Muziek maken zonder formele opleiding

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Graag had ik eens gehoord welke resultaten dezen onder jullie die GEEN formele muzikale opleiding genoten hebben, bekomen? (SoundCloud links?)

M.a.w. voor dezen die geen muziekschool gedaan hebben, geen instrument hebben leren spelen, en zeker geen muzieknotatie kunnen lezen... wat zijn jullie ervaringen, en wat bekomen jullie als muzikale resultaten?

Welke "theoretische" begrippen hebben jullie je zelf aangeleerd, en heel krachtig/handig gevonden? (e.g. Circle of Fifths?)

Ik heb geen enkele formele training, en vraag me af welk niveau ik theoretisch zou kunnen halen, indien ik de tijd en energie er voor geef?

Onlangs las ik nog dat Vangelis geen formele training genoten heeft, ... maar mss is Vangelis een 1-in-een-miljoen individu?

Thx.
 
Elke vorm van training/oefening/bezig zijn verbetert iemand. Dus ik denk niet dat het zo zwart-wit is. Als je interesse ergens in hebt zoek je het sneller op en verdiep je je er eerder in.

Maar je hoeft niet perse een muziekschool te volgen om muziektheorie te leren of een muziekinstrument te leren bespelen. Als dat is wat je bedoelt.
 
Het kan,
Vooral veel spelen en uitdagingen aangaan
Waar ik zelf tegenaan loop zijn de moeilijke accoorden en toonsoorten
Hoe meer mollen hoe onprettiger het voelt
Voordeel van geen of nauwelijks les is dat ik nooit problemen heb gehad met improviseren, ik die niets anders :-)
 
Er bestaan 500 apps die je leert om muziek noten te leren , begin daar 10 minuten per dag mee , na een half jaar kan je echt goed muziek lezen! dan is er al 1 hindernis genomen.
 
Ik heb geen enkele opleiding in het muzikale. Soms belemmert me dat, maar vaak heb ik het idee dat het me helpt, vooral waar het improvisatie betreft. Maar goed, ik mezelf meer als musicerende producer...

Er staan een paar linkjes in mijn handtekening voor mijn muziek. Als je nog meer wilt horen, PM me dan even, daar stuur ik je meer.
 
Kan geen noten lezen en heb geen muzikale achtergrond/opleiding. Zit daarom mezelf vaak in de weg hoe ik een melodie die ik uit m'n hoofd heb ingespeeld fatsoenlijk uit te breiden. Daarom maar begonnen met on-line pianoles :)
 
Op tienjarige leeftijd pianoles gehad. Na een jaar werd ik opgegeven door de leraar omdat ik niet exact alles van papier las. Hoe meer die gast me op mijn vingers tikte (letterlijk), hoe meer ik het verdomde :duivels:
Net zoals met spelling. Volgens dit in invoerveld staan er hier nu al 28 taalfouten :D
 
Ik denk dat het goed is om onderscheid te maken tussen het bespelen van een instrument en produceren. Voor dat laatste is theoretische muziekkennis soms handig, maar absoluut geen noodzaak. Kennis van de quintencirkel heb je echt niet nodig om een leuk housedeuntje in elkaar te draaien. Als je een instrument wilt kunnen bespelen, zou ik je absoluut willen adviseren om wèl lessen te gaan volgen. Zonder lessen loop je volgens mij namelijk al snel tegen beperkingen aan.

EDIT: En het kan handig zijn om wat theoretische kennis te hebben als je met anderen wilt muciseren. Als iemand roept "speel eens een Emaj7 akkoord", is wel prettig dat je weet wat er gevraagd wordt :).
 
https://soundcloud.com/falafel-biels/falafelbiels-noodlebar-28022015

alsjeblieft...
duurt wel effe hoor.
 
Ik heb vroeger een jaar drumles gehad maar hier niet zoveel aandacht aan besteed omdat de leraar nogal autoritair was, maar heeft mijn ritmegevoel wel veel goed gedaan denk ik.
Nu ik de laatste tijd bezig ben met het leren van produceren en alles wat daaromheen komt kijken vind ik dat ik het nog best goed af ga zonder hulp van buiten af, er zijn genoeg tutorials en boeken die eigenlijk hetzelfde doen als dat wat een leraar je leert maar een groot voordeel is dat ik het in mijn eigen tempo kan doen. Boeken als Music Theory for Computer Musicians, Dance Music Manual en Keyboard & Piano For Dummies hebben mij al een flink eind op weg geholpen. Ook ben ik van mening dat je met de juiste motivatie en doorzetting alles voor elkaar kunt krijgen!
 
