Into The Mad Cave (niet "gemastered")

JimmyEyckmans

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2020
Berichten
1.127
Locatie
Belgie
Ik heb 2-3 dagen geprobeerd men vorige liedjes goed te krijgen met de kick -2db regel. Dat werkte voor geen meter omdat het geluid van de kick zo hard had aangepast dat normale regels geen toepassing meer hadden.
Wanneer ik dat toch een beetje in orde kreeg, moest ik al men andere instrumenten zo hard EQ-en dat er niks overbleef van de originele sound.

Ik heb alles geprobeerd, alle effecten eraf, kick veranderen, noem maar op, niks gaf het gewenst resultaat.
Ik heb besloten de liedjes te laten voor wat ze zijn en enkel de drums te herbruiken maar dan wel met een kit erop.
Voor de vorige liedjes gebruikte ik samples, nu gebruik ik een kit. De drum kan dus bekend voorkomen (is die van het liedje The Mad Scientist) maar doordat ik de drum en percussie sounds heb veranderd zou deze toch wat anders moeten klinken.

Dit is de NIET gemasterde versie (als je door izotope elements halen masteren kunt noemen lol)
Ik zat op het einde wel aan een kick van rond de -5 db maar denk wel dat het inorde is nu? Laat het maar weten.

https://soundcloud.com/themadscientistbelgium/into-the-mad-cave
 
:D Als je nou eens gaat verdiepen hoe anderen wel een goede mix kunnen maken, youtube is je grote vriend kan je veel over vinden. Muziek maken is makkelijker maar dan komt het afmixen dat is een kunst maar als je weet wat je doet, dan komt dat ten goede van je muziek. In House muziek is de kick de belangrijkste element.. Succes:okdan:
 
Meer kennis opdoen om dingen te verbeteren is altijd een goed idee, maar iedereen heeft z'n eigen pad en tempo om te groeien. Zou er maar niet wakker van liggen als het nu nog niet helemaal is zoals je wilt. Over een tijdje is het vast beter als je een dergelijk nummer weer opnieuw zou maken, maar het is nu toch ook niet slecht. :)
 
Meer kennis opdoen om dingen te verbeteren is altijd een goed idee, maar iedereen heeft z'n eigen pad en tempo om te groeien. Zou er maar niet wakker van liggen als het nu nog niet helemaal is zoals je wilt. Over een tijdje is het vast beter als je een dergelijk nummer weer opnieuw zou maken, maar het is nu toch ook niet slecht. :)

kennis helpt zeker: maar vooral ervaring, en zeker eigen pad en tempo. ik blijf kennis opdoen, wat een formulering. en verwerk dat ook, maar blijf, mijn eigen mix-stijl behouden, al houd ik me wel aan een aantal basisprincipes, en wanneer nodig gooi ik die ook overboord..

en ja, de mix is lang niet slecht. de kick -2dB regel, die ken ik niet.. drums staan bij mij meestal vrij hard, of ritmische loops, nog flink aangesterkt, soms met een layer, of meestal gewoon trucjes..

lekker nummer!
 
Nee idd iets door izotope elements halen is geen masteren.
Het woord masteren zou ik helemaal laten varen.
Als je het echt belangrijk vind hoe je track klinkt kun je je verdiepen in mixen,
Maar let wel, het gevaar is dat je een componeren en mixen door elkaar gaat halen.
Zorg er dus eerst voor dat je muziek 'klaar' is.

Naast volume automaten is compressie je vriend.
Hiermee kun je ruimte creeren en 'glue' op je mix krijgen.
Sidechaining kun je gebruiken om ruimte te maken of dynamische eq's.

Mixen is
- volume
- pan
- saturatie
- compressie
- eq
- reverb / delay

Bij het mixen gaat het niet om een totale balans dat je alles kunt horen maar meer wat er op de voorgrond en wat juist op de achtergrond moet.
Bv een piek in het hoog eq-en brengt iets naar voren.
Het hoog juist een dipje weer meer naar achter.
Maar ook de dynamiek van het nummer. Bv het refrein net iets harder etc.

Laag is het moelijkst om te mixen.
Ik highpass het merendeel van mijn tracks behalve de sub en kick.
Soms zelfs de basgitaar maar aleen als het een combi van akkoestische en synth bas is,.

Maar ja ik zal het gewoon veel doen en idd veel tutorials en/of mixers beluisteren.
 
