Deze discussie is gesloten.
X
X

Amerikaanse TR-808

Collapse

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Modus Operandi
    replied
    deze thread gaat hier verder.

Een reactie schrijven:

• mikemix
    replied
    De "groove" valt of staat door de combinatie
    van het klanken pallet ( bas ,synth, enz) en niet de 808
    in het bijzonder.

Ik heb zelf een 606 (ok de zwerver uitvoering v de 808 ), en moet toegeven
    Als ik bezig ben met een track en die 606 erbij voeg ,die dan net dat
    gevoel van "af" kan maken.

Het heeft idd met verschillende volumes te maken ,
    als ik een pattern in Logic opneem, ontdek ik nooit
    een shuffle, maar wel verschil in volume, als er meer noten getriggerd worden....

Michael.

Een reactie schrijven:

• crx303
    replied
    Maar zonder gekheid, er zitten een aantal potmetertjes op de print, genaamd TM1/TM2/TM3/enz..

Waar zijn die dan voor?

Kenners hier met enig idee?

Een reactie schrijven:

• senso
    replied
    Voor een écht vette sound moet je die bovenste rij (oranje) potmeters flink naar
    rechts draaien

Een reactie schrijven:

• crx303
    replied
    hmm okay, die maar eens proberen dan

Een reactie schrijven:

• JohnnyBusca
    replied
    Links onder, die met start erop!

Een reactie schrijven:

• crx303
    replied
    "niemand?"

Een reactie schrijven:

• crx303
    replied
    Vandaag m'n 808 gerepareerd, volume knop had losse contacten.

Even foto's geschoten.
    Wie kan mij even die geheimzinnige potmetertjes aanwijzen voor een vette sound?
    Bijgevoegde bestanden

Een reactie schrijven:

• JohnnyBusca
    replied
    Origineel geplaatst door zoe
    een toevoeging

elekronica componenten slijten namelijk ook naar zoveel jaar gebruik en dan zou je ook verschil kunnen krijgen tussen verschillende tr 808 drumcomputers of andere instrumenten
    om een voorbeeld te geven

laatst een siel orchestra opgeknapt en boemtjak heeft de cmos chips vervangen terwijl ze niet eens stuk waren en de synth klonk meteen veel beter dan dat hij was
    vervanging van onderdelen die niet stuk zijn kan zeker zijn bijdrage leveren bij het kwaliteit van het geluid en het apparaat

met analoge synths of drumcomputers is alles mogenlijk en er zal altijd wel een klein verschil blijven al is het niet altijd te horen
    ik heb met boemtjak aardig wat dezelfde synth of drumcomputers naast elkaar gehad om te zien wat de verschillen waren en het wil niet zeggen dat het aan het calibreren ligt maar ook aan de ouderdom van onderdelen en je kan toch niet anders verwachten na 20 jaar gebruik

het blijft appart en ook vaak gissen en het is ook een kwestie van accepteren omdat het onmogenlijk soms is om precies dat onderdeel te vinden wat het geluid net anders maakt en met het calibreren kom je het vaak ook niet tegen
    Potjandriedubbeljtes.... Dit is bruikbare informatie... en een bevestiging van veel vermoedens..

Een reactie schrijven:

• Yawgmoth
    replied
    De "swing" van een 808 zit volgens mij in het gebruik van de AC functie IMHO.

Greetz,

Yawgmoth

Een reactie schrijven:

• matrixxx
    replied
    een toevoeging

elekronica componenten slijten namelijk ook naar zoveel jaar gebruik en dan zou je ook verschil kunnen krijgen tussen verschillende tr 808 drumcomputers of andere instrumenten
    om een voorbeeld te geven

laatst een siel orchestra opgeknapt en boemtjak heeft de cmos chips vervangen terwijl ze niet eens stuk waren en de synth klonk meteen veel beter dan dat hij was
    vervanging van onderdelen die niet stuk zijn kan zeker zijn bijdrage leveren bij het kwaliteit van het geluid en het apparaat

met analoge synths of drumcomputers is alles mogenlijk en er zal altijd wel een klein verschil blijven al is het niet altijd te horen
    ik heb met boemtjak aardig wat dezelfde synth of drumcomputers naast elkaar gehad om te zien wat de verschillen waren en het wil niet zeggen dat het aan het calibreren ligt maar ook aan de ouderdom van onderdelen en je kan toch niet anders verwachten na 20 jaar gebruik

het blijft appart en ook vaak gissen en het is ook een kwestie van accepteren omdat het onmogenlijk soms is om precies dat onderdeel te vinden wat het geluid net anders maakt en met het calibreren kom je het vaak ook niet tegen

Een reactie schrijven:

• senso
    replied
    Re: Circuitry

Origineel geplaatst door CraZ
    Iemand heeft onlangs een scope aan de clock van meerdere 808's gehangen.. en er is
    weer een fabel de wereld uit. De 808 heeft geen "groove" in z'n clock zitten. Ook het
    zogenaamde 'later' triggeren van sounds als er meerdere op een step geprogrammeerd
    staan is grote kolder.
    Natuurlijk zit er geen "groove" in de clock. Clock IC's worden per slot van rekening
    niet ontworpen om afwijkingen in de timing te produceren.
    Toch ontkom je er niet aan dat je bij het luisteren naar een TR-808 het gevoel krijgt
    dat hij niet echt retestrak is. Om het bewijs hiervan te vinden is het nutteloos om
    metingen aan de clock te verrichten, maar zou je dus de timing en het volume van de
    audio-signalen aan de outputs moeten beoordelen.

