ISLA SP-2400

En voor de mensen die maar blijven bitchen over de clones van Behringer, kijk dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=nJPERZDfyWc
Zolang Behringer moderne updates toevoegd aan oude classics is het niet anders dan een artiest die een eigen versie maakt van een bekend nummer: een Remix.
Ik vind het tof dat ze dit doen.
Met gemengde gevoelens kijk ik ernaar.. begrijp beide kampen maar zit zelf eerder met 1,5 voet in het "bitchin"-kamp :D Uit soort puristische overwegingen en volstrekt subjectieve / persoonlijke overtuigingen aangaande wat schoonheid is, bepaalde magie, kunst, kunde, etc als eerbetoon / ode aan het brein waar dit alles uit is gekomen. Daar kunnen we Behringer in ieder geval niet van betichten!

Benieuwd verder waar ze mee komen, als ze door alle modellen heen zijn fast-forward zeg 10-15 jaar.. wat dan?

Voor mij past dit in een hele brede trend die ik maar "surrogatering" noem zijnde, dat men de kern uit iets puurs (een eenheid) haalt, en dat modificeert, muteert, manipuleert en erna vermeerdert op een geindustrialiseerde / herhaalbare / schaalbare en daarmee structurele wijze. Kan voeding zijn (kweekvlees = cloon?), of Behringer cloontjes, you name it.

Zoals van: "aah, dus dit celletje is wat een tomaat laat smaken naar tomaat.. nice! we gooien de rest weg, en gaan met dat celletje aan de haal. Dát is immers wat -wij denken/vinden dat- mensen willen hebben". Ofwel, een surrogaat, kopij, een plastieke neppert dat het origineel moet suggereren (en, die de massa zal slikken)

"aah, dus als het 12-bit is en een drumcomputer.. dan heb je bijna een SP-1200" hmm, ben al overtuigd..not!

Maar doet dat iets met speelplezier? maak je hier mindere muziek van? Nope.. is het beter voor de portemonne, uiteraard! :) Tegen zoveel enthousiaste mensen die genoegen nemen met kopijen, plastieken en surrogaten kan ik niet op, en waarom zou ik. Tot de dag komt dat er sléchts surrogaat in de aanbieding is, en er geen weg terug is.. dan gaan we zien, dat we het niet alleen mede gesponsoord en veroorzaakt hebben door nauwelijks kritiek/scrupulus te tonen en teveel rommel als zoete koek te slikken waar men mee aan komt zetten, want het is zo lekker, mooi, prima, goedkoop, etc.. tegen welke échte prijs? Moet het van Behringer komen die revolutionaire nieuwe ontwikkeling, met jaren denkwerk en experimenteren.. zoals men toentertijd deed?

Behringer beschouw ik als een woekerende plant.. ik geloof meer in die kleine, zwaar creatieve projectjes van muzikanten zelf met een latente tech-knobbel. Vind ik vele malen interessanter

Je weet pas wat je mist, als het er niet meer is.. think about it. Voor de rest moet iedereen het lekker zelf weten.
 
Laatst gewijzigd:
Gelukkig hebben mensen allemaal een eigen mening.

Ja gelukkig wel. Ik ben alleen altijd zo verbaasd als mensen boos lijken over het feit dat Behringer dingen namaakt. Muziekanten winnen hier toch alleen maar mee? Of mis ik nu iets?
 
Zolang Behringer moderne updates toevoegd aan oude classics is het niet anders dan een artiest die een eigen versie maakt van een bekend nummer: een Remix. Ik vind het tof dat ze dit doen.

In principe heb je natuurlijk gelijk, maar om je vergelijking even door te trekken: als iemand op een gegeven moment alleen nog maar remixen maakt van de nummers, de creativitit en de ideeën van anderen, tsja... dan ben je in mijn ogen toch eerder een behoorlijke kneus dan een artiest. Maar goed, ieder zijn ding...
 
