Werken (alle) samplers realtime?

[AB]

You are better than me
Lid sinds
28 februari 2005
Berichten
21
Locatie
Leeuwarden
Hallo allemaal,

Ik zit te denken over de aanschaf van een sampler, en nu vroeg ik me het volgende af: Er zitten allerlei effecten in een sampler die je over je samples heen kunt gooien. Maar kun je die effecten ook gelijk over het inkomende geluid gooien? Dus als ik mijn synth via lijningang op een sampler aansluit en ik selecteer een leuk effect, komt mijn synth-geluid + het effect dan uit de uitgang van de sampler? En als ik een microfoon erop aansluit, heb ik dan een soort vocoder?

Alvast bedankt voor de replys!

Grtz AB
 
Hangt van het merk/model af.
Maar ken er geen die ook vocoder mogelijkheden heeft.
Denk dat je dan eerder bij een modulesynth van bijv Novation of zo uitkomt.
 
De Ensoniq EPS16+ & ASR-samplers kunnen een live signaal door de DSP voor de effecten halen. Voor de EPS16+ is daar een speciale diskette voor te krijgen. Ik meen iets van Waveboy FX of zoiets maar heb ze al lang niet meer gebruikt. Er is ook een Vocoder diskette, volgens mij ook van Waveboy maar die heb ik nog nooit geprobeerd.
 
De A4000 van yamaha zitten 3 effectprocessors in. Je kunt deze los gebruiken of achter elkaar schakelen.
De effecten zijn met midi controller data aan te sturen zodat je ze kunt tweaken in realtime.

De audio inputs aan de voorkant van de sampler kun je een microfoon in pluggen, dan moet je onder record / setup het ingansniveau op line zetten en de input doorschakelen naar 1 van de 3 effectprocessors. Nu heb je een realtime effect. Een vocoder zit er niet in, maar met de pitch shifter kun je hele leuke dingen doen met je stem.

-C-
 
Zeg ik nou iets heel doms maar is het niet veel makkelijker om een los effect te kopen? Die van Zoom hebben een ingebouwde vocoder geloof ik, maar er zijn er vast meer. Is veel flexibeler, en je kunt hem natuurlijk ook gewoon aan een van de outputs van je sampler hangen om effecten over je samples heen te gooien als je ze afspeelt. Tis maar een idee.
 
De Roland SP808, een groef sampler, heeft een 10bands vocoder in huis. Groovy.
 
Met de meeste samplers/workstations kun je effecten op de input zetten en deze al dan niet mee samplen of gewoon als effect weer naar de out sturen. Vocoder effecten in combinatie met samplers...hmmm....wordt ff zoeken denk ik. Mijn Fantom-X heeft dat dacht ik niet. Als je een goedkope maar goede vocoder zoekt, dan moet je ook eens naar de MicroModular kijken, die vind je 2e hands voor een paar honderd EURoos.
 
Voor de Emu E serie kun je audio input kaarten krijgen waarmee je 6 audioinputs voor realtime audio processing krijgt, filters, effecten, vocoder.
 
kurzweil kan het ook .. dan gebruik je 2 outputs als inputs
 
Bedankt allemaal voor de reply's :)
Als reactie op BDeep: Dat is wel iets om naar te kijken, een los effect. Ik heb nog nooit zoiets gezien, en weet ook niet de mogelijkheden van die dingen. Interessant.

Nog een vraag over samplers: Is timestretching iets wat bijzonder is op een (goedkopere) sampler, of is dat nog bijzonder op dit moment? Want hoe kun je samples op de juiste BPM krijgen als je geen timestretching hebt? Op de pc kan het softwarematig, maar dat kost steeds rekentijd (met sonar iig) en het lijkt mij zo handig om dat soort dingen realtime te doen. Je speelt je beat af, en draait net zolang aan de knop totdat de sample die je eraan synchroon wil laten lopen goed loopt. Kom ik dan uit bij de duurdere samplers, of zijn er ook goedkope die dit kunnen? (Of weet iemand een softwarepakket dat hier bij uitstek geschikt voor is?)

Grtz AB
 
Back
Top