chickensystems hier een groot punt van. Dit raakt immers hun core business.
Maar in de laatste paar alinea's maken ze op zich een punt wat voor sommige mensen hier relevant kan zijn:

Should We Expect NI FIles To Be Accessible?
Yes! Isn't it obvious that WAVE files should be read in any sample editor? Shouldn't it be normal that TXT files, or RTF files - gosh, or even Word files - be accessible to any word processor?

There isn't anything special about a NKI file - no innovation, no brilliance, no Einstein. It's just a record of the programming of a particular Kontakt object you use. And very often YOU COMPOSED IT. It's your creation, your sweat and blood. You deserve to be able to retrieve the full set of data in the way you choose.

Why Did NI Do This?
Does it matter why?

If NI VALUED the users ability to access the data they create, they would make it happen, by going back to the pre-v4.2 days and doing it that way, or finish and extend the code library to Kontakt 6 files. Simply put, if they VALUED the concept of publicly accessible data, it would happen. But, apparantly, they don't. Intentions mean nothing, results mean everything. They've had eight years, and times up - unfortunately times up for YOU.

So... Beware Of This Significant Kontakt 6 Limitation
Our goal by this article is to make you aware of this, because NI likely won't make any public announcement. Our suggestion is to keep a older version of Kontakt around - at very least Kontakt 5.8, or best - or in addition - Kontakt 4.1 or 3.5. Always keep in mind that the stuff you intend to have access to - for authoring, for custom editing, for other - do it in anything less than Kontakt 6. And just assume that anything written in Kontakt 6, you have no access to the data besides what NI gives you.



Bron: http://www.chickensys.com/news/20180927/lockedin.php
 
Ik voel in deze tekst een onderling conflict. Chicken Sys heeft natuurlijk de converter geleverd voor Kontakt 5. Vermoedelijk zijn ze eruit geschopt.

De ironie is overigens enorm groot...
Chicken Sys heeft in het verleden Hollow Sun sample collecties geleverd die je alleen maar met hun (enorm brakke) proprietary 'installer' kon installeren, een variant van hun converter. Je moest dan in de installer aangeven welk format je wilde hebben, en die produceerde dan de bestanden voor de juiste sampler. Alleen ging dat voor vrijwel geen enkele sampler goed, en je had geen toegang tot de originele files van Hollow Sun. Ik weet nog dat wijlen Steve Howell daar helemaal niet blij mee was toen ie de uiteindelijke cd's binnenkreeg. Ik heb van Steve destijds uiteindelijk gewoon zijn originele Kontakt-files gehad. Ik mis Steve wel hier. Die kon zo heerlijk schelden op CS ;)

Maar goed, waarom NI het doet (als NI het al doet en verplicht stelt voor alle bestanden, het kan ook gewoon optioneel zijn...) is natuurlijk om de producenten van sample-packs te beschermen. Dat je niet je sample pack verkoopt en mensen met hun Chicken Sys translator daar een setje van maken voor een andere sampler en voor $10 op eBay verkopen.
 
Als ik het dus goed lees is het het probleem is dus niet dat als je een .NKI file opent deze monolitisch is en je de losse .wav files niet zou kunnen opslaan, maar dat de file zelf encrypted is zodat je zonder Kontakt nergens mee naar toe kan.

Chicken Systems heeft een goed punt; maar aan de andere kant willen de mensen die die libraries bouwen (en het bouwen van een goede library kost elke keer meer geld) natuurlijk niet dat hun spul heel makkelijk te copy-pasten is. Het kan zijn dat dit al langer in de planning zat, en door dat akkefietje dat er toendertijd een developer doodleuk Kontakt-samples ripte en in een Reason Rack extension stopte (en die verkocht) denk ik dat het versneld is.

In de oude tijd van samplers waren die libraries nog niet zo gruwelijk groot en complex; het werk was meer een kwestie van verzamelen (en in het geval van oudere CDs zoals X-Static GoldMine etc het uit een grote collectie van vinyl putten van breaks) dan van "en nu microfoonpositie x/y/z en precies deze volumes/velocities en het kost een godsvermogen om dit te bouwen".

edit: etaoin was sneller :)
 
Je kunt altijd nog Kontakt gaan samplen ..

Inderdaad...gewoon audio output opnemen in je DAW. Waar houden ze zich mee bezig...
 
128 bit, kraak je dat tegenwoordig niet met een opgevoerde Commodore 64?
 
Interessante info Etoin en Yoozer.
jullie houden de materie lekker bij. Ik vind dat soort dingen leuk om te lezen. :D


En ja: wat dreamer schrijft lijkt me een prima work-around voor als je iets in je hardware sampler wil hebben voor live (of in de studio).
 
128 bit, kraak je dat tegenwoordig niet met een opgevoerde Commodore 64?

128 bit AES (ik neem aan dat ze dat gebruiken) is nog steeds best sterk. Maar net als bij iedere kopieerbeveiliging staat de sleutel gewoon ergens op jouw computer. Ergens verstopt in de Kontact player installatie, anders kan die er ook niet bij om de boel af te spelen. De drempel is dus vooral legaal want het kraken van encryptie is in veel landen zoals de VS verboden tegenwoordig.
 
Back
Top