Waar ik geboren ben en nu woon zijn er legio gasten die nooit een noot hebben leren lezen. Maar ze weten wat bij elkaar past. Dat hebben ze uit ervaring. Vaak proberen. Op een gegeven moment ga je vanzelf de theorie zoeken.
 
Laatst gewijzigd:
ik ben ongeveer 8 jaar geleden begonnen met muziek maken. Had dat nog nooit gedaan, sterker nog: kon net een computer aanzetten. Op dit moment heb ik een studio die rond de 75 platen per jaar produceert. Heb alles vanaf niets moeten leren, maar al snel nadat ik begon bleek al wel dat ik vrij muzikaal was. Dat heb je natuurlijk wel nodig.

Ben er van overtuigd dat je geen enkele opleiding nodig hebt om de top te bereiken. Alleen je moet wel talent hebben....

Heb mezelf bijvoorbeeld aangeleerd akkoorden van de hoogste noot naar de laagste uit te zoeken. Weet totaal nooit welke akkoorden het zijn, maar kom er altijd uit. En het levert hele leuke combinaties op die niet allerdaags zijn.
 
Vanaf mijn 4e tot mijn 15e heb ik een 'formele' piano-opleiding gehad.. Daarna door diverse familie-omstandigheden heb ik het verwaarloosd. En had ik pas op mijn 28ste weer een piano..

Wel heb ik liefde voor de muziek gekregen van mijn docenten! En ondanks dat ik niet heel sterk was in theorie, heb ik mijn diploma theorie en praktijk aan de streekmuziekschool gehaald.

Op dit moment vormt dit toch een best redelijke basis voor mijn huidig muziek gepruts...

Ik heb geen moeite om wat ik hoor en denk om te zetten in noten. En beheers een beetje muzikaal vocabulaire..
 
Qua improviseren.. ik ken iemand die een heel zware klassieke training heeft, die kan Bach etc spelen.. maar improviseren kan hij helemaal niet. Ik kan geen noot Bach, maar kan wel improviseren. ;-)
 
Ik heb muziekles gehad op de middelbare school, dat was mijn opleiding. Zelf wat gepield op een keyboardje 25 jaar terug, en sinds een tijdje weer bezig met synths. Zie linkje in mijn sig om te zien wat ik daarvan bak (ook een paar eenvoudige live improv's).

Belangrijkste theoretische hulpmiddel wat ik heb ontdekt zijn de toonschalen. Als je binnen de noten van een toonschaal blijft kun je vrij makkelijk improviseren. Je kunt best afwisselen met andere grondtonen of toonschalen, als alle instrumenten daar dan maar een beetje in mee gaan of binnen blijven vallen.

Als je met synths aan de gang gaat is het handig om te weten hoe geluid 'werkt', hoe het menselijke oor en de hersenen geluid interpreteren. We horen een zaagtand golf als een klank met heel veel verschillende frequenties, een sinus weer niet. Deze kennis is weer een goede basis voor synth begrip, en ook zelfs een beetje bij mixing/mastering.

Belangrijkste voor mij is: ik heb er plezier in. Ik hoef geen hit te scoren o.i.d.
 
Qua improviseren.. ik ken iemand die een heel zware klassieke training heeft, die kan Bach etc spelen.. maar improviseren kan hij helemaal niet. Ik kan geen noot Bach, maar kan wel improviseren. ;-)



ja?, laat eens horen dan......

:peukie:
 
Denk dat de meesten er geen formele opleiding voor gevolgd hebben. Ik heb wel een opleiding van 1,5 jaar gehad, maar er kwam weinig naar voren wat ik nog niet zelf had uitgevonden.
 
Belangrijkste theoretische hulpmiddel wat ik heb ontdekt zijn de toonschalen. Als je binnen de noten van een toonschaal blijft kun je vrij makkelijk improviseren. Je kunt best afwisselen met andere grondtonen of toonschalen, als alle instrumenten daar dan maar een beetje in mee gaan of binnen blijven vallen.

Wat bedoel je met toonschalen? Een scale? Of dingen zoals root - dominant - ... ?

Ik heb wel muziekschool gedaan: 8 jaar dwarsfluit.
Voordeel: ik kan noten lezen en heb een basis kennis van harmonie (hoe akkoorden werken enz.)
Nadeel: improviseren is wat moeilijk voor mij omdat ik zo gewend ben om volledig uitgeschreven stukken te studeren

Speel nu wel geen dwarsfluit meer, maar ben nu op mijn eigen wat met een keyboard aan het prutsen + was basis akkoorden op gitaar.
 
Back
Top