Modulaire synthese tips en tricks

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
De afgelopen jaren ben ik bezig geweest met de bouw van een modulaire synth. Gewoon omdat het me leuk leek om te doen. hij is overigens nog steeds niet af. Ik blijf hem uitbreiden.
Inmiddels heb ik een aardig systeem en ik experimenteer heel wat af.
Toch mis ik de nodige kennis om de klank echt drastisch te veranderen.
Het komt bij mij vaak toch neer op een saw (of meerdere afhankelijk van het aantal vco's wat ik gebruik) door een filter gooien en ADSR op het filter en de VCA. Ik krijg best mooie basjes en zo, maar ik heb geen idee hoe ik klanken als realistische fluiten of strings kan maken of zo. Of een geluid als de bekende laserharp en zo. Toch moet het kunnen, want als ik werk van Wendy Carlos of Tomita beluister maken ze toch hele gave sounds.

Om wat meer te weten te komen heb ik o.a. dit artikel gevonden waar een fluit patch in wordt gemaakt: http://www.soundonsound.com/sos/oct03/articles/synthsecrets.htm

Nadeel is dat de plaatjes zelfs na klikken nog te onduidelijk zijn. Met name die patch die is afgebeeld is gewoon niet te lezen.

Heeft iemand wat gave tips en tricks om instrumenten te maken op mijn modular of heeft iemand dat plaatje uit het artikel op een wat groter formaat.

Het is wellicht ook wel makkelijk te weten welke modules ik heb, want misschien heb ik wel bepaalde modules nodig die ik nog mis om tot een bepaalde klank te komen. Het zijn overigens allemaal Oakley modules.

3 x VCO
2 x VC ADSR
2 x VC LFO
3 x VCA
1 x superladder filter
1 x state variable filter
1 x COTA filter
1 x Noise
1 x S&H
1 x Equinoxe Phaser
1 x mididac
1 x multimix
1 x little lag
1 x powersupply
2 x dizzy board

Nog leuker zou zijn als iemand persoonlijk eens langs zou komen om met mijn modular te spelen en me de nodige tips en tricks kan geven.
 
Wat me onmiddellijk opvalt is dat je voor een heel klassieke opzet hebt gekozen. Ik mis meer "experimentele" modules zoals een onontbeerlijke waveshaper, ringmodulator en frequency shifter.

Ik zie wel de mogelijkheid om leuke strings te maken (zie ook SOS artikel)
 
Het leek me zinvol om te beginnen met de klassieke modules en later wat meer exotische modules te gaan bouwen.
Ik ben op dit moment wel bezig met een ringmod.

Ik wil de modular ook gebruiken voor "klassieke" sounds zoals mooie leads, bassen, strings en fluiten.

Ik zoek gewoon eigenlijk wat basis patches om dit soort geluiden te bouwen.
Zoals module A patch je naar B etc.

Wat doen trouwens een waveshaper en frequency shifter?
 
Betere artikels als op Sound on Sound ga je niet vinden over basissynthese. En het leuke is dat alles modulair uitgelegd wordt.

Waveshaper: vervormt de golfvorm naar een andere. Bijv. een distortion is een waveshaper. Dit kan gebeuren door de golfvorm een niet-lineaire versterkingscurve te geven.
Een leuke truck is bijv een golfvorm door een waveshaper te sturen en de waveshaper te moduleren met dezelfde golfvorm. (dus op de frequentie van de golfvorm verandert de waveshaper die golfvorm en krijg je een nieuwe regelmatige golfvorm. Moeilijk om dit geschreven uit te leggen, gemakkelijk om te zien)

Fequency shifter: De harmonische inhoud van een wordt verschoven. Bijv een zaagtand, bestaande uit 100, 200H, 300, 400Hz enz. kan door een frequency shifter bijv met !0 Hz vershoven worden naar 110, 210, 310, 410 Hz. Dit breekt de harmonische relate tussen de harmonischen. zie artikel SOS over Basdrumsynthese

Edit: foutje verbeterd.
 
Laatst gewijzigd:
Mocht iemand die artikelen op papier hebben dan zou ik die graag eens inzien.
Probleem met een aantal artikelen die online staan is dat de afbeeldingen vaak slecht te zien zijn omdat ze (zelfs als je er op klikt) zo klein zijn.
 
Wow! Da's handig. Bedankt.
 