Nee idd iets door izotope elements halen is geen masteren.
Het woord masteren zou ik helemaal laten varen.
Als je het echt belangrijk vind hoe je track klinkt kun je je verdiepen in mixen,
Maar let wel, het gevaar is dat je een componeren en mixen door elkaar gaat halen.
Zorg er dus eerst voor dat je muziek 'klaar' is.

Naast volume automaten is compressie je vriend.
Hiermee kun je ruimte creeren en 'glue' op je mix krijgen.
Sidechaining kun je gebruiken om ruimte te maken of dynamische eq's.

Mixen is
- volume
- pan
- saturatie
- compressie
- eq
- reverb / delay

Bij het mixen gaat het niet om een totale balans dat je alles kunt horen maar meer wat er op de voorgrond en wat juist op de achtergrond moet.
Bv een piek in het hoog eq-en brengt iets naar voren.
Het hoog juist een dipje weer meer naar achter.
Maar ook de dynamiek van het nummer. Bv het refrein net iets harder etc.

Laag is het moelijkst om te mixen.
Ik highpass het merendeel van mijn tracks behalve de sub en kick.
Soms zelfs de basgitaar maar aleen als het een combi van akkoestische en synth bas is,.

Maar ja ik zal het gewoon veel doen en idd veel tutorials en/of mixers beluisteren.

een goede mix, kan al bijna als een master klinken, in mijn opinie, tenzij je met mastering nog ekstra dingen wil toevoegen.

goede uitleg, flyweight, en ja, het laag is vaak het moeilikst. niet vreemd, alles zit, de fundamentals zeker, in een zeer klein frequentiegebied.
 
Ik vind dit toch helemaal niet slecht klinken, hoor :okdan:. Je doet dit puur voor hobby? Dan zou ik heel tevreden zijn met dit soort resultaten, hoor. In een eerder antwoord heb ik al eens gesteld dat echt masteren een "wetenschap" op zich is en dat je je daar best niet te veel van aantrekt. Als jij tevreden bent over je resultaat en je krijgt enkele positieve reacties (dus anderen die er ook tevreden over zijn), dan is het toch prima :).

Je hebt in ieder geval een aantal mooie geluiden uitgekozen en goed gemixed.

:doei:

Danny
 
Om even in te haken over masteren, is dit eigenlijk vooral gerelateerd aan andere zaken, niet zozeer betrekking op één enkele track an sich? Bijvoorbeeld dat je een verzameling van tracks mastered, zodat het klankbeeld consistent is op de gehele release met deze tracks. Of als het één enkele track betreft, gemastered voor een specifiek medium, bv. voor streamen, CD, vinyl, etc. Ik kan me er niet veel bij voorstellen wat masteren is bij een enkele track in isolatie, de bewerkingen die je dan doet horen in dat geval toch bij het mixen? Masteren komt dan pas om de bocht kijken als een track een bestemming krijgt?

Misschien een beetje muggenziften over begrippen, maar toch. :)
 
Ik bedoel met "masteren" meer het volume op krikken. Ik vond dit ook goed klinken, zal wel nog beter zijn als ik het door ozone haal wanneer ik straks thuis ben van werk.
 
Om even in te haken over masteren, is dit eigenlijk vooral gerelateerd aan andere zaken, niet zozeer betrekking op één enkele track an sich? Bijvoorbeeld dat je een verzameling van tracks mastered, zodat het klankbeeld consistent is op de gehele release met deze tracks. Of als het één enkele track betreft, gemastered voor een specifiek medium, bv. voor streamen, CD, vinyl, etc. Ik kan me er niet veel bij voorstellen wat masteren is bij een enkele track in isolatie, de bewerkingen die je dan doet horen in dat geval toch bij het mixen? Masteren komt dan pas om de bocht kijken als een track een bestemming krijgt?

Misschien een beetje muggenziften over begrippen, maar toch. :)

ik denk dat mastering engineers hier erg over vallen, en ook vele anderen. dit is een vraag die ik hier ooit stelde en op een ander forum nooit antwoord gekregen.
mastering was vroeger toch niet veel anders dan het aanpassen aan het vinyl, en veel vroeger, de bandbreedte van de opnames waren waarschijnlik niet zo groot, geen mastering.

mastering is een grote kwestie, op veel fora, groepen, websites, etc. YT natuurlik. er zijn ook veel mastering mogelikheden, een mastering engineer, mastering websites (soundcloud heeft nu een vorm van dolby mastering??? werk ik niet mee), en veel mastering tools (en ik heb ze eveneens; wavelab pro 10, t-racks 5 (+40 plugins... eigenlik de MAX versie, bij dan bij elkaar geschraapt, met wat ekstra dingen), en spectralayers pro 7 (al gebruk ik die louter voor sounddesign) en wavelab pro 10 en t-racks 5 heb ik vooral voor audio editing, i.e. samples).

