S550 - Vintage samplers !

:okdan: die oude Roland 12 bit samplers hebben echt een dikke warme wollige sound altijd. Mooi spul. Ik dacht altijd dat dit door hun AD converters kwam ofzoiets. Heel anders dan b.v. een Akai, EMU of Ensoniq :koffie:
 
Klinkt helemaal niet verkeerd, alleen vraag ik me wel af in hoeverre het de moeite waard is voor bepaalde types van geluiden. Het laat wel zien hoeveel zorg en aandacht er is besteed aan de SR/JV of U-serie soundset die volgens mij op de S-serie samplers gebouwd is (wellicht niet specifiek de S550).
 
Het laat wel zien hoeveel zorg en aandacht er is besteed aan de SR/JV of U-serie soundset die volgens mij op de S-serie samplers gebouwd is (wellicht niet specifiek de S550).

Wel, ik had eerst een JV1080 en nu een 2080. Helluva synths.
Toen dacht ik m'n S5000 te verkopen. Maar die blijft mooi staan.
Zoals sommigen het in die YT thread stellen : De opmars van vintage samplers is onomkeerbaar ! (nog even geduld)
 
Grappig dat 23-stappenplan om de gotek aan het werk te krijgen. Ik klap er net zo lief een diskette in.
 
S550, mooi ding ja:)
Diskettes erin klappen kan natuurlijk ook gewoon.
Zo'n Gotek vind ik wel handig omdat je geen diskettes hoeft te wisselen en omdat je makkelijk samples kan backuppen, uploaden en evt. delen via internet.

Ik vind de S750 (S770) overigens ook heel erg mooi.
Die is gewoon 16 bit en klinkt niet hetzelfde als een s550 ofzo, maar wel dik rond, mooi etc (zelfde filters als de JD990).
 
Heb t altijd maar een lastig ding gevonden, was de eerste sampler waarmee ik werkte.
Wat een verschil met toen ik overstapte naar de akai samplers ghehe :D

Maar hij klonk wel erg fijn en de filters waren ook dikke prima! Heb t wel altijd afschuwelijk gevonden om met dat ext. scherm te moeten werken om het nog een beetje fatsoenlijk te kunnen bedienen. Als dit en de bediening makkelijker zonder muis of controller zou werken had het best de potentie om een echte klassieker te worden net zoals de Akai S9*0 serie.

Ik vind die gotek in dit filmpje ook maar een beetje apart werken trouwens ghehe.
 
Ja, ik zat ook te klapperen van die Gotek, wat ingewikkeld zeg! Floppy kan je toch gewoon in je USB floppydrive op een computer duwen voor backup of samples van het net? Roland heeft redelijk normaal formaat gebruikt, gewoon FAT 16 dacht ik.

Beste feature is wel het VFD scherm. VFD FTW!
 
Ik heb het filmpje nu pas gekeken.
Die Gotek is wel erg ingewikkeld ja.
Volgens mij is dat er eentje af fabriek.
Hij werkt in ieder geval heel anders dan de mijne (die is geflasht met HXC firmware).

Zo gaat het hier:
- USB stick laat ik ALTIJD in de Gotek zitten (behalve als ik hem wil backuppen op mijn PC)
- S550 aanzetten zonder knoppen op de Gotek in te drukken.
- Als de sampler is opgestart staat de Gotek meteen op de image die ik de vorige keer had geladen (hij onthoudt dat. Als je dit niet wil maar je hebt liever dat hij altijd naar image 000 gaat dan kan dat ook).
- selecteer floppy image
- druk op load op de S550 en klaar is case.

Een Gotek met HXC werkt dus gewoon als een floppy drive waar je een diskette in "klapt" (ghehe).
Dit geldt voor zowel laden als opslaan.

Om toch een kritische noot toe te voegen:
Je moet ergens bijhouden welke images op de USB-stick staan anders moet je alles afscrollen en dat is veel tijdrovender dan door een diskettebak bladeren. Ik houdt dit bij in een tekstbestandje op mijn computer.
Als je dit erg vervelend vindt zou je een Lotharek floppy emulator kunnen overwegen. Deze heeft een display waarop de naam van de disk-image is te zien (op een Gotek heten deze allemaal DSKA0000 etc). Nadeel Lotharek: kosten zijn veel hoger.
Als je een heel handige harrie bent kan je ook een display op een Gotek aansluiten zodat dit kan, maar dat heb ik zelf nog niet voor mekaar.
 
Back
Top