Gloomy - With A Wandering Eye

Prima track .
Wat betreft mastering/mixing kan ie nog veel harder knallen.
Kan nog hoop low en midrange power/drive bij.
 
Prima track .
Wat betreft mastering/mixing kan ie nog veel harder knallen.
Kan nog hoop low en midrange power/drive bij.

Hey dude, goeiemorgen :)

Dank je wel voor je lovende kritiek ! :okdan:

"Harder knallen" ?? Hij staat al op 0dB, hoe kan ik'm meer laten knallen dan ?

"Low en midrange power", ik gebruik Izotope's Ozone om te masteren.. In de EQ trek ik de lage frequenties een tikkeltje omlaag, en de hoge frequenties zet ik een tikkeltje hoger.. Dus als ik je goed begrijp, is dat geen goed idee ? En ik moet dus ook de midfrequencies boosten dan ? Ik begrijp er helaas nog steeds niets van.. haha.

Thanks again, bedankt voor je actieve bijdrage hier op dit subforum !

Gloomy.
 
Hey dude, goeiemorgen :)

Dank je wel voor je lovende kritiek ! :okdan:

"Harder knallen" ?? Hij staat al op 0dB, hoe kan ik'm meer laten knallen dan ?

"Low en midrange power", ik gebruik Izotope's Ozone om te masteren.. In de EQ trek ik de lage frequenties een tikkeltje omlaag, en de hoge frequenties zet ik een tikkeltje hoger.. Dus als ik je goed begrijp, is dat geen goed idee ? En ik moet dus ook de midfrequencies boosten dan ? Ik begrijp er helaas nog steeds niets van.. haha.
Gloomy.

Elke track heeft een sweet spot qua volume.
De remastered versie van mij is wel een stukje zachter dan het origineel omdat ik het anders teveel distorded vond klinken.
Ik heb een poging gedaan om de temaster tekrijgen hoe ik het zou willen laten klinken.Eigenlijk heb ik voornamelijk wat frequencies gecut en behoorlijk wat multiband compressie op los gelaten.
Natuurlijk kan ik met deze master maar zoveel bereiken maar ik vond het hem zeker lekker knallen nu.
Maar dit is de sound die ik van hou een ander vind het misschien weer helemaal niks.

oordeel zelf....
Bekijk bijlage Gloomy - With A Wandering Eye remaster.mp3
Zie bijlage.:dj:
 
Hey nice dude :)

Ik heb jouw versie en mijn versie binnen getrokken in FL-studio20. Ik heb op beide sporen een Youlean loudness meter gezet. Jouw versie geeft -6 LUFS aan, terwijl mijn versie -12 LUFS weergeeft..

Ik veronderstel dat -6 LUFS wel héél erg luid is. Je hoort en ziet het ook meteen.. alles kruipt in het rood.. volgens mij kapot gecompressed. Het klinkt wel veel voller dan mijn versie, maar toch vind ik dat bepaalde sounds worden vervormd/volume vermindering in jouw versie..

Raar allemaal.. Ik heb geprobeerd om een compressor op mijn master te zetten en de GAIN te verhogen.. klonk idd beter ja.. van -12 LUFS naar 10 LUFS dus. Zonder te clippen.

Ik weet niet wat ik er nu van moet denken. Ik bedank je alvast heel veel voor de moeite die je voor me gedaan hebt :okdan:

Misschien zijn er andere meningen ?

Cheers,

Gloomy.
 
Hey nice dude :)

Ik heb jouw versie en mijn versie binnen getrokken in FL-studio20. Ik heb op beide sporen een Youlean loudness meter gezet. Jouw versie geeft -6 LUFS aan, terwijl mijn versie -12 LUFS weergeeft..

Ik veronderstel dat -6 LUFS wel héél erg luid is. Je hoort en ziet het ook meteen.. alles kruipt in het rood.. volgens mij kapot gecompressed. Het klinkt wel veel voller dan mijn versie, maar toch vind ik dat bepaalde sounds worden vervormd/volume vermindering in jouw versie..

Raar allemaal.. Ik heb geprobeerd om een compressor op mijn master te zetten en de GAIN te verhogen.. klonk idd beter ja.. van -12 LUFS naar 10 LUFS dus. Zonder te clippen.

Ik weet niet wat ik er nu van moet denken. Ik bedank je alvast heel veel voor de moeite die je voor me gedaan hebt :okdan:

Misschien zijn er andere meningen ?

Cheers,

Gloomy.