dit hoort thuis in een andere thread. wat is werkelik de waarde van mastering.

ik master in de mix, zoals ik altijd zeg, en zoalls JimmyEyckmans zegt, ik gebruik het vooral om het volume wat op te krikken, al houd ik me tegenwoordig in. de volumeknop is een goede vriend. de dynamiek ook. en er zijn zeker genres of tracks, en als je voor PA mastered... zoals iemand me van synthforum heeft uitgelegd, en dat dynamiek dan ineen wordt gedrukt, hoort bij het nummer/genre.

ik probeer simpelweg dat de mix gewoon perfekt werkt. ik eksperimenteer met mastering chains en inderdaad, je krijgt lekkere varianten, maar ik val altijd terug naar het origineel, want zo heb ik het gemaakt, daar moet dat gebeuren, etc. zo moet het klinken.

wellicht wanneer de mix geheel af is, kun je naar het geheel luisteren, maar hee dat doe je/ik al! en zoals al gezegd, mooie mastering chains, al gebruik ik nu wel, maar dat kan in de DAW ook, soms een monomaker, voor het laag, wanneer dat nodig is. en wellicht komt er toch een ontwikkeling. ik heb wel een nummer gemasterd, dat ik niet goed vond klinken, was ongemasterd. had ik ook in de DAW kunnen doen, heb dat in wavelab gedaan, het resultaat is beter, in de zin; de rijkdom komt er meer uit. dus natuurlik mastering kan zeker wat doen. maar ik had in de mix moeten doen, waarom dat ik niet gedaan heb? het zou door iemand anders gemasterd worden, en heb mijn eigen versie zo gelaten.

goed, het hoort hier niet thuis (of een beetje.. wellicht), dit is een geheel andere diskussie. vooral voor mij een vraag.
 
een goede mix, kan al bijna als een master klinken, in mijn opinie, tenzij je met mastering nog ekstra dingen wil toevoegen.

Masteren is geen "extra dingen toevoegen", dat doe je in de mixfase. Zelf masteren nadat je zelf gemixt hebt slaat eigenlijk nergens op. Maar vaak wordt premix en mix ook door elkaar gehaald en verward met masteren volgens mij. :beard:
 
Het masteren heeft oa ook de maken met het geschikt maken van de opname voor een bepaald medium (streaming, CD, DVD, LP ...).
En over wat de "luidheid" van een opname betreft nog vóór die naar een mastering engineer gaat: die lui hebben liever een wat te stille opname dan eentje die harder klinkt maar hier en daar digitaal clipt. Persoonlijk laat ik het bij de opnames gewoon bij de mix en that's it. Geen normalisatie of opkrikken van de opname.

Dit voor mijn 2cts.

:doei:

Danny
 
Al dat ik van masteren weet is van de tijd dat ik het door masteringbox 2.0 haalde (website) en al dat ik hoorde was het volume dat werd omhoog gehaald. Daarom dat voor mij dat masteren was. Ik heb altijd gezegd dat ik geen techneut ben.
 
Het masteren heeft oa ook de maken met het geschikt maken van de opname voor een bepaald medium (streaming, CD, DVD, LP ...).
En over wat de "luidheid" van een opname betreft nog vóór die naar een mastering engineer gaat: die lui hebben liever een wat te stille opname dan eentje die harder klinkt maar hier en daar digitaal clipt. Persoonlijk laat ik het bij de opnames gewoon bij de mix en that's it. Geen normalisatie of opkrikken van de opname.

Dit voor mijn 2cts.

:doei:

Danny

De versie die je hier hoort zou niet mogen clippen. Dat zou raar zijn want ben nooit in het rood gegaan ermee. Deze versie is de ruwe versie in mijn opinie. Dat wilt niet zeggen dat ik nog niks gemixed heb, alle volumes van instrumenten staan op de goeie plaats en hoe ik mix wilt dat zeggen dat als ik eentje hoger moet zetten, ik aanpassingen ergens anders moet doen of mijn masterbus gaat in het rood. De volumes zijn dus zo afgesteld op elkaar dat eentje hoger zetten betekent dat ik wss andere dingen moet lager zetten.
Ik weet het, ik zou de track ook zo laten en niet echt luider maken maar het probleem is dat op Soundcloud zo goed als IEDEREEN hun track luid zet. Als mensen het volume te hard moeten verhogen bij mijn nummers dan schrikken ze zich dood wanneer ze iemand anders zijn nummer horen plotseling, en misschien zijn ze dan ook doof. Sinds ik geen verzekering hiervoor heb afgesloten zou ik zulke taferelen willen vermijden lol ;)

