zelfbouw Modular

Dirky

Ingeburgerd
Lid sinds
29 oktober 2010
Berichten
93
Tussen al de geluiden van mijn RD-700SX en de PC die er aan hangt, mis ik het analoge van vroeger…

Sinds enkele jaren ben ik begonnen met het verzamelen van componenten om ooit eens met de bouw van een nieuwe puur analoge modular te starten. Als basis worden zeker eerst de oude FORMANT modules nagebouwd (weliswaar in een nieuw modern kleedje) om dan later de meer experimentele toer op te gaan.

Heb echter nog wat technische vraagtekens:

- Welke behuizing? 19” rack afmetingen respecteren? Andere populaire afmetingen?
- Welke stekkers? Jack ¼”, 1/8”, banaanstekkers 2mm, 4mm?
- Gecombineerde modules; bvb – ADSR + VCA in één module?
- Welke manieren zijn er om frontplaten te (laten) maken?
- Zijn er leveranciers voor de PCB’s van vroeger? Of kan iemand die namaken?

Iemand hints? Voorkeuren?

Alvast bedankt


PS kunnen de moderatoren dit eens verhuizen naar de juiste zelfbouw rubriek aub? Blijkbaar kan ik dat niet zelf :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk niet dat ik dan voor Formant zou gaan maar voor http://yusynth.net/Modular/index_en.html

Frontplaten: Schaeffer. PCBs: iemand regelen die kan etsen of dat uitbesteden.

Als je slim bent kies je van tevoren voor welk standaardformaat en -aansluiting wil gaan en conformeer je je werk daar aan - dan kun je bijv. tijdelijk een Doepfer-module voor weinig er aan hangen totdat je zelf je uber-envelope of uber-filter hebt gebouwd. Scheelt ook gedoe met voedingen en zo.
 
Ik denk niet dat ik dan voor Formant zou gaan maar voor http://yusynth.net/Modular/index_en.html

Dat is ook de keuze die ik heb gemaakt, het is een schitterend klinkende synth voor het geld. En de schema's zijn met enige ervaring relatief makkelijk te maken. Verder is het echt compleet, dus zowel PCB's als frontplaat schema's en complete uitleg wordt op de site aangeboden.
 
formant boek kan je tegenwoordig vinden op het net! net even gedownload!!!
ik weet dat ik hier vroeger, als ik aan mn "hogere" opleiding begon, voor gekeken heb, en alle nodige elektuurs opgesnord had in de bilbiotheek!!
probleem begint al bij het keyboard! :D
1e publicatie! :W
Naar engelse leverancier gemaild, niet meer in stock! :doei:
Nog een beetje gezocht en dan maar opgegeven! Ben hier eig ook wel sterk in geintereseerd, als je ergens PCB's of andere kan scoren, let me know!! :okdan:
 
mail van Elektuur van 6/09/2004 als antwoord op de door mij gestelde vragen, tijdje terug ondertussen! 8)

Citaat:
Ik ben bang dat de componenten grote problemen gaan opleveren na 27 jaar. Niet alleen het toetsenbord, maar ook sommige opamps zijn uit productie. Het beste wat we je kunnen aanraden is in ons internetforum op onze website (www.elektuur.nl) een oproep te zetten. Mogelijk weten lezers meer dan wij of is er iemand die de spullen nog heeft liggen die er toch niets mee doet.
 
in de formant zaten, op de wat minder goed verkrijgbare 726, verder geen onderdelen die niet meer leverbaar zijn oid.
je kan dus in principe gewoon een formant bouwen.
:koffie:
 
Mijn 4-oktaafs keyboard van 35 jaar geleden heb ik hier nog. Ook nog een kleine stock van de originele K&A (Kimber Allen) dubbelcontacten. Ook de nederlandstalige publicaties van toen liggen hier nog... zelfs de audiocassette met samples!!!

Bij het ronselen van componenten heb ik me gefocused op de Formant... Je zal me dus moeilijk van mijn stuk kunnen brengen. Alhoewel de yusynth modules er wel super uitzien...
 
