audiocollage
Ouwe rot
- Lid sinds
- 30 april 2009
- Berichten
- 3.104
Ja... hier eerder een blinde Kungfu-monnik die zijn dwarsfluit mist.
Tot op zekere hoogte begrijp ik het snaarmodel nu (de studie is nog bezig) maar om het wat boeiender of ruimer te houden zou ik ook graag
de werking van andere modellen meer kunnen doorgronden of de gelijkenissen kunnen zien. Zo duidt Jugjug me op die steampipe als reaktor instrument,
waarin ik wel gelijkaardige setups tegenkom (zie ook, voor een geplande studie, tijdelijk op m'n webruimte => http://www.vdvb.be/Steampipe/).
Zijn dat de buismodellen zoals je bedoeld (een stoompijp) ?
Op blz 103 bemerk je dat gemis van die ADSR, maar de setup die Jugjug aangeeft in Karplus3.zip voor Reaktor (zie ook m'n later volgende figuur)
equivalent aan het echo-feedback model, benodigd eigenlijk geen ADSR, het feedback-systeem opzich voert reeds een volumeverloop (adsr) van de snaar uit.
Dus, waar is mijn fluit gebleven ... Mien ? ;-)
M.a.w. wat of hoe zorg je voor het Sustain gedeelte in dit model ? Daarbij bedoel ik niet de missing sustainknop maar het aanhoudende geluid (een All Pass Filter ?)
Als ik het signaal van een operator gemoduleerd met ruis gebruik om een volgende operator te moduleren en dit systeem dynamisch maak, al of niet met feedback,
krijg ik toch al het idee dat hierin qua werking veel overeenstemming zit met dit snaarmodel. Ik wil geen afbreuk doen aan het snaarmodel of PM algemeen,
maar tracht via verbanden de boel stuk bij stuk beter te doorgronden. Tenslotte met of zonder ruimte, bij mij gaat dat hier allemaal door diezelfde draad : de luidsprekerkabel.
WaveGuide7 waar staan ergens die 'buismodellen beschreven' in je Sound Design boek ?Physical Modeling "onderdelen"
Inderdaad, en de vraag waar het in deze draad om draait is: wat zit er allemaal in die onderdelen van instrumenten en controlers? Hoe bereik je dat die gaan klinken als een echte toeter of een echt trommelvel? De techniek die Yamaha toepast zijn implementaties van die bovengenoemde meerdimensionale functies. Die implementaties zijn typische Physical Modeling "onderdelen" zoals:
de waveguide (snaren en buizen);
de 2D waveguide mesh (membranen trommelvel);
3D waveguide mesh (bv. resonator, concertzaal).
Tot op zekere hoogte begrijp ik het snaarmodel nu (de studie is nog bezig) maar om het wat boeiender of ruimer te houden zou ik ook graag
de werking van andere modellen meer kunnen doorgronden of de gelijkenissen kunnen zien. Zo duidt Jugjug me op die steampipe als reaktor instrument,
waarin ik wel gelijkaardige setups tegenkom (zie ook, voor een geplande studie, tijdelijk op m'n webruimte => http://www.vdvb.be/Steampipe/).
Zijn dat de buismodellen zoals je bedoeld (een stoompijp) ?
Op blz 103 bemerk je dat gemis van die ADSR, maar de setup die Jugjug aangeeft in Karplus3.zip voor Reaktor (zie ook m'n later volgende figuur)
equivalent aan het echo-feedback model, benodigd eigenlijk geen ADSR, het feedback-systeem opzich voert reeds een volumeverloop (adsr) van de snaar uit.
Dus, waar is mijn fluit gebleven ... Mien ? ;-)
M.a.w. wat of hoe zorg je voor het Sustain gedeelte in dit model ? Daarbij bedoel ik niet de missing sustainknop maar het aanhoudende geluid (een All Pass Filter ?)
Een Physical Model (natuurkundig model) van een muziekinstrument is een model dat gebruik maakt van berekeningen waarin niet alleen tijd- maar ook ruimtelijke signalen voorkomen.
Hmmm... telkens ik zo'n formulering zie, vergaat voor mij inderdaad ook elke ruimtelijke ervaring. Plof.Een FM-signaal is uitsluitend tijdafhankelijk, hoe dynamisch je de klank ook maakt. (dit is dan ook direct te zien aan de wiskundige formulering van FM). Daar komt geen ruimte-variabelen aan te pas (ook al kan FM wel heel ruimtelijk klinken).
Als ik het signaal van een operator gemoduleerd met ruis gebruik om een volgende operator te moduleren en dit systeem dynamisch maak, al of niet met feedback,
krijg ik toch al het idee dat hierin qua werking veel overeenstemming zit met dit snaarmodel. Ik wil geen afbreuk doen aan het snaarmodel of PM algemeen,
maar tracht via verbanden de boel stuk bij stuk beter te doorgronden. Tenslotte met of zonder ruimte, bij mij gaat dat hier allemaal door diezelfde draad : de luidsprekerkabel.