Maar ben thuis nu, ik ga het eens door ozone halen en zien wat dat geeft. Ik heb nu op een geheel andere manier gemixed dan ik normaal doe, dus ben benieuwd of ik nu voor verassingen kom te staan met Ozone
 
De versie die je hier hoort zou niet mogen clippen. Dat zou raar zijn want ben nooit in het rood gegaan ermee. Deze versie is de ruwe versie in mijn opinie. Dat wilt niet zeggen dat ik nog niks gemixed heb, alle volumes van instrumenten staan op de goeie plaats en hoe ik mix wilt dat zeggen dat als ik eentje hoger moet zetten, ik aanpassingen ergens anders moet doen of mijn masterbus gaat in het rood. De volumes zijn dus zo afgesteld op elkaar dat eentje hoger zetten betekent dat ik wss andere dingen moet lager zetten.
Ik weet het, ik zou de track ook zo laten en niet echt luider maken maar het probleem is dat op Soundcloud zo goed als IEDEREEN hun track luid zet. Als mensen het volume te hard moeten verhogen bij mijn nummers dan schrikken ze zich dood wanneer ze iemand anders zijn nummer horen plotseling, en misschien zijn ze dan ook doof. Sinds ik geen verzekering hiervoor heb afgesloten zou ik zulke taferelen willen vermijden lol ;)

Maar ben thuis nu, ik ga het eens door ozone halen en zien wat dat geeft. Ik heb nu op een geheel andere manier gemixed dan ik normaal doe, dus ben benieuwd of ik nu voor verassingen kom te staan met Ozone

Ik heb nergens gezegd dat jouw track clipt, hoor Jimmy ;). Dat moet je ergens verkeerd lezen. Dat punt dat je aanhaalt dat alle tracks hard opgenomen worden, klopt inderdaad. Daarentegen zijn die van mij "normaal" qua geluidsniveau. Dit is inderdaad een flink stuk stiller maar geloof me, wanneer je je tracks ooit professioneel zou willen laten masteren (zoals ik bij het afronden van mijn project wil laten doen), zal die mastering engineer liever wat te stille tracks onder handen nemen dan tracks die zelfs maar op één plek digitaal zouden clippen. 8)

Daarom dat ik dat maar even aanhaalde.

Ik blijf er in ieder geval bij dat je met deze track een knap stukje muziek hebt neergezet :okdan:

:doei:

Danny
 
Masteren is geen "extra dingen toevoegen", dat doe je in de mixfase. Zelf masteren nadat je zelf gemixt hebt slaat eigenlijk nergens op. Maar vaak wordt premix en mix ook door elkaar gehaald en verward met masteren volgens mij. :beard:

nee dat weet ik, dat schreef ik ook al. ik doelde meer op, dat veel mensen het mastering proces, eigenlik als een verlenging van de mix gebruiken. en moet toevoegen, bedoel ik saturatie (nooit nodig bij mij, werkt niet eens, te veel saturatie al aanwezig 8)), eq'ing, compressors, nou de hele rimbam, wat er je maar op kan zetten, maar dan zit volgens mij nog steeds te mixen.

daarom doe ik alles binnen de mix, er is een uitzondering geweest, maar dat was ook een test, de uitkomst was erg goed. het miste wat, ik had het ook net zo goed in DAW zelf kunnen doen.
maar het heeft soms, heel soms, binnen mijn werkwijze, wellicht een nut. maar goed, dat is maar 1 keer geweest.. en eigenlik was het niet meer dan een EQ, en.. zou het projekt er moeten bijpakken, en wat kleine aanpassingen.
had net zo goed, per track gedaan kunnen zijn, alhoewel in dit geval, moest het wel op de master (of group), aangezien 2 tracks in elkaar opgaan. dus was het mastering? wat polijsten, de LUFS naar soundcloud hoogte (-14 LUFS, oftewel het komprimis getal, en true peak -1dB).

een mix moet gewoon goed zijn, en dat kan op talloze manieren, het gaat erom of het simpelweg werkt. een heel algemene aanduiding. wanneer ik muziek luister, hoor ik zoveel verschillende produktiewijzen, ze hebben allemaal wat.

goed ik ga nu mee uit de bocht. in deze thread over de track van JimmyEyckmans, goeie track, mix vind ik gewoon goed. moet het per se harder? gaan streamingdiensten, ze hebben een soort van hoe-heet-dat gain, maar is geen compressie, wanneer het te zacht is, gaan streamindiensten de LUFS omhooggooien, of is dat te simpel gedacht. en ik speel via chromecast, die heeft die hoe-heet-dat-gain niet bij spotify. (en ik luister niet alleen via spotify, heerlik ouwerwets: ceedees of flacs. ach, vinyl... nee.. zal de cd weer terug komen?)
 