In principe heb je natuurlijk gelijk, maar om je vergelijking even door te trekken: als iemand op een gegeven moment alleen nog maar remixen maakt van de nummers, de creativitit en de ideeën van anderen, tsja... dan ben je in mijn ogen toch eerder een behoorlijke kneus dan een artiest. Maar goed, ieder zijn ding...
Het heeft weinig zin om ook maar iets van "moraal" of "eer" te willen bespeuren bij een reus als Behringer. Tis een keiharde business en hij ziet een gat in de markt, bijna te mooi om waar te zijn.. wij schreeuwden re-makes? dan maaktie re-makes. wij schreeuwen reissue vd 808? prima, dan maken we de 808. Hij komt op het goede moment met de gewilde modellen/producten. Wat dat betreft, als business-man, zeg ik echt petje-af.. maar om het nu "tof" te noemen mwoah, neigt naar "sympathiek" en dat is Behringer imho echt niet ; snoeiharde business, woekerplant.
 
Laatst gewijzigd:
Het heeft weinig zin om ook maar iets van "moraal" of "eer" te willen bespeuren bij een reus als Behringer. Tis een keiharde business en hij ziet een gat in de markt, bijna te mooi om waar te zijn.. wij schreeuwden re-makes? dan maaktie re-makes. wij schreeuwen reissue vd 808? prima, dan maken we de 808. Hij komt op het goede moment met de gewilde modellen/producten. Wat dat betreft, als business-man, zeg ik echt petje-af.. maar om het nu "tof" te noemen mwoah, neigt naar "sympathiek" en dat is Behringer imho echt niet ; snoeiharde business, woekerplant.

Wat een nonsens. Mensen willen al minimaal 15 jaar een fatsoenlijke 808 heruitgave (dus niet van die hobby projectjes van "muzikanten met een latente tech-knobbel"). Niemand vond het de moeite waard, Behringer doet het. En goed ook. En ze vragen niet eens de hoofdprijs, het is maar wat je snoeihard noemt. De synth wereld heeft in denk ik geen 30 jaar zo'n revolutie gezien.

Van je eerdere verhaal klopt ook geen hout. Moeten we nou echt het genie dat ooit de SP1200 maakte eren? Omdat hij het geniale idee had dat hij geen 24 bit ging gebruiken maar 12 bit? Hij kon gewoon niet anders. De SP1200 (net als veel andere klassiekers, bv. 303) is meer ondanks alles een klassieker geworden. Daar kwam geen geniale ingeving bij kijken. Behringer gaat nu een klassiek geworden massa-product opnieuw in massa-productie brengen. Heel tof.
 
Ik vind het prima dat een partij een markt open boort die andere fabrikanten gewoon laten liggen. Maar ik word de laatste tijd zo doodgegooid met Behringer dingen dat ik het allemaal niet zo boeiend meer vind.
 
Ja gelukkig wel. Ik ben alleen altijd zo verbaasd als mensen boos lijken over het feit dat Behringer dingen namaakt. Muziekanten winnen hier toch alleen maar mee? Of mis ik nu iets?

Ik zie liever dat ze Emu kopen en dan een verbeterde super versie maken van de Emu SP1200. Waar echt Emu op staat. Zwaar ,kwaliteits ding. Als er een Uli Sp uitkomt en die functioneel goed inzetbaar. Dan kan die voor live doeleinde best interessant zijn. Zoveel nieuwe samplers komen er ook weer niet uit.
 
Alles is sowieso gejat en beter goed gejat dat slecht verzonnen.
Hoe dan ook ik ben blij dat een ander bedrijf met clones komt als de originele fabrikanten daar geen zin in hebben. (terwijl de vraag enorm is!)
De meeste zijn sowieso heel dom geweest. Zij hebben alle tijd gehad om deze reeks opnieuw uit te brengen en hadden daar de allerhoogste prijskaartjes aan kunnen hangen.
 
Sjees, je hebt een keuze. Een keuze! Sterker nog, een betaalbare keuze! Gun de wereld betaalbare keuzes! Om leuke, goedklinkende dingen mee te doen. Om nog veel leuker te worden dan jij. Kun jij ook eens ergens van genieten.
 
Het is heel simpel voor mij . Ik zie het als een 12 bit sampler met de opties van nu. Dat zoek ik al zolang. Gedoe met SCSI en diskettes is het gewoon niet voor mij.
 