:? -6 Lufs! Wtf!hahahaha ik dach eerst hoe kan dat nou mijn master was toch echt rond -10 lufs .:(
Maar je hebt gelijk!Tis -6 Lufs/:D
Ik heb blijkbaar bij de export naar Mp3 ergens wat op de master channel wat vergeten aan/uit tezetten,:bekdicht:
Tis zo idd erg hard maar dat is ook wel logisch als je een track wil remasteren die 0 headroom heeft.8o)
Je track klinkt zeker anders ,,,,omdat compressie de sounds verandert idd.
Maar je geeft het antwoord zelf al los van het feit of deze versie overcompressed, clipped of kut klinkt , hij klinkt wel voller en daar ging het hier om.
Dus de reden dat die van jouw niet zo vol klinkt als deze ligt hem niet in de mastering proces maar in de mixing proces!
Daar maak je het verschil.



:walker:
:doei:
 
Laatst gewijzigd:
Inderdaad weinig van te zeggen, prima compositie :)

1 puntje vond ik wel storend en dat is die reversed fx sweep rond 0:40.
Die mag je iets beter afmixen, hij was best dominant. Ook zit daar nog een irritantie resonantie in.
Dus het is niet een kwestie van de schuif omlaag zetten.
Na die sweep verwacht je een soort van drop en die blijft een beetje achterwege. Wat misschien erg goed zou kunnen passen is een voorzichtige whitenoise gesidechained of een fx crash met pingongdelay.

Al met al puik nummerke Gloomer!
 
Dus de reden dat die van jouw niet zo vol klinkt als deze ligt hem niet in de mastering proces maar in de mixing proces! Daar maak je het verschil.

Hey just a dude :)

Thnx man, maar ik begrijp het nog steeds niet. Als ik afmix, staat, normaal gezien, alles netjes op zijn plaats, pannetje hier, stereo spreading daar, sidechainen daar.. Niets dat clipt, niet dat in het rood gaat. Luider afmixen gaat dus niet..

Enig idee wat ik verder nog kan doen ?

Bedankt alvast,

Gloomy.
 
Inderdaad weinig van te zeggen, prima compositie :)

Hey 1NC1N, dank je wel voor je bezoekje en de heerlijke feed.. Okée, die reversed sweep staat idd te luid, valt me nu pas op. Helaas kan ik't niet meer veranderen aangezien ie al op Youtube staat. De drop is erg subtiel, ik weet het.. maar dat is wel bewust zo gedaan..

Thx voor de tip betreffende de whitenoise ;)

Tot later en nogmaals bedankt !

Gloomy.
 
wat betreft mastering...dat begint al in de mixingstage. Zorg sowieso dat je -6 of -5db headroom hebt als final mix.

-12 LUFS is keurig. Hard is niet beter, bij dit soort muziek moeten je transienten niet kapot gecompressed worden. Youtube zet het volume toch lager als je waveform een platte worst is. Bij converteren naar mp3 zorg dat je rond de -1.5db als output op je limiter zet. 0db geeft 9 van de 10 keer clipping.

Je eigen muziek door iemand anders laten masteren leer je ook veel van, ik spreek uit ervaring.

Dat even off topic :)
 
Zorg sowieso dat je -6 of -5db headroom hebt als final mix.

Goeie tip, zal ik eens bekijken..
Ja, ik heb al wat nummers in een professionele studio (in Nederland) laten masteren, een hele fijne ervaring.

Thanks makker ! :okdan:

Gloomy.
 
Plus een van de doelen van masteren is onder andere (heel belangrijk) om zo dicht mogelijk bij de sound van de mix te blijven, naast het oppoetsen van de frequenties.
Je kunt muziek nog zo interpreteren zoals jij vind hoe het zou moeten klinken, jezelf verplaatsen in de ander en begrijpen hoe de producer het bedoeld heeft is echt belangrijk.
De kunst is om elk element in de track een even belangrijk rol te geven zodat het verhaal in zijn totaliteit gaat schitteren en dat doe je niet simpelweg om er meer drive of een hoop multibandsompressie erop los te laten ;).

Ik noem 1 voorbeeld:
Bij kicks die door een distortion gaan, veranderen de frequenties. Afhankelijk natuurlijk van hoe je hem afstelt. Bij meer distortion treedt er meer resonantie op of je nou wilt of niet. Dit gebeurd tussen de 100-180Hz als je hebt over het midlaag-laag gedeelte. Een kleine cut in je master in dit gebied kan er snel voor zorgen dat je 303 of percussie meer ruimte krijgt om te ademen en dus verfijnder meedoet met het geheel.