@J.Baars: Inderdaad. Voor de juiste prijs is alles qua elektronische componenten op Ebay te vinden, ook de 726.

Had jij trouwens nog een Formant 12dB VCF voor mij liggen? Je had een vermoeden dat je er nog eentje had rondzwerven...Eventueel zonder frontje, want die heb ik zelf.
 
lekker die formant bouwen, topsynth.
gaje zelf de printen maken?

ik heb van de vco een ontwerp in eurokaart formaat gemaakt, volgens de latere suggesties van chapman? dacht ik?.
( daarin worden fets in de vco en vcf vervangen door opamps.)
dan hoef je geen fets te selecteren.
en ik heb een modificatie gemaakt om de 726 te vervangen door een 3046 met tempco.
( de 726 is enkele jaren totaal onvindbaar geweest in de handel, vandaar de mod.)
:koffie:
 
Mijn 4-oktaafs keyboard van 35 jaar geleden heb ik hier nog. Ook nog een kleine stock van de originele K&A (Kimber Allen) dubbelcontacten. Ook de nederlandstalige publicaties van toen liggen hier nog... zelfs de audiocassette met samples!!!

Bij het ronselen van componenten heb ik me gefocused op de Formant... Je zal me dus moeilijk van mijn stuk kunnen brengen. Alhoewel de yusynth modules er wel super uitzien...

Als je toch niet de originele frontjes en PCB's hebt, pas je de ontwerpen dan ook aan? Extra functies bedoel ik dan.
 
@J.Baars: Inderdaad. Voor de juiste prijs is alles qua elektronische componenten op Ebay te vinden, ook de 726.

Had jij trouwens nog een Formant 12dB VCF voor mij liggen? Je had een vermoeden dat je er nog eentje had rondzwerven...Eventueel zonder frontje, want die heb ik zelf.


ah, had jij die fronten........ had al zo,,n idee.
filter is tot nu toe onvindbaar, ik ga nog verder zoeken.

:mega:
 
lekker die formant bouwen, topsynth.
gaje zelf de printen maken?

ik heb van de vco een ontwerp in eurokaart formaat gemaakt, volgens de latere suggesties van chapman? dacht ik?.
( daarin worden fets in de vco en vcf vervangen door opamps.)
dan hoef je geen fets te selecteren.
en ik heb een modificatie gemaakt om de 726 te vervangen door een 3046 met tempco.
( de 726 is enkele jaren totaal onvindbaar geweest in de handel, vandaar de mod.)
:koffie:

1 of 2 van mijn VCO's zijn dat aangepast ontwerp zonder 726 als ik het goed heb? Ik hoor in ieder geval geen verschil met de 726 modellen. De stabiliteit heb ik nog niet echt vergeleken. Ik heb wel al gemerkt dat vier 726 VCO's na 3 weken nog altijd heel goed gestemd zijn tov elkaar.

Als ik het goed heb is die 726 ook niet zozeer kritisch voor de klank zelf (saw core?), meer voor de frequentie. Dus is het ook niet zo verwonderlijk dat ze (quasi) hetzelfde klinken. De Formant VCO blijft een dijk van een ontwerp.
 
ah, had jij die fronten........ had al zo,,n idee.
filter is tot nu toe onvindbaar, ik ga nog verder zoeken.

:mega:

Super! Veel succes met de zoektocht. :)

Jups, ik heb die fronten. In mijn project kan ik ze heel goed gebruiken, en voor de verkoper is het ook een faire deal geworden. Iedereen tevreden. :okdan:
 
1 of 2 van mijn VCO's zijn dat aangepast ontwerp zonder 726 als ik het goed heb? Ik hoor in ieder geval geen verschil met de 726 modellen. De stabiliteit heb ik nog niet echt vergeleken. Ik heb wel al gemerkt dat vier 726 VCO's na 3 weken nog altijd heel goed gestemd zijn tov elkaar.