Ik weet niet van de -2 db regel maar ik gebruik tegenwoordig MV Meter (is gratis), je zet de meter op de master en op-12 db (als je default in je daw ook -12 is), dan is -12db als het ware op je meter 0 db, dan solo je de kick tot het op de meter -3 db is, dan open je de bassline erbij en moeten de 2 bij elkaar 0 db zijn. Dan heb je in ieder geval de juiste balans tussen de kick en de bassline. Alles wat je toevoegt zou dan ook op de 0 db moeten blijven. Als de mix klaar is kan je het geheel aan volume nog opkrikken met bijvoorbeeld ozone elements. Echter hebben we het dan nog niet over het clashen van frequenties maar dat is een ander verhaal. Overigens zou ik sowieso als tip willen aangeven de -12 db per kanaal niet te overschrijden zodat je genoeg ruimte overhoudt om te masteren. Maar ik vind je track goed klinken hoor, tuurlijk kan de mix altijd beter, maar zelfs bij veel uitgebrachte tracks kan het soms beter.
 
gisteren heel de namiddag en avond ge-experimenteerd met de audio effecten van Ableton live 10, namelijk de mastering tools. Maar dat is veel te hoog gegrepen voor mij. Ik ben de track nu door ozone elements aan het halen.
Ik heb gisteren wel een goed idee gekregen, ik dacht eraan dat ik eigenlijk een kick sample had van een sylenth sound library die ik gekocht had. Daar zaten vooral instrument sounds in maar je kreeg er een paar kicks bij gratis. Nu klinkt het al vele beter, de kick komt vele beter door. Ik vermoede al dat het aan de sound van de kick lag maar heb gisteren uren bezig geweest met de sample library van ableton uit te pluizen maar er zit geen enkele echt goeie kick in in men ogen. Toch niet standaard, misschien als je ze helemaal veranderd maar daar heb ik geen flauw benul van hoe je het doet.

@ Danny je hebt zeker gelijk. Bij mij is dat wel simpel opgelost, ik zet gewoon ozone elements af en alles blijft dan onder de -0.6db dus geen clipping ;)
Ik kan dat niet betalen een master engineer, is ook niet nodig want ik ben niet beroemd. Kost veel te veel in mijn ogen.
Het is een kunst, maar op deze manier is het enkel weg gelegd voor mensen die veel geld verdienen met hun platen in mijn ogen. Ik verdien niks lol. Ik spendeer alleen maar precies HAHAhaha...ha...:erm:

Een nieuwe versie is geupload nu, maar kan zijn dat ik er straks nog enkele aanpassingen aandoe want ben weeral onderhalf uur bezig met de mix en het zal waarschijnlijk daardoor anders klinken... als ik terug kom van werk straks nog eens beluisteren en bekijken...

https://soundcloud.com/themadscientistbelgium/into-the-mad-cave
 
Een mastering engineer kan héél duur zijn maar die kan/wil ik ook niet betalen. Er zijn echter genoeg vakkundige mensen die aan heel democratische prijzen een volledig album masteren. In het verleden heb ik een CD in eigen beheer uitgebracht en die tracks heb ik toen laten masteren door een voormalig forumlid. Voor dat album was het 300€. Dit is natuurlijk niet niets maar gezien het werk en de vakkennis die ervoor nodig was, is dit eigenlijk peanuts :).

Maar staar je gewoon niet blind op mastering. Een goede mix is de basis van alles en dat leer je vooral door veel experimenteren en ervaring opdoen.

Grappig trouwens dat je laat uitschijnen dat je met anderhalf uur al lang bezig bent met de mix. Op dit moment ben ik bezig met "Jupiter - V". Het inspelen en de mix hebben voorlopig al meer dan 130 uur in beslag genomen (het is dan wel een stuk van 15 minuten). Maar iedere keer hoor ik kleine details die nog niet goed zitten en dan pas ik de mix aan en wordt het stuk beter en beter :mexico:.

:doei:
Danny
 
Back
Top