Tot de dag komt dat er sléchts surrogaat in de aanbieding is, en er geen weg terug is..
[...]
Je weet pas wat je mist, als het er niet meer is.. think about it.

Leg mij dan eens uit hoe het surrogaat er voor gaat zorgen dat het origineel, dat al 30 jaar niet meer wordt gemaakt of leverbaar is en slechts nog sporadisch en tegen woekerprijzen tweedehands te verkrijgen is, gaat verdwijnen.
 
Kansloos puristengezever.

Dat zorgt ervoor dat het helemaal niet leuk is om iets over nieuwe producten op forums te lezen...tenminste, als je geinteresseerd bent in het product. Het is wel interessant als je lotgenoten zoekt die ook in het stenen tijdperk zijn blijven hangen of als je gewoon uit verveling alleen maar wil discussieren met figuren met oogkleppen groter dan het paard zelf. Ja, ik verveel me ook nu ja.
 
Vroeger hadden we bakalieten telefoons en betaalden we een kwartje voor interlokaal bellen. Toen gingen gesprekken tenminste nog ergens over.
 
er is trouwens ook iemand uit Frankrijk bezig een sp-1200 te clonen op basis van een arduino. gaat misschien binnenkort een kickstartert van komen

hier de draad op GS

"I'm an SP-1200 user and a software engineer with a small bit of knowledge in electronics. I have started working on a replica of the SP based on an Arduino & Raspberry Pi.

Basically the same appearance, same layout, same user interface, same features but all with some nice modern touches and extra bells and whistles.
As as far as the sound goes, I have already reverse engineered the SP's pitch shifting algorithm which is by far the main contributing factor to the crunchy sound everyone recognizes as the SP. I've actually posted a blindtest between my emulation and the real thing in the facebook SP12/1200 user group and most people got it wrong.
Here are some famous samples and breaks I ran through my emulation: Uploadfiles.io - SP-algorithm-test.zip

I am currently working with an established eurorack modules manufacturer for the PCB design and analog circuitry, which will include the updated SSI2144 filter (made by Dave Rossum as a better version of the SSM2044), the same TL084 channel output op-amps, and analog input filtering modeled after the real thing."

IMG-20190109-205248-602.jpg
 
Ik denk persoonlijk dat dat simpeler kan, als je de helft van de bits van een 24 bit converter negeert heb je automatisch een 12 bit converter (mits je slim kiest welke bits je negeert). Ik weet niet of het een geluid oplevert wat in de buurt komt van de orginele, maar zou wel een optie kunnen zijn. Ik denk dat een drm niet veel uitmaakt om eerlijk te zijn, het orgineel is al meer dan 30 jaar oud en ik denk niet dat E-mu zo lang die naam heeft vastgehouden.

Iets anders trouwens, volgens mij zie ik tussen de MIDI poorten en de USB-B poort een micro SD lezer. Zou wel een logische optie zijn nu geheugen inderdaad veel goedkoper is.

Volgens mij lul je maar wat en heb je geen idee hoe ad converters werken. Niet dat ik het helemaal weet maar zomaar wat bits weghalen lijkt mij echt iets heel anders dan wat een 12 bit ad converter doet.

Nou heb ik een sp1200 en ik begreep dat het oude ad’s converters zijn die ze gebruiken en volgens mij werken ze non lineair. En nieuwe ad converters zouden lineair werken.

Krijg bij je reactie een sterk gevoel bij wat ik de laatste jaren veel lees op het internet. Mensen die simpel denken en omdat ze het kunnen bedenken, denken dat het waar is.

Of te wel als je authoriteit bent op ADC/DAC gebiedt dan wordt het een ander verhaal maar ik vrees van niet.
 
uiteindelijk wil je toch gewoon lekker muziek maken en apparaten waar dat fijn mee gaat, of dit nu behringer is of een boutique designer

Daarnaast is het nogal een misvatting dat het één het ander uitsluit. Massaproductie en kleinschalige huisvlijt kan prima naast elkaar bestaan want hebben toch totaal andere doelgroepen.
 
Back
Top