Wat je niet moet vergeten is, dat ondanks de perfekte sturing van de clock, de signalen
    hierna verwerkt worden door een groot aantal analoge componenten. Condensators bijvoor-
    beeld hebben na ontlading ook weer tijd nodig om op te laden. Daarom zul je merken dat
    bij programmering van snelle achtereenvolgende beats met hetzelfde instrument de eerste
    klap nét een fraktie luider klinkt dan de vlak daaropvolgende. Deze tekortkoming van de
    elektronika komt overeen met de fysieke tekortkomingen van een menselijke drummer. Die
    kan alleen bij voldoende tijd tussen de aanslagen voldoende energie opbouwen om met
    dezelfde kracht te slaan (i.e. vanuit het schoudergewricht). Een tweede, kort daarop
    volgende klap zal altijd zachter zijn.

De bij de 808 resulterende variatie in volume is natuurlijk geen "groove" maar geeft
    door zijn onvolkomenheid wel een "menselijke" suggestie aan het eindresultaat mee.
    Het lijkt me niet onmogelijk dat door de onvolkomenheden in de analoge componenten
    ook vertragingen in de geluidsweergave veroorzaakt worden.

Voor deze door mij ontwikkelde theorie heb ik helaas geen wetenschappelijk bewijs.
    Misschien kan iemand met de juiste meet-apparatuur eens een onderzoekje doen naar de
    volume- en timing-eigenschappen van de individuele outputs?

Een reactie schrijven:

• BasicSystem
    replied
    De 808 "leeft" want hij is volledig analoog.

Daarom klinkt de ene 808 ook vaak net ff wat anders dan de andere 808.

Verder niks magisch aan toch ?

Een reactie schrijven:

• bazziman
    replied
    Hehehe...die TR bakken blijven toch een beetje 'magisch'...laten we zeggen dat het de harley davidsons van de dance zijn...allang technisch voorbijgestreeft, zwaaaaar (dit moet je figuurlijk opvatten) maar nog steeds 'de standaard' naar welke elke nieuwe drumbak gemeten blijft worden.

Een reactie schrijven:

• Kenny
    replied
    Denk je dat je ooit nog de waarheid te weten zal komen.

Een reactie schrijven:

• JohnnyBusca
    replied
    Ik weet het allemaal niet met een 808.. Het is een bepaalde magie die je voelt of niet..

Izmar heeft bijvoorbeeld een heel relax nummer opgenomen met een 808 als basis. Heel erg relax, strak en lekker groovend.... Maar wel een sample kit van een 808 en niet een 'live' 808.

Misschien ligt het aan de geluiden. Dat per geluid het accent anders ligt als bij andere drumsynths. Dat de piek per geluid net een paar micro seconde later ligt dan bij gebruikelijke drum(synth) geluiden.

Een reactie schrijven:

• bazziman
    replied
    Hmmm...zelfs al meet je op de nansoeconde hoe precies de timing is van de 808, je zult *altijd* mensen houden die een broodje aap met fabeltjessaus met grote honger naar binnen willen blijven werken.

Daar kan een kilo bijdehandjes gewoon niet tegenop...

Laat ons weten hoe de metingen zijn verlopen!

Een reactie schrijven:

• Boemtsjak
    replied
    Origineel geplaatst door mikemix
    Je kan een 808 ook in je computer met verschillende ritme styles
    opnemen, en erna in golfvorm checken, wat de groove betreft.

Je kan achteraf exact zien hoe deze matched met je tijdsbalk.....
    Yeps, maar waar dat nou vandaan komt, dat weet je dan nog niet. Het kan de timing van de firmware of een zekere opstartdelay van de klankcircuitjes zijn die voor het groovy effect zorgen.

Ik hoor net dat bounce z'n 808 ter beschikking wil stellen aan de wetenschap (vrees niet, er hoeven maar een paar gaten met een doorsnee van 1 cm in je frontplaat geboord te worden... ).

Een reactie schrijven:

• mikemix
    replied
    Je kan een 808 ook in je computer met verschillende ritme styles
    opnemen, en erna in golfvorm checken, wat de groove betreft.

Je kan achteraf exact zien hoe deze matched met je tijdsbalk.....

Een reactie schrijven:

• Modus Operandi
    replied
    Re: Re: Circuitry

Origineel geplaatst door Boemtsjak
    Miischien dat we dat dit weekend maar eens even moeten gaan uitzoeken... (als het mag van bounce ).
    als je alles maar heel laat

Een reactie schrijven:

Working...
X