Het komt bij mij vaak toch neer op een saw (of meerdere afhankelijk van het aantal vco's wat ik gebruik) door een filter gooien en ADSR op het filter en de VCA.
dikke zonde nutuulk... ik mis o.a. nog een quantizer en shiftregister in je overzicht bijv.
 
kunt in de artikelen ook ergens drukken op printoutversion. als je hem daarna uitprint staat het er een stuk leesbaarder.
zou er zelf wel wat voor over hebben als iemand ooit alle artikelen achterelkaar uitprint of als 1 grote pdf ter beschikking stelt, het zijn er nogal een boel.
ook is er via de nordmodularsite ergens een heel boekwerk over modulaire , meer experimentele, synthese.
heb zelf ooit een boek geleze: sythesis of acoustic instruments, zeer leerzaam , misschien ergens 2de hands te verkrijgen.
en er zijn div duitse boekjes bij pvv- medien verschenen over substractieve synthese. nog altijd te koop.
 
zou er zelf wel wat voor over hebben als iemand ooit alle artikelen achterelkaar uitprint of als 1 grote pdf ter beschikking stelt, het zijn er nogal een boel.
dat zal een flinke duit gaan kosten... waarom kan je niet gewoon vanaf je scherm lezen en dan gewoon een paar handelingen uit probeerd?

medien
daar hebben ze dan een meervouds woord voor maar als ze meer dan 1 computer bedoelen nog steeds computer blijven zeggen... duutsers bunt nie wies... jwt! :mexico:
 
dat zal een flinke duit gaan kosten... waarom kan je niet gewoon vanaf je scherm lezen en dan gewoon een paar handelingen uit probeerd?

lijkt me nogal lastig in bed of op wc, niet?

daar hebben ze dan een meervouds woord voor maar als ze meer dan 1 computer bedoelen nog steeds computer blijven zeggen... duutsers bunt nie wies... jwt! :mexico:

dapper hoor proberen dyslexie te tackellen op hogere leeftijd
 
Laatst gewijzigd:
Carlos en Tomita hebben/ hadden vette Moog modulars en geen Oakley. Het vette fluitje van Jan Hammer (o.a. op Forever Tonight) kwam uit een MiniMoog.
De laserharp van Jarre kwam uit een Yamaha DX7. Als we het toch over Jarre hebben: het bekende fluitorgeltje kwam uit een Arp 2600 en toevallig ligt het Arp patchbook (nr. 20) naast me:
Gewoon een zaagtandje uit oscillator 3 en tremolo uit een sinus-LFO van oscillator 2.
Verder niks.. geen ring mod. of wat dan ook.
 
ik weet niet hoe groot jouw'n wc is maar volgens mij past daar (al zou je het al willen) geen modular in... :mexico:
nou, m'n synthi-a wel hoor, en... speakertjes ingebouwd !
 
Kan je die tutorial nog een keer posten Mr. X? Hij verwijst nu naar een bestand op je lokale schijf.
 
Uit vage nieuwsgierigheid even dat bestand online proberen te zoeken, waarbij ik een forum uitkwam waar dit in een post staat:
En hier een tutorial van Rob hordijk de clavia g2 goeroe. Wel erg droge kost.
file:///C:/Documents%20and%20Settings/Administrator/Desktop/g2workshop/SynthesisWorkshops.htm
Bron: http://www.dubstep.nl/viewtopic.php?p=65540&sid=73ce8070530a22b2c9ebc8c11eefebe3 (zevende post)

Dat nazoeken levert de volgende link op:
http://www.xs4all.nl/~rhordijk/G2Pages/

Dus. :)

[edit: bummer, nou is JugJug me al voor geweest...]
 
ja dat was die nordmodular bedoening, gaat best erg ver.


de titel van dat oude boek was: a synthesis guide to acoustic instruments.
by howard massey
uitgeverij: amsco, uk isbn 0.7119.1124X , us isbn 0.8256.1089.3
ordernr no. am65723
tis uit 87 dus waarschijnlijk alleen 2dehands te vinden, heb er zelf wel veel aan gehad.
voor substractief , fm en crossmodulation( !) synthesizers en hoe het akoustische instrument te sampelen , met beschrijving instrument, golfvormanalyse en hoe de verschillende karakteristieken na te bouwen.

daarnaast ook interessant is om eens de patchvoorbeeldboeken van oude analoge synth's te bestuderen, bv die van roland ( system101+102, system100m) arp2600, moog etc . staan ook altijd de standaard akoustische instrumenten in.
 
Lekker veel om te lezen. Heel erg bedankt.
Dat boek uit 87 zal ik eens proberen te vinden. Ben ik erg benieuwd naar.

Misschien ook wel leuk als iemand patchboeken heeft van oude systemen om daar eens wat patchvoorbeelden van in te scannen en te posten. Lijkt mij erg leerzaam.
 
Back
Top