Daarnaast blijft masteren ieder voor zich, daar ben ik het mee eens. Iedereen doet het zijn/haar manier. Maar probeer aub niet de sound te veranderen. Meer dan 5db ducking door je brickwall limiter is aanzienlijk minder impact van de transienten en dus je sound veranderd.

Nu weer verder over je track haha!
 
Bij converteren naar mp3 zorg dat je rond de -1.5db als output op je limiter zet.

Nog even hierop aanvullend, ik zie dat je Ozone gebruikt, er zit een functie in om codecs te monitoren zoals, oa, MP3. Opzich wel fijn in het werkproces, en gebruik vooral de True Peak functie in de maximizer aan het eind van je master.
 
Hey just a dude :)

Thnx man, maar ik begrijp het nog steeds niet. Als ik afmix, staat, normaal gezien, alles netjes op zijn plaats, pannetje hier, stereo spreading daar, sidechainen daar.. Niets dat clipt, niet dat in het rood gaat. Luider afmixen gaat dus niet..

Enig idee wat ik verder nog kan doen ?

Bedankt alvast,

Gloomy.
Het volume van de track is niet het probleem.
Gebruik je een Spectrum Analyzer?
 
, ik gebruik Izotope's Ozone om te masteren.. In de EQ trek ik de lage frequenties een tikkeltje omlaag, en de hoge frequenties zet ik een tikkeltje hoger..
Waarom doe je dat?

Verklaart wel waarom de meestje van je tracks weinig laag en veel hoog hebben. Denk dat ze inderdaad meer power kunnen hebben, wat je dan moet doen verschilt per track. 1nc1n (ofzo haha) legt het mooi uit
 
Hey just a dude :)

Thnx man, maar ik begrijp het nog steeds niet. Als ik afmix, staat, normaal gezien, alles netjes op zijn plaats, pannetje hier, stereo spreading daar, sidechainen daar.. Niets dat clipt, niet dat in het rood gaat. Luider afmixen gaat dus niet..

Enig idee wat ik verder nog kan doen ?

Bedankt alvast,

Gloomy.
Over pannen en stereo spectrum gesproken...
Pannen doe ik eigenlijk niet ...omdat .....ik er simpel weg geen feeling voor heb.
Meeste electronische tracks die ik produceer zet ik de basskick en bass synth hard mono.
En soms doe ik dat zelf niet eens.
Stereo spreading ook geen ervaring mee ......
Mijn hoofdtool voor mixen is EQ'en met filters en vaak snij ik teveel weg:D'
Als nodig is een compressor op de basskick of snare.
Maar compression is ook zoiets waar je feeling voor moet krijgen voordat je echt goed kunt gebruiken.
Op Professioneel nivo compressen ben ik bij lange na niet....
Dus voor mijn officiele releases gebruik ik ook bijna nooit compression.
De belangrijkste tool is uiteindelijk het oor.:beard:
En onlangs een frequency spectrum analyzer gaan gebruiken,wat zeker een meerwaarde heeft in het mixen/masteren voor mij.
Zijn gewoon gratis VST's tedodownloaden.Genoeg over tevinden op youtube.
 
Hey Sf'rtjes,

Allemaal hartstikke bedankt voor de interessante uitleg ! :)

Ja, ik gebruik een spectrum analyser, namelijk SPAN.

@Slave : ik doe dat omdat ik dat ooit eens in een professioneel filmpje heb gezien, dus ik zal daar maar best mee ophouden zeker :)

@ Niets : Codec monitoren in Ozone, waar vind ik dat ? Moet dat zéker eens proberen.

Dank jullie wel, lieve luitjes..

Gloomy.
 
Tja.. Enigzins aparte track.. :-)

Ik luisterde eerst de versie van just a dude, maar vind de oorspronkelijke prettiger klinken.

:koffie:
 
Hey bedankt nogmaals Bohemen.. een "aparte track", tja, je kent mijn stijl nu ongeveer hé ;)

Ja, just a dude gaf toe dat er een foutje gebeurd was tijdens het renderen ofzo.. -6 LUFS kan inderdaad niet.

Cheers bud, :luv:

Gloomy.
 
@ Niets : Codec monitoren in Ozone, waar vind ik dat ?

Rechts onderin, onder de mono knop staat CODEC, (Ozone 7+) daar kan je codecs op verschillende bitrates monitoren :).
 
Back
Top