Als ik het goed heb is die 726 ook niet zozeer kritisch voor de klank zelf (saw core?), meer voor de frequentie. Dus is het ook niet zo verwonderlijk dat ze (quasi) hetzelfde klinken. De Formant VCO blijft een dijk van een ontwerp.

jij had idd ik denk, twee van de latere ontwerpen, met een opamp in de core ipv. een fet.
ik kon er geen klankverschillen in ontdekken.
de 726 doet helemaal niets met de klank, die is alleen voor de expo omzetting.

wat vooral bepalend is voor de klank, de 7413 compatator, die is lekker steil, en de waveshapers voor tri sin en pulse, die zijn helemaal de grote vetmaker...

:mega:
 
Ik kan het meubilair, de deur en jawel de muren laten trillen met dat monster. 4 osc filter sweep in de lage regionen en gaaaaaan. :)
 
het huis laten trillen.... dat kan ik met mijn stem! :D

Heb gisteren een tweedehands 19" computer/server rack op de kop kunnen tikken. Alleen de rails lijken bruikbaar... dus sowieso nieuw kastje!

foto's volgen...
 
...Heb echter nog wat technische vraagtekens:
...
Iemand hints? Voorkeuren?
Hints, voorkeuren geen gebrek hier...
* oscillators met ingebouwde waveshaper (i.p.v. afzonderlijk);
* aanslaggevoelige ADSR's (eventueel aftertouch naar het sustain);
* modules met een individueel bussyteem voor een patch matrix;
* een globaal bussyteem voor meerdere audio en modulatie-bronnnen;
* sequencers voorzien van quantizing (noten, toonaarden, stemmingen);
...

Waarom niet 'de SF krachten bundelen en een eigen systeem uitbouwen' :
een soort van 'Open Source Modulaire Synth'. Een 'best of the best'.
 
Waarom niet 'de SF krachten bundelen en een eigen systeem uitbouwen' :
een soort van 'Open Source Modulaire Synth'. Een 'best of the best'.

Vind ik ook, samen sta je sterk tegen commerciele audioaparatuur prijzen.
Echter denk ik niet dat het in SynthForum gaat lukken...
Zie de "Synthese van een Stem" thread waarom.
 
Een modular heeft voor mij een nostalgische betekenis. De optredens van Tangerine Dream, ELP en Klaus Schulze in de jaren '70 zijn herinneringen die nu om een modular vragen. De complexiteit van de laatste dingen welke je opsomt zijn volgens mij bestemd voor computers...

Ik heb het geld niet, noch de tijd, om een super-project op poten te zetten. 'k blijf liever met mijn voeten op de aarde...

toch bedankt voor de hints!
 
Een modular heeft voor mij een nostalgische betekenis. De optredens van Tangerine Dream, ELP en Klaus Schulze in de jaren '70 zijn herinneringen die nu om een modular vragen. De complexiteit van de laatste dingen welke je opsomt zijn volgens mij bestemd voor computers...
Het bedoelde bussyteem is niet meer dan een aantal banen (printbanen) waarop signalen doorgevoerd worden
die over het complete racksysteem af te takken zijn, bvb. met een draaischakelaar op de betreffende modules.
Dat kan juist veel extra in- en outputs besparen op elke module afzonderlijk.
Ik heb het geld niet, noch de tijd, om een super-project op poten te zetten. 'k blijf liever met mijn voeten op de aarde...
Voor jou klinkt het mogelijk als een super-project, dat is het niet. De extra dingen die ik opnoemde hoeven helemaal niet zoveel kosten mee te brengen.
Maar als je ooit een step sequencer gaat gebruiken zul je m'n voorstel nog wel terug herinneren. Een zachte landing toegewenst dan.

Kijk ook eens hier op het SF hoeveel jou al zijn voorgegaan (en waar of hoe zijn ze geland ?). Vandaar enkel dat voorstel.
Succes.
 
Back
Top